Gå til innhold

Hvordan snakke med barn om rasisme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

4åringen skal bli med i rosetoget for Tamima. Hun er vant til å gå i demonstrasjoner og vet at barn sulter på Gaza. Vi bor i et relativt mangfoldig område hvor det er like naturlig med hvit som svart hud. Hun har ikke kommentert på at barn har ulik hudfarge, og derfor har jeg heller ikke så lyst å fokusere på det ennå - jeg er redd hun begynner å se på noen barn som "annerledes" fordi de har annen hudfarge enn henne. Derfor vet jeg ikke helt hvordan jeg skal begynne praten om rasisme. 

Hvordan ville dere forklart rasisme for en fire femåring? 

Anonymkode: 1a2a3...de2

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sørg i hvert fall å prate om alle former for rasisme.

Anonymkode: 5c3ac...128

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Gjør det i hennes tempo.

Den viktigste kampen mot rasisme er inkludering. Vis at vi er alle like og ulike. Som for eks delta i sosiale settinger som du gjør, hvor det er folk av alle etnisiteter og opphav.

Så vil du se at hun oppfatter dette som helt normalt, og evnt spørsmål kommer naturlig og da kan du svare ut fra hennes alder og behov.

For eks trenger du ikle si noe om akkurat årsaken til dette drapet. Det hør holde å si «slem person».

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Sørg i hvert fall å prate om alle former for rasisme.

Anonymkode: 5c3ac...128

Hva mener du?

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner kjempegodt dilemmaet. Veldig fint å gå i rosetog, men da må du være obs på spørsmål som eventuelt kan komme. Hvorfor er hun død, hvorfor drepte han henne etc.. 

Jeg har en språksterk fireåring, og jeg vet at jeg sikkert ville vært litt halvveis ærlig i en situasjon som dette dersom jeg hadde bestemt meg for å ta med han .. 

Samtidig .. skjønner godt at du ikke vil ha dette fokuset nå. Mine barn har også en annen hudfarge, og eldste fikk desverre vite at noen ikke likte henne pga hudfargen i andre klasse. Da sa jeg at noen mennesker tror at det ikke er ok å være forskjellig og at alle skal være like.. og det er jo litt dumt. De som tror det, de tar feil. Heldigvis er det ikke så mange av de..  Før det hadde hun ikke tenkt over det noe særlig, bare spurt hvorfor jeg er lys og hun er mørk. Sa bare at vi er skapt forskjellig alle sammen, noen med vanilje, andre karamell og noen sjokolade. 

I barnehagen til yngste er det veldig høy andel av utenlandske barn, og jeg synes det er helt topp med tanke på inkludering.

Anonymkode: 96130...ed0

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Skjønner kjempegodt dilemmaet. Veldig fint å gå i rosetog, men da må du være obs på spørsmål som eventuelt kan komme. Hvorfor er hun død, hvorfor drepte han henne etc.. 

Jeg har en språksterk fireåring, og jeg vet at jeg sikkert ville vært litt halvveis ærlig i en situasjon som dette dersom jeg hadde bestemt meg for å ta med han .. 

Samtidig .. skjønner godt at du ikke vil ha dette fokuset nå. Mine barn har også en annen hudfarge, og eldste fikk desverre vite at noen ikke likte henne pga hudfargen i andre klasse. Da sa jeg at noen mennesker tror at det ikke er ok å være forskjellig og at alle skal være like.. og det er jo litt dumt. De som tror det, de tar feil. Heldigvis er det ikke så mange av de..  Før det hadde hun ikke tenkt over det noe særlig, bare spurt hvorfor jeg er lys og hun er mørk. Sa bare at vi er skapt forskjellig alle sammen, noen med vanilje, andre karamell og noen sjokolade. 

I barnehagen til yngste er det veldig høy andel av utenlandske barn, og jeg synes det er helt topp med tanke på inkludering.

Ja..usikker på om jeg skal si noe i det hele tatt om at noen døde. Hun er ganske engstelig og kan bli redd for at jeg skal dø. Dessuten blir det jo litt feil å si at vi går i tog fordi noen døde, for gamle folk dør jo hele tida. 

Kanskje jeg skal si noe så enkelt som at vi går i tog fordi vi syns at alle mennesker er like verdt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

4åringen skal bli med i rosetoget for Tamima. Hun er vant til å gå i demonstrasjoner og vet at barn sulter på Gaza. Vi bor i et relativt mangfoldig område hvor det er like naturlig med hvit som svart hud. Hun har ikke kommentert på at barn har ulik hudfarge, og derfor har jeg heller ikke så lyst å fokusere på det ennå - jeg er redd hun begynner å se på noen barn som "annerledes" fordi de har annen hudfarge enn henne. Derfor vet jeg ikke helt hvordan jeg skal begynne praten om rasisme. 

Jeg tror du bør revurdere ditt barns evne til å forstå krig, rasisme og døden som følger. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja..usikker på om jeg skal si noe i det hele tatt om at noen døde. Hun er ganske engstelig og kan bli redd for at jeg skal dø. Dessuten blir det jo litt feil å si at vi går i tog fordi noen døde, for gamle folk dør jo hele tida. 

Kanskje jeg skal si noe så enkelt som at vi går i tog fordi vi syns at alle mennesker er like verdt. 

Resultatet ser du jo sikkert her. 

Anonymkode: 2fa79...77a

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tror du bør revurdere ditt barns evne til å forstå krig, rasisme og døden som følger. 

Resultatet ser du jo sikkert her. 

Haha, elsker når folk lager sånne konklusjoner. Jeg var også livredd for at foreldrene mine skulle dø da jeg var liten, og jeg gikk ikke i en eneste demonstrasjon. Jeg tror det er ganske vanlig for 4 5 åringer. 

Det er poenget med å gi informasjon tilpassa barnets alder. Jeg syns det er bra å lære at vi må stå opp for mennesker som har det verre enn oss.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Haha, elsker når folk lager sånne konklusjoner. Jeg var også livredd for at foreldrene mine skulle dø da jeg var liten, og jeg gikk ikke i en eneste demonstrasjon. Jeg tror det er ganske vanlig for 4 5 åringer. 

Det er poenget med å gi informasjon tilpassa barnets alder. Jeg syns det er bra å lære at vi må stå opp for mennesker som har det verre enn oss.

Hvor mye tror du fireåringen forstår av demonstrasjoner for Gaza og den drepte miljøarbeideren?

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du?

Ikke meg som skrev den kommentaren men tror han mener at rasisme skjer mot hvite også, ikke bare svarte. Viktig å lære at det ikke bare er svarte som kan bli utsatt for rasisme

Anonymkode: 04081...6ec

• Liker 1
  • Nyttig 9
Skrevet

Hva mener du?

Ikke spør!!

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Derfor vet jeg ikke helt hvordan jeg skal begynne praten om rasisme. 

Bare ta med barnet og vær åpen og ærlig på alle spørsmål barnet stiller. La barnets ønske om kunnskap styre samtalen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (3 minutter siden):

Ikke spør!!

Alle former for rasisme er viktige. Derfor bør en spørre.

Anonymkode: 66fb4...d5d

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du kan fokusere diskusjonen om mangfold. At alle ser forskjellige ut, noen er hvit og noen har mørkere hud, men alle er likeverdige. Hva med å lese en bok om det for eksempel? 

AnonymBruker
Skrevet

Å ta opp rasisme er fint. Finnes flere bøker om det for barn. Men bare jeg som reagerer på å ta med et så lite barn på et slikt arrangement? Det er tross alt snakk om et brutalt drap her. Hadde skjermet mine barn for det, men tatt opp rasisme på andre måter. 

Anonymkode: f58f6...2be

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Alle former for rasisme er viktige. Derfor bør en spørre.

Dette er første setningen i hovedinnlegget:

«4åringen skal bli med i rosetoget for Tamima. «

Nei. Selv om du prinsipielt har rett er alle former for rasisme er ikke like viktige i alle sammenhenger. Det er lov å spisse budskapet.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (3 minutter siden):

Dette er første setningen i hovedinnlegget:

«4åringen skal bli med i rosetoget for Tamima. «

Nei. Selv om du prinsipielt har rett er alle former for rasisme er ikke like viktige i alle sammenhenger. Det er lov å spisse budskapet.

Uenig. La det ikke bli en "ikke like viktig" sak. Det handler like mye om å forebygge som å opplyse.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal du nevne rasisme til en 4 åring i typ verdens minst rasistiske land? Han som drepte Tamina ble tvangsflyttet til Oslo etter å ha truet sine fosterforelde. Han er hellet ikke av norsk, men serbisk opprinnelse. Selv om rasisme er et stort problem i Øst-Europa er det rimelig utdatert i flerkulturelle Norge. At man velger å ikke følge opp en ung mann som både har utrykt seg på en bekymringsverdig måte og har oppført seg bekymringsverdig er feilen man har gjort. Uansett hudfarge og kjønn kan ikke noen være alene og ubevæpnet på jobb og passe på farlige personer. 

Anonymkode: 60bab...ac6

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Vi har barnebøker om temaet bla og har lest de like mye som andre bøker. Vi vil at barna skal være gode "allies" og dermed er det naturlig og viktig å snakke om hele veien, har også voksne og barn i familien som ikke er hvite. 

Anonymkode: 2ca1c...678

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvorfor skal du nevne rasisme til en 4 åring i typ verdens minst rasistiske land? Han som drepte Tamina ble tvangsflyttet til Oslo etter å ha truet sine fosterforelde. Han er hellet ikke av norsk, men serbisk opprinnelse. Selv om rasisme er et stort problem i Øst-Europa er det rimelig utdatert i flerkulturelle Norge. At man velger å ikke følge opp en ung mann som både har utrykt seg på en bekymringsverdig måte og har oppført seg bekymringsverdig er feilen man har gjort. Uansett hudfarge og kjønn kan ikke noen være alene og ubevæpnet på jobb og passe på farlige personer. 

Anonymkode: 60bab...ac6

Selvom det er lite rasisme, er det likevel noe som barn får oppleve. At mødrene blir angrepet mens de går med barna sine, at man ikke får jobb pga navnet sitt eller utseende, at barn blir utestengt av andre fordi de ikke er vant til noe annet enn blendahvitt... 

Ser lite vits i sånne rosetog når det ikke blir tatt med rota. 

Ta tak i bekymringsfulle ytringer, loggfør hvilke søknader som blir avvist, opplys barn om hvordan mennesker ser ut fra barnehage og barneskole alder..

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...