Gå til innhold

Bytte mobiltelefon hvert år

Fremhevede innlegg

Skrevet
TheLegendBellaGoth skrev (På 30.8.2025 den 17.56):

Jeg hører at en del bytter mobiltelefonen hvert år. Jeg tenker at dette må være dyrt i lengden og ikke særlig miljøvennlig.

Hvor lenge pleier du å ha mobiltelefonen? :) 

Fikk min første en eller annen gang mellom 2008-2010(husker ikke helt) og er nå på min 4 smart telefon, kjøpte s23 for 2år siden og regne med at den varer noen år til, så ca vært 5år.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Stort sett hvert 2 år, ordning via jobb. Men etter hvert holder batteriet lenger og man må ikke bytte såpass ofte selv om de fleste gjør det. Fordi de kan ( jobb) og fordi det kommer nye modeller hvert år som noen bare måå ha. Kunne gjerne droppet lansering  nye iPhone/ Samsung modeller hvert år synes jeg, men penga rår

Anonymkode: f1d46...6b2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hører at en del bytter mobiltelefonen hvert år. Jeg tenker at dette må være dyrt i lengden og ikke særlig miljøvennlig.

Å bytte hvert år, eller hver gang det kommer ny modell, det er bare for de som har veldig mye penger å kaste bort, og selv da er det dumt og ikke bærekraftig. Ja noen er flinke til å selge telefoner de ikke bruker, men veldig mange, nesten nye telefoner, havner i en skuff for å råtne.

Jeg har telefonen til den ikke lenger fugerer til det jeg trenger den til. Det er som regel 5-10 år. Sist telefonen sluttet å fungere, kjøpte jeg en brukt telefon av samme merke og modell som den som havarerte. Sparer mye på det, og telefonen er helt topp, den, selv om det er 6-7 år siden den ble solgt ny. På nattbordet har jeg forresten en 15 år gammel Nokia-telefon med Mirosoft Windows OS som har svært begrenset bruksområde på brunn av utdatert programvare og slutt på oppdateringer, men den fungerer til sudoku og værmeldinga, så jeg bruker den til det. 🙂

Anonymkode: a0108...aa6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg selger alltid telefonen min når jeg kjøper ny, problemet blir den dagen jeg mister/knuser/ødelegger/mobilen min blir stjålet og jeg ikke har en back-up-telefon tilgjengelig. Har heldigvis ikke skjedd enda. 

Anonymkode: 93d96...f44

Skrevet (endret)

Tja.. Jeg kjøpte en samsung s7 det året den kom... Min neste og nåværende er en s22... Så går bytter ikke ofte nei.. Bytter kun om den er ødelagt og ikke kan fikses.. Glass kan som regel fikses.  Men om den er ødelagt, da kjøper jeg også den nyeste /beste i det merket jeg vil ha. Man vil jo ha ting som varer... Lengst mulig.. 

Mobil vil jeg ikke selge, siden det er så lett å få tilbake data man har slettet.. 

Endret av Perfume
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har Iphone 12 og den fungerer fortsatt fint 🙂 blir ikke å oppgradere til ny telefon før den slutter og fungere.

Anonymkode: 36ce0...4fc

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Min iphone er 5,5 år, og treg med dårlig batteri. Har råd til iphone 16 pro, men synes det er et mareritt å få alt over, apper til å fungere osv. Så jeg orker ikke, og venter til min dør😂

Anonymkode: 6d4cf...a3a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har den til den ikke fungerer til sitt bruk, så får jeg ny fra arbeidsgiver.

Ca. 4 år i snitt.

Anonymkode: d43a0...a04

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det da jeg var yngre og mer opphengt i å ha siste modell. 

Men nå gidder jeg ikke lenger. Èn ting er miljøet, men mobiltelefoner har også blitt sykt dyre. Har rett og slett ikke råd til ny hvert år, selv om jeg tjener mer nå enn jeg gjorde før, da jeg faktisk byttet årlig.

I tillegg er ikke forskjellene så store lenger, at det kan forsvare en slik utgift så ofte heller.

Anonymkode: 72e8a...efa

Skrevet

Bytter først og fremst fordi jeg føler for det. Ikke pga behov,så sån sett burde jeg vel gjerne gå i meg selv. Om det ikke er hvert år,så gjerne annenhvert. Jeg kan vel gjerne kalles en slags wannabe entusiast. De virkelige entusiastene som har opp til flere toppmodeller hvert år vil nok ikke ha noe med meg å gjøre,mens de som har sin mobil i 10 år vil synes jeg er en overforbruker 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min iphone er 5,5 år, og treg med dårlig batteri. Har råd til iphone 16 pro, men synes det er et mareritt å få alt over, apper til å fungere osv. Så jeg orker ikke, og venter til min dør😂

Anonymkode: 6d4cf...a3a

Med apple er det faktisk superlett, spør om hjelp i butikken så gjør de overføringen for deg🙂. Skal du bytte fra apple til samsung eller motsatt vei er det verre igjen, men fra iphone til iphone følger alt over ;) 

Anonymkode: ba478...587

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på hvor lenge de holder. Den jeg har nå fikk jeg i 2019

Anonymkode: 66a02...578

AnonymBruker
Skrevet

I gamle dager gikk den teknologiske utviklingen mye raskere, da byttet jeg hvert år.

Nå går utviklingen mye saktere, så jeg bytter hvert 5. år

Anonymkode: 4a5aa...1a2

AnonymBruker
Skrevet

2-4 år litt avhengig av tilstanden på den jeg anskaffer.

Jeg kjøper alltid brukt til å begynne med om jeg ikke arver etter broren min eller mannen så mine «nye» telefoner er som regel minst en, oftest flere generasjoner bak de nyeste. Akkurat nå har jeg en iphone 15, min forrige var iphone 12, hadde 8 før den igjen.

Anonymkode: a7de7...f80

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Med apple er det faktisk superlett, spør om hjelp i butikken så gjør de overføringen for deg🙂. Skal du bytte fra apple til samsung eller motsatt vei er det verre igjen, men fra iphone til iphone følger alt over ;) 

Anonymkode: ba478...587

Det er "super enkelt" uansett nå.så dette burde ikke stoppe noen. Bare på få år har dette blitt nærmest helt idiotsikkert og ganske raskt.

AnonymBruker
Skrevet

Bytter telefon ca. hvert tredje år. Da er batteriet som regel blitt rimelig gåent, som blir hovedgrunnen til byttet. Jobben betaler telefon, så kostnaden gjør meg ikke noe, men det er alltid irriterende å måtte flytte over authenticator-app og lignende, så ikke noe jeg gjør uten at jeg "må". 

Skjermtid i snitt pleier å ligge på 15-20 min. daglig for telefonen, så er ikke noe jeg bruker veldig mye, men er likevel helt avhengig av den for pålogginger mm.

Anonymkode: e666a...2ab

Skrevet

Min nåværende mobil er 4 år. Merker at den begynner å bli dårligere, men akkurat nå har jeg ikke råd til å kjøpe ny. 

Skrevet

Har byttet telefon ofte, mest fordi jeg har en tendens til å være uheldig å ødelegge de. Siste telefon jeg hadde var en iPhone 12 Pro Max som ble kjøpt når den kom ut. Ble riktig nok 2 av den da jeg ødela 2 stykker. Så fikk nye forsikringstelefoner (merkbart dårligere kvalitet). En kjørte falt ut av lomma når jeg satte meg i bilen og ble overkjørt🙃 Den andre knuste når jeg gikk på trynet ned trappa og landa i betongen med mobilen i lomma🤪

Den ble byttet nå i sommer da face id kortsluttet og jeg ikke slapp inn noen steder, fikk ikke tilgang på passord eller bank. Kjøpte da iPhone 16 Plus. Målet er at denne skal jeg ha til den ikke fungerer lenger. Telefon har blitt så dyrt, og har landet på at jeg liker mye bedre å være på nett over Mac. 👴🏻 Bruker knapt sosiale media, etc på mobil, sitter heller på laptop🤷‍♂️ 

Så lenge telefonen funker til bank id, messenger, snap osv er jeg fornøyd egentlig

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte med iPhone X da den ble lansert. Arvet konas iPhone 13 Pro som hun kjøpte den den ble lansert, i slutten av 2022, siden hun fikk telefon av jobben da. 

Anonymkode: ff6ac...98f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...