AnonymBruker Skrevet 30. august #1 Skrevet 30. august Jeg er snart 40 år. Vet det ikke er gammelt. Men jeg er overbevist om at jeg ikke kommer til å gå gjennom 40 årene uten å få kreft eller en annen fæl sykdom. Ingen i min familie har eller har hatt kreft og jeg kjenner ingen andre som har eller har hatt det heller. Likevel er jeg redd. Jeg vet det å tenke sånn ikke har noe å si for sjansen. Og jeg skulle ønske jeg klarte å ikke tenke sånn. Er det flere her som har det sånn? Anonymkode: 42d31...203
AnonymBruker Skrevet 30. august #2 Skrevet 30. august Har du alltid vært sånn? Redd for å bli eldre? Anonymkode: a2ea8...1d1 1
Grüner Skrevet 30. august #3 Skrevet 30. august (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er snart 40 år. Vet det ikke er gammelt. Men jeg er overbevist om at jeg ikke kommer til å gå gjennom 40 årene uten å få kreft eller en annen fæl sykdom. Ingen i min familie har eller har hatt kreft og jeg kjenner ingen andre som har eller har hatt det heller. Likevel er jeg redd. Jeg vet det å tenke sånn ikke har noe å si for sjansen. Og jeg skulle ønske jeg klarte å ikke tenke sånn. Er det flere her som har det sånn? Anonymkode: 42d31...203 Oppsøk psykolog for hjelp mot helseangst og ikke la disse irrasjonelle tankene dine styre livet ditt! Endret 30. august av Grüner 5
AnonymBruker Skrevet 30. august #4 Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du alltid vært sånn? Redd for å bli eldre? Anonymkode: a2ea8...1d1 Ja. Anonymkode: 42d31...203 1
AnonymBruker Skrevet 30. august #5 Skrevet 30. august Grüner skrev (Akkurat nå): Oppsøk psykolog for hjelp mot helseangst! Ja, kommer nok til å gjøre det. Anonymkode: 42d31...203 1
AnonymBruker Skrevet 30. august #6 Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja. Anonymkode: 42d31...203 Da søker du hjelp. Jeg er motsatt. Jeg føler det er helt ok om jeg dør no. Ungene mine har flyttet ut. Og jeg ser at dem er selvstendige. Jeg er 44 år Anonymkode: ef8f9...710 1
Nowayback Skrevet 30. august #7 Skrevet 30. august Ja, bare uten dødsangst. Om jeg dør er det ikke store tapet. En lettelse for meg, og alle andre mennesker slipper å forholde seg til meg som den byrden jeg er. Kjipt å aldri ha fått opplevd de gode tingene i livet, men når man er skallet og stygg så blir det slik. 3
AnonymBruker Skrevet 30. august #8 Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg er snart 40 år. Vet det ikke er gammelt. Men jeg er overbevist om at jeg ikke kommer til å gå gjennom 40 årene uten å få kreft eller en annen fæl sykdom. Ingen i min familie har eller har hatt kreft og jeg kjenner ingen andre som har eller har hatt det heller. Likevel er jeg redd. Jeg vet det å tenke sånn ikke har noe å si for sjansen. Og jeg skulle ønske jeg klarte å ikke tenke sånn. Er det flere her som har det sånn? Anonymkode: 42d31...203 Er sånn jeg også. Er 41 da. Er konstant overbevist at det er noe galt med meg og venter bare på «smellet». Slitt med dødsangst hele livet, men blir bare verre og verre pga alderen. Sliter generelt med å ha bikket 40. Føler jeg ikke passer inn noen steder og merker godt på utseendet at jeg har blitt eldre, enda hodet ikke følger med i hele tatt. Anonymkode: 01228...e6f 1
LadySyrien Skrevet 31. august #10 Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg er snart 40 år. Vet det ikke er gammelt. Men jeg er overbevist om at jeg ikke kommer til å gå gjennom 40 årene uten å få kreft eller en annen fæl sykdom. Ingen i min familie har eller har hatt kreft og jeg kjenner ingen andre som har eller har hatt det heller. Likevel er jeg redd. Jeg vet det å tenke sånn ikke har noe å si for sjansen. Og jeg skulle ønske jeg klarte å ikke tenke sånn. Er det flere her som har det sånn? Anonymkode: 42d31...203 Hei. Jeg blir 40 i sommer, og jeg forstår hvordan du føler. Mange medlemmer av familien min fikk kreften, og på en forfedelig måte. Jeg er ikke redd, men jeg vurderer snart å kontrollere meg bare for sikkerthets skyld. Jeg prøver å tenke at livet er bare ett og man må nyte det til det holder. Det er ikke lett å tenke sånn. Snakker du med psykolog om dette? 1
Becka Skrevet 31. august #11 Skrevet 31. august (endret) AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg er snart 40 år. Vet det ikke er gammelt. Men jeg er overbevist om at jeg ikke kommer til å gå gjennom 40 årene uten å få kreft eller en annen fæl sykdom. Ingen i min familie har eller har hatt kreft og jeg kjenner ingen andre som har eller har hatt det heller. Likevel er jeg redd. Jeg vet det å tenke sånn ikke har noe å si for sjansen. Og jeg skulle ønske jeg klarte å ikke tenke sånn. Er det flere her som har det sånn? Anonymkode: 42d31...203 Jeg har det sånn. Jeg har hatt helseangst perioder før. Men etter fylte 40, har det kommet på en annen måte. Mer sannsynlig nå enn i 20-årene. Vet også det har null hensikt å plage seg selv. Og jeg går til psykolog av og til. Jeg er ikke hypokonder. Men har bare et veldig negativt bilde av det å bli eldre, og veldig pessimistisk tankegang. Man leser så mye, og jeg vet jeg påvirkes av SoMe blant annet. Hvis du vil prøve å følge de råd jeg jobber med selv; Kutte betraktelig ned eller helt med å scrolle på sosiale medier. Trene i en eller annen form 4-5 dager i uken Få nok søvn Stressmestring ( yoga, mindfullness e.l.) Øve/lære seg metakognitivt ( leve i nuet ) Alt dette tror jeg kan funke på mange typer angst, bl.a sykdoms og aldersangst! Et slitent sinn gir oss mange unødvendige tanker! Endret 31. august av Becka 1
AnonymBruker Skrevet 31. august #12 Skrevet 31. august Nowayback skrev (21 timer siden): Kjipt å aldri ha fått opplevd de gode tingene i livet, men når man er skallet og stygg så blir det slik. Det er heller sånn at hvis man tror man ikke kan oppnå noe godt i livet fordi man er skallet og stygg så blir det en selvoppfyllende profeti. Anonymkode: 0a911...3cf 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. august #13 Skrevet 31. august Du tar feil. Å tenke sånn HAR noe å si for sjansen. Angst og negativt stress en ikke mestrer, langvarig inflammasjon, øker sjansen for kreft og en rekke andre sykdommer. Få hjelp med angsten din. Anonymkode: 332bc...cbc 1
AnonymBruker Skrevet 31. august #14 Skrevet 31. august Nowayback skrev (21 timer siden): Ja, bare uten dødsangst. Om jeg dør er det ikke store tapet. En lettelse for meg, og alle andre mennesker slipper å forholde seg til meg som den byrden jeg er. Kjipt å aldri ha fått opplevd de gode tingene i livet, men når man er skallet og stygg så blir det slik. Uffameg. Du er jo psyk. Å være skallet og stygg er det mange som er. Du høres veldig deprimert ut. Ta vare på deg selv! Få litt dagslys, følg et program for å hele nervesystemet ditt eller noe. En kan ikke ha det slik, høres jo helt jævlig ut. Anonymkode: 332bc...cbc 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. august #15 Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du tar feil. Å tenke sånn HAR noe å si for sjansen. Angst og negativt stress en ikke mestrer, langvarig inflammasjon, øker sjansen for kreft og en rekke andre sykdommer. Få hjelp med angsten din. Anonymkode: 332bc...cbc Så da kan man få kreft av å bekymre seg også da? Anonymkode: 42d31...203
AnonymBruker Skrevet 31. august #16 Skrevet 31. august Du burde høre på Ingvard Wilhelmsen. F.eks "sjef i eget liv" på storytel eller søk han opp i podcast. Anonymkode: 9e4a2...0a9 1
AnonymBruker Skrevet 31. august #17 Skrevet 31. august Det pussige er at folk med helseangst er jo selvsagt bare redd for sykdommer man kjenner til. Tenk på alle de ukjente diagnosene, de er man jo ikke bekymret for. Anonymkode: 16743...f1e 1
AnonymBruker Skrevet 31. august #18 Skrevet 31. august Jeg har hatt kreft to ganger med påfølgende cellegiftbehandling. Så klart tanken streifer meg mer enn før, og det er jo gjerne naturlig, siden jeg på en måte har en mer «reell» grunn til bekymring. Prøver dog å tvinge bort sånne tanker, da jeg ønsker å ha god livskvalitet og være frisk til det motsatte er bevist. Å ha slike bekymringstanker ødelegger veldig mye, så anbefaler deg virkelig å søke hjelp. Det er noe med det å lære seg å ikke prøve å ta «kontroll» over noe man ikke har kontroll over. Og deale med de problemene som dukker opp hvis de evt kommer. Inntil da må du bare leve livet og sette pris på at du er frisk ❤️ Anonymkode: af71f...902 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå