Gå til innhold

Ha datteren min i barnehagen når jeg er arbeidsløs ?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er deilig å ikke måtte arbeide. Jeg ville nok latt barnet gå korte dager i barnehagen, også kost meg med fri hjemme. I Norge lønner det seg ikke å jobbe om man ikke kommer inn i drikk kaffe yrket, jobber man på gulvet så tjener man like mye om man later som man ikke kan jobbe og blir ufør.

Anonymkode: 65836...7c1

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du ikke har planer om å begynne å jobbe, hadde jeg definitivt hatt henne hjemme. Et så lite barn trenger ikke barnehage. 

• Nyttig 3
Skrevet

Du må vel være klar til å ta jobb når som helst? Så ville gjort barnet vant til barnehagen. Men hatt korte dager og noen dager fri innimellom.

Anonymkode: 52d27...6b8

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

9åringen begynte da han var 1.5 år, minste like etter han ble 2 😊 angrer ikke på barnehage,  ikke tenk på at du er arbeidsledig og måtte få "dårlig " samvittighet. Barnehage er veldig fint og Sundt for sosialisering og læring med andre barn 😊 de får ut energi på en helt annen måte enn hjemme 😅  du kan jo evt ha kortere dager og starte med noen dager i uka 

Anonymkode: 9f040...0b0

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg går mot hopen og mener barnehage i så ung alder er rett ut skadelig for barnet. 
Hadde holdt barna mine hjemme så lenge som mulig hvis jeg hadde kunnet. 

Anonymkode: 9565f...8ac

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Veldig få 1,5 åringer trenger sosialisering, de leker ved siden av hverandre, ikke sammen.

Anonymkode: bb920...d60

Det er sosialisering å omgås, observere og være tilstede med andre barn selv om de ikke leker sammen.

Anonymkode: b30a8...d4e

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

Hadde ikke hatt barnet i bhg om jeg var arbeidsledig. Jeg var hjemme i to år med førstemann og er veldig glad for det. Jeg tok ulønnet permisjon. Minsten startet da han var 13 mnd pga studier. Altfor tidlig.

De går nå på ungdomsskolen og mellomtrinnet. Har fått ny mann siden den gang og han ønsker svært gjerne barn. Vi er enige om at barnet ikke skal i bhg før hn er minst 2 år, helst 3 år.

Anonymkode: 7f30c...35c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg går mot hopen og mener barnehage i så ung alder er rett ut skadelig for barnet. 

Det er det ikke nei 

Anonymkode: 2fba7...40f

Skrevet

Er du selvvalgt arbeidsledig eller er du arbeidssøker og mottar dagpenger?

Om du takker nei til barnehageoppstart nå - hvor lenge er det til du får plass igjen - ett år, når som helst?

Anonymkode: 2a65d...b0f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Anonym941 skrev (10 timer siden):

Min datter er 1,5 år gammel. Hun har nå fått barnehageplass i den barnehagen vi ønsket. Min mann jobber (off shore) men jeg er arbeidsledig, er det latskap av meg å ha hun i barnehage ? Har barn godt av det eller har de det tryggest hjemme ? Eneste hjelpen jeg får er av søsteren til mannen min av og til 

Nei absolutt ikke latskap. Du velger det som passer deg og din familie best,

Jeg har vært i samme situasjon og hadde barnet i barnehagen i den perioden. Hun var da rundt samme alder som din. Ga henne kortere dager og rolige morgener. Vi spiste frokost sammen hjemme og hun ble levert rundt kl.0900. Hentet henne rundt 1330. Det var en fin rutine for både henne og for meg. Mens hun var i barnehagen letet jeg etter jobber, skrev søknader og tok kurs. Det er faktisk sant det de sier, at det er en jobb å søke jobber. Det gikk flere timer hver dag med til dette. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Er du arbeidssøker, så hadde jeg tatt den barnehageplassen. 

Om ikke, så hadde jeg ventet et år. 

Vi har helt fint klart å sosialisere med andre på åpen barnehage, besøk hos venner med barn etc. 

Ingen barn på halvannet år, med oppegående foreldre trenger barnehagen. 

Anonymkode: f0c0c...dcb

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Her er både jeg og mor ufør, så våre barn begynte i bhagen rundt 2års alderen. Så har man mulighet til å vente til rundt da så er det bare bra.  Barna trenger den sosialiseringen. 

Er et barn i 1klasse til vårt barn som aldri var i bhagen. Og skolestart har vært alt fra enkelt for det barnet. Mor må være med store deler av dagen disse første ukene. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville hatt henne hjemme, hun er så liten, og har mye bedre av det. Små barn har høyere kortisolnivåer (stresshormon) i bhg. Min 2 åring er hjemme, vi vurderte bhg nå, men siden jeg studerer valgte vi det bort. Det er mye mer verdifullt med denne tiden hjemme. Bhg kommer senere. Vi er i åpen bhg bla og koser oss med det. 

Anonymkode: e79e8...25a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Sendte selv min i barnehagen da, men han var i barnehagen i 3-4 timer. Gi heller kortere dager. 

Skrevet

Det er beste for dattera di å begynne i barnehagen. Hun trenger å utvikle sosiale kompetanse sammen med andre barna, så ja, kjøre på! Mens hun er i barnehage, kan du konsentrere deg å søke jobb. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Veldig få 1,5 åringer trenger sosialisering, de leker ved siden av hverandre, ikke sammen.

Anonymkode: bb920...d60

Det er det som er sosialisering. De er i den fasen.

• Liker 8
Skrevet

Nå må du ikke høre på alle de ulike meningene her. Så utrolig mye rart å lese. Hvorfor kommenterer folk hva slags jobb hun bør søke? Det er en gjennomgående negativ belærende eim innen mor, barn og barnehagetråder. 

Her kommer en hovedregel til alle i trådstarter sin situasjon: slutt å bry deg om hva andre tenker ("er jeg lat"). 

Ingen har innsyn i ditt liv, så hva de mener er jo helt likegyldig. Du kjenner selv din egen kapasitet og om det handler om latskap eller nødvendighet? Ikke la noen fortelle deg gjennom nett hva du er og bør gjøre. Stol på din magefølelse og fornuft. Du har all kunnskapen om din arbeidsløse situasjon, varighet, bosted mtp jobbmarked, utdannelse etc. 

Det er mange usynlige faktorer i et menneskes liv som påvirker graden av kapasitet. Her skal jeg nevne noen: barn med diagnose, foreldre med sykdom i ulike grader (ja, man kan faktisk se helt normal ut og allikevel være veldig syk), pleietrengende forelder (dvs barnets besteforeldre), en skadelig relasjon til kjæreste/samboer/ektefelle,  osv.  Lista er lang og det finnes uendelig med grunner til at det å skulle vurdere om en mamma er lat eller ikke er litt på kanten. Men det er som om alle fornuftige tanker forsvinner i det en del kvinner blir mamma og bedrevitere. Husk at livet deres kan se helt annerledes ut. 

Anonymkode: 206c9...017

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan jeg spørre deg hvorfor du mener at barnehagen er skadelig?

• Nyttig 1
Skrevet

Har dere valgt at du skal være hjemme, eller leter du etter jobb?

Uansett ville jeg tatt plassen tenker jeg da. Nå har du mulighet til myk tilvenning, og om et halvt års tid vil hun uansett ha god nytte av barnehageplassen. 

Leter du etter jobb, så kan du jo melde deg som vikar her og der etter hvert når hun er i barnehagen også, mens du venter på at jobb dukker opp.

Dumt å ikke takke ja til en plass man har ønsket seg!

Anonymkode: 489a7...fe2

• Liker 3
Skrevet
Anonym941 skrev (11 timer siden):

Min datter er 1,5 år gammel. Hun har nå fått barnehageplass i den barnehagen vi ønsket. Min mann jobber (off shore) men jeg er arbeidsledig, er det latskap av meg å ha hun i barnehage ? Har barn godt av det eller har de det tryggest hjemme ? Eneste hjelpen jeg får er av søsteren til mannen min av og til 

Ungen kan fint ha korte dager i barnehagen fram til du får det en jobb, f.eks. 3-4 timer. For du bør absolutt stå på for å få deg en ny jobb.

Du bør på ingen måte gjøre deg økonomisk avhengig av mannen, det er det dummeste du kan finne på ditt voksne liv!  

Anonymkode: 9ff87...113

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...