Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Pleier lederen av utdanningsforbundet å være med på jobbintervju i kommunene dere har vært på intervju i? Opplevde en gang at hovedtillitsvalgt var på et jobbintervju jeg var på i kommunen, og ble nysgjerrig på praksisen rundt om. 

Spør fordi i kommunen jeg skal søke i er lederen av utdanningsforbundet en fjern bekjent, og det er ok å vite om jeg møter vedkommende i jobbintervju prosess.

Anonymkode: 78d41...7a0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tillitsvalgt fra utdanningsforbundet på skolen jeg jobber var med på intervjuet jeg var på, men ikke hovedtillitsvalgt i kommunen. 

Anonymkode: 9219a...565

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tillitsvalgt fra utdanningsforbundet på skolen jeg jobber var med på intervjuet jeg var på, men ikke hovedtillitsvalgt i kommunen. 

Anonymkode: 9219a...565

Okei. Har opplevd plasstillitsvalgt stort sett, altså tillitsvalgt på skolen der jeg søker. En gang var hovedtillitsvalgt med, men det var en større fellesutlysning i kommunen og intervjuet var på rådhuset, så kanskje derfor.. Men da er det altså ikke vanlig praksis at selve lederen i utdanningsforbundet er med?:)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd at hovedtillitsvalgt i kommunen har vært med èn gang, og to ganger har tillitsvalgt i den aktuelle barnehagen vært med. (To ulike kommuner, den ene praktiserte at hovedtillitsvalgt var med, og den andre hadde kun den tillitsvalgte fra samme bhg med). 

Anonymkode: 5d86b...c95

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har opplevd at hovedtillitsvalgt i kommunen har vært med èn gang, og to ganger har tillitsvalgt i den aktuelle barnehagen vært med. (To ulike kommuner, den ene praktiserte at hovedtillitsvalgt var med, og den andre hadde kun den tillitsvalgte fra samme bhg med). 

Anonymkode: 5d86b...c95

Men aldri selveste lederen av utdanningsforbundet? 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men aldri selveste lederen av utdanningsforbundet? 😊

Det kan være det, det går på rundgang. Det skal være en tillitsvalgt med i intervjurundene. 

Skrevet

Plasstillitsvalgt er med på lærerstillinger, hovedtillitsvalgt er med på rektorstillinger.

AnonymBruker
Skrevet
kissmequick skrev (9 timer siden):

Plasstillitsvalgt er med på lærerstillinger, hovedtillitsvalgt er med på rektorstillinger.

Takk for oppklaring 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.8.2025 den 0.16):

Pleier lederen av utdanningsforbundet å være med på jobbintervju i kommunene dere har vært på intervju i? Opplevde en gang at hovedtillitsvalgt var på et jobbintervju jeg var på i kommunen, og ble nysgjerrig på praksisen rundt om. 

Spør fordi i kommunen jeg skal søke i er lederen av utdanningsforbundet en fjern bekjent, og det er ok å vite om jeg møter vedkommende i jobbintervju prosess.

Det er ikke vanlig, men plasstillitsvalgt kan være forhindret fra å møte på intervju. I så fall vil det ikke være rart om hovedtillitsvalgt møter i stedet. 

Anonymkode: 587ac...eff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bor i en liten kommune så det hender ofte at hovedtillitsvalgt i kommunen eller lederen av klubben i kommunen er med på intervju. Har skjedd både ved fellesutlysninger der flere skoler var til stede og da jeg søkte på jobb på en bestemt skole. 

Anonymkode: b8bc9...d0a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.8.2025 den 0.16):

Greia er vel at i stat og kommune pleier en representant fra fagforeningene å være til stede ved intervjuer. De har egentlig ikke noen beslutningsmyndighet i selve ansettelsen, skal mer passe på at ting går riktig for seg ift. likebehandling av søkerne, at formaliteter følges, at man ikke stiller spørsmål man ikke har lov til å stille, osv. Må innrømme at jeg ikke vet om den praksisen er nedfelt i noe regelverk eller tariffavtale, eller bare er en etablert praksis. Min erfaring (fra stat) er at man forsøker å unngå intervjuer der man kjenner jobbsøkeren, da sender man en annen tillitsvalgt. Men det er sikkert lettere å få til på større steder enn på mindre.

Anonymkode: 4bcb5...42f

AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet som leder, i helsesektoren vel og merke. Men vil tro det er sammenlignbart med skolesektoren. Vi hadde alltid med plasstillitsvalgt på intervju til «vanlige» stillinger. Dersom plasstillitsvalgt var forhindret, f. Eks ved sykemelding eller ferie, så ble hovedtillitsvalgt med. På intervju til lederstillinger, så var ikke plasstillitsvalgt med, men hovedtillitsvalgt. 

Anonymkode: 0b405...1d1

AnonymBruker
Skrevet
kissmequick skrev (På 31.8.2025 den 8.02):

Det trenger jo ikke å være sånn overalt. Fagforeningene kan vel overalt stille med hvem de vil, det er ikke styrt utenfra. 

Anonymkode: 0bd62...496

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.8.2025 den 18.01):

Takk for oppklaring 😊

Dette er ingen oppklaring men kun hvordan rutinene er ett sted.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det trenger jo ikke å være sånn overalt. Fagforeningene kan vel overalt stille med hvem de vil, det er ikke styrt utenfra. 

Plasstillitsvalgt skal ikke være med å tilsette ledere, det er styrt. 
Det er sant det kan være blanding Plasstillitsvalgt/ hovedtillitsvalgt / Vara på lærerstillinger, men det er som regel Plasstillitsvalgt, og dette er hovedregelen i de fleste kommuner.

AnonymBruker
Skrevet

Lederen i Utdanningsforbundet? Tviler på at Geir Røsvoll er med på så mange jobbintervju. Hovedtillitsvalgt i kommunen var med på mitt intervju i vår. I vår kommune er ikke plasstillitsvalgte med på intervjuer.

Anonymkode: be562...4b0

• Liker 1
Skrevet

Det normale er at plasstillitsvalgt er med på intervjuer for vanlige arbeidstagere, men at HTV er med på intervjuer for lederstillinger. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...