AnonymBruker Skrevet 30. august #1 Skrevet 30. august Jeg ser jo stadig tenåringer som er både to og tre på en elsparkesykkel. Har dere som er foreldre tatt praten med ungdommen om dette? Å være mer enn en på elsparkesykkel er ikke tillat, og kan medføre erstatningskrav i millionklassen til den som fører sykkelen. Dette gjelder uansett alder på fører selvfølgelig. Men de unge fortjener i alle fall en god innføring i hva forsikring og skade er. https://www.tv2.no/broom/du-kan-fa-millionregning/17614251/ Med de beste tanker om så få skader som mulig fra meg. Anonymkode: 708af...187
AnonymBruker Skrevet 30. august #2 Skrevet 30. august Nja. Vi har innført totalforbud. Og ja, forelest om hva man risikerer. Sekstenåringen får lov til mye, men ikke det. Vi fersket henne i å kjøre med en venninne og hun fikk to uker husarrest. Tror hun har overholdt forbudet etter det. Anonymkode: bc8ce...d15 4 1
AnonymBruker Skrevet 30. august #3 Skrevet 30. august Skjønner ikke at noen lar barna sine få lov til å bruke el-sparkesykkel, egen eller lånt. Jeg ser daglig barn som er for unge for å bruke dem, flere på samme sparkesykkel, i altfor stor fart, i for stor fart over veien uten å se seg for eller på feil side av veien. Ingen bruker hjelm virker det som... Et par ganger har jeg kommet rett etter en ulykke. Det har heldigvis vært voksne, men de har slått seg skikkelig og det har vært nødvendig å tilkalle ambulanse. Det kan være barnet ditt neste gang... Tror at grunnen til at det er såpass få ulykker er at andre klarer å unngå å kjøre på barna, men en dag kan det gå galt. Anonymkode: 3f55a...70e 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. august #4 Skrevet 30. august Min er 16 år, han får ikke lov. Får lov til det meste, men det der er helt no go! Vi bor midt på Oslo vest Anonymkode: 119fd...3ba 1
AnonymBruker Skrevet 30. august #5 Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Min er 16 år, han får ikke lov. Får lov til det meste, men det der er helt no go! Vi bor midt på Oslo vest Anonymkode: 119fd...3ba Og du vet ikke at han kanskje gjør det likevel? Anonymkode: 0eb0a...f28
AnonymBruker Skrevet 30. august #6 Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Min er 16 år, han får ikke lov. Får lov til det meste, men det der er helt no go! Vi bor midt på Oslo vest Anonymkode: 119fd...3ba Hvor er midt på Oslo vest? Anonymkode: 994b4...7c8
AnonymBruker Skrevet 31. august #7 Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nja. Vi har innført totalforbud. Og ja, forelest om hva man risikerer. Sekstenåringen får lov til mye, men ikke det. Vi fersket henne i å kjøre med en venninne og hun fikk to uker husarrest. Tror hun har overholdt forbudet etter det. Anonymkode: bc8ce...d15 Takk og lov for at det fortsatt finnes foreldre som deg, som har et forhold til ordet oppdragelse. Noe det dessverre virker som om en god del andre foreldre nærmest har gitt opp, og resultatet er bortskjemte drittunger som tror at de er verdens midtpunkt. Anonymkode: c4e71...032
AnonymBruker Skrevet 31. august #8 Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Takk og lov for at det fortsatt finnes foreldre som deg, som har et forhold til ordet oppdragelse. Noe det dessverre virker som om en god del andre foreldre nærmest har gitt opp, og resultatet er bortskjemte drittunger som tror at de er verdens midtpunkt. Anonymkode: c4e71...032 Oppdragelse er ikke alltid synonymt med å nekte. Det mange ikke skjønner er at oppdragelse handler mye om kunnskap og erfaring. Jeg kan vedde på at de fleste som har uvettig bruk går under av tre kategorier. 1. Full nekt hjemme. Gjør det allikevel. 2. Tillatelse, men uten noen form for trafikkopplæring og oppfølging. 3. Ingen kontroll over hodet fra de foresatte. Man kommer langt med kunnskap og tydelige grenser. Man kommer ikke langt ved å nekte. Vil de så gjør de det uansett, da som en fare for seg selv og andre. Anonymkode: 201ae...ebc
AnonymBruker Skrevet 31. august #9 Skrevet 31. august Vi har snakket mye om trafikkregler, risiko, hensyn i trafikken, og alt det der, siden de syklet med støttehjul. Og har aldri opplevd noe annet enn fornuftig atferd. Og at de reflekterer og tar riktige valg selv. Jeg tror ikke man automatisk blir moden og fornuftig den dagen man fyller 18 - og kan bestemme alt selv. Forbud og straff fører bare til at atferd fortsetter i det skjulte, og da mister man den gode dialogen. Her tar både voksne og barn leid sparkesykkel, egne sparkesykkel, eller el-sykkel, innimellom. Det er gode fremkomstmidler - så lenge man forstår trafikken, og reglene. Anonymkode: d4be8...4aa 1
AnonymBruker Skrevet 31. august #10 Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Man kommer langt med kunnskap og tydelige grenser. Man kommer ikke langt ved å nekte. Vil de så gjør de det uansett, da som en fare for seg selv og andre. Anonymkode: 201ae...ebc Det er jo bare ikke riktig. Det er mange unge som faktisk hører på sine foreldre når det kommer til ting de ønsker, men ikke får lov til. Fjortiser på elsparkesykkel er til fare uavhengig av om de har fått leksjoner om trafikksikkerhet. Akkurat som det ikke er bra for mindreårige å drikke alkohol, noe all forskning viser at de som ikke får lov eller ser foreldre drikke mye, gjør mindre av. Anonymkode: bc8ce...d15 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå