Gå til innhold

Hvordan snakke om mat med kraftig overvektige foreldre med overvektige barn?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høres litt ut som min oppvekst. Begge foreldrene mine var slanke. Søsken og jeg hadde ca samme vekt ved fødsel, der stoppet det. Jeg la på meg, søsken forholdt seg normal.
Har skrevet dette en gang før, her inne, og fikk beskjed fra noen «eksperter» om at jeg måtte ha hatt et inaktivt liv. Fikk ikke noe svar, da jeg spurte hvilken type trening de anbefalte, for en baby på noen mnd.. Vi søsken har hatt samme kosthold, logisk nok, kun hjemmelaget, da dette var åttitallet. Det var heller ikke vanlig å fråtse i godteri, den gang. Ikke hadde vi hatt råd til det heller, uten at vi var fattige. 
Oppover barneårene, fikk jeg, og foreldrene mine, fikk høre fra lege og helsestasjon at jeg måtte begynne å trene, og slutte å spise godteri. Jeg trente da rundt 15 timer i uka. Fotball, langrenn, aerobic (-da jeg sluttet med fotball), håndball, syklet mye, svømming osv. Organisert trening- med unntak av sykling og svømming. 
Godteri spiste jeg ikke på over fem år, i håp om å gå ned i vekt. Likevel la jeg på meg. Resten av fam, forble normale. 
Nå har det vært stabilt i sikkert nærmere femten år. Stabilt veldig høy vekt. Jeg går ikke ned, jeg går ikke opp… Lager, som jeg har vokst opp med, mat fra bunnen, til mine barn. Der er ene barnet stor, de andre normale. Akkurat slik som da jeg var liten/ det er for meg og foreldre/ søsken, pr i dag. Hvorfor, skulle jeg gjerne visst. (-treningsnivå er det samme, for mine barn også, som det var for oss)

Jeg tror aldri jeg har blitt trodd, lyttet til, når jeg har sagt dette. Tross lege, helsestasjon har vært den samme, for oss søsken. De måtte da se oss søsken, foreldre, og legen var i fotballgruppa, så han visste jo hvor mye jeg trente, bare der.

Det er ikke så enkelt som «spis mindre, tren mer», i mine øyne. Skulle mitt kosthold være så j, så skjønner jeg ikke hvorfor jeg ikke har gått opp i vekt heller, på mange, mange år. 

Anonymkode: 1538a...6ea

Takk for svar. Og det er dette som gjør at jeg blir så frustert på visse innlegg på kg..bare spis mindre 

Skal min sønn spise mindre må jeg sulte han...og ver at han nå ned i vekt...men det er jævli å være på den siden der du må "slanke" barnet ditt..men også passe på at barnet får sunn holdning til mat.

Jeg selv har pcos som gjør at jeg går så og si ikke ned i vekt...jeg begynte i mars med å føre hva jeg spiste og vær dag spiste jeg ca 1100 calorie og gikk alltid i underskudd. Der tok meg 4 mnd å få ned 3 kg. Pga jeg har hormon feil. 

Hadde det bare vært å spise mindre og være aktiv sp hadde jo alle vørt slanke og ikke trengt hjelp 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.8.2025 den 13.35):

Kjenner flere som er veldig overvektige som nå også begynner å få veldig overvektige barn.

Enkelte har fortalt at helsestasjonen eller fastlegen har uttrykt bekymring for barnets vekt. 

Jeg kjenner den samme bekymringen.

Men jeg synes det er veldig rart at foreldrene ikke gjør mer?

At de ikke tar flere grep?

Lar barnet spise rent smør,

lar barnet gumle i seg ost,

spise loff med bare smør, 

spise bare masse pasta druknet i ketchup, 

bare spise potet med smør, 

osv.

Barna får drikke så mye juice og sjokolademelk det vil til frokost/lunsj.

Foreldrene kjøper fruktpuré, fet ost, og annet veldig usunt snacks.

Brus, is og sjokolade ble introdusert veldig tidlig.

Under måltider har jeg forsøkt å ymte frempå at det er viktig med grønnsaker, men da har foreldrene avvist med at ungen ikke liker grønnsaker. 

Foreldrene er kraftig overvektige selv.

Under samtaler uten barna tilstede har foreldrene kunnet uttrykke at de synes det er så vanskelig å være så overvektig. 

At de ikke forstår hvorfor de fortsetter å gå opp i vekt. 

Når de snakker om sitt eget kosthold så skulle man tro at de spiste som spurver.

Synes det er vanskelig å vite hva man burde si? 

Har ikke lyst til å bli verken moralpoliti eller kaloripoliti, men de spiser seg jo syke.

Hvorfor er det så vanskelig å snakke om mat og om akkurat overvekt?

Anonymkode: d6e23...166

Og så smør da gitt...mye bedre med rent smør  enn blandingsprodukter

Anonymkode: 7afcd...5c8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (12 minutter siden):

Takk for svar. Og det er dette som gjør at jeg blir så frustert på visse innlegg på kg..bare spis mindre 

Skal min sønn spise mindre må jeg sulte han...og ver at han nå ned i vekt...men det er jævli å være på den siden der du må "slanke" barnet ditt..men også passe på at barnet får sunn holdning til mat.

Jeg selv har pcos som gjør at jeg går så og si ikke ned i vekt...jeg begynte i mars med å føre hva jeg spiste og vær dag spiste jeg ca 1100 calorie og gikk alltid i underskudd. Der tok meg 4 mnd å få ned 3 kg. Pga jeg har hormon feil. 

Hadde det bare vært å spise mindre og være aktiv sp hadde jo alle vørt slanke og ikke trengt hjelp 

Men det handler om å jobbe ut fra de forutsetningene man har, og legge inn ekstra innsats når det er helsemessige eller kanskje genetiske problemstillinger som kan føre til overvekt. 

Blir alltid så frustrert av dette spesielt når det gjelder fedme, fordi man alltid sier det samme som deg. Eller varianter av at det er urettferdig at jeg er overvektig og ikke kan spise det samme som mine slanke venner, eller at det er urettferdig at jeg er sulten hele tiden mens andre ikke er sultne hele tiden. 

Ja, så er det kanskje urettferdig, men da er det her man skal legge innsatsen! 

Jeg har en sønn på spekteret, og det føles også sårt at skolen og det sosiale ikke er like lett for han som det er for andre barn. Men vi velger å legge ekstremt mye innsats i tilpasningen hans slik at han har de beste forutsetningene for å utvikle seg og ha det bra. 

Hvorfor er det så feil å innse at enkelte må jobbe litt ekstra for vekten? Jeg skjønner det ikke. 

Anonymkode: 5463f...4f6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det handler om å jobbe ut fra de forutsetningene man har, og legge inn ekstra innsats når det er helsemessige eller kanskje genetiske problemstillinger som kan føre til overvekt. 

Blir alltid så frustrert av dette spesielt når det gjelder fedme, fordi man alltid sier det samme som deg. Eller varianter av at det er urettferdig at jeg er overvektig og ikke kan spise det samme som mine slanke venner, eller at det er urettferdig at jeg er sulten hele tiden mens andre ikke er sultne hele tiden. 

Jeg har en sønn på spekteret, og det føles også sårt at skolen og det sosiale ikke er like lett for han som det er for andre barn. Men vi velger å legge ekstremt mye innsats i tilpasningen hans slik at han har de beste forutsetningene for å utvikle seg og ha det bra. 

Hvorfor er det så feil å innse at enkelte må jobbe litt ekstra for vekten? Jeg skjønner det ikke. 

Jeg vet at man må jobbe for vekten tro meg.  Men det er forskjell på mennesker i forhold til mat og vekt . 

Og at dette ikke er bare svart hvit

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.9.2025 den 14.41):

Hvilken faglig bakgrunn mener du at man må ha for å snakke med mennesker i familie og omgangskrets som klager over egen overvekt?

Fastleger og helsestasjonen kan ikke melde i fra til Barnevernstjenesten om alle overvektige barn.

Da hadde ikke Barnevernstjenestene hatt annet å gjøre.

Jeg skrev heller aldri at fastleger eller helsestasjon skal melde fra til bvtj om alle overvektige barn, hvor i alle dager fikk du det i fra?? Jeg skrev at de gjør det, om de er bekymret for omsorgen for barna. 

Man bør faktisk ha noe faglig bakgrunn innen kosthold og ernæring om man begynner å blande seg oppi kostholdet til barn.

Anonymkode: 90d91...ccd

Skrevet

Mesteparten av det du sier er feil. Her spiser vi kun ekte smør, helfet ost, hverken loff med smør innimellom, sjokolade (mørk), pasta med ketchup, potet med smør er problematisk. Her har jeg barn som spiser alt dette og alle er slanke. Vi har omtrent ikke lettprodukter i huset, men også lite ultraprosessert. Barna kan spise is når som helst... fordi den er hjemmelaget, av ulike smoothier. Grønnsaker, frukt og andre planter spiser de nok av da.

Det er oftest mengdene mat det går på, men også enkeltting de ikke innser har veldig mye kalorier. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Og så smør da gitt...mye bedre med rent smør  enn blandingsprodukter

Anonymkode: 7afcd...5c8

Det har aldri falt meg inn å skjære av biter av meierismør for å sitte og spise bare smør som «snacks».

Jeg tror heller ikke at et barn dør av å spise én porsjonspakning med smør.

Jeg er derimot litt i tvil om man burde legge til rette for slike matvaner (særlig sett i sum med : )

Sitat

Lar barnet spise rent smør,

lar barnet gumle i seg ost,

spise loff med bare smør, 

spise bare masse pasta druknet i ketchup, 

bare spise potet med smør, 

osv.

Barna får drikke så mye juice og sjokolademelk det vil til frokost/lunsj.

Foreldrene kjøper fruktpuré, fet ost, og annet veldig usunt snacks.

når overvekt allerede er et problem

AnonymBruker
Skrevet
katties skrev (4 minutter siden):

Mesteparten av det du sier er feil. Her spiser vi kun ekte smør, helfet ost, hverken loff med smør innimellom, sjokolade (mørk), pasta med ketchup, potet med smør er problematisk. Her har jeg barn som spiser alt dette og alle er slanke. Vi har omtrent ikke lettprodukter i huset, men også lite ultraprosessert. Barna kan spise is når som helst... fordi den er hjemmelaget, av ulike smoothier. Grønnsaker, frukt og andre planter spiser de nok av da.

Det er oftest mengdene mat det går på, men også enkeltting de ikke innser har veldig mye kalorier. 

Skulle formulert meg annerledes.

Jeg mener «rent smør» som i bare smør.

At barnet skjærer av en stor bit med smør, har spist terninger med smør, eller har brukt skje for å spise smør som snacks.

Var aldri meningen å gjøre dette til en debatt om ultraprosessert mat.

Beklager!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Akkurat slike svar.. Jeg forsvarer ingenting, bare sier dette har vært min oppvekst.

Da kan du svare på hvordan en skal tilrettelegge for en baby, en som ikke går? Ser frem til konkret svar.

Da kan du svare på hvorfor det kan skille slik blant søsken, fam, og hva gjør du med barnet som er overvektig? I flere år, barn- tenåring, prøvde jeg desperat å gå ned. Jeg prøvde å spise kun litt middag, typ halv potet, halv fiskebit, samt en brødskive til frokost. Ikke annen mat, hele dagen. Vet jo nå, etter å ha hatt ernæring som fag på skolen, at dette ikke var smart. Men det var den beskjeden jeg fikk. Alt løste seg ved å spise mindre, trene mer. (- la være å hekt deg opp i potet, det kunne stått gulrot, kjøttkake osv) Jeg spiste ikke godteri, kake, unntatt min bursdag, og på julaften. Jeg trente som pokker, veldig allsidig. 

Jeg kunne ikke få hjelp fra helse, da vi ikke ble trodd på dette, da holdningene deres var den samme som dine.

Ønsker og å få ekspertsvar på hvorfor vekten min har stått stille i mange år, hvis kostholdet er så dårlig? Hvorfor går jeg ikke videre opp i vekt? 

Ser frem til fasit, så jeg kan komme meg ned i normalvekt.

Anonymkode: 1538a...6ea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

At barnet skjærer av en stor bit med smør, har spist terninger med smør, eller har brukt skje for å spise smør som snacks.

Beklager!

Mine barn spiser smør som snacks, og det gjør jeg også. Vi er slanke alle sammen, og ikke minst friske. 

Smør er sunt! 

Anonymkode: baafa...4e7

• Nyttig 1
Skrevet

Om du sier til noen hva di ikke må gjøre, så gjør di det. Bedre å oppmuntre til hva dem burde. Er det nære venner/familie, så inviter dem på middag, gjerne ofte, der du serverer sunt. Spillekveld med sunt snacks. Å inviter på aktiviteter sammen. Om ikke foreldrene blir med, ta med barna. La barna smake nydelig sunn mat, så maser du om å få det hjemme. 
Fortell om en artikkel du har lest, eller en dokumentar du har sett, eller en podkast du hører på, som du syns er bra, som engasjerer deg. Enten om kosthold eller trening eller livsstil. Vær en aktiv venn i deres liv, uten moralpreken, men som en venn som utveksler erfaringer å forteller om ditt liv nå. Ta dem med på det som er godt å sunt. 
Ellers utover dette er kosthold også en folkesykdom, som ikke er lett å komme seg ut av. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Beklager!

Dét er selvfølgelig ikke en sunn vane hvis man spiser mye av det (men "mye" er jo relativt), både med tanke på at det er veldig kaloririkt (går rett til fettlagring) og med tanke på at SÅ mye fett kan påvirke hjerte-kar-systemet. Mine kan spise en spiseskje med smør daglig, men dét er ikke farlig - er noe annet om det er 100 gram daglig da det er over 700 kilokalorier.

Endret av katties
AnonymBruker
Skrevet

Var ikke ute etter en korrelasjon VS kausalitet diskusjon om meierismør og overvekt 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...