AnonymBruker Skrevet 30. august #1 Skrevet 30. august Hei! Dere som har fått innvilget startlån, hvilke krav fikk dere til bolig? Forstår at dette er nok noe individuelt, men har kanskje noen fellesnevnere annet enn at det skal være en nøktern, egnet bolig? Leste f.eks om en som fikk maksgrense på antall kvm? Venter på svar på søknad om startlån og i de siste 4 mnd mens jeg har ventet på svar har jeg vært inne på boligmarkedet hver dag og funnet aktuelle boliger. Men, hva er egentlig de potensielle kravene de stiller til bolig? Skal jeg ha mulighet til å få kjøpt noe med startlån må jeg jo gjerne kjøpe de upopulære boligene som gjerne har mange feil/ mangler, men godtar husbanken dette? Eller kan det f.eks kun være TG1 feil i tilstandsrapport? Godtar de andelsleiligheter selv om de har skyhøye fellesutgifter? (Her i byen ligger fellesutgiftene på disse mellom 7-18.000 kr, så ikke akkurat noe jeg ønsker men det er de som ligger ute til under 4,5 mill i nærheten). Er ufør og alene med 2 barn, så forventer ikke å få en så stor sum akkurat. Godtar de 2 soverom selv om man er 3 personer? Har dere fått noen slike konkrete krav til bolig som str, type feil/mangler osv? Anonymkode: f5e0f...e89
AnonymBruker Skrevet 30. august #2 Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hei! Dere som har fått innvilget startlån, hvilke krav fikk dere til bolig? Forstår at dette er nok noe individuelt, men har kanskje noen fellesnevnere annet enn at det skal være en nøktern, egnet bolig? Leste f.eks om en som fikk maksgrense på antall kvm? Venter på svar på søknad om startlån og i de siste 4 mnd mens jeg har ventet på svar har jeg vært inne på boligmarkedet hver dag og funnet aktuelle boliger. Men, hva er egentlig de potensielle kravene de stiller til bolig? Skal jeg ha mulighet til å få kjøpt noe med startlån må jeg jo gjerne kjøpe de upopulære boligene som gjerne har mange feil/ mangler, men godtar husbanken dette? Eller kan det f.eks kun være TG1 feil i tilstandsrapport? Godtar de andelsleiligheter selv om de har skyhøye fellesutgifter? (Her i byen ligger fellesutgiftene på disse mellom 7-18.000 kr, så ikke akkurat noe jeg ønsker men det er de som ligger ute til under 4,5 mill i nærheten). Er ufør og alene med 2 barn, så forventer ikke å få en så stor sum akkurat. Godtar de 2 soverom selv om man er 3 personer? Har dere fått noen slike konkrete krav til bolig som str, type feil/mangler osv? Anonymkode: f5e0f...e89 Jeg har ikke hørt noe om maksgrense på antall kvm. Men her i Oslo var de strenge på at det ikke skulle være for mange feil/mangler på boligen. Boligen skal ikke bli en fremtidig kostnadsbombe og føre til en haug med uforutsette utgifter. Men det trenger ikke kun være TG1 heller. Andelsleiligheter med skyhøye fellesutgifter godtas ikke, for fellesutgiftene blir lagt inn i regnestykket. Du skal ha råd til å betale både boliglånet og fellesutgifter. Og nei, jeg tror ikke du kan forvente å få 4,5 mill i startlån. Men det sitter ikke jeg med fasiten på uansett. Det siste spørsmålet ditt angående soverom vet jeg heller ikke noe om. Anonymkode: 38b54...555 1
AnonymBruker Skrevet 31. august #3 Skrevet 31. august Når jeg fikk i 2008, fikk jeg et maks lånebeløp og maks felleskostnader. Ikke noe på størrelse. Jeg kjøpte da billig liten leilighet. Og pga det, så eier jeg større i dag, og sitter greit i det. Hadde ingen jobb eller noe i mange av de årene der, er glad jeg fikk muligheten. Anonymkode: f9b12...97b 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. august #4 Skrevet 31. august Kun 1 krav: Boligen kunne ikke være et oppussingsobjekt og måtte være innflytningsbar ved overtagelse Anonymkode: 4a8b3...1ca 1
AnonymBruker Skrevet 1. september #5 Skrevet 1. september Det de ser på er TG3. TG2 har nesten alle boliger på visse områder. Utover det ser de på felleskostnader og totalt hvor mye du klarer å betale inkludert da hus/innboforsikring og strøm. Så regner de på hva du må ha igjen til mat, transport, livsopphold. Så vil de vurdere om du er kandidat for tilskudd. Det avhenger av livssituasjonen din. Jeg fikk 3.2M i lån og 1.5M i tilskudd. Jeg hadde 1M i EK. Jeg er ufør alenemor med et barn med spesielle behov. Anonymkode: a6ba2...15e 1
AnonymBruker Skrevet 2. september #6 Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det de ser på er TG3. TG2 har nesten alle boliger på visse områder. Utover det ser de på felleskostnader og totalt hvor mye du klarer å betale inkludert da hus/innboforsikring og strøm. Så regner de på hva du må ha igjen til mat, transport, livsopphold. Så vil de vurdere om du er kandidat for tilskudd. Det avhenger av livssituasjonen din. Jeg fikk 3.2M i lån og 1.5M i tilskudd. Jeg hadde 1M i EK. Jeg er ufør alenemor med et barn med spesielle behov. Anonymkode: a6ba2...15e Takk for godt svar! Så lenge de godkjenner TG2 feil så er det jo faktisk håp!😄 I min kommune tilbyr dem ikke tilskudd, så derfor jeg er avhengig av å få høyt startlån. Selv er jeg ikke kravstor, sovet på sofaen i 10 år da det ikke er plass til egen seng til meg. Men har jo ingen EK (litt vanskelig som aleneforelder på uføretrygd der barnefar ikke har bidratt med ei krone de siste 10 åra). Kjipt å tenke på at man alene har betalt over 2 millioner i husleie bare de siste 10 årene. Ellers får man vente på at man finner seg en mann å kjøpe bolig med da, men etter 10 års venting har jeg gitt opp og prøver lykken hos Husbanken i stedet😅 🍀 Anonymkode: f5e0f...e89
AnonymBruker Skrevet 2. september #7 Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Takk for godt svar! Så lenge de godkjenner TG2 feil så er det jo faktisk håp!😄 I min kommune tilbyr dem ikke tilskudd, så derfor jeg er avhengig av å få høyt startlån. Selv er jeg ikke kravstor, sovet på sofaen i 10 år da det ikke er plass til egen seng til meg. Men har jo ingen EK (litt vanskelig som aleneforelder på uføretrygd der barnefar ikke har bidratt med ei krone de siste 10 åra). Kjipt å tenke på at man alene har betalt over 2 millioner i husleie bare de siste 10 årene. Ellers får man vente på at man finner seg en mann å kjøpe bolig med da, men etter 10 års venting har jeg gitt opp og prøver lykken hos Husbanken i stedet😅 🍀 Anonymkode: f5e0f...e89 Har du regnet på hvor høyt lån du kan klare? Om du har hovedomsorgen så krev barnebidrag via NAV. Og som ufør alenemor får du også utvidet barnetrygd. Har forsikring? Den slår ut om du hadde uføreforsikring/uførepensjon. Var sånn jeg fikk 1M i EK. Anonymkode: a6ba2...15e 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:30 #8 Skrevet torsdag kl 16:30 AnonymBruker skrev (På 2.9.2025 den 11.14): Har du regnet på hvor høyt lån du kan klare? Om du har hovedomsorgen så krev barnebidrag via NAV. Og som ufør alenemor får du også utvidet barnetrygd. Har forsikring? Den slår ut om du hadde uføreforsikring/uførepensjon. Var sånn jeg fikk 1M i EK. Anonymkode: a6ba2...15e Har regnet på at jeg skal klare 4 millioner med dagens husbanken rente inkludert fellesutgifter opp til 7500 kr. Regnet ut ifra SIFO budsjett på livsopphold + høyde for høye strømregninger og sparing til barna. Jeg krevde barnebidrag gjennom NAV for 8 år siden, så da sluttet barnefar i jobben og har aldri jobbet siden. Som sagt, han er veldig bestemt på å ikke skulle gi ei krone til verken meg eller barna 😅 Så jeg har i alle år fått en symbolsk sum fra NAV Innkreving / bidragsforskudd. Var på 1000 kr pr barn i mnd i begynnelsen, økte til 1250 kr på et tidspunkt men nå nylig økte den faktisk opp til 1500 kr. Får utvidet barnetrygd, så takket være den og barnetillegget på uføretrygden så klarer jeg meg godt økonomisk. Også jobbet jeg jo i full stilling i mange år før jeg ble ufør, så har jo ikke minstesats. Hadde ikke forsikring mot alvorlig sykdom/ ufør nei. Jeg hadde jo ikke tid til å være syk fra jobb en gang, så falt meg aldri inn å skaffe meg uføreforsikring. Så når man fant ut at man hadde en uhelbredelig hjernesykdom så var jo det for seint 😅 Hadde uføreforsikring gjennom jobben, men på pensjonssparingen. Så får hele 322 kr i mnd før skatt på den uføreforsikringa + DnB forsetter å sette inn penger på pensjonskontoen min til jeg er 67 år. Så hvis jeg lever lenge nok til å bli pensjonist så får jeg jo utbytte av den😄 Men, får jeg ikke nok startlån her i min kommune vet jeg jo at jeg lett får tilskudd i de kommunene som har det slik at jeg får tilstrekkelig lån til å kjøpe bolig. Frister jo å flytte til steder der man kan få kjøpt en hel enebolig til under 4 mill, i stedet for et lite bøttekott her. Men ønsker jo ikke flytte fra alt barna kjenner til (spesielt pga deres diagnoser), og nærhet til sykehuset er viktig. For ikke å snakke om hvor lang tid det tok å få på plass alt av hjelpemidler og omsorgstjenester her. Orker ikke de rundene en gang til i ny kommune 🥵 Anonymkode: f5e0f...e89
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:42 #9 Skrevet torsdag kl 16:42 Her jeg bor er det for lite krav til bolig. Jeg var i prosess om å søke start-lån. Fikk spørsmål om jeg ikke ville kjøpe boligen jeg leide. (Den lå ute for salg). Sa at ved å kjøpe den, så lager jeg meg bare mer utgifter. Men det var vist ikke så nøye 🤷♀️ Det var ett eldre hus, dårlig isolert, manglet vedlikehold, mye mugg og fukt, punktert alle vinduer mm… Ikke uvanlig at det var 12-13 grader når jeg sto opp på morgenen vinterstid. Anonymkode: 23a50...fc7 1
Abra Skrevet torsdag kl 16:44 #10 Skrevet torsdag kl 16:44 Her kunne vi ikke by på hus med for mange soverom. Selv om det var innenfor budsjett. Vi er 4, og trenger da kun 3 soverom.
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:12 #11 Skrevet torsdag kl 17:12 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Har regnet på at jeg skal klare 4 millioner med dagens husbanken rente inkludert fellesutgifter opp til 7500 kr. Regnet ut ifra SIFO budsjett på livsopphold + høyde for høye strømregninger og sparing til barna. Jeg krevde barnebidrag gjennom NAV for 8 år siden, så da sluttet barnefar i jobben og har aldri jobbet siden. Som sagt, han er veldig bestemt på å ikke skulle gi ei krone til verken meg eller barna 😅 Så jeg har i alle år fått en symbolsk sum fra NAV Innkreving / bidragsforskudd. Var på 1000 kr pr barn i mnd i begynnelsen, økte til 1250 kr på et tidspunkt men nå nylig økte den faktisk opp til 1500 kr. Får utvidet barnetrygd, så takket være den og barnetillegget på uføretrygden så klarer jeg meg godt økonomisk. Også jobbet jeg jo i full stilling i mange år før jeg ble ufør, så har jo ikke minstesats. Hadde ikke forsikring mot alvorlig sykdom/ ufør nei. Jeg hadde jo ikke tid til å være syk fra jobb en gang, så falt meg aldri inn å skaffe meg uføreforsikring. Så når man fant ut at man hadde en uhelbredelig hjernesykdom så var jo det for seint 😅 Hadde uføreforsikring gjennom jobben, men på pensjonssparingen. Så får hele 322 kr i mnd før skatt på den uføreforsikringa + DnB forsetter å sette inn penger på pensjonskontoen min til jeg er 67 år. Så hvis jeg lever lenge nok til å bli pensjonist så får jeg jo utbytte av den😄 Men, får jeg ikke nok startlån her i min kommune vet jeg jo at jeg lett får tilskudd i de kommunene som har det slik at jeg får tilstrekkelig lån til å kjøpe bolig. Frister jo å flytte til steder der man kan få kjøpt en hel enebolig til under 4 mill, i stedet for et lite bøttekott her. Men ønsker jo ikke flytte fra alt barna kjenner til (spesielt pga deres diagnoser), og nærhet til sykehuset er viktig. For ikke å snakke om hvor lang tid det tok å få på plass alt av hjelpemidler og omsorgstjenester her. Orker ikke de rundene en gang til i ny kommune 🥵 Anonymkode: f5e0f...e89 Da går jeg utifra du har Hjelpestønad også? Det hjelper på. Men om du klarer 4M i lån, pluss 7K i fellesutgifter så bør du være toppkandidat for Husbanken. Skriv om dine og barnas helseutfordringer og behovet for forutsigbarhet og stabilitet. Fortell og dere og barna og nettopp det med nærhet av sykehuset osv. Smør tjukt på med ALT av utfordringer og legg ved dokumentasjon fra leger både til deg og barna. Var sånn jeg fikk igjennom lån og tilskudd med 50 års nedbetalingstid. Anonymkode: a6ba2...15e 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:19 #12 Skrevet torsdag kl 17:19 AnonymBruker skrev (På 30.8.2025 den 12.44): Hei! Dere som har fått innvilget startlån, hvilke krav fikk dere til bolig? Forstår at dette er nok noe individuelt, men har kanskje noen fellesnevnere annet enn at det skal være en nøktern, egnet bolig? Leste f.eks om en som fikk maksgrense på antall kvm? Venter på svar på søknad om startlån og i de siste 4 mnd mens jeg har ventet på svar har jeg vært inne på boligmarkedet hver dag og funnet aktuelle boliger. Men, hva er egentlig de potensielle kravene de stiller til bolig? Skal jeg ha mulighet til å få kjøpt noe med startlån må jeg jo gjerne kjøpe de upopulære boligene som gjerne har mange feil/ mangler, men godtar husbanken dette? Eller kan det f.eks kun være TG1 feil i tilstandsrapport? Godtar de andelsleiligheter selv om de har skyhøye fellesutgifter? (Her i byen ligger fellesutgiftene på disse mellom 7-18.000 kr, så ikke akkurat noe jeg ønsker men det er de som ligger ute til under 4,5 mill i nærheten). Er ufør og alene med 2 barn, så forventer ikke å få en så stor sum akkurat. Godtar de 2 soverom selv om man er 3 personer? Har dere fått noen slike konkrete krav til bolig som str, type feil/mangler osv? Anonymkode: f5e0f...e89 Fikk bare bevis på maks jeg kunne låne. Anonymkode: 2c1ba...92c 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 19:50 #13 Skrevet torsdag kl 19:50 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Her jeg bor er det for lite krav til bolig. Jeg var i prosess om å søke start-lån. Fikk spørsmål om jeg ikke ville kjøpe boligen jeg leide. (Den lå ute for salg). Sa at ved å kjøpe den, så lager jeg meg bare mer utgifter. Men det var vist ikke så nøye 🤷♀️ Det var ett eldre hus, dårlig isolert, manglet vedlikehold, mye mugg og fukt, punktert alle vinduer mm… Ikke uvanlig at det var 12-13 grader når jeg sto opp på morgenen vinterstid. Anonymkode: 23a50...fc7 Jøss! Det var jo helt motsatt av hva jeg hadde sett for meg. Jeg håpet på at de godkjente TG1 og TG2 feil, det der hørtes jo helt falleferdig ut 😅 Men håper du fikk startlån til å kjøpe noe litt mer forsvarlig❤️ Anonymkode: f5e0f...e89
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:05 #14 Skrevet torsdag kl 20:05 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da går jeg utifra du har Hjelpestønad også? Det hjelper på. Men om du klarer 4M i lån, pluss 7K i fellesutgifter så bør du være toppkandidat for Husbanken. Skriv om dine og barnas helseutfordringer og behovet for forutsigbarhet og stabilitet. Fortell og dere og barna og nettopp det med nærhet av sykehuset osv. Smør tjukt på med ALT av utfordringer og legg ved dokumentasjon fra leger både til deg og barna. Var sånn jeg fikk igjennom lån og tilskudd med 50 års nedbetalingstid. Anonymkode: a6ba2...15e Ja har hjelpestønad 😊 Har levert legeerklæring på både meg og barna + sosionom på Bup har skrevet et 4 siders dokument om barnas helseutfordringer samt forutsigbarhet og stabilitet som du nevner. Har også en familiekoordinator fra NAV som jeg har skrevet opp som kontaktperson i søknaden, og saksbehandler i husbanken har ringt henne og drøftet søknaden og budsjettet mitt. Fikk høre at det var en positiv samtale, men har ikke fått noe vedtak enda. Så jeg venter enda på pinebenken 🥶😅 Anonymkode: f5e0f...e89 1
sofie777 Skrevet torsdag kl 20:18 #15 Skrevet torsdag kl 20:18 Jeg fikk beskjed om et makslån jeg kunne få og de var egentlig litt i tvil om jeg fikk kjøpe leiligheten jeg etter hvert kjøpte siden badet måtte pusses opp. Men dette var helt i begynnelsen av min uføretrygd, så jeg hadde fått en del ekstra penger (etterbetaling fra søketidspunkt), så jeg hadde råd til å pusse opp badet helt enkelt. Nestemann som en gang flytter inn her må nok gjøre noe, men med å gjøre det havnet jeg ganske langt unna maksgrensen på lån. Siden jeg også malte og satt inn nye garderobeskap, så har nok verdien økt greit også til den gang jeg evt skal flytte. 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:52 #16 Skrevet fredag kl 08:52 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ja har hjelpestønad 😊 Har levert legeerklæring på både meg og barna + sosionom på Bup har skrevet et 4 siders dokument om barnas helseutfordringer samt forutsigbarhet og stabilitet som du nevner. Har også en familiekoordinator fra NAV som jeg har skrevet opp som kontaktperson i søknaden, og saksbehandler i husbanken har ringt henne og drøftet søknaden og budsjettet mitt. Fikk høre at det var en positiv samtale, men har ikke fått noe vedtak enda. Så jeg venter enda på pinebenken 🥶😅 Anonymkode: f5e0f...e89 Så bra. Det tar noen måneder, men blir veldig overrasket om du ikke får. Da må du i såfall klage. Du kjenner jo det systemet 🫣🙄🤭 Anonymkode: a6ba2...15e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå