Gå til innhold

Jeg er født i 1986 og fortaper meg i alt som har med 80 og 90-tallet å gjøre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns ingenting etter 2000 har noen sjarm. 80 og 90 tallet hadde sine særpreg, både innen musikk, klesstil og filmer. Jeg er faktisk litt bitter over at jeg ikke ble født 10-15 år tidligere og fikk med meg begge tiårene som relativt stor.

Sluker alt av filmer og musikk fra 80 og 90-tallet.

Kan strekke meg til at visse ting ved tidlig 2000-tall hadde sin sjarm. Men etter 2010 savner jeg ingenting, bortsett fra at jeg var yngre enn jeg er nå.

Hvorfor kunne ikke bare verden ha endt i år 2010?

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er født i 1982. Og ønsker ikke et liv uten; Internett, smarttelefon, et rikt utvalg av serier å se på, youtube, spotify (husker stresset med å trykke "record" på kasetten), podcast - og streaming generelt, rutefly til "hele verden", et rikt utvalg av dagligvarer, internasjonale restauranter, digitalt arbeidsliv (husker med gru rullearkiv), hjemmekontor, facetime, smarthjem, varmepumpe, ringeklokke med kamera, tidsstyrt belysning, sky-tjenester, digital helsehjelp, MR og CT teknologi, EL-SUV (husker med gru at hele familien ble stappet inn i en bråkete sedan for en norgesferie), vipps og nettbank, nettbutikker (prøve klær i egen stue er gull), foodora, shushi, likestilling og åpenhet, robotstøvsuger, varmekabler på bad, induksjonstopp, dampovn, helautomatisk kaffemaskin.... 

Jeg elsker å leve nå på 2020 tallet med alt som er tilgjengelig. Og skulle nesten ønske jeg var født senere da 20 år av livet mitt var uten alt jeg nevner over. 

Anonymkode: a1e55...984

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Nowayback skrev (24 minutter siden):

Jeg syns ingenting etter 2000 har noen sjarm. 80 og 90 tallet hadde sine særpreg, både innen musikk, klesstil og filmer. Jeg er faktisk litt bitter over at jeg ikke ble født 10-15 år tidligere og fikk med meg begge tiårene som relativt stor.

Sluker alt av filmer og musikk fra 80 og 90-tallet.

Kan strekke meg til at visse ting ved tidlig 2000-tall hadde sin sjarm. Men etter 2010 savner jeg ingenting, bortsett fra at jeg var yngre enn jeg er nå.

Hvorfor kunne ikke bare verden ha endt i år 2010?

Jeg var noen år eldre enn deg ved årtusenskiftet, og selv hører jeg omtrent ikke på musikk produsert etter 2000 som kvalitetsmessig ikke er mye å rope hurra for, så for min del kunne man ha satt grensen der.

Av filmer laget etter 2000 er det blitt laget noen bedre, men i og for seg tror jeg at jeg fint kunne klart meg med filmer som er eldre; mange klassikere ble spilt inn i 1970-, 80- eller 90-årene som dagens produksjoner kreativt sett ikke kommer i nærheten av.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er født i 1982. Og ønsker ikke et liv uten; Internett, smarttelefon, et rikt utvalg av serier å se på, youtube, spotify (husker stresset med å trykke "record" på kasetten), podcast - og streaming generelt, rutefly til "hele verden", et rikt utvalg av dagligvarer, internasjonale restauranter, digitalt arbeidsliv (husker med gru rullearkiv), hjemmekontor, facetime, smarthjem, varmepumpe, ringeklokke med kamera, tidsstyrt belysning, sky-tjenester, digital helsehjelp, MR og CT teknologi, EL-SUV (husker med gru at hele familien ble stappet inn i en bråkete sedan for en norgesferie), vipps og nettbank, nettbutikker (prøve klær i egen stue er gull), foodora, shushi, likestilling og åpenhet, robotstøvsuger, varmekabler på bad, induksjonstopp, dampovn, helautomatisk kaffemaskin.... 

Jeg elsker å leve nå på 2020 tallet med alt som er tilgjengelig. Og skulle nesten ønske jeg var født senere da 20 år av livet mitt var uten alt jeg nevner over. 

Hvis du er født i 1982 er du muligens for ung til å huske arkadespill, Pac Man, Game & Watch, Commodore 64 og utviklingen i IT i 1980-årene, men skal love deg at den også hadde sjel - med den store forskjellen at folk ikke var slaver av teknologien slik de er idag. Teknologien var en morsom, sosial hobby der man inviterte kompiser hjem til seg, ikke noe som styrte folks liv der alle sitter foran hver sin skjerm.

Og 1990-årene med private dataparties og overnattinger sammen med kameratgjengen med pizza, usunn mat og lange timer foran skjermen uten at foreldrene var like store kontrollfreaker som nå er det nok mange som har gode minner om.

Det er ikke uten grunn at både LP-en og kassetten har gjort comeback, og nettopp det at musikken var vanskeligere tilgjengelig, gjorde at man fikk et annet forhold til den; de som kjøpte LP-er (før min tid) spilte den dyrebare investeringen gang på gang, og etter mange gjennomspillinger først kunne oppdage platens sanne kvaliteter - med spillelister og streaming har ingen tid til dette idag, og forholdet til musikken blir deretter: Bruk og kast.

Anonymkode: 5d123...39b

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er født i 1979 og fikk dermed med meg litt av 80-tallet. Kan ikke si det er noe jeg savner i det hele tatt. 90-tallet var fantastisk, men det har sikkert litt med alderen min på dem tiden og. Alt var enkelt og bekymringsfritt.

Anonymkode: 8b77c...f66

• Liker 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Sicktrip
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du er født i 1982 er du muligens for ung til å huske arkadespill, Pac Man, Game & Watch, Commodore 64 og utviklingen i IT i 1980-årene, men skal love deg at den også hadde sjel - med den store forskjellen at folk ikke var slaver av teknologien slik de er idag. Teknologien var en morsom, sosial hobby der man inviterte kompiser hjem til seg, ikke noe som styrte folks liv der alle sitter foran hver sin skjerm.

Og 1990-årene med private dataparties og overnattinger sammen med kameratgjengen med pizza, usunn mat og lange timer foran skjermen uten at foreldrene var like store kontrollfreaker som nå er det nok mange som har gode minner om.

Det er ikke uten grunn at både LP-en og kassetten har gjort comeback, og nettopp det at musikken var vanskeligere tilgjengelig, gjorde at man fikk et annet forhold til den; de som kjøpte LP-er (før min tid) spilte den dyrebare investeringen gang på gang, og etter mange gjennomspillinger først kunne oppdage platens sanne kvaliteter - med spillelister og streaming har ingen tid til dette idag, og forholdet til musikken blir deretter: Bruk og kast.

Anonymkode: 5d123...39b

Jeg hadde alt dette.  Og husker jo alt du nevner. Vi fikk datamaskin allerede på 80-tallet, sort skjerm med orange skrift - space invaders. Windows i 94.

Facinerende og gøy der og da. Men ingenting mot alt jeg har tilgjengelig i dag. 

Mulig fordi jeg aldri har blitt en slave av teknologien - det er jo noe man velger selv :) Kan tenke meg man kunne bli like hektet den gang som nå om man hadde de tendensene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er født på midten av 70-tallet. Syntes 80-tallet var spennende. Spesielt musikken. Elsker musikken fra 80-tallet.
Men skulle ønske jeg var 18 år og myndig fra ca 1982. Da kunne jeg gått på konserter og blitt med på party. Så de heldige synes jeg er de som ble født i 1964. Men fikk da med meg tiden uten internett og mobiltelefoner.  
Så min tid som myndig ble 90-tallet. Fikk med meg perioden med techno, house, rave & eurodance. Med houseparties og ecstasy i Oslo. Joda vet hva kronprinsessen var med på der.. Synes egentlig det var en type musikk som var sjelløs og kald.

Anonymkode: 790a6...5c0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er født i 1977 så jeg hadde hele min barndom på 80-tallet og hele min ungdomstid på 90-tallet. 

Har alltid elsket 80-tallet. Da jeg ble tenåring og 90-tallet kom så likte jeg ingenting av musikken eller moten og ville tilbake til 80--tallet. Men nå har også det tiåret fått en nostalgisk sjarm for meg.

Anonymkode: 47965...18c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Ryddet for brukerdebatt.

Chantielle mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...