Gå til innhold

Hund med bare en testikkel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hunden vår har bare en testikkel, og har derfor blitt anbefalt å kastrere han. Den andre testikkelen ligger i lysken. Vetrinæren anbefalte kastrering ettersom det er en forhøyet risiko for kreft, men han sa likevel at risikoen regnes som lav så noen velger å la det vær. Er veldig usikker hva jeg skal gjøre, forsikring dekker ikke dette, forsto prisen ble rundt 8000kr for å kastrere. Jeg tenker i utgangspunktet at vi må kastrere han, men har lest veldig mye forskjellig på nett, er det noen her som har erfaringer å komme med? Eller råd? Har forstått at hunden kan endre seg en del dersom han kastreres (atferdsmessig), hvilke endringer kan jeg forvente meg f.eks.? 

Anonymkode: 16b79...3b3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, de kan forandre seg ved kastrering. Det kan gå begge veier, noen blir roligere og lettere å ha med å gjøre, andre blir mer engstelige da de trenger testosteronet. 

Fordelen din er at din har ensidig kryptorkisme, så du trenger bare fjerne en. Da vil hunden beholde testosteronproduksjonen og mest sannsynlig ikke endre seg i det hele tatt. I følge Mattilsynet har man egentlig bare lov til å fjerne den ene også. 

Mange veterinærer har gått bort i fra å anbefale rutinemessig kastrering ved kryptorkisme fordi sannsynligheten for kreft er veldig lav. 

Jeg har en på åtte år med begge i buken, han har aldri hatt noe problem. Samtidig er det en i klubben som kastrerte sin ved 1,5 år som hadde sin i lysken og forårsaket halting. Der fjernet de bare den ene. Så det er individuelt hvilke problemer de kan få. 

Du må ha veterinærattest og dispensasjon fra NKK hvis du ønsker å starte prøver og konkurranser med kastrert hund. 

Anonymkode: 4e55e...460

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 12-åring med bare en nede. Har vært frisk og fin hele livet. Vi ble anbefalt å ikke gjøre noe siden han ikke hadde problemer og risikoen er liten.

Kastrering kan endre atferd, så da ville jeg nok forhørt meg med noen som er gode på atferd før jeg hadde vurdert det.

Anonymkode: bf732...d75

AnonymBruker
Skrevet

Vi har også undersøkt mye rundt dette. Vår har en testikkel på plass og en i buken. Dyrleger i utlandet anbefalte kastrering. En dyrlege her i Norge anbefalte også dette. Vår faste dyrlege i Norge har vært nokså nøytrale, med beskjed om fordeler og ulemper.

Dermed bestilte jeg en digital time hos dyrlege via forsikringen. Der gikk vi også gjennom fordeler og ulemper. Jeg spurte dyrlegen rett ut om hva hun ville gjort om det var hennes hund. Hun ville ikke ha kastrert. Hun ville heller ha sjekket testikkelen i buken i kombinasjon med tannrens, sånn omtrent årlig. Da vil kreft bli oppdaget tidlig. Dyrlegen ville ikke ha operert en frisk hund uten problemer.

Dermed har vi tatt valget med at han får leve med en testikkel på plass og den andre i buken.

Anonymkode: 2f9ef...f70

Skrevet

Hvordan er hundens lynne nå? 

AnonymBruker
Skrevet

Hundens lynne er bra nå, men hadde en lengre periode hvor han var engstelig av seg, så har krevd en del jobb for å få han trygg i møte med f.eks. større hunder. Er derfor redd at dersom han kastreres så vil det medføre økt engstelighet, ettersom han tidligere har vist tegn til dette. 

Men jeg fikk inntrykk av at veterinæren ville fjerne begge to? Selv om kun en er i lysken og den andre har normal plassering. Var i det minste slik jeg forsto det på dyrlegen når vi var der sist før sommeren, skal tilbake nå straks for årlig vaksine og kontroll, så skal forhøre meg mer da. Han sa veldig spesifikt at de fjerner begge to, da det ikke hadde hensikt å beholde kun den ene..men jeg kan selvsagt ha misforstått!:)

ts

Anonymkode: 16b79...3b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...