Gå til innhold

Blir lei med for at svigermor hele tiden skal påpeke dette..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Høres vel ut som en filleting for dere andre… 

Men sønnen min har to jevnaldrende søskenbarn på hver sin side. Jeg har nesten ikke noe familie igjen på min side, så sikkert derfor det er så sårt.. 

Men svigermor skal HELE tiden påpeke hvor godt forhold sine barnebarn har. Og det er jo sant, men han har jo like godt forhold til søskenbarn på min side. Jeg blir så lei meg av at det alltid skal være sånn «Per og Pia altså, de er så magiske sammen. Bestevenner er de. De har et så unikt og spesielt forhold. «. Så blir jeg litt sånn.. ja, det har de. Men hvorfor påpeke det hele tiden!! Hun har sagt det en gang nå, det er nok…. 

Jeg prøver å si litt sånn, ja det er veldig bra, han er veldig heldig som har så gode søskenbarn på begge sider han. 

For noen er vel dette en ikke sak. Men for meg er det den skrytinga hennes. Hun skryter om alt om alle relasjoner ellers også, så jeg synes det blir mye må jeg innrømme…

Anonymkode: e580d...b7e

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har rett, jeg klarer ikke helt å forstå hvorfor dette er et problem?

Hun sier det hun observerer, det betyr da ikke at hun ikke tror barnet ditt har et godt forhold til det andre søskenbarnet, for der er hun vel neppe til stede for å observere samspillet dem imellom? 

Ærlig talt så høres det litt ut som du tror det er en konkurranse mellom de to sidene av familien.

Anonymkode: c768e...0a5

• Liker 14
  • Nyttig 3
Skrevet

Kva seier ho når du fortel at blir lei deg av dette?

AnonymBruker
Skrevet
Smascha skrev (6 minutter siden):

Kva seier ho når du fortel at blir lei deg av dette?

Nei har ikke sagt det.. men skulle tro hun skjønte det når jeg slutter å svare… 

Skrevet

Dette er vel sikkert bare noe hun synes er veldig fint, og derfor påpeker hun det. Synes du svarer fint. Prøv bare å fortsette glede deg over at hun gleder seg over det.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her er det egentlig du som er problemet. Hun er ikke tankeleser, og vet ikke om hva du tenker. Hun er selvsagt kjempeglad for at sine barnebarn går overens. Det ville jeg også vært, og sikkert kommentert det. Om du synes det er sårende må du si det.

Anonymkode: aa0ac...dca

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke, påpeker hun at de andre to søskenbarna har så god relasjon? Eller at din sønn har god relasjon med dem? 

Anonymkode: cfc43...dc8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er hun av typen som skryter av mye?

Isåfall er min umiddelbare tanke er at hun ser på sin sønn og sin familie som en forlengelse av seg selv og skryter av hvor gode forhold han har med dem. 

Det kan også hende hun bare synes det er veldig fint at de har så god kontakt - litt som at mange av oss for tiden nevner hvor glade vi er på Taylor Swift sine vegne. Det opptar mye av tankene våre fordi vi er så glad for henne og hennes forlovede 😅😂 Forstår godt det er irriterende og prøver å bite meg i tunga, men hvis denne svigermoren din ikke er bevisst på det, så kan hun heller ikke prøve å unngå det! 

Anonymkode: f90ea...cd1

AnonymBruker
Skrevet

Du forklarer det veldig innviklet, men det er vel naturlig at hun snakker mer om et søskenbarn som hun ser sammen med barnet ditt ofte, enn et søskenbarn hun kanskje bare treffer innimellom? Eller tror du det er vondt ment, med vilje?

Anonymkode: 7a095...c48

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjerringer, kan aldri holde kjeften nei.

Bla bla bla..

Anonymkode: 5e490...762

AnonymBruker
Skrevet

? Hvorfor blir du lei deg? Det er da helt naturlig at en bestemor er glad for at barnebarna er gode venner seg i mellom. Det er har da virkelig ingenting med forholdet barnebarna har til andre i det hele tatt? Hvorfor skulle hun la være å si hun er glad de har et godt forhold? Hvorfor skulle hun bry seg om, og sammenligne med hvilket forhold de har til annen slekt hun ikke kjenner? 

Slik skryting skjønner jeg man blir lei av. Men ikke lei seg over. 

Anonymkode: 7a7e2...df8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Beklager, men dette er nok et "du" problem. 

Svigermoren din har all rett til å takknemlig og glad på barnebarnas vegne, og på å uttrykke det. At du blir lei deg, munner vel mest i sjalusi, over at noen har noe du ikke har? 

Og ja, det kan være sårt, men det er ikke svigermor sin feil. Her må du heller jobbe med dine egne såre følelser, heller enn å skulle få andre folk til å holde kjeft om noe de er glad for. 

Det kan jo godt være at du har uttrykt glede og takknemlighet for noe, til noen som da blir sjalu og lei seg, helt uten at du har vært klar over det til og med. Det blir litt som at du kan jo ikke forvente eller forlange at de som har barn, helt skal holde kjeft om hvor glade de er i ungene sine, bare fordi det kan være noen ufrivillig barnløse i nærheten, osv. 

Anonymkode: 17ff7...86d

• Liker 4
Skrevet

Her trenger du nok å jobbe litt med deg selv, for alt hun gjør er å påpeke at barnebarna har en hyggelig relasjon og så tar du det som et «angrep» på barnet og det andre søskenbarnet sin relasjon. Du burde samle deg litt. 

Anonymkode: 444ee...cd9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.8.2025 den 15.03):

Nei har ikke sagt det.. men skulle tro hun skjønte det når jeg slutter å svare… 

Svigermor er nok ikkje ein tankeleser, så dersom dette er sårt for deg bør du forklare ho dette. ❤️ 

Anonymkode: f289e...dd7

• Liker 1
Skrevet

Hæ? Det her var spesielt. Håper ikke at jeg får en svigerdatter som deg. 

Kan du ikke bare glede deg med svigermor? Det ER jo kjempe koselig for hu at hennes barnebarn har så stor glede av hverandre?! Det utelukker jo ikke at sønnen din har et godt forhold til din side av familien? Det her var vanvittig spesielt. 

Anonymkode: 4bc74...313

• Liker 1
Skrevet

Dette minner meg om svigermor som veldig ofte prater om det gode forholdet mellom mannen min og broren. Med de samme historiene om hvordan de har vært tilstede i hverandres liv. Det har vært sårt for meg fordi jeg har også bare ett søsken, og broren min har hatt et trøblete liv (skal ikke gå inn på alt), og vi har en distansert relasjon i dag pga alt han har satt foreldrene våre gjennom. 

Jeg har tatt det opp med mannen min, og han sier at moren hans med 100% sikkerhet ikke prøver å såre eller gni noe inn. Hun er bare glad for at brødrene har en god relasjon, og tenker ikke utover det. Kanskje hun "burde" være mer sensitiv, men ingenting godt kommer utav om vi skulle pirke på dette. 

Den generasjonen er annerledes enn vår generasjon om føler veldig mye. Eller jeg vet ikke hvor gammel du er, men si Boomer vs Millennial som jeg er. De er ikke like sensitive som oss rett og slett. Å "sette de på plass" med vår virkelighetsforståelse vil ikke være særlig nyttig. 

Anonymkode: 40c9f...d6b

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror nok du må gå litt i deg selv. Jeg er veldig glad for at mine tantebarn f.eks har en god relasjon seg i mellom, elsker å se samspillet mellom de - og jeg er glad vi søsknene alltid backer hverandre. Dette sier jeg også til mine svigerinner/svogere, men det betyr ikke at jeg undergraver den relasjonen barna evt har på motsatt side av familien, for det kjenner jo ikke jeg til :) Min svoger kan også si at han er misunnelig på søskenforhold i vår familie - da er jeg einig med han i at vi er veldig heldige og at vi nok ikke alltid tenker over at vi er det og heller ikke alltid tenker over at ikke andre ikke har det på samme måte. Jeg spørr om han syns det er slitsomt å komme inn i en så stor og støyende flokk som vi er. Da får jeg alltid til latter at nei det elsker han, og det er noe han alltid har ønsket seg. Så jeg tror ikke din svigermor mener noe ondt med det, men det er mest naturlig for folk flest og snakke om egen familie og være stolt av egen familie ☺️

Anonymkode: ab1b8...b1a

• Liker 1
Skrevet

Det er nok hennes måte å være takknemlig på og så treffer hun din sårhet. Helt ærlig synes jeg du må ta ansvar for den følelsen, det er vel fint at hun er glad for at barnebarna har det fint? Det betyr jo ikke at din familie er mindre verdt, men de er jo ikke hennes familie. 

• Nyttig 1
Skrevet

Eldre mennesker gjentar seg selv. Skjønner at dette er irriterende men det kunne vært verre, og hun sier garantert ikke dette for å spre deg. 

Anonymkode: d6e95...f89

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...