Gå til innhold

Når er det vanlig å bli med hverandre hjem fra barnehagen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når begynte deres barn med dette?

Si gjerne også hvor i landet dere bor og om dere bor nærme barnehagen (regner med at det er lettere eller mer vanlig der de fleste bor nærme?)

Har dere da pleid å følge barnet hjem etterpå eller henter foreldrene barnet?

Anonymkode: a599a...04b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En venn av eldste sønnen ble med oss hjem en fast dag i uka omtrent fra oppstart i barnehagen. Faren hentet etter arbeidstid. Barnet spiste middag hos oss.

Ellers har de hatt med venner hjem fra 3-4 års alderen. Barna har da blitt hentet rundt kl 18. Vi har flere barn, og det har nok vært ned et barn fra skole eller barnehage hver uke. Skolebarna går hjem selv. Et av våre barn blir med noen hjem hver uke. Vi henter da barnehagebarn en gang etter middag.

Vi bor i Oslo sentrum.

Anonymkode: b5943...d98

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Eldste begynte nest siste året i barnehagen , så da han var 4/5. Måtte da være med, så var jo ikke så ofte. Fra siste året hvor han kunne bli med venner hjem alene så ble det litt oftere.

Yngste begynte et år tidligere, så fra 3/4. Første halve året med voksen, siste halvåret alene. 

Noen bor i gangavstand, men vi (og noen flere), må kjøre bil. 

Anonymkode: b92f5...766

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med nr 1 var det fra 4 år ish Bor i Oslo-området og bor 300 m fra barnehagen (og de fleste andre på avdelingen kort avstand de også) Siste år i barnehagen var da der tok veldig av. 
Ble med hjem lekte, spiste middag og ble hentet av foreldrene sånn 18/18.15. 

Nr 2 er 3 år og har spurt om få ha med noen hjem, fordi hun ser storesøster gjør det. Her var vi litt avventende med det til jeg visste de fleste hadde slutter med bleie og også greit at de syns det er OK og faktisk være alene hos noen andre

Anonymkode: 56116...83c

• Liker 1
Skrevet (endret)

En gang i blant fra de var 3 år. Mer fra 4 år. Alle i kjøreavstand fra barnehagen. Hentet barna hos dem de besøkte (og motsatt)

Endret av Sniff76
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min datter (som er 13 år i dag) ble bestevenn med en gutt da de var 4 ca. Jeg og mor ble også veldig gode venninner så vi hang sammen MYE. Ofte hentet jeg de og hun kom til oss og vi spiste middag sammen hos oss eller de. De henger sammen som erteris den dag i dag:) 

Anonymkode: 86283...d19

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen kultur for å være med hverandre hjem i uka i vår barnehage. Men det er besøk i helgene da. Ofte 1-2 timer der foreldrene også er med. (Innlandet)

Anonymkode: 65699...8c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her har vi aldri hverken sendt med eller hatt med noen hjem fra barnehagen. Vi har hatt og dratt på besøk i helgene såklart.

Anonymkode: 838cc...dbe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke før skolestart, så små barn trenger hvile og familietid etter barnehagen. 

Anonymkode: de1d7...0e2

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Fra de var rundt 5. 

Anonymkode: aedf2...cdf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnebarn mine begynte med det når du var 4. Da fikk de lov å ha med seg en fra bhg hjem, spiste middag og lekte. Samme andre veien. Det er så moro for de 😊

Anonymkode: c2cf3...db9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke før de klarer seg på toalettet selv 🙂. Syns det blir litt rart om ganske fremmede privatpersoner skal hjelpe andres barn på do 🙃

Anonymkode: 42c2f...a25

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Når begynte deres barn med dette?

Si gjerne også hvor i landet dere bor og om dere bor nærme barnehagen (regner med at det er lettere eller mer vanlig der de fleste bor nærme?)

Har dere da pleid å følge barnet hjem etterpå eller henter foreldrene barnet?

Elsdte 3 år, mellomste 4 år, minste var 4, men først sosialt selvstendig når 5, men hen var i en liten bhg med begrenset lekekamerater de to andre i stor bhg

Anonymkode: 47bca...938

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fra rundt 4årsalderen, pluss minus har alle tre hatt med seg venner hjem. 

Hvor ofte varierte med hvilke venner de hadde (den ene hadde en venn som var så ekstremt travel, så den kunne kun være med hjem om vi var begge foreldre hjemme -og det var en dag vi følte vi hadde energioverskudd 😅), mens noen av dem har hatt venner som gjør at vi følte vi hadde færre barn i hus, ikke at vi var på sirkus. 

Anonymkode: 08df5...c6c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ikke før skolestart, så små barn trenger hvile og familietid etter barnehagen. 

Anonymkode: de1d7...0e2

Jaha?  Godt du ikke sitter på fasiten 

Anonymkode: 78dd0...209

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

2 ,5 år , både med og uten foreldre 

Anonymkode: 78dd0...209

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar! 😊 Jeg tenkte nok mest på å bli med hjem uten foreldre med. Det er ikke sånn at man må ha besøkt noen med foreldre for å kunne spørre om å bli med hjem, eller omvendt? 

AnonymBruker
Skrevet

Han er 3,5 år og han har vært på besøk og har hatt besøk. Alltid med en forelder med i tillegg. 

Anonymkode: 8c554...2b2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for alle svar! 😊 Jeg tenkte nok mest på å bli med hjem uten foreldre med. Det er ikke sånn at man må ha besøkt noen med foreldre for å kunne spørre om å bli med hjem, eller omvendt? 

Nei! Jeg syns ikke det :) Her var det en datteren min hadde snakket mye om og vi hadde jo snakket med foreldrene i garderoben i barnehagen. Så sendte bare mld og spurte om det var noe de trodde barnet ville :)  De aller fleste syns vel bare det er hyggelig å bli spurt tenker nå jeg. Så får man heller bare si fra hvis det ikke passer.

Og er jo bare å være ærlig på ting. F.eks det ene barnet mitt ville gjerne være med en jente hjem som spurte, men sa hun ikke ville pga dette barnet hadde en storebror hun syns var skummel. Og da nevnte jeg det pent til moren som spurte og hun sa da at de kunne finne en dag hvor storebror skulle noe annet osv! :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er sånn at jeg måtte blitt med barnet hjem når det var besøk, hadde det nok bare skjedd i helgene. Her tenker jeg det er greit å vente til barna selv syns det er greit å være alene. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...