AnonymBruker Skrevet 30. august #1 Skrevet 30. august Jeg har en 14 årig sønn som vi tidligere har hatt avtale om 50/50 deling, siden desember 2024 har ikke sønnen min vært hos far da han ikke ønsker å dra dit da han sier at faren ofte er sint på han. Han har også alle vennene sine her hos meg og går på skole kun 3min unna her jeg bor. Far nekter å endre samværsavtalen og far nekter å betale barnetrygden han får til sønnen min fordi han mener barnetrygden er hans penger. Har fått han til å skrive under på at han skal betale barnebidrag på 2000 i mnd men dette har han også sluttet å betale. Jeg prøver hele tiden å si til sønnen min at han kan dra til faren innimellom men han vil ikke og nekter plent. Har snakket med FVK men de kunne ikke hjelpe til med noe siden far sier nei til møte med dem. Far ringer kanskje sønnen min 1 gang hver 14 dag for å "kjefte" hvis han har fått en anmerkning på skolen eller han har vært syk.. dette har pågått nå i 9 mnd.. har snakket med advokat også som gjerne ville hjelpe men det koster jo over 4000 pr time når man ikke har krav på fri rettshjelp.. hva gjør andre i samme situasjon egentlig? Far lever livets glade dager han uten å kjøpe ett par sokker til sønnen sin engang. Noen tips? Anonymkode: 1ed7c...19b
Anjatapinjata Skrevet 30. august #2 Skrevet 30. august Meld ifra til nav, legg evt med skriv fra fvk at far ikke møter til mekling og be nav kreve inn barnebidrag. 3
AnonymBruker Skrevet 30. august #3 Skrevet 30. august Fra barnet er 12 år skal foreldrene legge stor vekt på hva barnet mener og ønsker seg. Kan FVK snakke med barnet? Barnet har også mulighet til å snakke med de alene. Det du legger frem er jo ikke en hyggelig sak, men jeg tenker at det er flere sider av en sak, og derfor for BARNET sin del, kan det være greit å snakke med FVK alene for at barnet selv kan fortelle hvorfor de ikke ønsker å være hos sin far, og kanskje FVK kan ta en prat med far om det - altså prøve å snakke med far, om det ikke er mulig - ta alt via nav med skriv fra FVK om situasjon. Anonymkode: ff6ee...5f5
AnonymBruker Skrevet 30. august #4 Skrevet 30. august Du trenger ikke advokat for dette! Nav kan hjelpe dere! Gutten er også gammel nok til å ha en veldig høy stemme i denne saken og ingen rett kommer til å dømme og påtvinge ham til å samvær med far om gutten ikke selv vil. Anonymkode: 69095...2a5 2
AnonymBruker Skrevet 30. august #5 Skrevet 30. august Nei fikk beskjed fra FVK om at hvis far sa nei til å møte var det ingenting de kunne gjøre da de ikke tok parti, spurte også om jeg kunne komme alene med barnet, da var svaret NEI, kommer ikke far så måtte jeg ta det selv til tingretten.. så der var det ingen hjelp å få... Anonymkode: 1ed7c...19b
AnonymBruker Skrevet 30. august #6 Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du trenger ikke advokat for dette! Nav kan hjelpe dere! Gutten er også gammel nok til å ha en veldig høy stemme i denne saken og ingen rett kommer til å dømme og påtvinge ham til å samvær med far om gutten ikke selv vil. Anonymkode: 69095...2a5 Hvordan skal jeg gå frem til Nav ang dette? Asvokaten sa på tlf at jeg kanskje kunne prøve å sende inn utkast av en ny samværsavtale der det står at han er her 100% men at far nekter å møte både til mekling på FVK og skrive under ny samværsavtale.. men kjenner jeg Nav rett så er dette ikke godt nok.. Anonymkode: 1ed7c...19b
AnonymBruker Skrevet 30. august #7 Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvordan skal jeg gå frem til Nav ang dette? Asvokaten sa på tlf at jeg kanskje kunne prøve å sende inn utkast av en ny samværsavtale der det står at han er her 100% men at far nekter å møte både til mekling på FVK og skrive under ny samværsavtale.. men kjenner jeg Nav rett så er dette ikke godt nok.. Anonymkode: 1ed7c...19b Du må bevise det, få en bekreftelse fra skolen, fastlege eller lignende. Og ring nav for å høre med dem. Du kan også høre med jusstudentene. Anonymkode: 69095...2a5
Durancell Skrevet 30. august #8 Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvordan skal jeg gå frem til Nav ang dette? Asvokaten sa på tlf at jeg kanskje kunne prøve å sende inn utkast av en ny samværsavtale der det står at han er her 100% men at far nekter å møte både til mekling på FVK og skrive under ny samværsavtale.. men kjenner jeg Nav rett så er dette ikke godt nok.. Anonymkode: 1ed7c...19b Du må bare prøve. Hvis du har noe skriftlig fra far at han ikke har samvær, så send med det.
AnonymBruker Skrevet 30. august #9 Skrevet 30. august Du tar bidraget gjennom NAV. Legg ved det du måtte ha av dokumentasjon på reelt samvær. Har du ikke noe, hadde jeg glatt fått fjortisen til å selv skrive at han ikke har samvær og signere - han er jo stor og NAV kan ikke lovlig se bort fra en slik erklæring selv om de aldri vil foreslå det som dokumentasjon. Anonymkode: c8e39...28f 2
AnonymBruker Skrevet 30. august #10 Skrevet 30. august Du trenger ikke advokat for dette. Kan fint ta det til tingretten uten advokat. Da blir gutten hørt og samværsavtale blir i stor grad hva gutten vil Anonymkode: d96b0...0bb
AnonymBruker Skrevet 30. august #11 Skrevet 30. august Skjønner ikke helt, er det mekling du har prøvd å få til på fvk? For det må far møte på. Du må ha gyldig meklingsattest for å kunne ta dette videre til retten. Og da må du be om mekling på fvk, så blir far kalt inn. Det er ikke frivillig. Hadde og sendt inn til Nav krav om hele barnetrygden med begrunnelse om at barnet ikke bor 50/50 lengre. Så må far uttale seg. Har du sms eller lignende som du kan bruke som bevis? Hvis du har skriftlig avtale om bidrag så kan du be skatteetaten om å kreve inn bidraget. https://www.nav.no/barnebidrag#skatteetaten Er fryktelig synd at situasjonen er sånn. Og det er utrolig vanskelig å bevise overfor Nav at samvær ikke blir fulgt. Er dessverre i samme situasjon selv. Derfor må du prøve å dokumentere så godt du kan, med feks sms dialog mellom deg og far der du skriver at du ønsker at han blir med på fvk for å skrive ny avtale siden barnet ikke vil på samvær der. Og om barnet kan snakke med feks helsesykepleier på skolen om situasjonen, så kan du be om å få utskrift av journalen som bevis. Men det som har blitt foreslått over her med at barnet kan skrive erklæring selv er bortkastet. Det er ikke før barnet nærmer seg 18 år at det kan legges til grunn. Grunnen til det er at barn kan bli påvirket av foreldrene til å skrive sånt, derfor legges det ikke vekt på det. Anonymkode: 7d373...7cf 1
AnonymBruker Skrevet 30. august #12 Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Du tar bidraget gjennom NAV. Legg ved det du måtte ha av dokumentasjon på reelt samvær. Har du ikke noe, hadde jeg glatt fått fjortisen til å selv skrive at han ikke har samvær og signere - han er jo stor og NAV kan ikke lovlig se bort fra en slik erklæring selv om de aldri vil foreslå det som dokumentasjon. Anonymkode: c8e39...28f Akkurat dette jeg også tenkte. Vi har gjort det. Tenåringen skrev hvor lite/at han ikke var der og la med en kort begrunnelse som jeg la med dokumentasjonen for å få barnebidraget gjennom nav innkrevning. Anonymkode: ac1dd...549
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå