Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Når man snakker om sannsynlighet, er det en matematisk umulighet at besøk fra andre sivilisasjoner (etter beskrivelsene å dømme, må det være besøk fra mange forskjellige kloder) skulle inntreffe i løpet av et så kort tidsrom, samtidig som resten av menneskehetens historie står tom.

Siden de utenomjordiske tydeligvis har vært så aktive etter 2. verdenskrig, så hvorfor var de ikke like aktive på 1800-tallet? Kanskje fordi folk heller fokuserte på åndene fra de avdøde, som var på moten da?

Og hva med 1700-tallet? 1600-tallet? Vikingtiden?

Vet ikke hvor mange UFO-observasjoner man kan vise til etter krigen, men la oss ta tallet 1500 som et eksempel. Dette tilsvarer til rundt 2000 besøk i løpet av et århundre.

Tydelig at du ikke har undersøkt påstandene dine. Hva er dette fra 1500-tallet?  
"many men and women" of Nuremberg saw what the broadsheet describes as an aerial battle "out of the sun", followed by the appearance of a large black triangular object and exhausted combatant spheres falling to earth in clouds of smoke. The broadsheet claims that witnesses observed hundreds of spheres, cylinders, and other odd-shaped objects that moved erratically overhead." 
https://en.wikipedia.org/wiki/1561_celestial_phenomenon_over_Nuremberg

Her kan du lese om en masse andre observasjoner også, massevis av UFOer: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_reported_UFO_sightings

Og hva er dette fra det gamle Sumer, om det ikke er en fremstilling av solsystemet, hvor fikk de det fra? https://medium.com/@brandonellis_25067/ancient-sumerians-impossible-knowledge-of-our-solar-system-what-did-they-know-c9c74abdb416

Eller dette? https://ovniologia.com.br/2025/09/a-3000-year-old-rocket-from-ancient-sumer.html

Hva med hvordan Mauro Biglino har sett på den gamle Hebraiske teksten i Gamle Testamentet og funnet beskrivelser av flygende objekter som er oversatt med "hans herlighet"? Var dette virkelig Gud, engler, eller var det utenomjordiske? https://ovniologia.com.br/2025/09/a-3000-year-old-rocket-from-ancient-sumer.html

Hva med Tor med Hammeren og hans himmelvogn? Bare en myte?
Hva var Paktens Ark, og hva var "Manna fra himmelen"? Hvorfor står det i Bibelen at Gudesønnene fikk barn med Menneskedøtrene? Hvem var Gudesønnene, hvem  var Nefilim, hvor kom de fra? https://no.wikipedia.org/wiki/Nefilim#:~:text=Nefilim er gåtefulle kjemper eller,menneskedøtre i tida før syndfloden.

Anonymkode: e3bf3...2ee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og så har vi tusener av år gamle Hindutekster som beskriver flyvene palasser eller vogner: "Vimāna are mythological flying palaces or chariots described in Hindu texts and Sanskrit epics."
https://en.wikipedia.org/wiki/Vimana

Utenomjordiske har vært her lengre enn oss selvsagt, siden universet er uendelig, ufattelig gammelt og uendelig, ufattelig enormt, med uendelig mange planeter som har forhold som ligger til rette for liv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Tydelig at du ikke har undersøkt påstandene dine. Hva er dette fra 1500-tallet?  
"many men and women" of Nuremberg saw what the broadsheet describes as an aerial battle "out of the sun", followed by the appearance of a large black triangular object and exhausted combatant spheres falling to earth in clouds of smoke. The broadsheet claims that witnesses observed hundreds of spheres, cylinders, and other odd-shaped objects that moved erratically overhead." 
https://en.wikipedia.org/wiki/1561_celestial_phenomenon_over_Nuremberg

Her kan du lese om en masse andre observasjoner også, massevis av UFOer: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_reported_UFO_sightings

Og hva er dette fra det gamle Sumer, om det ikke er en fremstilling av solsystemet, hvor fikk de det fra? https://medium.com/@brandonellis_25067/ancient-sumerians-impossible-knowledge-of-our-solar-system-what-did-they-know-c9c74abdb416

Eller dette? https://ovniologia.com.br/2025/09/a-3000-year-old-rocket-from-ancient-sumer.html

Hva med hvordan Mauro Biglino har sett på den gamle Hebraiske teksten i Gamle Testamentet og funnet beskrivelser av flygende objekter som er oversatt med "hans herlighet"? Var dette virkelig Gud, engler, eller var det utenomjordiske? https://ovniologia.com.br/2025/09/a-3000-year-old-rocket-from-ancient-sumer.html

Hva med Tor med Hammeren og hans himmelvogn? Bare en myte?
Hva var Paktens Ark, og hva var "Manna fra himmelen"? Hvorfor står det i Bibelen at Gudesønnene fikk barn med Menneskedøtrene? Hvem var Gudesønnene, hvem  var Nefilim, hvor kom de fra? https://no.wikipedia.org/wiki/Nefilim#:~:text=Nefilim er gåtefulle kjemper eller,menneskedøtre i tida før syndfloden.

Noen få historier som kan tolkes etter eget ønske tilsvarer på ingen måte flommen med observasjoner i årene etter krigen.

Hvis man i eksemplet jeg kom med, har hatt 2000 observasjoner i løpet av hundre år, skulle dette bli 20.000 observasjoner siden vikingtiden; det er ingen grunn til at besøkende fra andre planeter som har reist over enorme avstander, skulle vente til det andre halvdel av det 20. århundre med å intensivere antall besøk..

Så hvor er flommen av historiske observasjoner; på 1800-tallet hadde man kommet så langt at de aller fleste av disse burde vært godt dokumentert i samtidens aviser - på Wikisiden du linker til, er det fattige 3; hvor er det blitt av alle de andre?

Og når det gjelder Tor med Hammeren, avviser jeg å kommentare dette av naturlige årsaker da dette er verdiløst som vitenskapelig bevis. Det samme gjelder elementer fra Det gamle testamente, der det også står at jorden og universet ble skapt i løpet av en snau uke.

Anonymkode: 5e45e...a0f

Skrevet
debatant skrev (På 31.8.2025 den 23.16):

Det er mye en ikke forstår, som f.eks Hessdal fenomener. Det betyr ikke at det er liv der ute. Eller rykter om at myndighetene skjuler noe, er heller ikke en observasjon som støtter opp om liv i verdensrommet.

Jeg ba om observasjoner som gjør at dere er så overbeviste...

Det er mye vi ikke forstår. Men når det finnes 100-200 millioner galakser der ute, muligens flere og, så synes jeg det ville vært merkelig at det kun skulle finnes liv på vår lille planet, men ikke på noen andre. Ganske usannsynlig i mitt hode ihvertfall.

Anonymkode: 660da...e17

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.9.2025 den 9.44):

Det er nok de fleste enige i.

Men dette betyr ikke at vi er i stand til å besøke hverandre på tvers av universet, ei heller at vi noensinne vil detektere radiosignaler etc. fra andre sivilisasjoner. Universet er gigantisk, og så vidt vi vet kan ikke noe bevege seg raskere enn lyset.

Det er dessverre ingenting som tyder på at aliens besøker oss. Vi skulle inderlig ønske at de gjorde det, men det virker å være ønsketenkning. 

Anonymkode: bc39c...f67

Raskere enn lynet....det er etter menneskelig målestokk. Det du ikke vet finnes..... Men uansett, vi kan ligge langt bak med teknologien. Svarte hull, vet vi ikke alt om enda. Men spennende er det ihvertfall

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Noen få historier som kan tolkes etter eget ønske tilsvarer på ingen måte flommen med observasjoner i årene etter krigen.

Hvis man i eksemplet jeg kom med, har hatt 2000 observasjoner i løpet av hundre år, skulle dette bli 20.000 observasjoner siden vikingtiden; det er ingen grunn til at besøkende fra andre planeter som har reist over enorme avstander, skulle vente til det andre halvdel av det 20. århundre med å intensivere antall besøk..

Så hvor er flommen av historiske observasjoner; på 1800-tallet hadde man kommet så langt at de aller fleste av disse burde vært godt dokumentert i samtidens aviser - på Wikisiden du linker til, er det fattige 3; hvor er det blitt av alle de andre?

Og når det gjelder Tor med Hammeren, avviser jeg å kommentare dette av naturlige årsaker da dette er verdiløst som vitenskapelig bevis. Det samme gjelder elementer fra Det gamle testamente, der det også står at jorden og universet ble skapt i løpet av en snau uke.

Men herlighet, mener du virkelig at alle observasjoner skulle stå i avisa på 1800-tallet? Og hvor mange tror du leste avisa i det hele tatt? Observasjonene står jo ikke der nå en gang. Det at disse historiene har overlevd opptil tusener av år er en indikasjon i seg selv på at det er mye mer. Det går ikke an å si noe så dumt, jeg nekter å tro at du tror på dette selv.

Og hvis du vil ha "vitenskapelig bevis" så finner du ikke det i en avis fra 1800-tallet heller. Og det er forresten mer fra 1800-tallet, men det gadd du ikke lete etter, for det passer ikke inn i ditt trossystem: https://science.howstuffworks.com/space/aliens-ufos/ufo-history4.htm

Og hva tenker du egentlig at vikingene skulle si om de så flygende objekter, at det var aliens fra andre planeter? Hvordan tenker du de ville beskrevet noe som fløy i lufta? Og hvordan tenker du at noen som helst hendelser skulle bli overlevert, om ikke et sammensurium av diktning og sannhet som i Tor med Hammeren? Det var jo ikke de som opplevde disse tingene som skrev det ned, det ble overlevert i generasjoner, og endret til det ugjenkjennelige. Som f.ex. denne historien: 

"Når Gylve kom til Åsgård, ser han et svært palass. I porten møter han en skikkelse som sjonglerer syv økser i luften, som viser ham inn. Når han trår inn i deres sal ser han tre høyseter, den ene over den andre, med en høvding sittende i hvert høysete. Den som satt i det nederste høysetet ble kalt for «Harr», den nærmeste til ham var «Jevnharr», og den tredje og øverste ble kalt for «Tredje». (...)
De spurte Gylve om hans ærend, og han svarte at han ville vite om det fantes en særskilt kunnskapsrik mann. Samtalene mellom de tre handlet deretter om alle emner innenfor den norrøne mytologien, fra verdens skapelse til dens undergang.
Da samtalen var ferdig hørte Gylve et stort brak rundt seg og da han så seg omkring sto han ute på en flat voll. Han kunne ikke lenger se noen hall eller murer, palass eller borg. Han dro da hjem og fortalte om det han hadde sett og hørt."
https://no.wikipedia.org/wiki/Gylve

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er mye vi ikke forstår. Men når det finnes 100-200 millioner galakser der ute, muligens flere og, så synes jeg det ville vært merkelig at det kun skulle finnes liv på vår lille planet, men ikke på noen andre. Ganske usannsynlig i mitt hode ihvertfall.

Regnestykket ditt tar ikke utgangspunkt i hva liv egentlig er, og hva som er hensikten med livet; liv trenger på ingen måte å være en naturlig del av universet, men snarere et unikt unntak.

At man har et blankt ark papir og en blyant, er ikke synonymt med at man klarer å tegne en tegning slik da Vinci ville ha gjort det.

Selv om forholdene skulle ligge til rette for liv på en planet som minner om jorden i en annet solsystem, er det ingen automatikk i at det oppstår liv.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Om en finner 200.000.000.000 sandkorn, betyr ikke det at ett av dem må ha jorbærsmak. Hvor er logikken din?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dette er et helt idiotisk svar, jeg snakker om en reell hendelse i Varghina, Brasil, med mye øyenvitner, som er verdt å sjekke. Noe du ikke har gjort, istedenfor velger du å latterliggjøre uten å ha kastet et blikk på noe som helst rundt den.

Blandt milliarder av galakser og univers bør det finnes strikkede Romlinger, med Harald Mæles stemme. Dette er ikke min logikk, men deres..

Endret av debatant
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror absolutt det finnes liv andre steder i universet. Jeg tror ikke det finnes intelligent liv på linje med mennesket, derimot, men heller en del planteliv, mikrober og til dels noen typer akvatisk liv og "dyreliv" (men i andre former enn vi finner her. Liv som ikke er karbonbasert, f.eks.)

Anonymkode: 89d89...d0c

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig finnes det liv på andre planeter. 
Arrogant å tenke noe annet. 
Husk bare på hvor mange millioner år dinosaurene gikk her. 
De og andre vesener kan være på mange verdener der ute. 

Anonymkode: 33b55...779

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
PKV skrev (9 timer siden):

Tenk om noen var her lenge før menneskene fikk sitt opphold her nede?

Det er godt etablert at menneskene ikke var de første skapningene på jordkloden (eller for den saks skyld i universtet.

Dersom du ikke kjenner til evolusjonsteorien må du aldri uttale deg om vitenskapelige spørsmål. Aldri.

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg tror absolutt det finnes liv andre steder i universet. Jeg tror ikke det finnes intelligent liv på linje med mennesket, derimot, men heller en del planteliv, mikrober og til dels noen typer akvatisk liv og "dyreliv" (men i andre former enn vi finner her. Liv som ikke er karbonbasert, f.eks.)

Anonymkode: 89d89...d0c

Her er du selvmotsigende langs flere akser samtidig.

Skrevet
PKV skrev (17 timer siden):

Vi stiller heller ikke spørsmål om hvorfor vi er forskjellige vi menneskene på jorden? Hvorfor gjør vi ikke det? Betyr det at svaret er ubehagelig? For hvem da? Kirken kanskje, for religionene har bestandig hatt uinnskrenket makt i samfunnet.

Dette skjønte jeg ikke. Kan du forklare igjen?

Selvfølgelig ville ikke kirken eller kristne hatt noe problemer om det skulle vise seg å være liv andre steder. Hvorfor skulle det det?

Anonymkode: 32381...3db

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hva er sjansen for at liv oppstår tilfeldig?

• Liker 1
Skrevet
Snok1 skrev (12 timer siden):

Det er godt etablert at menneskene ikke var de første skapningene på jordkloden (eller for den saks skyld i universtet.

Dersom du ikke kjenner til evolusjonsteorien må du aldri uttale deg om vitenskapelige spørsmål. Aldri.

Med "noen" mener han nok liv som var like intelligent som mennesket og mer. Vi vet for eksempel ikke en tøddel om hvordan pyramidene ble bygget, den kunnskapen er død og begravet i tonnevis av sand sammen med kulturen deres. Så det var langt fra vår sivilisasjon som gjorde det, og var de mennesker som var relatert til oss i det hele tatt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette skjønte jeg ikke. Kan du forklare igjen?

Selvfølgelig ville ikke kirken eller kristne hatt noe problemer om det skulle vise seg å være liv andre steder. Hvorfor skulle det det?

Anonymkode: 32381...3db

Mange kristne har det jo. De mener mennesket er i sentrum av universet, og at intet annet liv finnes. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Med "noen" mener han nok liv som var like intelligent som mennesket og mer. Vi vet for eksempel ikke en tøddel om hvordan pyramidene ble bygget, den kunnskapen er død og begravet i tonnevis av sand sammen med kulturen deres. Så det var langt fra vår sivilisasjon som gjorde det, og var de mennesker som var relatert til oss i det hele tatt?

Dette blir bare usaklig. Det er bra for debatten om alle holder seg til en anerkjent definisjon av liv, og forutsetter at evolusjonsteorien gjelder. 
Takk.

Skrevet
Snok1 skrev (7 minutter siden):

Dette blir bare usaklig. Det er bra for debatten om alle holder seg til en anerkjent definisjon av liv, og forutsetter at evolusjonsteorien gjelder. 
Takk.

Nå er ikke du moderator, så jeg poster hva jeg vil i så henseende. 
Takk.

• Liker 1
Skrevet
debatant skrev (På 31.8.2025 den 23.29):

Etter at haisommer kom ut på 70 tallet, ble det observert haier i øst og vest, langt fra deres naturlige leveområder. Folk ser gjerne hva de vil se. Litt som Seljordsormen. Jeg velger å ikke tro på det før det kan dokumenteres.

Noen fant jo også sammenheng mellom UFO-observasjoner og slipp av populære scifi-filmer. Merkelig det der.

Etter at så å si alle fikk mobilkamera så er det pussig hvordan ingen har klart å fange observasjonene på film. Det burde være mange i henhold til hvor ofte slikt ble meldt sett i årene i forkant.

Anonymkode: a0bd4...cd8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...