Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2006 #1 Skrevet 26. mars 2006 Jeg leste et sted at det finnes en sørkedalsbunad, men det sto ikke noe mer info om den. Jeg har googlet på flere forskjellige søkeord og sett på Husflidens sider, men finner ingenting. Er det noen her som vet noe om denne bunaden - i det minste en beskrivelse av hvordan den ser ut?
Gjest gjest1 Skrevet 26. mars 2006 #2 Skrevet 26. mars 2006 Du mener Sørkedalen i Oslo? Aldri hørt om at det skal finnes noen bunad derfra... Det finnes en Oslobunad jeg tror er lys blå, men det er en såkalt drakt, en komponert sak
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2006 #3 Skrevet 26. mars 2006 Høyst sannsynlig heter det sørkedalsdrakt og ikke bunad.
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2006 #4 Skrevet 26. mars 2006 Jeg har googlet på sørkedalsdrakt og alle mulige ord i den stilen som kan tenkes å gi treff... Men ja, jeg tror nok også det er mer sannsynlig at det er en drakt enn en ekte bunad. Frysepulver, det er Sørkedalen i Oslo, ja. Jeg hadde heller ikke hørt om den drakten/bunaden før nå nylig. Det ville vært interessant å vite hvordan den ser ut, for den lysblå Oslodrakten synes jeg er grim...
Gjest gjest1 Skrevet 26. mars 2006 #5 Skrevet 26. mars 2006 Da ville jeg oppsøkt sånne "kvinneforeninger" i området jeg... Er vel noen håndarbeidsinteresserte damer som har laget den tenker jeg. Men jeg sitter mye på bunadssider og har som sagt aldri hørt om den. Prøvde også å Google, men fikk ikke opp noe. Evt kan du ringe bunad- og folkedraktsrådet, de har jeg ringt og plaget litt når jeg lureer på ting om bunader
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2006 #6 Skrevet 26. mars 2006 Jeg har googlet på sørkedalsdrakt og alle mulige ord i den stilen som kan tenkes å gi treff... Men ja, jeg tror nok også det er mer sannsynlig at det er en drakt enn en ekte bunad. Frysepulver, det er Sørkedalen i Oslo, ja. Jeg hadde heller ikke hørt om den drakten/bunaden før nå nylig. Det ville vært interessant å vite hvordan den ser ut, for den lysblå Oslodrakten synes jeg er grim... ← Jeg fikk to treff da jeg googlet sørkedalsdrakt, så det er iaf noe som kalles det. Og igjen - det er helt sikkert ingen bunad, men ei drakt.
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2006 #7 Skrevet 26. mars 2006 En av sidene som kom opp var denne. http://www.dagbladet.no/magasinet/2005/05/10/431406.html så inni der et sted skal ordet sørkedalsdarkt stå.
Gjest gjest1 Skrevet 26. mars 2006 #8 Skrevet 26. mars 2006 Heimen Husflid lager denne, da er det bare å ringe de i morgen da Oslo Bunad for Oslo? Jeg synes at den blå er ikke pen, men har hørt at det er andre? Stemmer det? Innsendt av: Trine Den blå Oslodrakten ble laget til 150 årsjubileet for Steen og Strøm og ble ferdig i 1950. Alternativer for deg kan være: - Akerdrakten som leveres av Husfliden i Oslo. - Jubileumsdrakten laget av Eva Lie - Bydrakt laget av firmaet Haugtussa - Sørkedalsdrakt som produseres av Heimen Husflid. BFR http://www.heimen.net/
Nemmera Skrevet 2. april 2006 #9 Skrevet 2. april 2006 (endret) Jeg er fra Sørkedalen, og det er en drakt derfra ja Du får høre med Husfliden/Heimen;) Men er du fra Sørkedalen da? Ellers får du ikke lov til å ha den asså Endret 2. april 2006 av Nemmera
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå