Gå til innhold

Liten leilighet og ingen gjeld, eller større bolig og lån?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ei godt voksen dame som nylig er blitt enslig. Jeg bor nå i en leilighet på 90 kvm + i et fint område. En veldig fin leilighet for å si det sånn. Jeg har maks lån og kan spare noen tusen per måned, men må være forsiktig ifht forbruk. Nå vurderer jeg å downsize til en mye mindre bolig, ca 50 kvm og 1 soverom. Har 2 i dag. Har liten familie (voksent barn i en annen by). Jeg vil bli gjeldfri om jeg velger en sånn type leilighet. Ikke så bra strøk som jeg bor i nå, men greit nok. 

Det frister å være gjeldfri, kunne spare, samtidig som jeg kan kose meg i hverdagen, samt ha råd til å reise. 

Dessverre er jeg litt bekymret for hva andre vil tenke om jeg velger å downsize såpass + til et «dårligere» område. Vet det er dumt, men tanken klarer ikke helt å slippe taket. 

Jeg hadde satt pris på innspill og tanker fra dere her inne. 

Anonymkode: c42ae...fa9

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor er du bekymret for hva andre vil tenke?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Fountaine skrev (2 minutter siden):

Hvorfor er du bekymret for hva andre vil tenke?

Det er bare sånn jeg er skrudd sammen. Mye «status» osv i min omgangskrets. Har vel fått det inn siden jeg var liten. Jeg husker at jeg hørte foreldrene mine snakke litt nedlatende om familier som bodde i blokk blant annet. Så ja, jeg er litt opptatt av hva andre tenker. Ønsker ikke å være det og det er en del av dilemmaet mitt. 

• Hjerte 3
Skrevet

Jeg hadde gjort det uten å nøle om jeg var deg, så fremt det er i et område du tenker du vil trives.

Hvorfor skulle andre tenke noe om det? kan du ikke da bare fortelle årsaken til at du gjorde det?

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er bare sånn jeg er skrudd sammen. Mye «status» osv i min omgangskrets. Har vel fått det inn siden jeg var liten. Jeg husker at jeg hørte foreldrene mine snakke litt nedlatende om familier som bodde i blokk blant annet. Så ja, jeg er litt opptatt av hva andre tenker. Ønsker ikke å være det og det er en del av dilemmaet mitt. 

Mye av det veldig gamle mennesker sier, de som er rundt 100 år, de sier at det de angrer på i livet er at de brydde seg så mye om hva andre mente og tenkte om dem.

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde definitivt gjort det. Du har tak over hodet og det du trenger. Og kan nå helt fortjent kose deg med pengene dine fremover. 

Anonymkode: 8f4eb...dd6

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er da helt vanlig å flytte inn i en mindre livsløpsbolig etterhvert som man blir eldre.

Anonymkode: 6248e...dbb

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er fornuftig å downsize. Kan du kjøpe en på rundt 50 kvm der du bor nå? Det blir muligens litt lån, men ikke det du har i dag. 

Jeg skal selv kjøpe meg en mindre bolig. Unger er flyttet hjemmefra og jeg trenger ikke så mange soverom. Vil heller kunne leve godt og å reise. 

Anonymkode: d2b60...1b5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vil de totale kostnadene bli? En del "rimelige" leiligheter, har gjerne mer fellesgjeld og høye månedlige felleskostnader. 

Anonymkode: 13447...9af

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville byttet leilighet og vennegjeng. 

Har heldigvis ikke en vennekrets som snakker negativt om andres bolig, eller ser ned på noen ut i fra hvor de bor. 

Anonymkode: 8f59a...6b4

• Liker 1
Skrevet

Tenker bare litt på hvordan det blir for din sønn eller datter å komme hjem deg i ferier og på besøk når du ikke har noe soverom å tilby? Kanskje blir det mindre besøk da og det er jo synd. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Celia skrev (38 minutter siden):

Tenker bare litt på hvordan det blir for din sønn eller datter å komme hjem deg i ferier og på besøk når du ikke har noe soverom å tilby? Kanskje blir det mindre besøk da og det er jo synd. 

Tvert imot. Man slipper plagsomme overnattingsgjester. Og…hvilke barn ønsker at mora skal slite med mer gjeld bare så at de har et sted å overnatte en sjelden gang?  

Anonymkode: 96b0a...7f5

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg vært i lignende situasjon ville jeg lett valgt å downsize for å bli gjeldsfri. Spart mer hver måned, og også unnet meg litt mer reising eller andre fine opplevelser. Livet skjer ikke innenfor husets fire vegger. 

Anonymkode: 9f764...595

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er godt voksen og har maks lån… Hvordan ønsker du å leve de neste årene, og hvordan tenker du at pensjonstilværelsen skal bli med den leiligheten og lånet du nå har? Hvis du har mennesker rundt deg som tenker dårlig om deg fordi du får bedre råd, skal du virkelig la livet ditt styres av det??

Anonymkode: 82205...948

Skrevet (endret)

Kommer helt an på hva du mener med godt voksen. Er du over 70, er det en god ide. Er du under 60, bør du vente til du er over 70. Da får du med mer verdistigning og slipper formuesskatt. En god løsning er å konvertere lånet til et rammelån eller avdragsfritt lån. Da kan du leve bedre. Når du da selger om en del år, har verdistigningen spist opp lånet du har levd livet for.

Endret av Brunello
  • Liker 1
Skrevet

Du vil kunne tape økonomisk pga prisvekst, men så er det det etiske aspektet. Er det moralsk riktig at en enslig bor i en så stor bolig når andre ikke får barn pga for liten plass?

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (24 minutter siden):

Kommer helt an på hva du mener med godt voksen. Er du over 70, er det en god ide. Er du under 60, bør du vente til du er over 70. Da får du med mer verdistigning og slipper formuesskatt. En god løsning er å konvertere lånet til et rammelån eller avdragsfritt lån. Da kan du leve bedre. Når du da selger om en del år, har verdistigningen spist opp lånet du har levd livet for.

Man lever jo her og nå. Det er alltid fint å være gjeldsfri, ikke bare når man er 70. Jeg kjenner ei (tidligere kollega) som ble gjeldsfri da hun var 48 ish, er ikke det deilig? 
Man kan plutselig bli syk eller bare få mindre energi som gjør at det blir vanskeligere å flytte. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (16 minutter siden):

Du vil kunne tape økonomisk pga prisvekst, men så er det det etiske aspektet. Er det moralsk riktig at en enslig bor i en så stor bolig når andre ikke får barn pga for liten plass?

Så barnløse har ikke behov for stor plass?

Anonymkode: c2086...a5d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Celia skrev (1 time siden):

Det har jeg også tenkt på, jeg vil jo gjerne ha et gjesterom. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man lever jo her og nå. Det er alltid fint å være gjeldsfri, ikke bare når man er 70. Jeg kjenner ei (tidligere kollega) som ble gjeldsfri da hun var 48 ish, er ikke det deilig? 
Man kan plutselig bli syk eller bare få mindre energi som gjør at det blir vanskeligere å flytte. 

Å være gjeldfri er ofte ikke lønnsomt. Sett klokka 10 år tilbake og samme situasjon som ts er i dag. Med mitt forslag om å kutte avdrag, ville hun hatt en bolig som var mye mere verdt samt kunnet ha levd livet veldig bra.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...