Gå til innhold

Nyskilt alenemor med barn - Levekostnader per måned?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Nyskilt alenemor med ett barn i barneskolealder her👋

Akkurat kjøpt meg bolig som vi skal overta i oktober. Og jeg lurer på hvor høye levekostnader folk i min situasjon har?

Når jeg har trukket fra alle boligkostbadene (felleskostnader + boliglån) kommer jeg til å sitte igjen med 13.000kr som skal dekke mat, transport, klær, m.m Synes det virker veldig lite.

Sjekket med SIFO-modellen, og ser at jeg ligger litt under, men det går hvis jeg sløyfer noen av postene der som underholdning og slikt. 

Eksen betaler ikke en krone for barnet selv om vi har 50/50, så der må jeg dekke det meste av det barnet trenger.

Gruer meg litt til å overta bolig, når jeg ser hvor mye/lite jeg har å rutte med. 

Gi meg en realitetssjekk, anyone?

Anonymkode: c0f93...150

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei!

Nyskilt alenemor med ett barn i barneskolealder her👋

Akkurat kjøpt meg bolig som vi skal overta i oktober. Og jeg lurer på hvor høye levekostnader folk i min situasjon har?

Når jeg har trukket fra alle boligkostbadene (felleskostnader + boliglån) kommer jeg til å sitte igjen med 13.000kr som skal dekke mat, transport, klær, m.m Synes det virker veldig lite.

Sjekket med SIFO-modellen, og ser at jeg ligger litt under, men det går hvis jeg sløyfer noen av postene der som underholdning og slikt. 

Eksen betaler ikke en krone for barnet selv om vi har 50/50, så der må jeg dekke det meste av det barnet trenger.

Gruer meg litt til å overta bolig, når jeg ser hvor mye/lite jeg har å rutte med. 

Hvorfor betaler han ikke?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er en dramatisk overgang for både deg og økonomien din. Stram inn beltet litt ekstra akkurat nå, så finner du deg en ny normal etterhvert.

Når ungen er hos far kan du spise billigere mat, eller ha mindre aktiviteter. Minn deg selv på at det er en kortvarig periode. Det er en overgang, det er ikke forever.

Det er essensielt at du ikke sklir ut akkurat nå i overgangen, ved å leve over evne, og handling på kreditt, for det kommer til å svi mer senere.

Anonymkode: da14c...604

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Eksen skal vel ikke betale deg  noe om dere har 50/50. Men dere deler vel på utgifter i forhold til utstyr/klær til barnet.  Har du mulighet til å jobbe litt ekstra når barnet er med far?

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Durancell skrev (3 minutter siden):

Er vel ikke krav om barnebidrag når man deler 50/50? 

Anonymkode: 32a62...518

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Lag deg et stramt budsjett, og hold deg til det. Vær især nøye på mathandling. Og du MÅ få spart deg opp en bufferkonto.

Han betaler vel ikke bidrag siden dere har 50/50, men klær, utstyr,treningsavgifter osv til barnet skal dere vel dele på?

Har du mulighet til å ta en liten ekstrajobb de ukene barnet er hos far?

Anonymkode: 6ca72...03d

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du venner du kan lene deg på? Spise middag hos når ungen er borte? Både for selskap og mat. 
Hadde jeg hatt en nyskilt venninne kunne hun spist middag hos meg hver dag om hun ønsket det.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Durancell skrev (9 minutter siden):

Høyt konfliktnivå etter bruddet har gjort at han knapt vil betale for noe for å straffe meg for at jeg gikk. 

Shavasa skrev (6 minutter siden):

Eksen skal vel ikke betale deg  noe om dere har 50/50. Men dere deler vel på utgifter i forhold til utstyr/klær til barnet.  Har du mulighet til å jobbe litt ekstra når barnet er med far?

Klær er det jeg som har skaffet, og plaggene havner ofte hos far og jeg må stadig etterlyse. Far bruker ting som jeg skaffer barnet (matbokser, drikkeflasker, klær, sko, utetøy). Jeg blir drittlei at han gjør sånn, men det går bare utover barnet dersom jeg holder tingene tilbake. 

Jeg har knapt kjøpt noe klær til meg selv i over ett år nå. 

Lag deg et stramt budsjett, og hold deg til det. Vær især nøye på mathandling. Og du MÅ få spart deg opp en bufferkonto.

Han betaler vel ikke bidrag siden dere har 50/50, men klær, utstyr,treningsavgifter osv til barnet skal dere vel dele på?

Har du mulighet til å ta en liten ekstrajobb de ukene barnet er hos far?

Anonymkode: 6ca72...03d

Ja, synes budsjettet er rimelig stramt. Derfor jeg lagde tråden😅

Jeg jobber allerede fullt, men vurderer å ta en deltidsjobb i helgene hvor jeg ikke har ungen. Men ikke så lett å finne noen som vil hyre en ansatt som kan jobbe annenhver helg? Det er lite av det her vi bor. 

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har du venner du kan lene deg på? Spise middag hos når ungen er borte? Både for selskap og mat. 
Hadde jeg hatt en nyskilt venninne kunne hun spist middag hos meg hver dag om hun ønsket det.

Jo, jeg har heldigvis det. Og de er gull verdt! Men jeg kan ikke bruke dem sånn til stadighet. Har ikke samvittighet til det siden de har nok med sine familier. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Eksen skal betale ved 50 om det er slik han tjener mer enn deg 

Anonymkode: 107e5...fbb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

At du neppe vil komme til å få særlig mye fra ham heller. 

Hvis du tror at økonomi kommer til å bli en konflikt med eksen: 

Før opp utgifter til barnet fortløpende.

Ikke mat og bolig, men forsikringer, treningskostnader, ny sekk, nye/brukte klær og sko, osv. 

Det kan bli enklere å be om å få tilbakebetalt noe av utgiftene hvis han ser hva pengene går til, og det blir et konkret beløp å forholde seg til. 

Jeg vet om noen som har valgt å la mor motta hele barnetrygden mot at det skal dekke klær og sko, og at far betaler «fakturaene».
Fotballtrening, fotballskole og forsikring.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Eksen skal betale ved 50 om det er slik han tjener mer enn deg 

Anonymkode: 107e5...fbb

Ja, jeg utforsker muligheten for det med NAV. Men det er ikke snakk om veldig mye…et par tusen kanskje🤷🏼‍♀️ (og det hadde selvsagt hjulpet på!)  Kanskje jeg kan få mer hvis jeg kan dokumentere at jeg står for storparten av kostnadene selv om vi har 50/50. NAV kan drive inn barnebidraget for meg hvis jeg får saken igjennom. Har utvidet barnetrygd som allerede er delt i to. 

Vært en del styr med eksen som har tatt mye krefter hos meg allerede. Nå vil jeg bare stabilisere livet for meg og mitt barn. 

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En forutsetningene for 5050 er nettopp å dele på utgiftene. Om han ikke vil dele kostnadene, kan han heller ikke ha 50% samvær. 

Anonymkode: 93a47...778

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

En forutsetningene for 5050 er nettopp å dele på utgiftene. Om han ikke vil dele kostnadene, kan han heller ikke ha 50% samvær. 

Jeg jobber med saken. Det tar bare mye tid og krefter som jeg egentlig burde bruke på annet😅

Nå skal vi snart overta ny bolig og alt det innebærer av utgifter. Jeg gruer meg mest til den nye økonomiske hverdagen, og opprettet tråden for å høre andres erfaringer med å få ting (her 13.000kr/mnd) til å gå rundt. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber med saken. Det tar bare mye tid og krefter som jeg egentlig burde bruke på annet😅

Nå skal vi snart overta ny bolig og alt det innebærer av utgifter. Jeg gruer meg mest til den nye økonomiske hverdagen, og opprettet tråden for å høre andres erfaringer med å få ting (her 13.000kr/mnd) til å gå rundt. 

Hvor gammel er ungen og trives ungen hos far? 

AnonymBruker
Skrevet
Shavasa skrev (1 time siden):

Ved delt fast bosted kan den med lavest inntekt søke om barnebidrag. Alle med fast bosted, delt eller ikke, kan være bidragsmottaker.

Anonymkode: ee77a...aa1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det er lite og tror det blir veldig stramt. Du vil ha lite rom for uforutsette utgifter.

Jeg er alene og har 15.000 igjen når faste utgifter er betalt. Det går selvfølgelig rundt, men må bruke sparepenger til ferier og restaurantbesøk. 

Anonymkode: e9ff6...cbb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er fast bosted som styrer hvem som skal dekke utgiftene, ikke samværsmengden. Man kan ha 50% samvær uten å ha delt fast bosted.

Ved delt fast bosted skal utgifter til klær ol deles mellom foreldrene i minnelighet. Dersom en person har fast bosted, skal denne dekke det nødvendige. Barnebidrag skal jevne ut forskjeller i økonomi i alle tilfeller.

Anonymkode: ee77a...aa1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 12000 igjen, når faste utgifter er betalt. Jeg har en sønn på 18 år som bor 100% hos meg. Han dekker buss, mobil, trening, fritid og det meste av klær selv (han har helgejobb ved siden av skolen. Jeg dekker mat, hus, strøm, bil osv.

Jeg synes det er knapt, men har lært meg å handle mat rimlig og hvis jeg en skjelden gang går ut med venninner kjøper jeg brus eller det billigste på menyen, om det er spiseplikt. Jeg prøver å sette av mellom 500-1000 kr pr mnd til buffer og feks julegaver. Jeg er syk på AAP og mottar da ikke feriepenger eller kan jobbe ekstra. 

Ts, dette blir en overgang for deg. Det er kjipt, men du må nesten gjøre en sport i å leve billig.

Anonymkode: 37c3e...74d

• Hjerte 2
Skrevet

Vi hadde barnekonto der begge satte inn et fast beløp hver måned, og hadde bankkort til. Alt av utgifter til barnet trekkes fra kontoen, det blir bare mer og mer jo eldre barnet blir, sfo, bursdagsgaver, busskort, trening, klær, sko, sportsutstyr, lommepenger. Hvis kontoen går tom må det suppleres fra begge. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...