Gå til innhold

Hvordan snakke om mat med kraftig overvektige foreldre med overvektige barn?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (31 minutter siden):

Dette igjen kommer av så mye...vi som er eller har vært overvektig ver selv at det vi spiser ikke er bra. Vi er ikke dumme bare for at vi er tykke.

Mange bruker spise som medisin, når du sliter med mental helse, sykdommer , ensomhet etc.  Og for mange er der letter å spise / lage dårlig mat en bra mat. Ofte billigere å.

Om du er bekymret for noen som er tykke...bli venn med de. Ofte ligger der noe bak, ingen spiser jeg til 100 kg for de synes det er kult

Er ikke psykolog, men jeg tror ikke at små barn «bruker mat som medisin». 

Tror ikke at overvektige er dumme.

Det jeg har skildret er hva jeg anser som dumme valg.

Ikke dumme mennesker.

Anonymkode: d6e23...166

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er ikke psykolog, men jeg tror ikke at små barn «bruker mat som medisin». 

Tror ikke at overvektige er dumme.

Det jeg har skildret er hva jeg anser som dumme valg.

Ikke dumme mennesker.

Jo barn kan få depresjon ang angst de også. Ja alle vet at usunt mat, røyk, alkohol, snus etc er dumme valg.. men som sakt det ligger ofte mye bak . Om du ikke har problemer med overvekt og mat så skjønner jeg at du ikke helt skjønner dette

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (20 timer siden):

Ja vi tykke foreldre er dumme. .takk for at du hjelper oss med dette utsagnet. 🤦🤦

Narkomane og alkoholikere er heller ikke dumme, men akkurat som overvektige klarer de ikke å begrense seg. Da trenger man hjelp. 

Anonymkode: e4f8a...ba2

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Narkomane og alkoholikere er heller ikke dumme, men akkurat som overvektige klarer de ikke å begrense seg. Da trenger man hjelp. 

Ja nettopp. Og for 100 gang så ligger der noe bak . Men man får ikke hjelp. Man får beskjed om å spise mindre...som det er magiske ord. Det er hjelp msn får

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (2 timer siden):

Jo barn kan få depresjon ang angst de også. Ja alle vet at usunt mat, røyk, alkohol, snus etc er dumme valg.. men som sakt det ligger ofte mye bak . Om du ikke har problemer med overvekt og mat så skjønner jeg at du ikke helt skjønner dette

Tror små barn først og fremst spiser det de blir servert, og så ut i fra hva de har lyst på.

Gir du dem valget mellom sjokolademelk og vann så vil de fleste velge sjokolademelk.

Kan man velge mellom smørloff og grovbrød vil mange barn velge det første.

Hvis barn i barnehagealder sliter sånn med depresjon og angst - så burde man kanskje heller ikke legge til rette for at de skal fortsette å velge

«mat som medisin»?

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tror små barn først og fremst spiser det de blir servert, og så ut i fra hva de har lyst på.

Gir du dem valget mellom sjokolademelk og vann så vil de fleste velge sjokolademelk.

Kan man velge mellom smørloff og grovbrød vil mange barn velge det første.

Hvis barn i barnehagealder sliter sånn med depresjon og angst - så burde man kanskje heller ikke legge til rette for at de skal fortsette å velge

«mat som medisin»?

🤦 Nå er det ikke mange barn i barnehagen som er overvektige. Jeg snakker om barn på skolen og voksne.

Igjen..mange vet hva som er bra og ikke bra...men igjen...jeg regner med at du ikke har hat der problemer eller har barn med overvekt. Der e veldig lett å tro...og si.....

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (6 minutter siden):

🤦 Nå er det ikke mange barn i barnehagen som er overvektige. Jeg snakker om barn på skolen og voksne.

Igjen..mange vet hva som er bra og ikke bra...men igjen...jeg regner med at du ikke har hat der problemer eller har barn med overvekt. Der e veldig lett å tro...og si.....

Så hva er det egentlig som hjelper? 

Helsesykepleier gjør ikke annet enn å gjøre målinger, konstatere at barnet er overvektig, og si at det er viktig å spise sunt.

Fastlegen tar blodprøver, men gjør ikke annet enn å oppmuntre til å spise sunt og bevege seg mer. 

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helsesykepleier gjør ikke annet enn å gjøre målinger, konstatere at barnet er overvektig, og si at det er viktig å spise sunt.

Fastlegen tar blodprøver, men gjør ikke annet enn å oppmuntre til å spise sunt og bevege seg mer. 

Nettopp. Vi som sakt har sønn som e overvektig. Vi ble sendt til barnelege på sykehuset. Alt vi fikk beskjed om var ikke gi godteri og brus på hverdag ( som han absolutt ikke fikk) og gi sunn mat( som han fikk) ( vi var inn og ut på sykehuset i 1 år)

Vi fikk ikke enæring fysiolog...det mente de vi ikke trengte 🤦

Nå står vi alene om dette...vi har hat han på trening senter.. svømming etc...han går ikke ned...vi vet at det ligger noe annet bak..men får ikke noe hjelp

Så dessverre er det vanskelig å.få hjelp om man er overvektige. Blot som går til legen å si at du ikke har der bra. Da går du beskjed om å drikke vann og ta Paracet 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (13 minutter siden):

Nettopp. Vi som sakt har sønn som e overvektig. Vi ble sendt til barnelege på sykehuset. Alt vi fikk beskjed om var ikke gi godteri og brus på hverdag ( som han absolutt ikke fikk) og gi sunn mat( som han fikk) ( vi var inn og ut på sykehuset i 1 år)

Vi fikk ikke enæring fysiolog...det mente de vi ikke trengte 🤦

Nå står vi alene om dette...vi har hat han på trening senter.. svømming etc...han går ikke ned...vi vet at det ligger noe annet bak..men får ikke noe hjelp

Så dessverre er det vanskelig å.få hjelp om man er overvektige. Blot som går til legen å si at du ikke har der bra. Da går du beskjed om å drikke vann og ta Paracet 

Hva «annet ligger bak» ? 

Hva tenker du at en ernæringsfysiolog kunne ha bidratt med for å bedre situasjonen?

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Og hva tror du barnevernet gjør?

Anonymkode: 37b52...410

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og hva tror du barnevernet gjør?

Anonymkode: 37b52...410

Jeg har presisert at dette ikke er noe for barnevernstjenestene å skulle løse

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva «annet ligger bak» ? 

Hva tenker du at en ernæringsfysiolog kunne ha bidratt med for å bedre situasjonen?

Om du ikke gidder p lese der jeg skriver lenge opp gidder jeg ikke forklare mer 

Du skriver jo at foreldre dytter usunne ting på barna. En ernæringsfysiolog kan hjelpe med hva som er bra å spise, sette opp matretter etc. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan jo hende du mister de som venner. Men hadde sagt om de klagde at det er jo ikke rart mtp hva de spiser

Anonymkode: 4f06d...b23

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.8.2025 den 13.35):

Kjenner flere som er veldig overvektige som nå også begynner å få veldig overvektige barn.

Enkelte har fortalt at helsestasjonen eller fastlegen har uttrykt bekymring for barnets vekt. 

Jeg kjenner den samme bekymringen.

Men jeg synes det er veldig rart at foreldrene ikke gjør mer?

At de ikke tar flere grep?

Lar barnet spise rent smør,

lar barnet gumle i seg ost,

spise loff med bare smør, 

spise bare masse pasta druknet i ketchup, 

bare spise potet med smør, 

osv.

Barna får drikke så mye juice og sjokolademelk det vil til frokost/lunsj.

Foreldrene kjøper fruktpuré, fet ost, og annet veldig usunt snacks.

Brus, is og sjokolade ble introdusert veldig tidlig.

Under måltider har jeg forsøkt å ymte frempå at det er viktig med grønnsaker, men da har foreldrene avvist med at ungen ikke liker grønnsaker. 

Foreldrene er kraftig overvektige selv.

Under samtaler uten barna tilstede har foreldrene kunnet uttrykke at de synes det er så vanskelig å være så overvektig. 

At de ikke forstår hvorfor de fortsetter å gå opp i vekt. 

Når de snakker om sitt eget kosthold så skulle man tro at de spiste som spurver.

Synes det er vanskelig å vite hva man burde si? 

Har ikke lyst til å bli verken moralpoliti eller kaloripoliti, men de spiser seg jo syke.

Hvorfor er det så vanskelig å snakke om mat og om akkurat overvekt?

Alle de matvarene du nevner er hovedkosten til min eldste. Potet med smør. Pasta. Har med oste stenger i matboks hver dag. Ikke lettost, vanlig ost. Jenta består bare av pasta snart. Hun er ikke overvektig av den grunn. Spiser frukt da. Men null grønnsaker. Jo, gulrot. 

Fedme er arvelig. Grusomt men sant. Når foreldre gir totalt faen i egen helse, hvorfor tror du de bryr seg om barnas? 

Anonymkode: a42b1...b51

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.8.2025 den 11.36):

Altså, kjære vene! Ikke dra nå alle overvektige under samme kam! Det fins flere grunner til overvekt en at kostholdet består av mcd, snop og kake! 

Anonymkode: fe943...80f

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan jo hende du mister de som venner. Men hadde sagt om de klagde at det er jo ikke rart mtp hva de spiser

Anonymkode: 4f06d...b23

Jeg “møter meg selv litt i døren”.

• Jeg ville ha sagt i fra hvis de tente den ene sigaretten etter den andre, mens de satt med barna i baksetet i bilen.

• Jeg ville ha sagt i fra hvis de drakk seg fulle foran sine egne barn.

• Jeg ville ha sagt i fra hvis de lot barnet leke uten tilsyn i badekar eller svømmebasseng.

Men når det kommer til matvaner kjenner jeg en mental sperre som sier at

«dette angår ikke deg»

og

«noen andre må gripe inn»

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Du skal ikke si noe som helst. 

Jeg kjenner problemstillingen godt, og innstillingen til foreldre er nesten alltid "vi fikk beskjed om at barnet var overvektig på helsestasjonen, men det stemmer ikke. Eller det vil vokse seg av seg". 

Da nikker jeg bare og hører på de, tenker mitt, men blander meg ikke. Foreldre i dag har alle sære innstillinger til kosthold og hva som er sunt eller ikke. Selv med slanke barn. 

Anonymkode: 5463f...4f6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (På 30.8.2025 den 20.33):

Hei. BV ...jeg vil melde inn er barn...den er tykk ...🤦

"Helsepersonell er bekymret for barnet. Foreldrene later til å ta til seg helsepersonellets råd, men fortsetter å gi barnet den maten de er vant med og som barnet liker, selv om dette går mot helsepersonellets råd. Foreldrene klarer ikke å sette grenser og lar barnet drikke ubegrenset mengder søt drikke og spise rent smør. "

Selv om opplysningsplikten ikke slår inn for helsepersonell, så bør ts melde. Her er trolig mye info som helsepersonell ikke sitter på, samt at meldingen lett kan grunngis med at ts er bekymret for ta foreldrene setter ikke grenser i det hele tatt. 

Godt mulig takker foreldrene nei til veiledning. Men barnets helse står på spill, så jeg ville ha meldt. 

Anonymkode: c8663...203

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at det er svært mange langt mer alvorlige ting foreldre kan feile på enn at maten er for mye eller for fet, eller at barna er lubne. Det går nok helt fint om de ellers er gode foreldre. 

Anonymkode: 1ca2f...cd9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes dette med kosthold er vanskelig. Vi lever i tidsklemma og maten er dyr. Barna spiser stort sett kun pasta, pizza og pannekaker. Ingenting annet spises til middag. De spiser brødskiver og yoghurt i matpakke. Uansett hva vi lager av sunn mat til middag så kastes det og for å være ærlig sliter vi slik med å holde hodet over vannet til at jeg orker å bruke tid på å lage mat ingen spiser. For meg selv vil jeg heller spise en brødskive enn å lage mat. Så da blir det mye P-mat og matprisene er så horrible nå at jeg merker stor forskjell på hva vi spiser nå vs for 3-4 år siden.  Nå skal det sies at alle barna er normalvektige på den nedre skalaen, er mer min dårlige samvittighet og jeg skjønner godt at det for mange er umulig å ta tak i med dagens tidsklemme og matpriser.

Anonymkode: 9512d...28e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...