Gå til innhold

Hvordan snakke om mat med kraftig overvektige foreldre med overvektige barn?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner flere som er veldig overvektige som nå også begynner å få veldig overvektige barn.

Enkelte har fortalt at helsestasjonen eller fastlegen har uttrykt bekymring for barnets vekt. 

Jeg kjenner den samme bekymringen.

Men jeg synes det er veldig rart at foreldrene ikke gjør mer?

At de ikke tar flere grep?

Lar barnet spise rent smør,

lar barnet gumle i seg ost,

spise loff med bare smør, 

spise bare masse pasta druknet i ketchup, 

bare spise potet med smør, 

osv.

Barna får drikke så mye juice og sjokolademelk det vil til frokost/lunsj.

Foreldrene kjøper fruktpuré, fet ost, og annet veldig usunt snacks.

Brus, is og sjokolade ble introdusert veldig tidlig.

Under måltider har jeg forsøkt å ymte frempå at det er viktig med grønnsaker, men da har foreldrene avvist med at ungen ikke liker grønnsaker. 

Foreldrene er kraftig overvektige selv.

Under samtaler uten barna tilstede har foreldrene kunnet uttrykke at de synes det er så vanskelig å være så overvektig. 

At de ikke forstår hvorfor de fortsetter å gå opp i vekt. 

Når de snakker om sitt eget kosthold så skulle man tro at de spiste som spurver.

Synes det er vanskelig å vite hva man burde si? 

Har ikke lyst til å bli verken moralpoliti eller kaloripoliti, men de spiser seg jo syke.

Hvorfor er det så vanskelig å snakke om mat og om akkurat overvekt?

Anonymkode: d6e23...166

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Meld til barnevernet. Dette er mishandling og vil få konsekvenser for resten av livet til barna. 

Anonymkode: 8d6e1...0c0

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Hvem er du i denne situasjonen og hvorfor skal dette være ditt ansvar å snakke om....??

Anonymkode: ce63d...e6f

• Liker 35
  • Nyttig 14
AnonymBruker
Skrevet

Hvis fastlege og/eller helsesykepleier har uttrykt bekymring, så får de følge opp.

Det er ikke din jobb.

Anonymkode: 4ebdd...b42

• Liker 26
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vent i det minste til de tar det opp selv med deg.  Da kan du gi råd. 

Anonymkode: 2221c...264

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Du burde vel kanskje unngå å snakke med dem om dette til du selv får mer kunnskap om tema? Vi har to barn, og er alle sammen slanke og veltrente. Vi spiser masse smør og ost. Vi spiser sjokolade når vi har lyst på det, som er nesten hver dag. Ungene også. Jeg har nettopp spist is til lunsj, det er andre gang denne uka. 

Men vi spiser ikke ultraprosessert mat, og lager alt fra bunnen av, inkl isen. Sjokoladen er 70% eller mørkere, og det klarer seg med et par ruter. 

Problemet er at ultraprosessert mat gjør folk sultne, avhengige og får dem til å overspise. I tillegg fucker det opp smaksløkene så ekte mat og grønnsaker smaker vondt. Da føles det nok som at de spiser lite, fordi de aldri blir skikkelig ordentlig tilfredsstillende mette. 

Either way, du kan tipse dem om denne boka, den finnes også på lydbok:9788248935292.thumb.jpg.476aacc265e1e824d75886f6969b5ffc.jpg

Kan sikkert lønne seg for deg å lese den selv også. ✌️

Anonymkode: baafa...4e7

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du burde vel kanskje unngå å snakke med dem om dette til du selv får mer kunnskap om tema? Vi har to barn, og er alle sammen slanke og veltrente. Vi spiser masse smør og ost. Vi spiser sjokolade når vi har lyst på det, som er nesten hver dag. Ungene også. Jeg har nettopp spist is til lunsj, det er andre gang denne uka. 

Men vi spiser ikke ultraprosessert mat, og lager alt fra bunnen av, inkl isen. Sjokoladen er 70% eller mørkere, og det klarer seg med et par ruter. 

Problemet er at ultraprosessert mat gjør folk sultne, avhengige og får dem til å overspise. I tillegg fucker det opp smaksløkene så ekte mat og grønnsaker smaker vondt. Da føles det nok som at de spiser lite, fordi de aldri blir skikkelig ordentlig tilfredsstillende mette. 

Either way, du kan tipse dem om denne boka, den finnes også på lydbok:9788248935292.thumb.jpg.476aacc265e1e824d75886f6969b5ffc.jpg

Det var rette rævva som feis gitt.

«Du burde vel kanskje unngå å snakke med dem om dette til du selv får mer kunnskap om tema»

Skaff deg mer kunskap om hele temaet du før du predikerer. Det er ikke så enkelt som bare UP vs ikke UP mat.

Anonymkode: 7b6b4...340

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det var rette rævva som feis gitt.

«Du burde vel kanskje unngå å snakke med dem om dette til du selv får mer kunnskap om tema»

Skaff deg mer kunskap om hele temaet du før du predikerer. Det er ikke så enkelt som bare UP vs ikke UP mat.

Anonymkode: 7b6b4...340

Ok, jeg har bare jobbet med ernæring  i 15 år nå, så jeg kan sikkert ikke så mye nei. 😆 Vi kan muligens argumentere med at UPM ikke er 100% av fasiten, men det er neimen ikke langt unna. 

Har du lest denne boka? 

• Liker 12
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Fordi mat er tilknyttet følelser og kultur - og resulterer ofte i skam.

Tror du ikke at vi som er overvektige vet at vi er feite? Tror du ikke at vi vet at vi er stygge og feite og ekle og alt det grusomme det har med seg? Hadde det vært enkelt for mennesker å gå ned i vekt/ikke være overvektige, så hadde INGEN VÆRT DET.

For å legge min egen frustrasjon til side.

Spesielt når det gjelder barn og mat, så må man trå forsiktig frem. Noe får ekstremt motsatt effekt. For eksempel er det vanlig å gi noen skam når de spiser for mye søtsaker, som for mange resulterer i vanskelig følelser rundt søtsaker, som igjen skaper vanskelig forhold til kropp og maten man spiser. 

Vi mennesker kan heller forklare alt med kroppen, enda. Vi forsker, tester og prøver, men igjen, det er ingen fasit som funker på absolutt alle. Derfor må vi være forsiktige med slike tanker du legger ut om her.

Anonymkode: 2a62b...ae7

• Liker 6
  • Hjerte 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Slutt å fortelle folk at de er overvektige og spiser usunn mat.

Organiser heller matlagingskurs (med produkter som ikke er så dyre), prosjekter om sunn mat (med produkter som ikke er så dyre), kurs om hvordan man kan få barn til å spise sunn mat / ta sunnere valg og hvordan du får dem til å hjelpe deg med å lage mat og/eller om å gjøre aktiviteter sammen med nabolaget/familien/osv. For eksempel å spille fotball (forskjellige aldre sammen) eller jobbe sammen i naturen (rydde opp søppel, ta bort ugress osv.) eller noe annet. Gjør det til noe positivt, noe hyggelig, noe morsomt. Uten press, fordømmelse eller negative meninger.

Fokuser og ha oppmerksomhet på det som er bra.

• Liker 5
Skrevet

Det er ikke din jobb å ta tak i dette. Det må de selv og helsevesenet ordne opp i.

Som overvektig og etter hvert fedmesyk selv, vet jeg hvor umulig det kan være å klare å kontrollere vekten. Ofte går vektproblemer i arv, og det skyldes ikke alltid bare kosthold og livsstil, men skyldes nok ofte også en sannsynligvis arvelig hormonsykdom. For mange av de overvektige gjør underproduksjon av et spesielt hormon at man ikke føler normal metthet og kanskje også er langt hyppigere sulten. Sult er en ekstremt sterk kraft som er utrolig vanskelig å kjempe mot. Overvektige kan stappe i seg mat fordi de ikke klarer å stå i mot sulten samtidig som tårene triller av forvilelse fordi de vet at de ikke burde gjøre det.

Jeg har fått hjelp av hormonsprøyter, populært kalt "slankesprøyter", og jeg må si det ble en helt ny verden. Hvis de fleste normalvektige har et slikt forhold til sult og metthet som jeg har når jeg går på de hormonene, er det ikke rart at det er enkelt å kontrollere vekta.

• Liker 11
  • Hjerte 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det skal mye til å få stoppet den negative spiralen.

Tjukke foreldre med tjukke barn er som narkomane. De vet at det er galt, men ser ikke noen løsning på problemet, fordi de ikke evner å tenke lenger enn til neste kakestykke.

Noen ganger opererer de seg, og klarer å spise mindre kake en periode.

Anonymkode: 00e89...b5e

• Liker 14
Skrevet

Som mor som var overvektige.pgs pcos...men gikk ned i vekt pga sykdom 

Og som mor til et barn som e overvektig...om du selv ikke har barn...gå forbi og ikke legg deg opp i andre. Når man er overvektige vet man det selv..tro meg...og gå i samfunnet og vite at slik som det dømmer oss..

Jeg har pcos og går fort opp i vekt..sliter også med depresjon og bruker mat som medisin..det er mange av oss som gjør..voksne og barn 

Mange barn sniker mat hjemme...hos barn etc...mange foreldre har idag ikke tid til barna og de må ofte lage "mat" selv

Noen ser kanskje ikke problemet..men vil tro 90 prosent gjør det..men om du ikke har vært overvektig selv..ver du ikke hvor vanskelig det er å gå ned i vekt 

Det finnes også sykdommer og medisin som gjør at barn går opp i vekt.

Vil du gjøre noe.... slutt å dømme og vær smil mot de menneskene du ser

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det skal mye til å få stoppet den negative spiralen.

Tjukke foreldre med tjukke barn er som narkomane. De vet at det er galt, men ser ikke noen løsning på problemet, fordi de ikke evner å tenke lenger enn til neste kakestykke.

Noen ganger opererer de seg, og klarer å spise mindre kake en periode.

Anonymkode: 00e89...b5e

Ja vi tykke foreldre er dumme. .takk for at du hjelper oss med dette utsagnet. 🤦🤦

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvem er du i denne situasjonen og hvorfor skal dette være ditt ansvar å snakke om....??

Anonymkode: ce63d...e6f

Er man nære venner, eller i familie så snakker man kanskje om ting? 

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Meld til barnevernet. Dette er mishandling og vil få konsekvenser for resten av livet til barna. 

Anonymkode: 8d6e1...0c0

Barnevernstjenestene i hele landet ville gått ned for telling om de også skulle måtte påta seg ansvaret for alle som har overvekt i familien. 

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hvis fastlege og/eller helsesykepleier har uttrykt bekymring, så får de følge opp.

Det er ikke din jobb.

Anonymkode: 4ebdd...b42

Fastlege gjør vel ikke stort annet enn å måle verdier over tid og oppmuntre til å ta gode valg?

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg tror kanskje ikke at overvektige foreldre trenger at en ernæringsfysiolog kommer hjem til dem og forteller de at en enorm porsjon med spaghetti druknet i ketchup er usunt. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (4 timer siden):

Som mor som var overvektige.pgs pcos...men gikk ned i vekt pga sykdom 

Og som mor til et barn som e overvektig...om du selv ikke har barn...gå forbi og ikke legg deg opp i andre. Når man er overvektige vet man det selv..tro meg...og gå i samfunnet og vite at slik som det dømmer oss..

Jeg har pcos og går fort opp i vekt..sliter også med depresjon og bruker mat som medisin..det er mange av oss som gjør..voksne og barn 

Mange barn sniker mat hjemme...hos barn etc...mange foreldre har idag ikke tid til barna og de må ofte lage "mat" selv

Noen ser kanskje ikke problemet..men vil tro 90 prosent gjør det..men om du ikke har vært overvektig selv..ver du ikke hvor vanskelig det er å gå ned i vekt 

Det finnes også sykdommer og medisin som gjør at barn går opp i vekt.

Vil du gjøre noe.... slutt å dømme og vær smil mot de menneskene du ser

Hva skulle du ønske at familien din og andre hadde gjort annerledes da du var barn? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kjenner flere som er veldig overvektige som nå også begynner å få veldig overvektige barn.

Enkelte har fortalt at helsestasjonen eller fastlegen har uttrykt bekymring for barnets vekt. 

Jeg kjenner den samme bekymringen.

Men jeg synes det er veldig rart at foreldrene ikke gjør mer?

At de ikke tar flere grep?

Lar barnet spise rent smør,

lar barnet gumle i seg ost,

spise loff med bare smør, 

spise bare masse pasta druknet i ketchup, 

bare spise potet med smør, 

osv.

Barna får drikke så mye juice og sjokolademelk det vil til frokost/lunsj.

Foreldrene kjøper fruktpuré, fet ost, og annet veldig usunt snacks.

Brus, is og sjokolade ble introdusert veldig tidlig.

Under måltider har jeg forsøkt å ymte frempå at det er viktig med grønnsaker, men da har foreldrene avvist med at ungen ikke liker grønnsaker. 

Foreldrene er kraftig overvektige selv.

Under samtaler uten barna tilstede har foreldrene kunnet uttrykke at de synes det er så vanskelig å være så overvektig. 

At de ikke forstår hvorfor de fortsetter å gå opp i vekt. 

Når de snakker om sitt eget kosthold så skulle man tro at de spiste som spurver.

Synes det er vanskelig å vite hva man burde si? 

Har ikke lyst til å bli verken moralpoliti eller kaloripoliti, men de spiser seg jo syke.

Skjønner ikke hvorfor du skal konfrontere dem? Dette er helsearbeidere sitt ansvar. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hva skulle du ønske at familien din og andre hadde gjort annerledes da du var barn? 

Jeg var ikke overvektige som barn...men voksen. Med overvektig barn selv

• Liker 1
Skrevet

Er du legen?

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...