Gå til innhold

Opplever mannen min som så grun̈n og overfladisk, det skaper problemer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker mannen min, men jeg irriterer meg over at han på en måte oppleves av meg  som så overfladisk. Jeg er litt over middels engasjert i politikk og historie, og det er helt meningsløst å snakke med ham om, for han er mest opptatt av dagen i dag og de helt nære ting.

På en måte bare kjeder jeg meg litt, og så ender jeg også med å snakke om de hverdagslige tingene, og så blir det enda kjedeligere...

Jeg kjenner det irriterer meg litt at han ikke gidder å lese en lang kronikk i Aftenposten eller Morgenbladet, og jeg gidder ikke diskutere gamere eller dustegreier fra Instagram (det interesserer meg virkelig ikke), men hva skal vi snakke om da?

Anonymkode: 0b0fa...85e

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mener selvfølgelig "grunn", skrev litt fort.

AnonymBruker
Skrevet

Etter min mening er det fullt mulig å flette inn både politikk og historie i de hverdagslige ting/opplevelser/erfaringer.

Jeg tenker du trenger venner du kan diskutere lengre artikler og politikk med. 

Du er selv en del av dette problemet, med at du virker overfladisk ift. det livet du og din mann faktisk deler. 

Hvorfor ble du i det hele tatt sammen med en mann som du ikke deler interesser med og ikke greier å snakke med? Den mannen er nok der et sted fremdeles, men da må også du se på din egen rolle i dette forholdet.

Anonymkode: 41bcf...844

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Etter min mening er det fullt mulig å flette inn både politikk og historie i de hverdagslige ting/opplevelser/erfaringer.

Jeg tenker du trenger venner du kan diskutere lengre artikler og politikk med. 

Du er selv en del av dette problemet, med at du virker overfladisk ift. det livet du og din mann faktisk deler. 

Hvorfor ble du i det hele tatt sammen med en mann som du ikke deler interesser med og ikke greier å snakke med? Den mannen er nok der et sted fremdeles, men da må også du se på din egen rolle i dette forholdet.

Anonymkode: 41bcf...844

Takk for svaret. Mannen er på mange måter en fortreffelig fyr, men vi er veldig forskjellige når det kommer til interesse for og kunnskap om  verden. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Takk for svaret. Mannen er på mange måter en fortreffelig fyr, men vi er veldig forskjellige når det kommer til interesse for og kunnskap om  verden. 

Hva er mannen din sine styrker?

Hva liker du ved ham?

Om man fokuserer på feil og mangler så vil man ofte finne det...

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

finn deg en debatterklubb hvor du kan diskutere og debattere i det vide og det breie. Hvor du virkelig kan tømme deg. 

Så kan du nyte å snakke om intetsigende ting med mannen 

Anonymkode: df8be...ef3

AnonymBruker
Skrevet

Og dette oppdaget du ikke da dere bare var kjærester? 

Hva var ditt valg basert på, at han var så pen å se på? 

Anonymkode: 6a44f...b68

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker å diskutere, men å debattere over en lav sko hjemme, orker jeg bare ikke i lengden. 

Jeg har lært meg å svare minimalt og begynne å snakke om været, for jeg orker ikke diskuterte store verdensproblem hver dag over middagen. 

For det løser faktisk absolutt ingenting att du mener ditt og mener datt. 

Ikke bare løser det ingenting, det gjør ingenting fra eller til, og eneste du bruker opp er egen og andres energi. 

Da er det mye bedre att du engasjerer deg i politikken, og prøve å lage endring der, enn å mase på en stakkars gubbe som prøver å få seg en kaffikopp i fred og fordragelighet etter en lang arbeidsdag. 

For leve i nuet går faktisk helt fint, det løser ingenting det heller, men det gjør faktisk ikke du heller med alle meningene dine. 

Anonymkode: 1a200...107

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Er dette nytt for han, eller har han alltid vært sånn? I så fall visste du jo hvordan han var når dere giftet dere. 
Ellers anbefaler jeg deg å elske han som han er, finn noen andre å diskutere med.
Se filmen "Everything Everywhere All at Once", for å forstå at du kan ikke alltid se alle måtene folk kan elske deg på.

Anonymkode: c91d2...d91

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg liker å diskutere, men å debattere over en lav sko hjemme, orker jeg bare ikke i lengden. 

Jeg har lært meg å svare minimalt og begynne å snakke om været, for jeg orker ikke diskuterte store verdensproblem hver dag over middagen. 

Ikke bare løser det ingenting, det gjør ingenting fra eller til, og eneste du bruker opp er egen og andres energi. 

Da er det mye bedre att du engasjerer deg i politikken, og prøve å lage endring der, enn å mase på en stakkars gubbe som prøver å få seg en kaffikopp i fred og fordragelighet etter en lang arbeidsdag. 

For leve i nuet går faktisk helt fint, det løser ingenting det heller, men det gjør faktisk ikke du heller med alle meningene dine. 

Vi er mange som ønsker å ha kunnskap om samfunnsstrukturene. Det er godt for mennesker å kunne samtale med partner om interessene sine. Tror TS tar opp et vesentlig problem i mange familier.

• Nyttig 1
Skrevet

Du må nesten ta mannen din som han er.Han blir ikke dypere fordi du ønsker at han var annerledes. 

Det sagt, så finnes det mange måter å være dyp på.

Hva liker du ved ham, da?

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes mange måter å være dyp på ja. Trenger ikke være opptatt av politikk for å være dyp. 

Men det virker som problemet ligger litt dypere her? Du savner egentlig en person du kan snakke med alt om og som møter deg på det? Altså intimitet? (Snakker ikke om sex) Hvordan er kommunikasjonen ellers? Men har du ikke vært opptatt av dette tidligere da du traff mannen? Eller har det blitt verre med årene? Kanskje du har vokst og trenger noe mer?

Anonymkode: 3a77a...54f

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo helt gørr kjedelig da, snakke om vær, tv og intetsigende ting, sånn hadde ikke jeg orka å leve.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det finnes mange måter å være dyp på ja. Trenger ikke være opptatt av politikk for å være dyp. 

Men det virker som problemet ligger litt dypere her? Du savner egentlig en person du kan snakke med alt om og som møter deg på det? Altså intimitet? (Snakker ikke om sex) Hvordan er kommunikasjonen ellers? Men har du ikke vært opptatt av dette tidligere da du traff mannen? Eller har det blitt verre med årene? Kanskje du har vokst og trenger noe mer?

Anonymkode: 3a77a...54f

Takk for fint svar. Jeg tror jeg ikke la merke til det i begynnelsen av forholdet vårt fordi vi ikke kjente hverandre så godt ennå, og alt var nytt og spennende. Vi har nok utvikla oss begge to, og kanskje i litt ulik retning.

Tenker vi skal fortsette å være sammen, og det tenker han også, så vi må bare finne ut av det, og det tror jeg nok vi gjør. Har snakka litt med ham om behovet mitt for glød og samfunnsengasjement og interesse, og han skjønte jo hva jeg mente, så det er en god start.

For ordens skyld lar jeg han styre temaer i ca halvparten av samtalene våre, men resten vil jeg styre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det går faktisk an å finne en mellomting.

AnonymBruker
Skrevet

Her er mannen interessert i politikk og samfunn. Han kan mye om det og har satt seg godt inn i det meste. 

Vi har samme verdier og politisk mening på det meste, men jeg har ikke satt meg dypt inn i politikk. 

Da jeg skulle velge parti måtte jeg bruke sånn valg test for å finne ut hvilket parti som stemte best med mine meninger.

Vi havnet på samme side, men forskjellige partier.

Utover det prater vi også om gaming, tv serier, filmer, barna og hva enn som popper opp i hodene våre 🤭

Vi er bestevenner og kan prate om alt. Han sitter med mye kunnskap om mye mht historie, fag etc. 

Jeg sitter med mye livserfaring og kreativitet. 

Vi utfyller hverandre og lærer nye ting av hverandre hele tiden.

Anonymkode: a9524...0ec

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Men har han endret seg eller alltid vært sånn?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De helt nære tingene gir det mer mening å drøfte fra et praktisk ståsted, fordi dere kan faktisk påvirke om taket bør byttes neste vår og hvordan dere skal spare til dette, f.eks. Å drøfte samfunnsproblemer som hobby hjemme gir verden ingenting utover at det stimulerer deg mentalt. 

Kan du ikke heller bli politisk aktiv utenfor hjemmet slik at interessen din faktisk fører til noe?

Anonymkode: 1b405...893

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Anonym11223344 skrev (18 timer siden):

Vi er mange som ønsker å ha kunnskap om samfunnsstrukturene. Det er godt for mennesker å kunne samtale med partner om interessene sine. Tror TS tar opp et vesentlig problem i mange familier.

Men da finner man gjerne en likeverdig partner som er interessert i det samme.

Anonymkode: 3056b...d12

AnonymBruker
Skrevet

Når du formulerer andres interesser som «dustegreier», så slår du meg ikke som en så dypsindig person. Beklager.

Anonymkode: 7a56d...92f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...