Gå til innhold

Er det skolen eller foreldrene en tar kontakt med først hvis barnet mitt blir plaget av noen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene er bekjente, men har kun snakket med de et par ganger. To jenter utestenger og sier stygge ting til min jente. Det har pågått en stund. Blir det feil å gi beskjed til foreldrene først? Eller er det skolen som skal ta tak i det?

Anonymkode: 055f8...4d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på hvor dette skjer. Hvis det skjer på skolen, er det skolen du skal ta kontakt med. Hvis det skjer på fritida, er det foreldrene du må ta kontakt med. Skjer det på begge arenaer, ville jeg kontaktet både skole og foreldre. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ville nok hørt med læreren først, om læreren har observert noe…

Og bedt de følge litt med..

Blir det ingen endring så ville jeg kontaktet foreldrene..

Anonymkode: 5d241...382

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du tar selvsagt kontakt med foreldrene selv og så informerer du skolen,  slik at de også kan være årvåkne.

Anonymkode: bca48...06e

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Skolen. De kan ta den med de andre foreldrene og vil forhåpentlig kunne hjelpe barna. Hvis det ikke hjelper anbefaler jeg å få hjelp av skolen til å ta snakken med de andre foreldrene. Altså ikke at de bare skal kontakte dem, men at skolen f.eks. inviterer dere til et møte sammen. Med mindre du stoler på at det er lydhøre foreldre med gode verdier - da ville jeg turt å snakke med dem direkte. Så mange konflikter oppstår i foreldregrupper fordi man har helt forskjellige syn på hva barna gjør mot hverandre. 

Anonymkode: 91670...a6b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle er barna?

Anonymkode: a18cf...4bf

AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene. 

Anonymkode: c2a68...f60

AnonymBruker
Skrevet

De går i 1.klasse. de er ikke sammen på fritiden. jeg har brent meg på det tidligere på min eldste. At når jeg har kontaktet  foreldre, har de benektet at det skjer. Og blitt sure rett og slett. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville vært veldig takknemlig om jeg hadde blitt kontaktet av andre foreldre om mine barn holdt andre bevisst utenfor eller sa stygge ting eller var slem med andre over en lengre periode! 
Jeg tenker jo at mine barn vet bedre, og jeg ser ikke slike tendenser her hjemme, MEN…. De er også helt vanlige barn, og mest sannsynlig, så er de anderledes når de er på skolen/med venner! Jeg vet hvertfall at jeg i perioder var ganske forskjellig når jeg var hjemme og med venner i perioder…😂 På godt og vondt.. 

Og mine 3 er fortsatt i barneskolen, og de prøver og feiler sosialt som de fleste barn i barneskole alder… 
Men, det er jo forskjell på å prøve og feile litt og bevisst utestenge over lengre periode tenker jeg… 

Så vet jeg jo også at alle foreldre sier de gjerne vil ha beskjed, men når beskjeden kommer så faller den ikke i god smak..😂 

Ville nok forhørt meg med lærer først, og spurt om de har sett noe, evt bedt lærer om å følge med litt på dynamikken evt… 

Men som nevnt over av noen, blir det ingen endring eller det blir verre, så ville jeg kontaktet foreldrene.. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

De går i 1.klasse. de er ikke sammen på fritiden. jeg har brent meg på det tidligere på min eldste. At når jeg har kontaktet  foreldre, har de benektet at det skjer. Og blitt sure rett og slett. 

Kontakt lærer først.. Uten tvil…. 

Anonymkode: 5d241...382

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Siden de er så små og skoleåret har så vidt begynt, så spør læreren..

Har de gått i barnehagen sammen? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man tar det selvsagt opp med foreldrene, på en ydmyk og ikkea-anklagende måte. 

Kommer man ingen vei der, så kan man be skolen følge med. 

Anonymkode: 697b3...227

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Foreldrene er bekjente, men har kun snakket med de et par ganger. To jenter utestenger og sier stygge ting til min jente. Det har pågått en stund. Blir det feil å gi beskjed til foreldrene først? Eller er det skolen som skal ta tak i det?

I 1. klasse? Invitere de jentene hjem til dere og legg til rette for gode relasjoner. 

Anonymkode: 52206...964

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Noodlepoodle81 skrev (13 minutter siden):

Siden de er så små og skoleåret har så vidt begynt, så spør læreren..

Har de gått i barnehagen sammen? 

Ja det skjedde i barnehagen også. Men det gjorde det i det skjulte, slik at de voksne aldri så det. Tok det opp med barnehagen, men de la selvfølgelig aldri merke til det. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg støtter de som anbefaler å snakke med lærer først. Har selv erfart at barn mener seg "utestengt", men så handler det mer om at de som "utestenger" og barnet rett og slett ikke kommer så godt over ens og barnet som føler seg utestengt tjener mer på å få hjelp til å finne andre venner, enn at det lages mye ugreie av det.

Det er også et poeng at dette er 1.klasse. Husker da mine gikk i barnehagen, og regelen var "alle skal leke med alle". I min voksen verden tenkte jeg at "Dette fungerer dårlig i virkeligheten, for alle er ikke venn med alle."

Så jeg ville bedt om en prat med lærer, og snakket med barnet om det er andre i klassen som barnet føler seg mer på bølgelengde med og skape forbindelser i den retningen. Og så må vi som voksne huske på at fordi om vi velger å tro på alt vårt barn sier, så er det ikke nødvendigvis helt sant. Så å være lydhør også for andre innspill, er klokt.

Anonymkode: a35de...a46

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

I 1. klasse? Invitere de jentene hjem til dere og legg til rette for gode relasjoner. 

Anonymkode: 52206...964

Det har vi gjort. Men det passer visst aldri.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det har vi gjort. Men det passer visst aldri.

Men det er vel andre i klassen barnet kan være med? Hvorfor legge alt fokuset på to barn ditt barn ikke kommer så godt overens med? Får barnet andre venner, er det en styrke i seg selv. Å dilte etter noen som ikke vil ha noe med en å gjøre, gjør bare vondt verre.

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det er vel andre i klassen barnet kan være med? Hvorfor legge alt fokuset på to barn ditt barn ikke kommer så godt overens med? Får barnet andre venner, er det en styrke i seg selv. Å dilte etter noen som ikke vil ha noe med en å gjøre, gjør bare vondt verre.

Selvsagt er det mange andre barn. Jeg oppfordrer henne til å finne andre å leke med.  Men når mitt barn leker med en annen, og de to blir med. Da vender de andre seg mot mitt barn. De andre hun leker med er også venn med disse to som tydeligvis ikke liker mitt barn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men er det barnet ditt som forteller dette? Og hun er 6 år?

Her ville jeg snakket med skole og lærer først. Både for å høre om det er noe i det hele, be skolen følge med, men også for at skolen kan oppfordre hele klassen til å være inkluderende og ta med alle. Barn kan si mye rart, barn kan tolke feil, så før du gjør en fjær om til 10 høns så bør du undersøke. 

De andre jentene er ikke pliktige til å leke med ditt barn, så sånnsett er det ikke noe poeng å snakke med foreldrene. Men problemet er selvfølgelig om de mobber barnet. 

Anonymkode: a869d...d68

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvsagt er det mange andre barn. Jeg oppfordrer henne til å finne andre å leke med.  Men når mitt barn leker med en annen, og de to blir med. Da vender de andre seg mot mitt barn. De andre hun leker med er også venn med disse to som tydeligvis ikke liker mitt barn.

Har du sett dette, eller er det noe barnet selv sier? Jeg mener ikke å underminere barnet ditt, men i møte med både skole og foreldre, må du være forberedt på at det kan være noe med ditt barn som skaper denne dårlige dynamikken. Så hvordan er barnet i lek med andre? 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...