rugrat Skrevet 26. mars 2006 #1 Skrevet 26. mars 2006 Jeg trenger en bekreftelse på at dette er noe som gjelder flere menn enn min mann. Altså, jeg har oppdaget opptil flere ganger at jeg kan foreslå en ting, som mannen min er uenig i. Så, etter en stund, foreslår han det selv, og benekter selvfølgelig at jeg noen gang har vært inne på temaet. Et par eksempler: Vi driver og pusser opp i kjelleren, og skal gjøre noe med furutrappen. For flere mnd siden foreslo jeg at vi kunne male den lys og legge noe tre (parkett,laminat eller noe sånt) i trinnene. Men det var han ikke enig i, for det var et himla styr å male hele trappen, og det ville bli glatt i trinnene med tre. Så for et par uker siden var vi på besøk hos min søster, og snakket oppussing. Så plutselig sier mannen min: Jeg har forresten bestemt meg for å male trappen og sannsynligvis legge laminat eller parkett i trinnene..... Jeg ble bare sittende å måpe, men sa ikke noe. Er selvsagt tilfreds med at han vil det nå, men han vil slett ikke høre snakk om at jeg noen gang har foreslått det samme. Så skal ene gutten få nytt rom, og planen har hele tiden vært laminat på gulvet. Men så begynte jeg å vurdere noe annet, bl.a. vinyl og vegg-til-vegg teppe, og fikk da spørsmålet om hva vi skulle gjøre med all laminaten som ligger i boden? Hvorpå jeg svarte at vi kunne ha den i gangen, for der er vi enige om å ha laminat. Så i dag var vi igjen på besøk hos min søster, og snakket atter en gang oppussing. Jeg kom inn på dette gulvet på gutterommet, og sa at det sannsynligvis blir laminat, for det har vi liggende likevel. Hvorpå mannen min sier: Jamen den laminaten som ligger i boden har jeg aldri hatt planer om å ha på det rommet, den skal jo være i gangen! Så spør jeg da hvorfor han spurte hva vi skulle gjøre med laminaten, da jeg tidligere snakke om vinyl, men neida, DET har han aldri spurt om. Altså, jeg elsker mannen min over alt på jord, men dette irriterer meg! Litt komisk til tider, for ofte ender det opp med at ting blir som jeg har foreslått, bare jeg er tålmodig og venter til han foreslår det selv. Men irriterende at han aldri kan innrømme at jeg har sagt det først.
Gjest Gjesta Skrevet 26. mars 2006 #2 Skrevet 26. mars 2006 Minner meg om ett sånt dustete "kjerringråd" jeg har hørt mange ganger ang kunsten å få viljen sin i forholdet: man skal på finurlig vis plante en idè hos den andre slik at han tror det er sin egen ide. Litt sånn "listig frue"-taktikk Det kan jo hende at han er av typen som bruker litt tid på å tenke gjennom ting, slik at dine forslag og ideer blir en del av alle ideer han må tenke gjennom, før han bestemmer seg for hva han syns, og da er han kanskje ikke så opptatt av hvem eller hva som sådde ideen hos ham? Skjønner egentlig ikke at dette kan være noe stort problem, men du kan jo alltids le og si at "jammen, det var jo miiin idè" og smile sukkersøtt. (skjønt hva skal du oppnå med det, få han til å føle seg flau og dum?)
LilleBille Skrevet 26. mars 2006 #4 Skrevet 26. mars 2006 Det er jo litt sånn "Jeg er sjefen hjemme hos oss ... og har fått lov av min kone å si det". Ofte trenger en del ideer litt modning ... og ofte er det ikke en gang sikkert de husker at du har plantet en ide. Vær glad for at det du foreslår går inn .. så kan det jo være det samme hvem som "får" ideen.
Gjest gjest1 Skrevet 26. mars 2006 #5 Skrevet 26. mars 2006 Minner meg om ett sånt dustete "kjerringråd" jeg har hørt mange ganger ang kunsten å få viljen sin i forholdet: man skal på finurlig vis plante en idè hos den andre slik at han tror det er sin egen ide. Litt sånn "listig frue"-taktikk Det kan jo hende at han er av typen som bruker litt tid på å tenke gjennom ting, slik at dine forslag og ideer blir en del av alle ideer han må tenke gjennom, før han bestemmer seg for hva han syns, og da er han kanskje ikke så opptatt av hvem eller hva som sådde ideen hos ham? Skjønner egentlig ikke at dette kan være noe stort problem, men du kan jo alltids le og si at "jammen, det var jo miiin idè" og smile sukkersøtt. (skjønt hva skal du oppnå med det, få han til å føle seg flau og dum?) ← Joda, "kjerringrådet" funker det. Men jeg synes faktisk det er en smule irriterende å ikke få kreditt for mine ideer og forslag! Og jeg blir lei av mannfolk som "stjeler" mine ideer og fremsetter de som sine egen......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå