Gå til innhold

Hvordan snakke om mat med kraftig overvektige foreldre med overvektige barn?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kjenner flere som er veldig overvektige som nå også begynner å få veldig overvektige barn.

Enkelte har fortalt at helsestasjonen eller fastlegen har uttrykt bekymring for barnets vekt. 

Jeg kjenner den samme bekymringen.

Men jeg synes det er veldig rart at foreldrene ikke gjør mer?

At de ikke tar flere grep?

Lar barnet spise rent smør,

lar barnet gumle i seg ost,

spise loff med bare smør, 

spise bare masse pasta druknet i ketchup, 

bare spise potet med smør, 

osv.

Barna får drikke så mye juice og sjokolademelk det vil til frokost/lunsj.

Foreldrene kjøper fruktpuré, fet ost, og annet veldig usunt snacks.

Brus, is og sjokolade ble introdusert veldig tidlig.

Under måltider har jeg forsøkt å ymte frempå at det er viktig med grønnsaker, men da har foreldrene avvist med at ungen ikke liker grønnsaker. 

Foreldrene er kraftig overvektige selv.

Under samtaler uten barna tilstede har foreldrene kunnet uttrykke at de synes det er så vanskelig å være så overvektig. 

At de ikke forstår hvorfor de fortsetter å gå opp i vekt. 

Når de snakker om sitt eget kosthold så skulle man tro at de spiste som spurver.

Synes det er vanskelig å vite hva man burde si? 

Har ikke lyst til å bli verken moralpoliti eller kaloripoliti, men de spiser seg jo syke.

Hvorfor er det så vanskelig å snakke om mat og om akkurat overvekt?

Anonymkode: d6e23...166

Dette er IKKE din oppgave 

• Liker 8
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det skal mye til å få stoppet den negative spiralen.

Tjukke foreldre med tjukke barn er som narkomane. De vet at det er galt, men ser ikke noen løsning på problemet, fordi de ikke evner å tenke lenger enn til neste kakestykke.

Noen ganger opererer de seg, og klarer å spise mindre kake en periode.

Anonymkode: 00e89...b5e

Nedlatende foreldre evner ikke tenke stort…

Anonymkode: 376be...547

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvem er du i forhold til denne familien? Du kan melde til barnevernet, de klarer jo ikke å ta vare på barnet sitt.

Anonymkode: cd468...b4b

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvem er du i forhold til denne familien? Du kan melde til barnevernet, de klarer jo ikke å ta vare på barnet sitt.

🙄

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hei. BV ...jeg vil melde inn er barn...den er tykk ...🤦

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

🙄

mommyaka skrev (4 minutter siden):

Hei. BV ...jeg vil melde inn er barn...den er tykk ...🤦

Når både lege og helsestasjon har utrykt bekymring, men foreldrene ikke klarer å gi barna litt ordentlig mat engang. Så er dem faktisk ikke skikket til å ta vare på barn.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvem er du i denne sammenhengen? Er det naturlig at du skal si noe som helst? 

Ut fra HI har du ikke all verden til kunnskap om ernæring selv, selv om du sikkert er heldig nok til å være normalvektig. Man er ikke nødvendigvis sunn selv om man er normalvektig. Så kanskje noen andre skal ta samtalen?

Anonymkode: adf58...984

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når både lege og helsestasjon har utrykt bekymring, men foreldrene ikke klarer å gi barna litt ordentlig mat engang. Så er dem faktisk ikke skikket til å ta vare på barn.

Så du vet alt dette? Du er i familien som deler alt?  Eller bare tror du 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du burde vel kanskje unngå å snakke med dem om dette til du selv får mer kunnskap om tema? Vi har to barn, og er alle sammen slanke og veltrente. Vi spiser masse smør og ost. Vi spiser sjokolade når vi har lyst på det, som er nesten hver dag. Ungene også. Jeg har nettopp spist is til lunsj, det er andre gang denne uka. 

Men vi spiser ikke ultraprosessert mat, og lager alt fra bunnen av, inkl isen. Sjokoladen er 70% eller mørkere, og det klarer seg med et par ruter. 

Problemet er at ultraprosessert mat gjør folk sultne, avhengige og får dem til å overspise. I tillegg fucker det opp smaksløkene så ekte mat og grønnsaker smaker vondt. Da føles det nok som at de spiser lite, fordi de aldri blir skikkelig ordentlig tilfredsstillende mette. 

Either way, du kan tipse dem om denne boka, den finnes også på lydbok:9788248935292.thumb.jpg.476aacc265e1e824d75886f6969b5ffc.jpg

Kan sikkert lønne seg for deg å lese den selv også. ✌️

Anonymkode: baafa...4e7

Dette var et bra svar!!!

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Når både lege og helsestasjon har god kunskap om barnehelse ig åpenbart er bevist på dette barnet, så tenker du at en tilfeldig bekjent skal ta avgjørelsen for hva som er best? Hvorfor høre på fagfolk, når mam kan høre på tilfeldige tulinger på KG liksom.... 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kjenner flere som er veldig overvektige som nå også begynner å få veldig overvektige barn.

Enkelte har fortalt at helsestasjonen eller fastlegen har uttrykt bekymring for barnets vekt. 

Jeg kjenner den samme bekymringen.

Men jeg synes det er veldig rart at foreldrene ikke gjør mer?

At de ikke tar flere grep?

Lar barnet spise rent smør,

lar barnet gumle i seg ost,

spise loff med bare smør, 

spise bare masse pasta druknet i ketchup, 

bare spise potet med smør, 

osv.

Barna får drikke så mye juice og sjokolademelk det vil til frokost/lunsj.

Foreldrene kjøper fruktpuré, fet ost, og annet veldig usunt snacks.

Brus, is og sjokolade ble introdusert veldig tidlig.

Under måltider har jeg forsøkt å ymte frempå at det er viktig med grønnsaker, men da har foreldrene avvist med at ungen ikke liker grønnsaker. 

Foreldrene er kraftig overvektige selv.

Under samtaler uten barna tilstede har foreldrene kunnet uttrykke at de synes det er så vanskelig å være så overvektig. 

At de ikke forstår hvorfor de fortsetter å gå opp i vekt. 

Når de snakker om sitt eget kosthold så skulle man tro at de spiste som spurver.

Synes det er vanskelig å vite hva man burde si? 

Har ikke lyst til å bli verken moralpoliti eller kaloripoliti, men de spiser seg jo syke.

Hvorfor er det så vanskelig å snakke om mat og om akkurat overvekt?

Det er ikke din jobb å være moralpoliti, de har helsestasjonen, lege og skolen til å følge opp det. Men du kan være en god rollemodell og invitere dem på sunn mat hjemme hos deg, be dem med på lavterskelturer. Kanskje de blir inspirert? 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvis lege og helsestasjon er bekymret for at barnet blir utsatt for alvorlig omsorgssvikt har de meldingsplikt til barnevernet. Jeg tror nok en slik melding  blir tatt mer seriøst enn en annen melding som utelukkende er basert på at foreldre og barn er overvektige.

Anonymkode: 37b52...410

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvem er du i denne sammenhengen? Er det naturlig at du skal si noe som helst? 

Ut fra HI har du ikke all verden til kunnskap om ernæring selv, selv om du sikkert er heldig nok til å være normalvektig. Man er ikke nødvendigvis sunn selv om man er normalvektig. Så kanskje noen andre skal ta samtalen?

Anonymkode: adf58...984

Må man ha en mastergrad i ernæringsfysiologi for å kunne mene at det er litt dumt å la et barn sitte og spise rent meierismør som snacks?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Må man ha en mastergrad i ernæringsfysiologi for å kunne mene at det er litt dumt å la et barn sitte og spise rent meierismør som snacks?

Mine barn pleide å få en smørpakke på butikken, som de snacket på mens vi handlet. Vi spiser flere pakker smør i uka og smør gjør ingen overvektige alene. Ungene mine er slanke, på ca 50% percentilen i høyde og ca 25% i vekt. Smør er noe av det sunneste man kan spise!

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Mine barn pleide å få en smørpakke på butikken, som de snacket på mens vi handlet. Vi spiser flere pakker smør i uka og smør gjør ingen overvektige alene. Ungene mine er slanke, på ca 50% percentilen i høyde og ca 25% i vekt. Smør er noe av det sunneste man kan spise!

Ingen blir overvektige av én skive loff med smør heller.

Eller to-tre glass med juice og sjokolademelk.

Det er summen av en rekke mindre kloke valg og dårlige vaner som gjør meg bekymret.

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (1 time siden):

Så du vet alt dette? Du er i familien som deler alt?  Eller bare tror du 

Jeg svarer utifra det som står i hi.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg svarer utifra det som står i hi.

Ts vet ingen ting...ts bare skriver om tykke barn og foreldre 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ingen blir overvektige av én skive loff med smør heller.

Eller to-tre glass med juice og sjokolademelk.

Det er summen av en rekke mindre kloke valg og dårlige vaner som gjør meg bekymret.

Dette igjen kommer av så mye...vi som er eller har vært overvektig ver selv at det vi spiser ikke er bra. Vi er ikke dumme bare for at vi er tykke.

Mange bruker spise som medisin, når du sliter med mental helse, sykdommer , ensomhet etc.  Og for mange er der letter å spise / lage dårlig mat en bra mat. Ofte billigere å.

Om du er bekymret for noen som er tykke...bli venn med de. Ofte ligger der noe bak, ingen spiser jeg til 100 kg for de synes det er kult

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke din jobb, ikke legg deg borti andre folks liv. 

Det er helsevesenet sin jobb å reagere, veilede og å hjelpe. Barna har både helse og skole/barnehage som har som jobb å ta seg av barnets beste. 

Det er 2025. Foreldre vet hvor man skal søke kunnskap, hjelp og støtte. De vet også hva som er sunn vekt og ikke sunn vekt. Det er altså ingen grunn til at utenforstående (andre enn skole, helsevesenet så klart) skal blande seg inn. 

Det er ikke ditt barn, ikke ditt problem.

Anonymkode: a88cc...0b3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner få som er overvektige og har overvektige barn, de som har overvektige barn på vår skole er tynne. Er dette et landsbyproblem kanskje?

Anonymkode: dd1f0...520

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...