Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fortell deres vennskapshistorie. Hilsen trulte som har flyttet mye og trenger en vennegjeng 

Anonymkode: 47f5a...02c

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må ut på tur, skaff deg hund, eller en hobby, eller frivillig arbeid. Der treffer du folk 😊 Lettere å snike seg inn på dem da, i mangel av bedre måte å beskrive det på 😄 

Anonymkode: e319c...10b

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gjennom hobbyer og jobb. Trening, hund, dnd, brettspill, håndarbeid, sport. 

Det krever at man innvolverer seg litt da, og lar vennskapene bygge seg opp mens man fysisk gjør ting sammen ganske lenge før man tar bekjentskapet ut av settingen man ble kjent i. 

Å få venner handler jo gjerne om å la dem se hvordan du håndterer verden og løsningsorienterer over tid. Hvordan du støtter og rom til andre. Det er ingen quickfix, og i volsen alder må man også respektere at nye vennskap føles "unge" og kanskje secomd rate til gamle ganske lenge, så det er en tålmodighetsprøve.

Anonymkode: c0ace...342

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du barn? Jeg har fått flere venner gjennom barna. Da jeg flyttet hit følte jeg meg alene og hadde lite tilhørighet til stedet. Etter noen år med skole og nabolagsaktiviteter har jeg flere venner her. Elsker å gå på tur i nabolaget og hilse på folk. Lykke til!

Anonymkode: 669fe...753

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte å delta på arrangementer jeg var interessert i. På det ene arrangementet møtte jeg ei som bor i samme nabolag, så når vi hadde denne felles interessen ble veien til vennskap kort.

For første gang i mitt 40-årige liv har jeg et vennskap som ikke er basert på skoleklasse, arbeidssted eller jevnaldrende barn, og jeg må si at dette vennskapet føles mye mer ekte og nært (selv om jeg selvfølgelig setter veldig pris på de andre vennene mine også). Jeg har også begynt med noe frivillig arbeid som har vært veldig bra for det sosiale livet mitt, men det er mer bekjentskaper enn vennskap egentlig.

Anonymkode: 43288...e17

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Hei TS, Ingen tips fra meg, ville bare si at du er ikke alene i dette. Jeg også sliter med å få venner i voksen alder, men i mitt tilfelle kan jeg ikke skylde på flytting, heller fraflytting og fella med «få, men nære venner» som nå har flyttet

For tiden leser jeg en selvhjelpsbok om dette temaet som heter «Platonic». Etterpå gjenstår det vel bare gjentagende eksponering og uendelig prøving og feiling, Gleder meg 🙃

AnonymBruker
Skrevet

De fleste vennskapene jeg har fått i voksen alder har vært gjennom jobben. Snust meg til de som har felles interesser, hvor samtalen flyter uanstrengt i kaffepauser. Etter hvert var det naturlig å omgås sosialt, og spørre om å bli med på eventer (jeg er veldig musikkinteressert og liker å gå på konsert, og kunstinteressert, og har møtt flere i voksen alder som deler interessen) Men det kan være alt mulig av interesser som bonder. ). Flere av de jeg inviterte på 40-årsdagen for et par år siden var "nye" venner. 

Anonymkode: 3da5d...fa6

AnonymBruker
Skrevet

Fått nye vennskap i voksen alder gjennom å bli aktiv innenfor hobbyer og fritidsinteresser.

Anonymkode: a5420...6e0

AnonymBruker
Skrevet

Gjennom sønnens aktiviteter og gjennom jobb. 

Anonymkode: 46ba5...ad4

AnonymBruker
Skrevet

Venninners venner i utdriktningslag og bryllup - de har jeg flere av. Andre foreldre - både gjennom barnehage, skole og aktiviteter. Gjennom jobb. Koner/samboere av mannens venner. En nabo. En jeg tilfeldig begynte å snakke med da bussen fikk motorstopp. Bekjente fra studietiden jeg har plukket opp vennskapet med etter at vi tilfeldig endte opp i samme by. Mannens kollegaer og koner av mannens kollegaer da vi bodde i utlandet en periode. (jo færre man har - jo mer søkende blir man)

Anonymkode: 25d26...345

Skrevet

Min største "leverandør" av nye venner i voksen alder har faktisk vært KG, på den tiden det var mye sosial skravling i dagboksforumet.

Treffe folk kan man jo egentlig gjøre hvor som helst, det viktigste man gjør for å få nye venner er å bruke tid på å bli kjent og ta initiativ. Jeg kan fortsatt tenke på et par potensielle vennskap som ikke ble noe av, fordi jeg ikke turde å forfølge det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Fortell deres vennskapshistorie. Hilsen trulte som har flyttet mye og trenger en vennegjeng 

Anonymkode: 47f5a...02c

Jeg forstår den følelsen. I 2016 flyttet jeg fra Italia til Norge, og jeg hadde bare exen min som kontakt. For å skape meg venner, brukte jeg sosiale medier (New to Oslo gruppen for eksempel) eller språkkafe. Etter hvert ble det kolleger fra jobb også. 🙂 

AnonymBruker
Skrevet

Alle mine venner har jeg fått i voksen alder. Jeg har ingen kontakt med barndomsvenner Jeg hører så mye om at det er vanskelig å få venner i voksen alder, men det stemmer ikke for meg. 

Nå er jeg ganske utadvendt, så det hjelper nok en del på dette. Jeg meldte meg inn i Røde Kors og fant en god venninne på en sommerleir vi var på. En annen venninne dukket opp i en facebook-gruppe for folk som ønsket nye bekjentskaper. Løsningen har vært å henge meg på ulike grupper, quiz-grupper, strikkeklubb etc. Når jeg har vært der en stund er det lettere å finne noen som jeg matcher bra med.  Jeg har forsøkt meg på dette med venne-dating men har gitt det opp fordi jeg har møtt på en del rare folk.  Det kan være en grunn til at folk er veldig ensomme  og stadig skriver innlegg i grupper som HeyGirl /Hey Woman. 

Anonymkode: eaae1...127

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...