asterix Skrevet 1. september #81 Skrevet 1. september BobbySocks skrev (4 minutter siden): Tror aldri jeg har vasket noe som helst på mer en 60 grader i min vaskemaskin. Flaks vi lever. Samme her. Har overlevd familieliv med egen vaskemaskin nå i over 35 år med masse barn og har heller aldri vasket noe på mer enn 60 grader. Vasker kluter, håndkle osv sammen med undertøyet gjør vi til og med... 4 3
NoaideBiehtar Skrevet 1. september #82 Skrevet 1. september Bytter klut daglig. Vaskes på 60 eller 90 grader med annet tøy 1-2 ganger i uka. Og nei, ikke alle bakterier dør når det er tørt, så selv om kluten tørkes daglig må den faktisk vaskes med svært jevne mellomrom!
AnonymBruker Skrevet 1. september #83 Skrevet 1. september Har folk bare 1 klut eller siden de koker og vasker den på kjøkkenet? Er det ikke bare legge den til vask og ta en ny? Kan du ikke bare samle opp skittene kluter og vaske dem i vaskemaskinen? Med f.eks. kjøkkenhåndklær? Jeg skjønner ikke poenget med å styre så fælt med kokende vann, klorin osv.. Anonymkode: a1549...394 6 1
Gulline Skrevet 1. september #84 Skrevet 1. september Jeg henger de til tørk etter et par dagers bruk. Når de er tørre legges de i skittentøydunken for håndklær. Vasker de på 90 grader sammen med alle husets kluter og håndklær. Samler sammen alt som kan kokes for å fylle maskinen best mulig. 1
AnonymBruker Skrevet 1. september #85 Skrevet 1. september NoaideBiehtar skrev (19 minutter siden): Bytter klut daglig. Vaskes på 60 eller 90 grader med annet tøy 1-2 ganger i uka. Og nei, ikke alle bakterier dør når det er tørt, så selv om kluten tørkes daglig må den faktisk vaskes med svært jevne mellomrom! Men hvor lenge man kan bruke kluten kommer også an på hva man bruker den til. En klut som i all hovedsak brukes til å tørke bort vannflekker og feie opp tørre brødsmuler holder i ganske mange flere dager enn en klut som er brukt til å vaske bort fiskeslo og rå kjøttsaft. Anonymkode: 7c3d9...4ea 3
AnonymBruker Skrevet 1. september #86 Skrevet 1. september Hvis den er nylig byttet henges den til tørk, har den vært brukt hele dagen hived den til vask. Kjøttsaft etc tar jeg med spray og papir, så det er begrenset hvor farlig brødsmuler, grønnsaksskrell og vannflekker er. Anonymkode: 1d9ed...b05 2
Eva-Lena Skrevet 1. september #87 Skrevet 1. september (endret) Jeg skyller den opp og henger til tørk. Bytter klut ett par ganger i uka og vasker de på 60 grader. Klorer de aldri, bare bytter de ut om de lukter vondt. Søl som f.eks. blod eller andre ting bruker jeg spray og papir på. Skjærebrett setter jeg bare i vasken og skyller av med glovarmt vann. Bruker vaskekosten og såpe for å vaske den. Tørker den med papir. Søler barnebarn ut saft/melk på bord og gulv tørkes det opp med papir for så å moppe gulvet senere. Så kluten min brukes stort sett til å tørke av bord og benker. Blir ikke så fryktelig møkkete av det. Endret 1. september av Eva-Lena 2
AnonymBruker Skrevet 1. september #88 Skrevet 1. september NoaideBiehtar skrev (2 timer siden): Bytter klut daglig. Vaskes på 60 eller 90 grader med annet tøy 1-2 ganger i uka. Og nei, ikke alle bakterier dør når det er tørt, så selv om kluten tørkes daglig må den faktisk vaskes med svært jevne mellomrom! Det trenger jo ikke å være bakteriefritt! Det holder i massevis av det er rent, og jeg bytter kun klut når jeg ser den er skitten eller ikke lukter noe godt. Hvorfor er folk så redde bakterier? Vi bor da ikke på sykehus? Anonymkode: 51597...c82 5
AnonymBruker Skrevet 1. september #89 Skrevet 1. september 90 grader. Bytter klut hver dag. Anonymkode: f7f01...e8b
Rødstrupa Skrevet 1. september #90 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (På 31.8.2025 den 8.19): Hver kveld når jeg er ferdig med kjøkkenarbeid, sprayer jeg kluten med klorin og lar det ligge i 5 min. Og så bruker jeg hansker og skyller den med varmt vann og henger den til tørk. Gjør jeg det riktig? Hvordan gjør dere det? Anonymkode: cb1c4...16b Kjøper en rull med kluter på Coop/Europris.. Kaster og bytter hver uke. De er rimelige, hygienisk og enkelt.
AnonymBruker Skrevet 1. september #92 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (På 31.8.2025 den 8.28): Skifter klut 1 gang i uka og vasker alt i vaskemaskin sammen med mopp og håndklær på 90 grader trodde det var normalt jeg Anonymkode: dd04c...a8d EN gang i UKA?? Jeg bytter hverfall en gang om dagen, kanskje mer om jeg bruker den ekstra mye eller mye søl, og da gjerne en gangsklut som kastes. En gang i uka må være helseskadelig. Klutene vaskes i vaskemaskin. Anonymkode: f9ac8...acc
Stor pike Skrevet 1. september #93 Skrevet 1. september Skyller/ vasker i Zalo. Hiver i vaskemaskinen sånn dann und wann. 1
AnonymBruker Skrevet 1. september #94 Skrevet 1. september Rødstrupa skrev (42 minutter siden): Kjøper en rull med kluter på Coop/Europris.. Kaster og bytter hver uke. De er rimelige, hygienisk og enkelt. Mener du de engangsklutene? Føler de er så tynne og suger opp lite Anonymkode: cb1c4...16b
AnonymBruker Skrevet 1. september #95 Skrevet 1. september Bytter daglig. Henger til tørk om kvelden, går tørr i skittentøyet neste morgen. Vaskes på 60 grader. Anonymkode: 18bc7...324
AnonymBruker Skrevet 1. september #96 Skrevet 1. september Skifter annenhver dag, og vasker på 60 grader. Sånn skikkelig søl tørker jeg bort med papir før jeg bruker kluten. Anonymkode: 57bee...da0 1
AnonymBruker Skrevet 1. september #97 Skrevet 1. september Vasker i vaskemaskin. Alle kan ikke bruke engangs selvom jeg også synes det er super lettvint og mega hygienisk Anonymkode: 6dee7...47e
AnonymBruker Skrevet 1. september #98 Skrevet 1. september Bytter sikkert klut flere ganger daglig og vasker de på 60 grader. Er mye som skal vaskes ned og tørkes hver dag med 2 barn i hus som ikke eier bordskikk. Anonymkode: d33bd...f9b
AnonymBruker Skrevet 1. september #99 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (57 minutter siden): EN gang i UKA?? Jeg bytter hverfall en gang om dagen, kanskje mer om jeg bruker den ekstra mye eller mye søl, og da gjerne en gangsklut som kastes. En gang i uka må være helseskadelig. Klutene vaskes i vaskemaskin. Anonymkode: f9ac8...acc Enig! Jeg kan lukte en sur klut på lang vei. Fatter ikke at folk klarer å leve med gamle skitne kluter. Anonymkode: d33bd...f9b
AnonymBruker Skrevet 1. september #100 Skrevet 1. september NoaideBiehtar skrev (3 timer siden): Bytter klut daglig. Vaskes på 60 eller 90 grader med annet tøy 1-2 ganger i uka. Og nei, ikke alle bakterier dør når det er tørt, så selv om kluten tørkes daglig må den faktisk vaskes med svært jevne mellomrom! Hvem sa at bakterier dør når det er tørt? Det blir ikke bakterievekst når det er tørt. Forskjell på de to tingene der. Skyll klut så det ikke er matrester og søl i den og heng den opp så hindrer du at det utvikles bakterier. Anonymkode: 0d11a...bd6 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå