Gå til innhold

Bruker dere aktivt riksmålsord?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker da på ord som fremdeles er godkjent i norsk språk. Eksempler:

• Sne (snø)
  • Syd (sør)
  • Syv (sju)
  • Tyve (tjue)
  • Tredve (tretti)
  • Frem (fram)
  • Synes (syns)

Anonymkode: 484da...a9f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skriver "syv", "frem" og "synes". Men ikke fordi det er riksmål, jeg trodde bare det var vanlig bokmål.

Når jeg prater så sier jeg alle ordene i parentes.

Anonymkode: 78333...f91

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg å skriver slik. Men jeg snakker trøndersk. Men snakker jeg med folk som ikke forstår dialekt. Så snakker jeg bokmål. 

Anonymkode: 4e0c0...24b

Skrevet

Jeg skriver vanligvis ganske konservativt bokmål, men ikke bevisst riksmålsfomer, og aldri de formene som ikke er tillatt i den offisielle norske rettskrivingen. Frem og synes er de ordene jeg oftest bruker av de som er nevnt i hovedinnlegget. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke spørsmålet. 

riksmål er det samme som bokmål, er det ikke? 

før het det riksmål og landsmål, mens det nå heter bokmål og nynorsk. 

Er det du lurer på om vi bruker de opprinnelige ordene slik de ble brukt da vårt skriftspråk het riksmål? 

språk, også det norske er i konstant utvikling. Før sa vi «efter», i dag sier vi «etter». 

det er ikke navnendringen fra riksmål/bokmål som har medført endringen av hvordan vi skriver og uttaler ordet, men den naturlige endringen i språket som skjer over tid. I tiden skriftspråket vårt har blitt betegnet som bokmål har det også skjedd endringer i hvordan det er godkjent å skriver/uttale ord. 

Anonymkode: 24792...4cd

AnonymBruker
Skrevet

Bruker alle på lista. Nordvestlandet/Midt-Norge. Er også vanlig med tysk måte å si tall på i disse traktene. 

Anonymkode: ff6ab...829

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår ikke spørsmålet. 

før het det riksmål og landsmål, mens det nå heter bokmål og nynorsk. 

Er det du lurer på om vi bruker de opprinnelige ordene slik de ble brukt da vårt skriftspråk het riksmål? 

språk, også det norske er i konstant utvikling. Før sa vi «efter», i dag sier vi «etter». 

det er ikke navnendringen fra riksmål/bokmål som har medført endringen av hvordan vi skriver og uttaler ordet, men den naturlige endringen i språket som skjer over tid. I tiden skriftspråket vårt har blitt betegnet som bokmål har det også skjedd endringer i hvordan det er godkjent å skriver/uttale ord. 

Du har på en måte rett og på en annen måte feil. Det er riktig at de målformene som ble kalt riksmål og landsmål ble omdøpt til bokmål og nynorsk, men det betyr ikke at riksmålet forsvant. I dag er riksmål noe annet enn bokmål. Dagens riksmål er nesten likt konservativt/moderat bokmål, men ikke helt. Riksmålet har en del enda mer konservative trekk, som ikke finnes i dagens bokmål.  

Anonymkode: 4ad09...aef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Riksmål brukes idag som betegnelse på en konservativ variant av bokmål. Med andre ord: Alt riksmål er bokmål, men ikke alt bokmål er riksmål. Den mest markante forskjellen – dersom vi ser bort fra enkeltord, som er temaet her – er at riksmål opererer med bare to grammatiske kjønn (felleskjønn og intetkjønn), mens bokmål gir valgfrihet mellom to og tre kjønn.

https://snl.no/riksmål

Skrevet (endret)

Tyve, tredve, frem, syd, og synes kan både uttales og skrives her. Par av dem mer muntlig, og par av dem mer skriftlig. Aldri tenkt over dette en gang, og det var ganske interessant 😊 «Synes» trodde jeg var rettskriving, visste ikke at en kunne skrive «syns» om en skulle skrive «ordentlig». 

Endret av Daisy-love
Skrevet

Jeg sier som regel tredve ("træddve" :P ). Ellers bruker jeg ingen av dem, hverken skriftlig eller muntlig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.8.2025 den 18.26):

Jeg tenker da på ord som fremdeles er godkjent i norsk språk. Eksempler:

• Sne (snø)
  • Syd (sør)
  • Syv (sju)
  • Tyve (tjue)
  • Tredve (tretti)
  • Frem (fram)
  • Synes (syns)

Hm, skriver ellers relativt konsekvent, men noen av disse ordene bruker jeg litt ukonsekvent (men alltid samme form i samme tekst)

Sier snø, skriver snø eller sne

Sier sør, skriver syd eller sør

Sier sju, skriver syv

Sier tjue eller tyve, skriver tyve

Sier tredve eller tretti, skriver tredve

Sier fram, skriver frem

Skriver å synes, men synes eller syns i presens. Bruker en annen variant i tale.

Flere av disse, i hvert fall "frem" er også normal bokmål

AnonymBruker skrev (På 30.8.2025 den 18.56):

Jeg skjønner ikke hvorfor endret uttale skal medføre endret skrivemåte. Det er jo to forskjellige ting

Anonymkode: 816f0...706

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...