Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ene ungen min er i førstegangstjenesten. Det samme er ungen til ei venninne. De er på rekruttskolen samme sted, dro inn samtidig men er i ulike bataljoner.

Det er stor forskjell på hvordan disse to bataljonene behandler rekruttene. Den ene har tillitsvalgt/ mentorer de kan prate med dersom de har en kjip dag. Den andre har ingen. Den ene har hatt faste måltider hele veien, den andre fikk ikke mat på 24 timer det første døgnet. Den ene får gå utenfor leiren i helgene, den andre får ikke lov til dette. Den første permen til den ene er på 9 dager (ei uke med begge helgene), den andre 5 dager (ukedagene uten helg i det hele tatt).

I følge disse to er det totalt fem bataljoner i rekrutten. Fire av bataljonene har de samme godene, den siste har «ingen».

Er det vanlig at det er så store forskjeller? Ungdommene oppfatter jo dette som urettferdig, men det er kanskje akkurat dette som er målet? Eller er det feil et sted?

Hilsen nysgjerrig mor.

Anonymkode: 292e7...3ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner en som er nå, som skryter av maten, og har hatt én perm, og da fra fredag til søndag. Ikke hørt noe om mentor eller annet sånt da, er det vanlig? 9 dager syntes jeg var lenge med perm om det ikke er juleferie.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er stor variasjon etter hvor du stasjoneres.

Jeg hadde 2 uker på og 2 uker fri som vaktsoldat i døgnaktiv service.

Mens andre på samme basen med andre tjenester aldri fikk forlate.

Mat varierer også etter hvor flink kokkene er.

Nevøen min hadde 2 permisjoner i løpet av sin tjeneste, fikk av og til lov til å forlate i helgene men ikke alltid.

Forsvaret og førstegangstjeneste er sykt mye forskjellig.

Anonymkode: fd472...8be

AnonymBruker
Skrevet

Her er det snakk om perm fra mandag-fredag, mens de andre fikk fredag-søndag uka etter. Den ene har spist seg god og mett, mens den andre knapt nok fikk mat de første dagene. Først etter at den ene rekrutten besvimte av utmattelse gjorde de noe med det. Er det jeg har blitt fortalt. Men mulig det er ting som ikke ungdommen min har fått med seg. Men permisjonen er bekreftet fra min venninne. Det samme er dette med å gå utenfor leiren. Ene ungdommen har vært på butikk flere ganger, den andre får ikke gå utenfor leiren i det hele tatt. Den siste uka har de fått lov å gå i kiosken.

Det er med andre ord stor forskjell, til tross for at de er på samme sted. Det er dette jeg synes er litt merkelig.

ts

Anonymkode: 292e7...3ca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er med andre ord stor forskjell, til tross for at de er på samme sted. Det er dette jeg synes er litt merkelig

Nei. Det er ikke merkelig.

Det er normalt. Forskjellige funksjoner har forskjellige regler. Ikke noe å bry seg om. 

Du har tydeligvis ikke vert inne i tjeneste. 

Man tjener landet sitt og da er det forskjellige funksjoner.

En vakt som er på døgnet rundt og en som sitter på kontor vil ha det veldig ulikt.

Her gjør du det til full storm i et tomt vannglass.

Det er garantert ting du ikke vet som ligger bak.

Anonymkode: fd472...8be

• Liker 4
Skrevet

Det er forskjell ja. Art hadde det mye verre og jævlig enn oss i sanitet feks. Livet er urettferdig.

AnonymBruker
Skrevet

Utdanningen (rekrutten) er ofte tilpasset tjenesten (resten av førstegangstjenesten).

Det er stort spenn mellom ulike tjenester i førstegangstjenesten og alle vil være ulike. Noen har turnus (mye fri), noen er mye i felt og mindre i leir, noen har mye tid i leir og mindre i felt osv.

Jeg var i en avdeling med opptak for å komme inn, der ganske få blir tatt opp (under 10% av de som møtte til opptak ble tatt opp). Vi hadde en slitsom seleksjonsperiode/opptak, med vesentlig lengre dager enn alle andre rekruttene.

Når opptak/rekrutt var ferdig hadde vi mye tid i felt og lange dager men samtidig mye mer ansvar og frihet enn de andre, så vi styrte mye av tiden selv imens de med mer «behagelig» tjeneste og roligere rekrutt i større grad hele tiden ble fortalt hva de skulle gjøre. 

Anonymkode: 6373b...dfd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...