Gå til innhold

Begrense besøk pga lillebror ikke liker besøk ?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg er alene med to barn på åtte og fire. Eldste barnet har nå begynt å bli ganske sosial og selvstendig ved at hun går til venninner som bor i området. Det følger naturligvis med at disse venninnene også kommer på besøk hit. Alle her er velkommen :)men så er det fireåringen. Han liker ikke besøk. Og det lar han besøkene få vite flere ganger. Det er kun et fåtall som har fått innpass nå, og det er nær familie. 

Jeg veileder, unnskylder, og tar selvsagt tak i det - og det er selvsagt ikke greit å være ufin mot gjester. 

Men samtidig ser jeg et mønster her, og det er spesielt når han er trøtt eller ikke er godt kjent med personen. 

Kan jo ikke stoppe å ha besøk, og jeg tenker det er innafor å begrense det litt siden det skal jo også være trivelig for yngste. Men han må jo øve på dette ! 

Sender de for det meste ut, men er det grått så får de selvfølgelig være inne :)

Hva gjør man egentlig i slike tilfeller ? 

Anonymkode: 9a806...ca8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette kan ikke 4 åringen bestemme, men er han overstimulert så kan jo din eldste og hennes besøk være på rommet sitt da, eller ute i hagen og leke. 

Anonymkode: 12f6c...d7d

• Liker 20
  • Nyttig 19
AnonymBruker
Skrevet

Har dere veldig liten leilighet? 

Anonymkode: 67cb9...509

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En 4 åring klarer vel å trekke seg tilbake å være alene på rommet sitt? Her tar 4 åringen med seg nettbrett og ser litt på barne tv eller leker alene på rommet når det blir for mye…

Det har hun styrt siden hun var 2 år 😅 Går hun på rommet for å leke så forstyrrer vi ikke, og lar henne leke alene til hun oppsøker oss. Er hun sliten / overstimulert så sier jeg bare at hun kan gå å legge seg i sengen med bok/nettbrett/puslespill eller lignende. 

Anonymkode: 2e184...ab8

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En 4 åring klarer vel å trekke seg tilbake å være alene på rommet sitt? Her tar 4 åringen med seg nettbrett og ser litt på barne tv eller leker alene på rommet når det blir for mye…

Det har hun styrt siden hun var 2 år 😅 Går hun på rommet for å leke så forstyrrer vi ikke, og lar henne leke alene til hun oppsøker oss. Er hun sliten / overstimulert så sier jeg bare at hun kan gå å legge seg i sengen med bok/nettbrett/puslespill eller lignende. 

Han har ikke eget rom, men han får alltid være i fred om jeg ser at han trenger det:) 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har dere veldig liten leilighet? 

Anonymkode: 67cb9...509

Ja

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette kan ikke 4 åringen bestemme, men er han overstimulert så kan jo din eldste og hennes besøk være på rommet sitt da, eller ute i hagen og leke. 

Jo jeg tenkte han skulle få styre dette, .. du må jo lese hi 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han har ikke eget rom, men han får alltid være i fred om jeg ser at han trenger det:) 

Ja

Hvis dere bor veldig trangt så kan jeg godt forstå at han blir sliten og lei av besøk. Vi bodde en periode i en liten leilighet med barn, det fungerte dårlig for både oss voksne og barna 🫣

Men har dere besøk veldig ofte? 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hei. Jeg er alene med to barn på åtte og fire. Eldste barnet har nå begynt å bli ganske sosial og selvstendig ved at hun går til venninner som bor i området. Det følger naturligvis med at disse venninnene også kommer på besøk hit. Alle her er velkommen :)men så er det fireåringen. Han liker ikke besøk. Og det lar han besøkene få vite flere ganger. Det er kun et fåtall som har fått innpass nå, og det er nær familie. 

Jeg veileder, unnskylder, og tar selvsagt tak i det - og det er selvsagt ikke greit å være ufin mot gjester. 

Men samtidig ser jeg et mønster her, og det er spesielt når han er trøtt eller ikke er godt kjent med personen. 

Kan jo ikke stoppe å ha besøk, og jeg tenker det er innafor å begrense det litt siden det skal jo også være trivelig for yngste. Men han må jo øve på dette ! 

Sender de for det meste ut, men er det grått så får de selvfølgelig være inne :)

Vi har det HELT likt😵‍💫 Det er utrolig slitsomt! Jeg blir rådløs..

Har konkludert med at lillebror opplever sjalusi, og at det er vanskelig for han å måtte dele sin beste venn gjennom 4 år med andre nå som 8åringen søker mer utover💔

Anonymkode: 69823...e88

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja

Jeg leste hi, du skriver han liker ikke besøk, derav min kommentar, dette kan ikke han bestemme. 

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Du får ta deg av fireåringen. 

Anonymkode: edc18...c9a

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo viktig at han lærer å ta hensyn til andres behov og at eldste får ha med venner hjem en 4-åring kan ikke styre hele familien. Det hadde i såfall blitt gøy senere når han tror verden dreier seg rundt hans behov.

Selvsagt kan ikke 4-åringen bestemme dette

Anonymkode: d66d9...a1b

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Trenger han å ha noe med besøket å gjøre da? Kan ikke du og han finne på noe mens storesøster har besøk? Må jo være belastende for storesøster også at en sur bror skal trakassere gjestene hennes.

Anonymkode: 4dd8d...2f3

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Besøk er veldig viktig for eldste og kan ha stor betydning for trivsel på skolen også. Yngste hadde ikke fått begrenset det. 

Anonymkode: 48008...96d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Her hadde jeg tenkt at det kanskje var på tide at man måtte se seg om etter større bolig :) da kan man møtes mer på midten hvor 4-åringen ikke får bestemme, men også har sin egen sfære å trekke seg tilbake til dersom det skulle bli for mye besøk. Tenker 4-års alderen er en veldig aktuell tid å få eget soverom. Det er veldig viktig for identitet og selvstendighet og gir han større mulighet til å regulere seg selv på egen hånd. 

Anonymkode: 574fa...40e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du får ta å sørge for at lillebror er opptatt og at oppførselen hans er uakseptabel! Hjelper ikke det utred han for noe stemmer ikke med barn som opprer slik etter oppdragelse. Han skal selvsagt ikke ødlegge det sosiale livet til søster

Anonymkode: 7ea4f...4d1

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Her finner man en balanse som hensyntar begge barnas behov. 

Er fireåringen sliten en dag, passer det ikke å ha besøk. Det kan du som forelder bestemme. Samtidig må du selvsagt snakke til fireåringen når han er frekk, og fortelle ham at han ikke bestemmer om eldste skal ha besøk.

At du bestemmer at det ikke passer med besøk fordi fireåringen er sliten, betyr ikke at du lar fireåringen bestemme.

Anonymkode: afde3...e7a

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvis dere bor veldig trangt så kan jeg godt forstå at han blir sliten og lei av besøk. Vi bodde en periode i en liten leilighet med barn, det fungerte dårlig for både oss voksne og barna 🫣

Men har dere besøk veldig ofte? 

Ikke veldig ofte, en til to ganger i uken av hennes venninner.

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du får ta deg av fireåringen. 

Anonymkode: edc18...c9a

Pleier det:)

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Trenger han å ha noe med besøket å gjøre da? Kan ikke du og han finne på noe mens storesøster har besøk? Må jo være belastende for storesøster også at en sur bror skal trakassere gjestene hennes.

Anonymkode: 4dd8d...2f3

Han trenger selvsagt ikke det. Han er med meg og vi gjør ting sammen. Noen ganger går han inn for å plage søsteren og hun liker det selvfølgelig ikke, men da fjerner jeg kan dra situasjonen.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her hadde jeg tenkt at det kanskje var på tide at man måtte se seg om etter større bolig :) da kan man møtes mer på midten hvor 4-åringen ikke får bestemme, men også har sin egen sfære å trekke seg tilbake til dersom det skulle bli for mye besøk. Tenker 4-års alderen er en veldig aktuell tid å få eget soverom. Det er veldig viktig for identitet og selvstendighet og gir han større mulighet til å regulere seg selv på egen hånd. 

Anonymkode: 574fa...40e

Hehe jeg er helt enig, jobber mot det målet, er under utdanning nå så får sikkert fast jobb og bedre lønn da til å kjøpe meg noe. Jeg leier nå, og kunne sikkert leid et større sted men da blir det privat og det tar jeg ikke sjansen på. Barna deler rom, så han bør jo selvsagt ha sitt eget, men det har ikke blitt slik .

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her finner man en balanse som hensyntar begge barnas behov. 

Er fireåringen sliten en dag, passer det ikke å ha besøk. Det kan du som forelder bestemme. Samtidig må du selvsagt snakke til fireåringen når han er frekk, og fortelle ham at han ikke bestemmer om eldste skal ha besøk.

At du bestemmer at det ikke passer med besøk fordi fireåringen er sliten, betyr ikke at du lar fireåringen bestemme.

Anonymkode: afde3...e7a

Ja det er litt det jeg tenker også, at begges behov er faktisk noe jeg må møte. Ingen her får bestemme, men de kan bli hørt så tar jeg valg utifra det.. men det betyr jo ikke at jeg er sikker på alle valg jeg tar 😅

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Storebror sitt besøk er velkommen, men du sørger for en ordning som skjermer lillebror litt. 

Vi har tre barn og bor på kun 130 kvadrat, så her må vi dele på fasilitetene og ta hensyn til hverandre. Men vi prioriterer likevel at de to eldste skal få ha besøk av venner, bare med visse forbehold. 

Vi har regel om at man ved besøk på hverdagen leker i 2. etasje/på rommet eller ute i hagen. Rett og slett fordi det er nok som foregår i førsteetasje med middag som skal lages og leksehjelp, samt at vi tar en 2-åring som er sliten etter barnehagen. I helgene er det selvsagt mer åpent, men vi tar ikke imot besøk før alle her har spist frokost (bor i boligfelt med masse barn i nærheten og enkelte naboer sender ut barna sine veldig tidlig). 

Anonymkode: ecb2a...2b9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du gir en overstimulert unge nettbrett??

Anonymkode: b9ad5...6ee

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Noen ganger går han inn for å plage søsteren og hun liker det selvfølgelig ikke, men da fjerner jeg kan dra situasjonen.

Barna deler rom, så han bør jo selvsagt ha sitt eget, men det har ikke blitt slik .

Dersom du har to soverom ville jeg som mor delt rom med 4åringen, slik at den ikke opplever at søsteren har besøk på hans rom. 

Dersom du allerede gjør det så ville jeg bare jobbet videre slik du gjør. Og tenkt at det gir seg kjapt når 4åringen også begynner å ha med besøk hjem - og dermed får et sosialt liv utover søsteren sitt. 

Vi hadde forresten et barn som slet veldig når det var besøk hos søsken i huset, det viste seg etterhvert at han hadde noe som heter hyperakusi-at han hørte for godt. Så besøk var ekstremt slitsomt pga støyen det brakte med seg. Gjennom målrettet jobbing er vi nå stort sett kvitt problemet. 

Så det kan være mange årsaker, utover sjalusi osv, som fører til "plagsom småsøsken" oppførsel. 

Anonymkode: f9fe2...bf4

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Blir besøkene planlagt i forveien eller er de spontan? 

Hvis de blir planlagt i forveien kan man sette den til tidspunkt der du vet at fireåringen ikke er så sliten, sånn som rett etter barnehagen.

Samt, forberede fireåringen. "Storesøster skal få besøk, hva skal vi finne på?" "Hvor vil du være?" " Skal vi lage en liten hytte som du kan gjemme deg i når du blir lei?" 

Anonymkode: 99edb...dad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...