Rødvinsfilosofen Skrevet 30. august #21 Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hele 60% av Pakistan (for eksempel) har det som normal å gifte seg med søskenbarn og kusiner, er det virkelig så skadelig? Hadde ikke hele landet gått under da? Skjønner jo at gamle konge familier giftet seg med søsken og at deres barn ble syke da. Vet det er ekkelt, men sånn seriøs? Er det mer tabu enn skadelig? Anonymkode: 68ef7...f57 Uavhengig av opphavsland: For nære slektsbånd øker risikoen for spontanabort, senabort, kromosomfeil, dødfødsel, osv. Du kan bare se på diverse kongehus igjennom generasjoner. «Rent blod» er overvurdert 😅 1
AnonymBruker Skrevet 30. august #22 Skrevet 30. august Det merkeligste er at det først var i 2025 søskenbarnekteskap ble ulovlig, hvorfor tok det norske politikere så lang tid? Jeg opplevde som student i 1999 å snakke med helsepersonell som jobbet på barneintensiv som gråt på bakrommet fordi de fikk inn enda et barn med så store problemer at de aldri ville kunne greie seg selv, misdannelser, utviklingsforstyrrelser, psykisk utviklingshemminger m.m. Det tragiske var at de aller fleste barna som kom til denne avdelingen var barn av søskenbarn, som var barn av søskenbarn, og trolig i flere generasjoner bakover. Forferdelig trist å se foreldre og besteforeldres reaksjon også når de forstod årsaken til barnets sykdom. Men offisielt hadde de på denne avdelingen ikke lov å snakke om disse ekstremt høye tallene (barn av søskenbarn dominerte overlegent i antall av de barna som var pasientene på denne avdelingen, og slik hadde det vært i mange år allerede), for ledelse påstod at det kunne tolkes som rasisme og innvandringsfiendtlig og de hadde visstnok fått beskjed enda høyere opp i systemene at dette ikke skulle snakkes om i offentligheten. Det skulle skjules. Når man så ser disse stakkars barna stadig komme tilbake til sykehuset, alvorlig syke, kjempe for livet, ikke greie å kommunisere, ikke greie å forflytte seg selv, selv ikke som frisk, så er det fortvilende - og enda verre for foreldrene og andre søsken som kanskje er friske, og resten av familien. Mange av disse barne lever uunngåelig med smerter pga. nevrologiske problemer som gir dem spasmer osv. Det var på høy tid vi fikk denne loven i Norge. Jeg antar loven ikke får tilbakevendende kraft, men hva med søskenbarngiftede som kommer til Norge som flyktninger osv? Anonymkode: 339e5...406
Chantielle Skrevet 31. august #23 Skrevet 31. august Ryddet for brudd på regelen om å utgi seg for flere personer, samt spam. Chantielle mod.
AnonymBruker Skrevet 31. august #24 Skrevet 31. august Man ser jo gjerne en opphopning av diagnoser i familier der båndene er tette. Jeg er norsk og familien kommer fra et lite sted. Mine foreldres slektsbånd krysses flere ganger baki der, ikke så nært som søskenbarn så vidt jeg vet, men på flere sider (altså at min farfars side er i slekt med farmors side samtidig som mormors side er i slekt med farmors osv.). De fleste i familien er normale, men er en medfødt tilstand som har gått i arv som både jeg, en tante og kusine har fått. Denne tilstanden krever at både far og mor er bærer av gen, noe som det er høyere risiko for når man er i nær slekt. Men gener er alltid litt tilfeldig også. To helsøsken trenger ikke å være bærere av samme gener, så selv om sannsynligheten øker så er det ikke dermed sakt at den er på 100%. Anonymkode: 0cd82...bd4 1
Pipaluk Skrevet 31. august #25 Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det merkeligste er at det først var i 2025 søskenbarnekteskap ble ulovlig, hvorfor tok det norske politikere så lang tid? Jeg opplevde som student i 1999 å snakke med helsepersonell som jobbet på barneintensiv som gråt på bakrommet fordi de fikk inn enda et barn med så store problemer at de aldri ville kunne greie seg selv, misdannelser, utviklingsforstyrrelser, psykisk utviklingshemminger m.m. Det tragiske var at de aller fleste barna som kom til denne avdelingen var barn av søskenbarn, som var barn av søskenbarn, og trolig i flere generasjoner bakover. Forferdelig trist å se foreldre og besteforeldres reaksjon også når de forstod årsaken til barnets sykdom. Men offisielt hadde de på denne avdelingen ikke lov å snakke om disse ekstremt høye tallene (barn av søskenbarn dominerte overlegent i antall av de barna som var pasientene på denne avdelingen, og slik hadde det vært i mange år allerede), for ledelse påstod at det kunne tolkes som rasisme og innvandringsfiendtlig og de hadde visstnok fått beskjed enda høyere opp i systemene at dette ikke skulle snakkes om i offentligheten. Det skulle skjules. Når man så ser disse stakkars barna stadig komme tilbake til sykehuset, alvorlig syke, kjempe for livet, ikke greie å kommunisere, ikke greie å forflytte seg selv, selv ikke som frisk, så er det fortvilende - og enda verre for foreldrene og andre søsken som kanskje er friske, og resten av familien. Mange av disse barne lever uunngåelig med smerter pga. nevrologiske problemer som gir dem spasmer osv. Det var på høy tid vi fikk denne loven i Norge. Jeg antar loven ikke får tilbakevendende kraft, men hva med søskenbarngiftede som kommer til Norge som flyktninger osv? Anonymkode: 339e5...406 De må nok ta en DNA-test før de får innvilget opphold. Men hvorvidt myndighetene har ressurser til å dna-teste alle, er jeg usikker på. Det kan også være vanskelig om det testen viser noe midt mellom søskenbarn og tremeninger. Jeg er på My heritage og testen er ikke alltid helt nøyaktig på hva slags slektskap det er. De må nok vise frem familietre også. Så det blir mye arbeid for de som skal administrere dette. Jeg har hørt at flere par som ikke giftet seg her i Norge på grunn av loven, har meldt flytting til Sverige. De innfører forbud i 2026. Stakkars Sverige som må ta seg av de norske søskenbarna, som om de ikke hadde nok å stri med fra før.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå