Charlie Amberson Skrevet 8. september 2025 #101 Skrevet 8. september 2025 K.B. skrev (På 31.8.2025 den 2.17): Stor forskjell på bakteriologisk liv og intelligent liv da.. Jeg tror bakteriologisk liv er ganske vanlig, men høyere livsformer tror jeg oddsene kan være mindre for. To ting du kan lese deg opp på er Fermis paradoks og Drake ligningen Ja, det er uendelig mye som skal klaffe før intelligent liv oppstår. Men så er det også uendelig antall planeter. Så spørs det da hvilken av disse to uendelighetene som er størst.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2025 #102 Skrevet 8. september 2025 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Noen fant jo også sammenheng mellom UFO-observasjoner og slipp av populære scifi-filmer. Merkelig det der. Etter at så å si alle fikk mobilkamera så er det pussig hvordan ingen har klart å fange observasjonene på film. Det burde være mange i henhold til hvor ofte slikt ble meldt sett i årene i forkant. Anonymkode: a0bd4...cd8 Åja, så ingen har klart det? Nå har jeg hørt det også. Snakk om å grave seg ned i sanden. Anonymkode: e3bf3...2ee 1
K.B. Skrevet 8. september 2025 #103 Skrevet 8. september 2025 Charlie Amberson skrev (18 minutter siden): Ja, det er uendelig mye som skal klaffe før intelligent liv oppstår. Men så er det også uendelig antall planeter. Så spørs det da hvilken av disse to uendelighetene som er størst. Ja alt er jo avhengig av hva slags tall man legger inn i Drake ligningen. At det er enormt mange galakser og planter er det ingen tvil om og jeg tror andelen planter med enkle organismer kan være ganske høy, men så er det dette med intelligent liv da.. Siden vi kun har dette eksemplet og at vi vet at enkle organismer kan oppstå ganske raskt etter formasjonen av en planet, så vet vi at det stadiet fra enkelt liv til mer komplekse organismer til pattedyr og til slutt oss med språk, evne til å tenke abstrakt osv tar utrolig lang tid og at det er mange potensielle skjær i sjøen på den veien. Jeg tror at om vi hadde funyliv i en eller annen form på en eller flere planeter rundt oss, så hadde det kunne hjulpet oss å legge inn mer nøyaktige tall i Drake ligningen.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2025 #104 Skrevet 8. september 2025 Charlie Amberson skrev (21 minutter siden): Ja, det er uendelig mye som skal klaffe før intelligent liv oppstår. Men så er det også uendelig antall planeter. Så spørs det da hvilken av disse to uendelighetene som er størst. Men liv trenger ikke oppstå, det kan komme fra andre planeter med romfartøy. På samme måte som vi introduserte f.ex. kaninen i Australia kan de jo ta med seg mikrober, reptiler, pattedyr, mennesker, alger og alt imellom. Og det har de garantert gjort også, mer enn en gang her nede. Anonymkode: e3bf3...2ee 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2025 #105 Skrevet 8. september 2025 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Men liv trenger ikke oppstå, det kan komme fra andre planeter med romfartøy. På samme måte som vi introduserte f.ex. kaninen i Australia kan de jo ta med seg mikrober, reptiler, pattedyr, mennesker, alger og alt imellom. Og det har de garantert gjort også, mer enn en gang her nede. Anonymkode: e3bf3...2ee Kan vel også være asteroider som krasjer i planeter og virvler opp steiner som så igjen treffer andre planeter. Steiner som har med seg enkle livsformer. Anonymkode: a0bd4...cd8
AnonymBruker Skrevet 8. september 2025 #106 Skrevet 8. september 2025 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Åja, så ingen har klart det? Nå har jeg hørt det også. Snakk om å grave seg ned i sanden. Anonymkode: e3bf3...2ee Det må jo helst være noen overbevisende filmklipp da. Gjerne filmet fra flere vinkler av uavhengige. Ikke noe som spøkefugler mekker digitalt på gutterommet. Anonymkode: a0bd4...cd8
AnonymBruker Skrevet 8. september 2025 #107 Skrevet 8. september 2025 AnonymBruker skrev (På 5.9.2025 den 15.00): dette er det mest arrogante svaret jeg har sett på lenge. Typisk mennesklig arroganse. du VET ingenting, så enkelt er det Anonymkode: 33b55...779 Likevel er svaret pr i dag det mest riktige. Anonymkode: 6da21...28d
AnonymBruker Skrevet 9. september 2025 #108 Skrevet 9. september 2025 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Mange kristne har det jo. De mener mennesket er i sentrum av universet, og at intet annet liv finnes. Anonymkode: e3bf3...2ee Mener virkelig mange kristne det? Jeg kan selvfølgelig ikke snakke for alle, men ingen kristne jeg kjenner mener det. Og jeg kjenner en del forskjellige miljøer så at det er mange tror jeg ikke noe på. Anonymkode: 32381...3db
debatant Skrevet 9. september 2025 #109 Skrevet 9. september 2025 (endret) AnonymBruker skrev (20 timer siden): Men liv trenger ikke oppstå, det kan komme fra andre planeter med romfartøy. På samme måte som vi introduserte f.ex. kaninen i Australia kan de jo ta med seg mikrober, reptiler, pattedyr, mennesker, alger og alt imellom. Og det har de garantert gjort også, mer enn en gang her nede. Anonymkode: e3bf3...2ee Livet som er ekstremt komplekst må jo oppstå. Å flytte problemet til enannen planet er bare å flytte på problemet. Darwin mente kanskje at liv oppstod om forholdene lå til rette. Nå, basert på vitenskap og observasjoner vet vi at sjansen for at liv oppstår tilfeldig er bare å se bort ifra. Det skjer ikke. En "enkel " celle kan sammenlignes med en by. Med fabrikker transportsystemer for næring og søppel, veier,energi generatorer, informasjons bibliotek, små roboter og mye mer. alt er på molekylnivå. Disse cellene kan dele seg på fra 20 til 90 minutter. slikt oppstår ikke tilfeldig. Endret 9. september 2025 av debatant 1
Midgard Skrevet 9. september 2025 #110 Skrevet 9. september 2025 debatant skrev (2 timer siden): Darwin mwnte kanskje at liv oppstod om forholdene lå til rette. Mener du at det er feil. Som i at liv oppstår når forholdene IKKE er til rette ? debatant skrev (2 timer siden): Nå, basert på vitenskap og observasjoner vet vi at sjansen for at liv oppstår tilfeldig er bare å se bort ifra. TULL, det finnes ikke slik vitenskap. debatant skrev (2 timer siden): Det skjer ikke.En "enkel " celle kan sammenlignes med en by. Liv startet ikke slik vi ser det i dag !! debatant skrev (2 timer siden): Med fabrikker transportsystemer for næring og søppel, veier,energi generatorer, informasjons bibliotek, små roboter og mye mer. alt er på molekylnivå. Du trenger ikke alt sammen samtidig. Det er en UTVIKLING.. debatant skrev (2 timer siden): Disse cellene kan dele seg på fra 20 til 90 minutter. slikt oppstår ikke tilfeldig. Nei, så.. det er biologi om det er 20sekunder eller 20dager. Rolle spiller det, er en av de ikke levende fordi timingen ikke er etter ditt behag. 1
debatant Skrevet 9. september 2025 #111 Skrevet 9. september 2025 Midgard skrev (2 timer siden): Mener du at det er feil. Som i at liv oppstår når forholdene IKKE er til rette ? TULL, det finnes ikke slik vitenskap. Liv startet ikke slik vi ser det i dag !! Du trenger ikke alt sammen samtidig. Det er en UTVIKLING.. Nei, så.. det er biologi om det er 20sekunder eller 20dager. Rolle spiller det, er en av de ikke levende fordi timingen ikke er etter ditt behag. Å kalle en saklig analyse tull, er mildt sagt en tullete analyse Hvordan mener du det første livet så ut da? Og hvordan oppstod det? Og hvilke observasjoner støtter ideen din? 1
Midgard Skrevet 9. september 2025 #112 Skrevet 9. september 2025 debatant skrev (8 minutter siden): Å kalle en saklig analyse tull, er mildt sagt en tullete analyse Å kalle det du kom med for analyse er bare helt ekstremt. Det gjør det ikke bedre å legge til "saklig". Det var en personlig påstand du hentet der sola ikke skinner. debatant skrev (8 minutter siden): Hvordan mener du det første livet så ut da? Dette har vi vært gjennom mange ganger tidligere. Konklusjon er at det er meningsløst så lenge DU ikke er i stand til å definere hva som er liv/levende. 1
debatant Skrevet 9. september 2025 #113 Skrevet 9. september 2025 (endret) Midgard skrev (49 minutter siden): Å kalle det du kom med for analyse er bare helt ekstremt. Det gjør det ikke bedre å legge til "saklig". Det var en personlig påstand du hentet der sola ikke skinner. Dette har vi vært gjennom mange ganger tidligere. Konklusjon er at det er meningsløst så lenge DU ikke er i stand til å definere hva som er liv/levende. At du ikke kan underbygge påstandene dine var lissom poenget mitt. Det er leksikon som definerer hva begreper betyr, ikke meg. Dette livet som ikke er slik vi ser idag må du gjerne forklare hva er for noe? Endret 9. september 2025 av debatant
AnonymBruker Skrevet 9. september 2025 #114 Skrevet 9. september 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Mener virkelig mange kristne det? Jeg kan selvfølgelig ikke snakke for alle, men ingen kristne jeg kjenner mener det. Og jeg kjenner en del forskjellige miljøer så at det er mange tror jeg ikke noe på. Anonymkode: 32381...3db Nei "mange" er nok en overdrivelse fra min side. Men de finnes og mener de har støtte i skriften på dette. Anonymkode: e3bf3...2ee
AnonymBruker Skrevet 9. september 2025 #115 Skrevet 9. september 2025 debatant skrev (6 timer siden): Livet som er ekstremt komplekst må jo oppstå. Å flytte problemet til enannen planet er bare å flytte på problemet. Darwin mente kanskje at liv oppstod om forholdene lå til rette. Nå, basert på vitenskap og observasjoner vet vi at sjansen for at liv oppstår tilfeldig er bare å se bort ifra. Det skjer ikke. En "enkel " celle kan sammenlignes med en by. Med fabrikker transportsystemer for næring og søppel, veier,energi generatorer, informasjons bibliotek, små roboter og mye mer. alt er på molekylnivå. Disse cel lene kan dele seg på fra 20 til 90 minutter. slikt oppstår ikke tilfeldig. Ja det må oppstå, men om du ser på hva jeg svarte på, så skrev de at det var usannsynlig at det var liv på så mange planeter, fordi forholdene måtte ligge til rette for at det skulle "oppstå". Men hva om det ikke trenger å "oppstå" så mange steder, men kan flyttes rundt? På samme måte som at kaninen ikke "oppstod" i Australia? Og jeg argumenterer IKKE for at det ikke finnes noen Gud eller noen Guddommelig skapelse av liv, jeg bare gir et annet perspektiv til den jeg svarte. Anonymkode: e3bf3...2ee
debatant Skrevet 9. september 2025 #116 Skrevet 9. september 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja det må oppstå, men om du ser på hva jeg svarte på, så skrev de at det var usannsynlig at det var liv på så mange planeter, fordi forholdene måtte ligge til rette for at det skulle "oppstå". Men hva om det ikke trenger å "oppstå" så mange steder, men kan flyttes rundt? På samme måte som at kaninen ikke "oppstod" i Australia? Og jeg argumenterer IKKE for at det ikke finnes noen Gud eller noen Guddommelig skapelse av liv, jeg bare gir et annet perspektiv til den jeg svarte. Anonymkode: e3bf3...2ee Ok, hva du sier gis absolutt mening👍
Midgard Skrevet 9. september 2025 #117 Skrevet 9. september 2025 debatant skrev (1 time siden): At du ikke kan underbygge påstandene dine var lissom poenget mitt. Hvilken påstand har jeg kommet med ? debatant skrev (1 time siden): Det er leksikon som definerer hva begreper betyr, ikke meg. Vel, skal vi diskutere med et leksikon ? debatant skrev (1 time siden): Dette livet som ikke er slik vi ser idag må du gjerne forklare hva er for noe? Hva enn som kan defineres som levende! DERFOR, er det viktig at DU forstår hvordan man kan definere liv.
Midgard Skrevet 9. september 2025 #118 Skrevet 9. september 2025 debatant skrev (1 time siden): Det er leksikon som definerer hva begreper betyr, ikke meg. Man kan definere dette som fly, men alle fancy avanserte funksjoner. Dette er kan representere liv i dag. MEN.. Hva med Kanskje det OGSÅ kan defineres som fly. Selv om det ikke er som i dag. DU, mener liv har oppstått som om fly begynte som f22. Vitenskapen mener liv har oppstått fra noe mye mye simplere.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2025 #119 Skrevet 9. september 2025 AnonymBruker skrev (På 2.9.2025 den 19.55): Livet på jorda har utviklet seg over milliarder år, basert på tilfeldigheter og overlevelsesevne. Livet spenner fra amøber til elefanter, mammuter og dinosaurer. En av de millioner artene som tilfeldigvis har oppstått er mennesker. Når vi snakker om (intelligent) liv på andre planeter er det påfallende ofte noen som ligner på mennesket, bare med litt annen kropp og hode, og av omtrent samme størrelse. Hva er liksom oddsen for at liv på andre planeter, med helt andre betingelser enn jorden, skal utvikle seg til å ligne på oss? Fullstendig usannsynlig. Anonymkode: cc869...54e Nettopp! Og ikke bare det, men det å faktisk utvikle en hjerne slik vi har gjort også. Vi vet ikke engang hvordan verden ser ut på ekte, kun hvordan hjernen vår oppfatter det. Anonymkode: d49c9...a4a
AnonymBruker Skrevet 9. september 2025 #120 Skrevet 9. september 2025 AnonymBruker skrev (På 31.8.2025 den 13.29): Før i tiden reiste mennesker i skip over havet for å utforske. Det må jo ha vært litt av en opplevelse for urbefolkningen på den andre siden. Nå er vi urbefolkningen, og det blir litt av en opplevelse når romskipene kommer seilende. Jeg tror universet yrer av liv, og håper de som er avanserte nok til å reise hit, har så høyt bevissthetsnivå at de ikke er interessert i å erobre. Anonymkode: 4fe1f...1c9 De har jo kommet seilende i lange tider, det er ikke en fremtidig hendelse, det skjer hele tiden. Anonymkode: e3bf3...2ee
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå