Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg og mannen begynte å ta kreatin ca samtidig. Begge har hatt stabil vekt over en stund - spesielt han: han har veid +/-1 kg det samme siden han var 16 (ca 20 år siden). Vi har begge gått opp 6 kg siden vi begynte å ta kreatin, uten at vi har gått opp i størrelse på  klær eller spist mer. Vi har heller ikke plutselig begynt å trene veldig mye mer. Kan ikke tenke meg at det er annet enn vannvekt, spesielt siden dette er over ca en måneds tid. Kan heller ikke si at vi ser noe tjukkere ut enn før... men heller ikke opblåste eller ommsvulmet :S Når vi måter kroppen ser vi heller ikke noen stor forskjell.

Endret av katties
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er dere fagmenn på feltet? Eller baserer dere kunnskapen dere sitter på med kun hva dere visuelt ser, og fysisk opplever? 

Har dere tømt dere for avføring og følger nøye menstruasjonsyklus og dens betydning for kvinnens kropp? 

Anonymkode: e537b...610

AnonymBruker
Skrevet

På tide med ny baderomsvekt? :P

Man går ikke opp 6 kg av kreatin, 2 kg om dere tar høy dose er mulig, 3 kg om dere er svære bodybuildere.

Anonymkode: b17ed...96a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er dere fagmenn på feltet? Eller baserer dere kunnskapen dere sitter på med kun hva dere visuelt ser, og fysisk opplever? 

Har dere tømt dere for avføring og følger nøye menstruasjonsyklus og dens betydning for kvinnens kropp? 

Anonymkode: e537b...610

Hvorfor ville jeg spurt om vi var "fagmann på feltet"? Wow, så mystisk og spennende? 

Nei, vi pleier ikke å ha så mye bæsj inni oss at vi plutselig veier 6 kg mer. Som skrevet så har begge holdt seg på ganske lik vekt over lang tid. Jeg pleier å svinge litt mer i vekt enn han, men aldri SÅ mye. Det rare er ho at når vi bruker målebånd til å måle rundt midjen (der folk vanligvis legger på seg) så er vi bare 1 cm større enn vi var før). 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, du kan gå opp mange kg i vann når du trener styrke og attpptil spiser eller drikker varer som binder enda mer vann i kroppen. Jeg trente mye styrke før, tok ikke noe ekstra men bare den treningen i seg selv bandt ganske mye vann i kroppen.

Så lenge det ikke plager deg ville jeg ikke tenkt over det. Drikk mye vann ellers, for god sirkulasjon 

Anonymkode: dbcbc...dfa

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

På tide med ny baderomsvekt? :P

Man går ikke opp 6 kg av kreatin, 2 kg om dere tar høy dose er mulig, 3 kg om dere er svære bodybuildere.

Anonymkode: b17ed...96a

Ja, dét var jo det først jeg tenkte, men så viste den andre vekta vi hadde enda høyere tall 🫣 Ja, jeg også leser at 2 kg er normalt. Vi har en del muskler, men vi er jo ikke bodybuildere, så de musklene vi har kan jo ikke holde på SÅ mye vann, tenker jeg. Kroppsrekomposisjon på så kort tid virker lite sannsynlig, og så langt jeg vet så får ikke kreatin folk til å legge på seg masse fett over kort tid.

Synes det er sykt rart at mannen har gått så mye opp også - han har aldri i livet veid så mye, og ingen av oss har begynt å spise annerledes heller - jeg spiste faktisk MINDRE, og vekta gikk OPP 😒 Har aldri opplevd slikt før; har opplevd å spise mindre og at vekta ikke minker, men aldri at den øker)....

Endret av katties
AnonymBruker
Skrevet
katties skrev (2 minutter siden):

Ja, dét var jo det først ekeh tenkte, men så viste den andre vejta vi hadde enda høyere tall 🫣 Ja, jeg også leser at 2 kg er normalt. Vi har en del muskler, men vi er jo ikke bodybuildere, så de musklene vi har kan jo ikke holde på SÅ mye vann, tenker jeg. Krippsrekomposisjon på så kort tid virker lite sannsynlig, og så langt jeg vet så får ikke kreatin folk til å legge på seg masse fett over jort tid.

Synes det er sykt rart at mannen har gått så mye opp også - han har aldri i livet veid så mye, og ingen av oss har begynt å spise annerledes heller - jeg spiste faktisk MINDRE, og vekts gikk OPP 😒 Har aldri opplevd slikt før....

Du trenger ikke å være bodybuilder for å ha muskler som holder en del vann. Jeg trente ikke spesielt tungt men hadde en del muskler og jeg veide mye, spiste jeg i tillegg noe salt ble det nok verre. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vann vil jo også gjøre deg større og klærne trangere, så vann vil ikke forklare hvorfor klærne fortsatt passer. Uavhengig av om det er vann eller fett, så har det sannsynligvis lagt seg jevnt så det ikke merkes så godt på hverken klær eller utseende. 

Anonymkode: 0b44e...b1e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vann vil jo også gjøre deg større og klærne trangere, så vann vil ikke forklare hvorfor klærne fortsatt passer. Uavhengig av om det er vann eller fett, så har det sannsynligvis lagt seg jevnt så det ikke merkes så godt på hverken klær eller utseende. 

Anonymkode: 0b44e...b1e

Det stemmer ikke helt, en kan ha ganske mye vann fordelt i kroppen uten at en eser ut. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser litt lm kreatin og ser at det gjør at mer vann kommer inn i muskler, så det forsterker effekten trening har på å binde vann, spiser du i tillegg salt, sukker og karbohydrater vil det forsterke det enda mer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg leser litt lm kreatin og ser at det gjør at mer vann kommer inn i muskler, så det forsterker effekten trening har på å binde vann, spiser du i tillegg salt, sukker og karbohydrater vil det forsterke det enda mer. 

Vi spiser ikle lavkarbo i alle fall, men har ikke noe overdreven bruk av salt, men vet kan jo hende det har en eller annen rolle, men ville tenkt at karbohydrater påvirker glykogenlagrene. Glykogen lagrer ikke mer vann enn vanlig når man tar kreatin, og vi har ikke spist mer karbohydrater enn før, så ville ikke tenkt at det hadde en stor rolle.

Lurer på om vi er de eneste som har opplevd lignende, eller om det kanskje ikke bare er oss. 

AnonymBruker
Skrevet
katties skrev (5 minutter siden):

Vi spiser ikle lavkarbo i alle fall, men har ikke noe overdreven bruk av salt, men vet kan jo hende det har en eller annen rolle, men ville tenkt at karbohydrater påvirker glykogenlagrene. Glykogen lagrer ikke mer vann enn vanlig når man tar kreatin, og vi har ikke spist mer karbohydrater enn før, så ville ikke tenkt at det hadde en stor rolle.

Lurer på om vi er de eneste som har opplevd lignende, eller om det kanskje ikke bare er oss. 

Dere trenger ikke å spise mye karbohydrater eller mye extra salt før kroppen holder på vann, sammen med styrketrening og kreatin så kan det øke mengden, og det kommer i tillegg an på hvor i måneden en er som dame da samler man ekstra da også. :) jeg husker dette godt selv fra da jeg trente, selv uten bruk av kreatin eller andre ting så veide jeg langt mer enn man skulle tro pga vannet som samlet seg, jeg leste meg mye opp da. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere trenger ikke å spise mye karbohydrater eller mye extra salt før kroppen holder på vann, sammen med styrketrening og kreatin så kan det øke mengden, og det kommer i tillegg an på hvor i måneden en er som dame da samler man ekstra da også. :) jeg husker dette godt selv fra da jeg trente, selv uten bruk av kreatin eller andre ting så veide jeg langt mer enn man skulle tro pga vannet som samlet seg, jeg leste meg mye opp da. 

Jeg veide alerede nok fra før av til at BMI var såvidt over 25, men legen min (idrettslege) har sagt at det er ikke usunn overvekt da jeg har mye muskler).... men 6 kg på toppen av dét er litt ekstremt, synes jeg 😬

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...