K.B. Skrevet 31. august 2025 #21 Skrevet 31. august 2025 Stor forskjell på bakteriologisk liv og intelligent liv da.. Jeg tror bakteriologisk liv er ganske vanlig, men høyere livsformer tror jeg oddsene kan være mindre for. To ting du kan lese deg opp på er Fermis paradoks og Drake ligningen 1
aksase Skrevet 31. august 2025 #22 Skrevet 31. august 2025 BareMay skrev (7 timer siden): Deer bare noen som sitter og trur. Æ treng bevis, før æ blir gærn 😂 Det finnes dessverre ikke bevis. De som "sitter og trur" har mye kunnskap om dette universet vårt. Det har vært lett etter liv på andre planeter helt siden mennesker oppdaget at det fantes andre planeter for flere hundre år siden. Letingen er intensivert med ny teknologi som store teleskoper, enorme radioantenner som lytter kontinuerlig etter noe som kan likne radiosendinger fra andre sivilisasjoner, det sendes fartøy langt ut i verdensrommet for å lete, og det letes med roboter i støvet på Mars. Det er også sendt ut et fartøy for sikkert 30 år siden med informasjon om oss og menneskene her og hvordan de finner oss i tilfelle andre der ute leter på samme måte og skulle finne denne lille satelitten vi skjøt av gårde. Så langt har ingen funnet bevis for liv på andre planeter. Det nærmeste de har kommet er at med flere milliarder "soler" bare i vår galakse(Melkeveien), og at det i tillegg finnes flere milliarder galakser der ute, ville det være rart om det ikke fantes liv der ute et sted. Og kanskje finnes også intelligent liv. Men ingen vet....ennå... En utfordring er avstander. Selv med lysets hastighet kan det ta millioner av år å reise mellom to galakser, og radiosignaler bruker like lang tid. Det er ikke bare å reise ut og lete. Men kanskje finner vi i fremtiden opp teknologi som kan korte ned reisetidene på et eller annet vis. 1
Mezzosoprena Skrevet 31. august 2025 #23 Skrevet 31. august 2025 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ok. Dokumenter? Anonymkode: c3501...f8c Det gjorde jeg...
AnonymBruker Skrevet 31. august 2025 #24 Skrevet 31. august 2025 Før i tiden reiste mennesker i skip over havet for å utforske. Det må jo ha vært litt av en opplevelse for urbefolkningen på den andre siden. Nå er vi urbefolkningen, og det blir litt av en opplevelse når romskipene kommer seilende. Jeg tror universet yrer av liv, og håper de som er avanserte nok til å reise hit, har så høyt bevissthetsnivå at de ikke er interessert i å erobre. Anonymkode: 4fe1f...1c9 1
Morpheus Skrevet 31. august 2025 #25 Skrevet 31. august 2025 Det er ikke sansynlig at livet på vår planet startet her. Det var for godt i gang når det begynte her. Så livet her må ha kommet fra et annet sted. Så det må ha vært noen enkle hardføre bakterier som satt som blindpassasjerer på en metoritt eller asteroide som traff jorden og utviklet seg videre derifra til det livet vi kjenner i dag. Jorda eisisterte i over en milliard år før det oppstod liv her, og metoritter treffer jorda i ny og ne. Metoritter kan være rester av en sprengt planet med liv på. F.eks hvis den er truffet av en gedigen metoritt. Det kan skje med jorda også. Da vil restene av jorda bli skutt ut og spre seg i universet, og ta med seg blindpassasjerer i form av mikroorganismer fra jorden og spre liv til andre planeter igjen. Da vil det samme skje der i et langt tidsperspektiv. Det er en teori som høres fornuftg ut i mine ører. Teorien kalles panspermia. Selv om panspermia kan forklare hvordan livet kom til Jorden, svarer den ikke på det grunnleggende spørsmålet om hvordan livet oppstod i utgangspunktet. Det vi aldri få vite. Mennesker har bare levd en meget kort periode på jorda. Som alt annet vil vi dø ut, sammen med de tankene vi har om dette som vi aldri får svar på. Jeg underer selv over dette, og skulle ønske jeg var religiøs. Da kunne jeg bare tenkt at det var en trollmann i universet som folk kaller Gud. Som bare har tryllet frem alt, og slå meg til ro med den tanken 1
debatant Skrevet 31. august 2025 #26 Skrevet 31. august 2025 AnonymBruker skrev (På 30.8.2025 den 19.10): Vi mennesker her på jordkloden er absolutt ikke de eneste i hele universet. Her er statistikken krystallklar. Så for meg er det ikke ett spørsmål en gang. Selvfølgelig finnes det andre planeter som har liv - om det er samme art som oss kan nok diskuteres i det uendelige, men Tellus er absolutt ikke den eneste planeten nei. Anonymkode: 05228...a23 Det finnes ingen observasjoner som støtter ditt syn. Hva bygger du en så sterk mening på? 1
Gjest Maia70 Skrevet 31. august 2025 #27 Skrevet 31. august 2025 debatant skrev (33 minutter siden): Det finnes ingen observasjoner som støtter ditt syn. Hva bygger du en så sterk mening på? Hva med Varghina-hendelsen, og talløse andre observasjoner av intelligente vesener som helt klart ikke er jordiske? https://www.imdb.com/video/vi1862320665/?playlistId=tt21451264&ref_=tt_ov_pr_ov_vi Eller er det myndighetenes observasjoner, eller det vil si det de velger å fortelle oss, som regnes som observasjoner?
debatant Skrevet 31. august 2025 #28 Skrevet 31. august 2025 Maia70 skrev (39 minutter siden): Hva med Varghina-hendelsen, og talløse andre observasjoner av intelligente vesener som helt klart ikke er jordiske? https://www.imdb.com/video/vi1862320665/?playlistId=tt21451264&ref_=tt_ov_pr_ov_vi Eller er det myndighetenes observasjoner, eller det vil si det de velger å fortelle oss, som regnes som observasjoner? Det er mye en ikke forstår, som f.eks Hessdal fenomener. Det betyr ikke at det er liv der ute. Eller rykter om at myndighetene skjuler noe, er heller ikke en observasjon som støtter opp om liv i verdensrommet. Jeg ba om observasjoner som gjør at dere er så overbeviste... 1
Gjest Maia70 Skrevet 31. august 2025 #29 Skrevet 31. august 2025 debatant skrev (1 minutt siden): Det er mye en ikke forstår, som f.eks Hessdal fenomener. Det betyr ikke at det er liv der ute. Eller rykter om at myndighetene skjuler noe, er heller ikke en observasjon som støtter opp om liv i verdensrommet. Jeg ba om observasjoner som gjør at dere er så overbeviste... Jeg snakker ikke om lys, jeg snakker om vitneobservasjoner av vesen som ikke er dyr og ikke er mennesker, og fartøy som ikke er fly og ikke biler, på nært hold, blant annet fra denne hendelsen i Varghina. Så jeg svarer på spørsmålet.
debatant Skrevet 31. august 2025 #30 Skrevet 31. august 2025 Maia70 skrev (4 minutter siden): Jeg snakker ikke om lys, jeg snakker om vitneobservasjoner av vesen som ikke er dyr og ikke er mennesker, og fartøy som ikke er fly og ikke biler, på nært hold, blant annet fra denne hendelsen i Varghina. Så jeg svarer på spørsmålet. Etter at haisommer kom ut på 70 tallet, ble det observert haier i øst og vest, langt fra deres naturlige leveområder. Folk ser gjerne hva de vil se. Litt som Seljordsormen. Jeg velger å ikke tro på det før det kan dokumenteres. 1 1
Gjest Maia70 Skrevet 31. august 2025 #31 Skrevet 31. august 2025 debatant skrev (1 time siden): Etter at haisommer kom ut på 70 tallet, ble det observert haier i øst og vest, langt fra deres naturlige leveområder. Folk ser gjerne hva de vil se. Litt som Seljordsormen. Jeg velger å ikke tro på det før det kan dokumenteres. Og med "dokumenteres" mener du at myndighetene må bekrefte det. Slik har det vært i lang tid, ingenting er sant før myndighetene går ut og bekrefter det.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2025 #32 Skrevet 31. august 2025 debatant skrev (3 timer siden): Det finnes ingen observasjoner som støtter ditt syn. Hva bygger du en så sterk mening på? Helt korrekt. Av det vi vet hittil, er det ikke fnugg av reelle, håndfaste bevis for at det finnes liv et annet sted i dette universet enn på planeten vår, og desto mer man vet, i desto større grad ser man at jorden på ingen måte er en typisk planet, verken i forhold til størrelse eller i forhold til andre ting. At man har vann, er ikke synonymt med at dette resulterer i liv. Hvorfor utelukker man at liv kan være et så abnormt avvik fra normen at dette bare er å finne på ett, unikt sted? Teorien om at det finnes liv andre steder, er idag like sannsynlig som at det finnes et uendelig multivers der det finnes uendelig mange versjoner av oss selv som lever uendelig mange forskjellige liv; dette er bare en teori. Og apropos liv andre steder - pussig at "opptakene" man har av UFO-er, er av så dårlig teknisk kvalitet at dette kunne vært tatt på 1950-tallet i en tid der omtrent alle har et høyoppløselig kamera som kan ta krystallklare bilder. Selv AI kan klare å produsere langt bedre "bevis" enn det ufologene har å vise til. Anonymkode: 5e45e...a0f
debatant Skrevet 1. september 2025 #33 Skrevet 1. september 2025 Maia70 skrev (12 timer siden): Og med "dokumenteres" mener du at myndighetene må bekrefte det. Slik har det vært i lang tid, ingenting er sant før myndighetene går ut og bekrefter det. Hva myndighetene sier et ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel. Nå under valgkampen ser vi at myndighetene ikke nødvendigvis forteller den hele sannheten. Et foto, flere uavhengige vitne utsagn eller fysiske etterlatninger burde være tyngre bevis. Husk at sci-fi er en stor industri, og det er mye penger/prestisje i å lage forfalskninger også. 1
Gjest Maia70 Skrevet 1. september 2025 #34 Skrevet 1. september 2025 Her er en yotube-kanal som har en helt utrolig samling av over 700 videoer som viser hundrevis av filmklipp, lydklipp og avisreportasjer som går helt tilbake til 50-tallet, som viser menneskers observasjoner av ufoer og/eller vesener som kan være aliens. Alle observasjonene er mysterier i seg selv, og et stort mysterium er også hvordan alt dette er samlet. Det er antagelig ikke ett menneske som har samlet disse klippene fra 50-tallet og frem til nå. Kanalen har også videoer som omhandler Varghina-hendelsen som var i 1996, som jeg også postet om over. Det som var "snakkisen" når det gjelder UFO-historier 1996 var kometen Hale-Bopp som var i ferd med å passere jorden, der det var en sekt som mente at det skulle være et romskip bak den, noe som selvsagt var en tullehistorie. Mens det som kan ha vært et ekte UFO-crash fikk vi ikke høre om i det hele tatt. Om man skulle ha fabrikkert alt fra denne hendelsen tilbake til 90-tallet, så ville det kostet mye mer enn man noen gang ville fått tilbake for det. Her er videoene fra kanalen på Varghina, første videoen er intervju fra 1996 av to øyenvitner, selve intervjuet begynner ca. 20 minutter inn:
debatant Skrevet 1. september 2025 #35 Skrevet 1. september 2025 Maia70 skrev (46 minutter siden): Her er en yotube-kanal som har en helt utrolig samling av over 700 videoer som viser hundrevis av filmklipp, lydklipp og avisreportasjer som går helt tilbake til 50-tallet, som viser menneskers observasjoner av ufoer og/eller vesener som kan være aliens. Alle observasjonene er mysterier i seg selv, og et stort mysterium er også hvordan alt dette er samlet. Det er antagelig ikke ett menneske som har samlet disse klippene fra 50-tallet og frem til nå. Kanalen har også videoer som omhandler Varghina-hendelsen som var i 1996, som jeg også postet om over. Det som var "snakkisen" når det gjelder UFO-historier 1996 var kometen Hale-Bopp som var i ferd med å passere jorden, der det var en sekt som mente at det skulle være et romskip bak den, noe som selvsagt var en tullehistorie. Mens det som kan ha vært et ekte UFO-crash fikk vi ikke høre om i det hele tatt. Om man skulle ha fabrikkert alt fra denne hendelsen tilbake til 90-tallet, så ville det kostet mye mer enn man noen gang ville fått tilbake for det. Her er videoene fra kanalen på Varghina, første videoen er intervju fra 1996 av to øyenvitner, selve intervjuet begynner ca. 20 minutter inn: Jeg prøvde å si at det er big business. Om du vil tro det så gjerne for meg. Men veldig få proffer gjør det. 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2025 #36 Skrevet 1. september 2025 AnonymBruker skrev (På 31.8.2025 den 2.05): Wow! For en historie! Og det finnes mange som har liknende historier. Har sett noen dokumentarer også som er veldig interessante. Hvordan følte du deg rett etter den opplevelsen? Anonymkode: 97c22...18a Jeg følte meg veldig liten og redd. Og mitt verdensbilde fikk seg en vekker. Anonymkode: 42ae6...267 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2025 #37 Skrevet 1. september 2025 Det er jo ingen tvil om at det er liv på andre planeter. De som ikke "tror" på det lever bare i sin egen boble og kan ikke ha lest om universet og hvor enormt det er. Hvis man i tillegg ser på hardcore ufo-cases og virkelig setter seg inn i dette, er det ikke mye tvil hos meg ihvertfall om at vi har hatt og har jevnlig besøk også. Da jeg satte meg inn i dette hadde jeg en kveld der jeg fikk helt meltdown og litt panikk og ble ufattelig redd, men så har jeg vel vendt meg til tanken. Anonymkode: d109e...310 1 1
debatant Skrevet 1. september 2025 #38 Skrevet 1. september 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er jo ingen tvil om at det er liv på andre planeter. De som ikke "tror" på det lever bare i sin egen boble og kan ikke ha lest om universet og hvor enormt det er. Hvis man i tillegg ser på hardcore ufo-cases og virkelig setter seg inn i dette, er det ikke mye tvil hos meg ihvertfall om at vi har hatt og har jevnlig besøk også. Da jeg satte meg inn i dette hadde jeg en kveld der jeg fikk helt meltdown og litt panikk og ble ufattelig redd, men så har jeg vel vendt meg til tanken. Anonymkode: d109e...310 En har brukt milliarder på å scanne universet med beste teknologi som finnes gjennom SETI prosjektet, av verdensledende forskere. Over en periode på rundt 40 år har en ikke funnet noe som tyder på at det er liv der ute. Ingen ting. Det er virkeligheten vi må forholde oss til. Et morsomt poeng er at første Pulsar (nøytron stjerne) som ble funnet het lgm 1 ( little green men 1). Så de ønsker å finne liv der ute:). 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2025 #39 Skrevet 1. september 2025 debatant skrev (3 timer siden): En har brukt milliarder på å scanne universet med beste teknologi som finnes gjennom SETI prosjektet, av verdensledende forskere. Over en periode på rundt 40 år har en ikke funnet noe som tyder på at det er liv der ute. Ingen ting. Det er virkeligheten vi må forholde oss til. Et morsomt poeng er at første Pulsar (nøytron stjerne) som ble funnet het lgm 1 ( little green men 1). Så de ønsker å finne liv der ute:). Men at man har scannet rundt i et lite område av universet betyr jo ikke at det ikke er liv i universet.. Anonymkode: d109e...310 3
debatant Skrevet 2. september 2025 #40 Skrevet 2. september 2025 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Men at man har scannet rundt i et lite område av universet betyr jo ikke at det ikke er liv i universet.. Anonymkode: d109e...310 Hva betyr det da?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå