Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne som har adhd og jeg har lagt merke til en ting som jeg lurer på er en adhd ting eller ikke. Og hvordan jeg kan si ifra, eller om jeg ikke burde si noe i det hele tatt. 

Hun ringer meg i hytt og pine, korte samtaler fordi hun har noe random å si eller fordi hun skal ta oppvasken. Jeg syntes dette er kjempe koselig. Jeg har veldig sosial angst, og når hun ringer så er terskelen så lav og jeg vet det bare er en kort samtale. 

Hun starter alltid med å si noe, siden det er hun som ringer og har noe på hjertet, vi ler og gir råd.

Men noen ganger når jeg forteller om noe så merker jeg at hun er ikke til stedet i samtalen. Da har hun falt av helt. Jeg forteller ferdig og får null svar. Så kan hun begynne fortelle om noe helt annet random. Jeg blir ikke lei meg, men jeg vil jo at hun skal få den tingen jeg snakker om med seg 😆 

Kan jeg bare begynne fortelle det på nytt? Eller kan jeg lage en eller annen lyd for å fange oppmerksomheten (le høyt eller no). Eller si plopp plopp jeg aner ikke 😂

Hva funker? 

Hvis din venn hadde opplevd dette med deg? Ville du at vennen skulle sagt ifra og hvordan? Eller burde jeg ta hensyn til diagnosen og la det være? For hun kan jo sikkert ikke forandre det. Men jeg regner med at hun bryr seg egentlig om hva jeg har å si, så hadde vært fint å kunne samarbeidet på det liksom, finne en løsning sammen 

Anonymkode: 2b33c...559

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ganske typisk å falle av i samtaler, ja. Men du kan jo bare si "hørte du hva jeg sa?", også le litt og si det en gang til om hun ikke fikk det med seg?

Anonymkode: a8687...970

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

"Nå har du ikke fått med deg det jeg har fortalt deg'.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har det sånn, og de aller fleste av vennene mine har tatt det opp med meg. Det er ikke noe jeg kan styre. Jeg kan falle ut selv om det er en skikkelig viktig samtale. Eller når jeg skal få instrukser. Det som fungerer for meg er om setningene er korte. Jeg er ganske åpen om problemet da. Så jeg pleier å spørre vedkommende om å gjenta seg når jeg merker at jeg har falt ut, om det er noe jeg må ta stilling til/svare på. 

Men det er slitsomt da. Det krever ganske mye energi å få med seg alt i en samtale. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde villet bli gjort oppmerksom på det. "Er du der?"(hvis jeg blir stille), "fikk du med deg det jeg sa?" eller "nå virker du litt fraværende, var det noe som skjedde?", for eksempel. Og så bare gjenta det du sa.

Anonymkode: 9a055...ee5

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør også det, altså faller av i samtaler. Og jeg har ikke adhd 

Anonymkode: 84bad...00f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å få opp farten når du snakker til henne. Snakk fort og kom kjapt til poenget. Jo fortere folk snakker jo mer følger jeg med og rekker kanskje ikke å gjette meg frem til poenget som jeg antar skal komme om fem hundre år. Da faller jeg ut. 

Anonymkode: 92870...0d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg har en venninne som har adhd og jeg har lagt merke til en ting som jeg lurer på er en adhd ting eller ikke. Og hvordan jeg kan si ifra, eller om jeg ikke burde si noe i det hele tatt. 

Hun ringer meg i hytt og pine, korte samtaler fordi hun har noe random å si eller fordi hun skal ta oppvasken. Jeg syntes dette er kjempe koselig. Jeg har veldig sosial angst, og når hun ringer så er terskelen så lav og jeg vet det bare er en kort samtale. 

Hun starter alltid med å si noe, siden det er hun som ringer og har noe på hjertet, vi ler og gir råd.

Men noen ganger når jeg forteller om noe så merker jeg at hun er ikke til stedet i samtalen. Da har hun falt av helt. Jeg forteller ferdig og får null svar. Så kan hun begynne fortelle om noe helt annet random. Jeg blir ikke lei meg, men jeg vil jo at hun skal få den tingen jeg snakker om med seg 😆 

Kan jeg bare begynne fortelle det på nytt? Eller kan jeg lage en eller annen lyd for å fange oppmerksomheten (le høyt eller no). Eller si plopp plopp jeg aner ikke 😂

Hva funker? 

Hvis din venn hadde opplevd dette med deg? Ville du at vennen skulle sagt ifra og hvordan? Eller burde jeg ta hensyn til diagnosen og la det være? For hun kan jo sikkert ikke forandre det. Men jeg regner med at hun bryr seg egentlig om hva jeg har å si, så hadde vært fint å kunne samarbeidet på det liksom, finne en løsning sammen 

Tenker ikke ADHD er så gale, og det må ikke forveksles med autistiske symptomer knyttet til sosial samhandling og stereotypisk atferd (f.eks sier alt en føler og tenker, kommer med ubehagelige påstand uforståelig setning i en eller i etterkant av en samtale).

Beste en kan gjøre er å forsøke å regulere dette, på samme måte som en samtale og øyekontakt - å gi signaler, i og med det ikke nødvendigvis er åpenbart uten noen form for hint.

Anonymkode: dfef1...891

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hva funker? 

Tenker ikke ADHD er så gale, det må ikke forveksles med autistiske symptomer knyttet til sosial samhandling og stereotypisk atferd (f.eks sier alt en føler og tenker, kommer med ubehagelige påstand eller uforståelig setning i eller i etterkant av en samtale).

Beste en kan gjøre er å forsøke å regulere dette, på samme måte som en samtale og øyekontakt - å gi signaler, i og med det ikke nødvendigvis er åpenbart uten noen form for hint.

Anonymkode: dfef1...891

AnonymBruker
Skrevet

Vi liker å få poenget først🤭

Så prater rundt hva enn det er.

Om forloveden begynner å forklare noe og drar det ut med masse prat kan jeg garantere deg at jeg sier "Har du et poeng?" 😂

Jeg kan også falle ut om det blir for mye babling om gangen. Men jeg har blitt flink å si ifra. "Nå falt jeg av. Hva sa du?"

Så litt pauser innimellom for en "sjekk inn" om hun har fått med seg det du sier er lurt.

Anonymkode: e7f36...c55

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker godt å ringe for småting og gjerne fordi jeg må gjøre kjedelige ting som å ta oppvasken, brette klær osv. De fleste jeg ringer har også ADHD så samtalen hopper fra det ene til det andre uten noen åpenbar rød tråd for andre enn oss selv. Men å bare bable om sitt for å så koble helt ut når den andre prater er bare uhøflig

Anonymkode: ce2d4...6a3

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...