Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva mener du med at vi er generasjon 3 i universet?

Anonymkode: 32381...3db

Vi kan være 3.generasjon liv i universet. Iom vi VET at intelligent liv kan bli til på 4,6 milliarder år. Og iom universet har eksistert i over 13 milliarder år, kan annet intelligent liv ha kommet 3 ganger så langt som oss. Eller blitt til, og blitt utslettet igjen. 

Endret av Eureka!
skrivefeil
Videoannonse
Annonse
Skrevet
debatant skrev (4 timer siden):

Det er tydelig at dette er din tro/religion. Og har ingen rot i hva vi observerer.

Dette er ingen religion nei, om du trodde det. Det var en kommentar fra meg. Og dette er hva vi VET til nå. Det er alder vi opererer med. Om du er uenig i beregningen av jorden eller universets alder, så har du lite å delta med i en saklig diskusjon. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er bare noen dager siden NASA fant det som muligens kan ha vært liv på Mars. Det ser lovende ut, men de vil studere det mer på et laboratorie på jorden før de sier noe sikkert.

Vi skal altså ikke lenger enn til Mars før vi muligens finner liv.

Jeg tipper (uten å ha noe som helst faglig tyngde bak) at liv er ganske vanlig, at det kan oppstå nesten overalt, og på alle planeter, men at når det går milliarder av år så skal det veldig mye flaks til at klimaet på planeten holder seg nogenlunde stabil slik at livet får utvikle seg og ikke dø ut.

Anonymkode: ea2ce...a3a

Det finnes strukturer på Mars, det har blitt sett i teleskop. Tipper det har vært liv der og at de har utryddet seg selv, slik som også vi står i fare for å gjøre med atomvåpen.

Anonymkode: e3bf3...2ee

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det finnes strukturer på Mars, det har blitt sett i teleskop. Tipper det har vært liv der og at de har utryddet seg selv, slik som også vi står i fare for å gjøre med atomvåpen.

Kanskje du kan vise bilder av disse strukturene?

• Liker 1
Skrevet (endret)
Eureka! skrev (5 timer siden):

Dette er ingen religion nei, om du trodde det. Det var en kommentar fra meg. Og dette er hva vi VET til nå. Det er alder vi opererer med. Om du er uenig i beregningen av jorden eller universets alder, så har du lite å delta med i en saklig diskusjon. 

En tro som ikke er bygget på observasjoner er en religion per definisjon. Saken gjelder vel jordas alder, og resonnering om den er vel ganske saklig i denne sammenhengen.

Endret av debatant
  • Nyttig 1
Skrevet

Det finnes liv, men hinsides noe vi kan forestille oss. Da jeg var liten og fikk til svar at universet var uendelig, klarte jeg aldri å fatte det helt. Sånn er det fremdeles.

Men jeg tror det ikke er noen planeter med ting som ser ut som oss mennesker.

Lurer på om de har de samme tankene

Skrevet
debatant skrev (På 9.9.2025 den 10.30):

Livet som er ekstremt komplekst må jo oppstå. Å flytte problemet til enannen planet er bare å flytte på problemet.

Darwin mente kanskje at liv oppstod om forholdene lå til rette. Nå, basert på vitenskap og observasjoner vet vi at sjansen for at liv oppstår tilfeldig er bare å se bort ifra. Det skjer ikke. En "enkel " celle kan sammenlignes med en by. Med fabrikker transportsystemer for næring og søppel, veier,energi generatorer, informasjons bibliotek, små roboter og mye mer. alt er på molekylnivå.  Disse cellene kan dele seg på fra 20 til 90 minutter. slikt oppstår ikke tilfeldig.

Vel, en moderne celle spratt ikke plutselig ut fra intet, sånn magisk som det står i Bibelen. Det er en hel del som foregikk mellom de første selvreplikerende molekyler og de kompliserte cellene vi ser dag altså... 

Anonymkode: be451...256

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
debatant skrev (51 minutter siden):

En tro som ikke er bygget på observasjoner er en religion per definisjon.

Du misforstår fortsatt. At man spekulerer er ikke det samme som å ha EN TRO på at det finnes liv på andre planeter. Vi har fått hjerne for å tenke med, du kan undre deg og reflektere over ting, selv om du ikke vet om det er sånn eller ikke. 
Jeg aner ikke om det finnes liv på andre planeter, og det gjør ingen av oss. Derfor tror jeg heller ingenting ang det.

Men at religionen er bygget på tro som ikke kan observeres eller dokumenteres på noe vis, det er jeg enig i. 

Anonymkode: 95f97...812

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hvem var kona til Kain da, hvor kom hun fra? Og hvem var Gudesønnene som gikk inn til Menneskedøtrene og fikk barn med dem?

En søster, niese eller barnebarn kanskje? Det var sykt mye incest i gamle dager og de levde også vilt lenge. 900 år +

Men de gamle mytene er så jo ikke ment å tolkes bokstavelig. Tipper de ville blitt bra overrasket, de som først fant på disse mytene, om de hadde tatt en tidsmaskin til nåtiden og sett at noen tolker det bokstavelig. Det er nok ment mer som historier man skal ta lærdom av. Som Æsops fabler.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Vel, en moderne celle spratt ikke plutselig ut fra intet, sånn magisk som det står i Bibelen. Det er en hel del som foregikk mellom de første selvreplikerende molekyler og de kompliserte cellene vi ser dag altså... 

Lyver du?

I dag er kjemisk evolusjon/abiogenesis så konkurs i sin tilstand at en finner ingen seriøse forskere som beskriver denne ideen.

Men for all del hva er kilden din bak denne påstanden?

Endret av debatant
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du misforstår fortsatt. At man spekulerer er ikke det samme som å ha EN TRO på at det finnes liv på andre planeter. Vi har fått hjerne for å tenke med, du kan undre deg og reflektere over ting, selv om du ikke vet om det er sånn eller ikke. 
Jeg aner ikke om det finnes liv på andre planeter, og det gjør ingen av oss. Derfor tror jeg heller ingenting ang det.

Men at religionen er bygget på tro som ikke kan observeres eller dokumenteres på noe vis, det er jeg enig i. 

Anonymkode: 95f97...812

Det virket som om du trodde på det du skrev. I det minste at du mente det. Godt du ser at det ikke har rot i virkeligheten da.

Skrevet
debatant skrev (2 timer siden):

Det virket som om du trodde på det du skrev. I det minste at du mente det. Godt du ser at det ikke har rot i virkeligheten da.

Si meg, har du aldri tenkt en reflekterende tanke? 
Og; forsøker du å påstå at du vet om den finnes liv på andre planeter eller ikke?

• Liker 1
Skrevet
Eureka! skrev (6 timer siden):

Si meg, har du aldri tenkt en reflekterende tanke? 
Og; forsøker du å påstå at du vet om den finnes liv på andre planeter eller ikke?

Inntil en ser klare beviser for aliens, ser jeg ingen grunn til å tro på det. Det betyr ikke at jeg ikke har reflektert over temaet.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.9.2025 den 22.04):

Hvem var kona til Kain da, hvor kom hun fra? Og hvem var Gudesønnene som gikk inn til Menneskedøtrene og fikk barn med dem?

Kain var opplagt gift med sin søster.Adam fikk sønner og døtre.

Gudesønner er litt mer vagt, antaglig var det falne engler

• Nyttig 1
Skrevet
debatant skrev (20 timer siden):

Hvordan regner du deg fram til denne store sjansen?

Jeg har ikke regnet på det, men det er det andre som er mye smartere enn meg som har gjort.

Skrevet (endret)
Lur Venn skrev (25 minutter siden):

Jeg har ikke regnet på det, men det er det andre som er mye smartere enn meg som har gjort.

SÅ du mener at følelsene dine sier det? Evt følelsene til en smart person?

Det var ikke følelsene til Newton som startet moderne vitenskap....

Endret av debatant
  • Nyttig 1
Skrevet
debatant skrev (4 timer siden):

Inntil en ser klare beviser for aliens, ser jeg ingen grunn til å tro på det. Det betyr ikke at jeg ikke har reflektert over temaet.

Da er vi på "samme planet". Det var akkurat like reflekterende jeg tenkte over universets alder og muligheten for liv på andre planeter. 
De eneste grunnene vi kan ha til å tro noe noe som helst, er jo nettop universets alder. Uansett om man tror på tilfeldig utvikling eller kreasjon, så har jo vi ingen snøring på om det er liv eller ikke på andre planeter.

Og det at vi ikke vet, er heller ikke noe argument for at det IKKE finnes. 

Skrevet
debatant skrev (18 timer siden):

Kanskje du kan vise bilder av disse strukturene?

Hvorfor skal jeg det? Du kommer jo bare til å avvise dem uansett, helt til Nasa sier at de er faktiske strukturer bygd av intelligente vesener, eller om det står i Bibelen at det er strukturer på Mars. For før det er det ingenting som er sant.
Men her er litt som jeg googlet nå. Bilde 5 i denne linken:
https://www.livescience.com/space/mars/32-things-on-mars-that-look-like-they-shouldnt-be-there

Strukturene i Cydonia-området på Mars: 
https://www.livescience.com/space/mars/32-things-on-mars-that-look-like-they-shouldnt-be-there

Selvsagt "debunket" på Wikipedia, men kanskje litt forhastet? Her er ansiktet når solen kommer fra forskjellige vinkler, det ser ut som et ansikt åkke som, og litt om pyramidene også:
https://projectyourself.com/blogs/news/mars-face

Skrevet
debatant skrev (3 timer siden):

Kain var opplagt gift med sin søster.Adam fikk sønner og døtre.

Gudesønner er litt mer vagt, antaglig var det falne engler

Det er en teori at han giftet seg med sin søster, vi vet ikke hvem han giftet seg med for det står ikke der.
Og Gudesønnene tas ikke bokstavelig altså, nehei, men andre ting skal forstås bokstavelig? Tar vi det vi vil for bokstavelig etter hva som passer oss her?
 tror ikke de var falne engler i det  hele tatt, for engler finnes det et ord for. Det de gjør her er å introdusere et nytt ord, som betegner vesener som fikk barn med menneske-kvinner, og som ikke var mennesker selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...