AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:29 #1 Skrevet lørdag kl 11:29 Hei Jeg er en mann i tidlig førtiårene, som har slitt med veldig lav libido og tretthet siste årene. Mine testosteronverdier pleier å ligge på 8-9 nmol/L som er helt nederst i referanseområdet. Jeg er normalt aktiv, og er på treningssenter ca 3 ganger i uken. Mest kardio, men har etter tips fra nettet (angående tesosteron) forsøkt mer styrketrening siste månedene. For to uker siden hadde jeg T 8 nmol/L SHBG 29 nmol/L og dermed en FTI på 2,7. Jeg er derfor ikke syk i norsk målestokk. For ca to år siden satte fastlegen meg på T i gelform og jeg følte raskt bedre (mye mer libido og mindre tretthet). Jeg ble så sendt til oppfølging av endokrinolog som sa jeg skulle slutte med en gang, gitt at jeg uten tilskudd hadde vært i referanseområdet. Jeg føler trettheten og (mangel på) libidoen går drastisk utover livskvaliteten (og forholdet!) og vurderer å ta dette opp med min nye fastlege. Dette til tross for at jeg selvfølgelig ikke ønsker å bli avhengig av tilskudd resten av livet. Men nå møter jeg veggen snart føler jeg. Har noen der ute erfaring eller råd? J Anonymkode: 2c07a...6c8
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:38 #2 Skrevet lørdag kl 11:38 Det at alt er ok så lenge man ligger innenfor referanseområdet er tull fra ende til annen. Noen leger er veldig opphengt i dette, men sannheten er at noen individer trenger å ligge i øvre sjikt for å ikke få plager. For eksempel så var jeg veldig plaget med slapphet og dårlig konsentrasjon. Legen min sa at alt var bra, men jeg har ei venninne som er klinisk ernæringsfysiolog som sa at ut fra blodprøvesvarene så burde jeg ta høydose d-vitamin. Jeg lå helt i nedre sjikt, og hun sa at da har du antagelig en mangel ut fra din kropps behov. Jeg tok høydose tilskudd i en periode og ble helt bra. Nå tar jeg mellomstor dose året rundt for å ikke få mangel igjen. Jeg synes du bør snakke med din nye lege og fortelle ar du ble bedre da du gikk på testosteron sist. Anonymkode: e2fc9...273 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:43 #3 Skrevet lørdag kl 11:43 Testosteron dannes i kroppen fra kolesterol. Muligens konsumerer du for lite kolesterol, men det kan være andre grunner òg (f.eks. miljøgifter i form av mye polyester etc. i klær/møbler). Anonymkode: c8ffb...7fd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå