Gjest gjest1 Skrevet 26. mars 2006 #1 Skrevet 26. mars 2006 Har ei venninne som er misfornøyd med hårklippen sin etter frisør-besøk på fredag, kan ho gå tilbake til frisøren og kreve pengane tilbake? Fins det nokon forbrukerlover ho eventuelt kan vise til?
Gjest gjest1 Skrevet 26. mars 2006 #3 Skrevet 26. mars 2006 Ble hun misfornøyd først da hun kom hjem? ← Det er ikkje alltid så lett å sei noko med ein gong. Dessutan håpar ein jo at ein skal greie å ordne håret sjølv. Men ho er frykteleg misfornøyd, og sa ho skulle spare pengar og gå til ein annan frisør når ho fekk råd.. Men eg meiner ho bør kreve å få ny klipp eller pengane tilbake. Har ho rett til dette?
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2006 #4 Skrevet 26. mars 2006 Det er ingen lov om sånt - dette er ingen vare som er kjøpt. Her kommer det an på hva frisøren har fått beskjed om å gjøre. Er hun misfornøyd fordi frisøren gjorde noe annet enn avtalt, elelr fikk frisøren frie tøyler? Hvis hun hadde reklamert med en gang så ville hun antageligvis ha oppnåd en prisreduksjon - eller så hadde frisøren i det minste hatt mulighet til å rette noe opp. Kan ikke skjønne at det er vanskeligere å si i fra med en gang, fremfor å gå tilbake og klage og be om å få tilbake pengene.
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2006 #5 Skrevet 26. mars 2006 Tja..hun får sikkert prisavslag hvis klippen er dårlig utført, men hvis det ikke er noe å utsette på klippen bortsett fra at hun ikke liker den, så vet jeg ikke. Skader ikke å prøve
Knurr Skrevet 26. mars 2006 #6 Skrevet 26. mars 2006 Jeg fikk igjen hele beløpet + ny klipp fra Adam & Eva da frisøren skamklipte meg. Men da hadde jeg bedt han om å absolutt ikke ta noe av lengden (hadde hår til puppene omtrent) og diverse andre krav, og jeg endte opp med en svært dårlig utført ørekort klipp som ikke oppfylte et eneste av kravene.
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2006 #7 Skrevet 26. mars 2006 Jeg skulle stusse håret i høst, og endte opp med å bli skamklipt. Frisyren jeg skulle stusse på var halvlang, og beregnet på å rette ut med rettetang. Jeg har fra naturens side endel krøller som frisøren vistnok ble helt betatt av. Hun sa at hun syntes krøller var sååå fint å at jeg måtte fremheve de. Jeg sa da at det har jeg gjort tidligere, men ville nå ha ut krøllen, og at det var derfor jeg brukte rettetang. Når jeg gikk ut fra frisøren så bare gledet jeg meg til å komme hjem å fixe håret selv. Når jeg skulle til å rette ut håret så var det så kort enkelte steder at jeg ikke kunne bruke rettetangen der, og resten av håret så ut som det var klippet av en unge. Det var hakkete og stygt. Jeg ringte til frisøren, og fikk ny time. Jeg passet på at håret var rettet med tang - da det var sånn jeg ville ha det - den dagen jeg dro til frisøren. Jeg fikk snakke med sjefen, og hun rettet opp klippen så godt det lot seg gjøre, og jeg fikk tilbud om å komme innom å stelle håret hvis jeg skulle noe spessielt i en tid framover. Hun tilbydde meg også å komme med jevne mellomrom å rette på frisyren til jeg var fornøyd. Det var ikke den løsningen jeg var best fornøyd med (jeg ville ha mer hår), men det var tilbudet jeg fikk. Det er ille at enkelte frisører ikke hører på kunden, men klipper ivei å lager en frisyre som de tydeligvis syns er fin.
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2006 #8 Skrevet 26. mars 2006 Jeg fikk igjen hele beløpet + ny klipp fra Adam & Eva da frisøren skamklipte meg. Men da hadde jeg bedt han om å absolutt ikke ta noe av lengden (hadde hår til puppene omtrent) og diverse andre krav, og jeg endte opp med en svært dårlig utført ørekort klipp som ikke oppfylte et eneste av kravene. ← Sov du mens frisøren klipte da eller - siden du ikke sa noe underveis.
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2006 #9 Skrevet 26. mars 2006 Det er ille at enkelte frisører ikke hører på kunden, men klipper ivei å lager en frisyre som de tydeligvis syns er fin. ← Det er jeg helt enig med deg i, men oftest ser man fort hvem som er sånn - de utmerker seg på en negativ måte.
Gjest Fruktfat Skrevet 26. mars 2006 #10 Skrevet 26. mars 2006 der jeg jobbet før skulle man først tilby ny klipp, helst hos den frisøren man hadde vært hos, og om kunden ikke ville dette kunne vi tilby gavekort. alt skulle prøves før vi ga tilbake penger, og de måtte hovedkontoret sette inn på kundens konto etter at vi hadde fylt ut et skjema. men du har ikke krav på å få pengene tilbake, det spørs hvor "snill" salongen vil være.
Susan Sto Helit Skrevet 27. mars 2006 #11 Skrevet 27. mars 2006 Interessant diskusjon. Da jeg klipte meg for en stund tilbake, hadde jeg langt hår, og ønsket å klippe det i en bob som rakk til haka. (Det er veldig pent på meg, og jeg har i mange år vekslet mellom det og langt.) Først nektet frisøren å klippe det sånn som jeg ville ha det, og vi ble enige om at hun bare skulle klippe tuppene. Så lurte hun på om hun kunne klippe det opp i forskjellige lenger, noe jeg nektet henne, og så ønsket hun å "bue det litt bak". Jeg sa at litt buet sikkert var greit. Endte opp med en frisyre som var litt mer enn hakelang foran, men resten var nesten like langt som før. (Ingen bue, men to froskjellige lengder.) Frisyren så grei nok ut i salongen, men jeg ble frustrert allerede dagen etter, da jeg ikke på noen måte fikk det til å se bra ut. Nektet å gå ut uten å sette opp håret i 6 mnd. etterpå. Håret så utrolig slitt ut, og ikke pent i det hele tatt. Snakket med en venninne som hadde vært hos samme frisøren, og var like irritert over hvor påståelig hun var. Orket ikke gå tilbake til samme frisørsalong, i frykt for å få samme frisøren igjen. Det tok et år før jeg turte å gå til frisør igjen. Hadde vært fint å vite at jeg kunne ha gått tilbake dagen etter, og klaget, men forhåpentligvis kommer jeg ikke i samme situasjon igjen. Møter jeg en ny påståelig frisør, kommer jeg bare til å gå igjen, og få meg time et annet sted.
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2006 #12 Skrevet 27. mars 2006 Jeg gikk tilbake til salongen en gang frisøren ikke hadde hørt skikkelig etter hva jeg sa. Det var egentlig lett; skulle bare stusse litt, men på et sted skulle det klippes litt mer. Siden jeg har mørkt hår og mørk topp, så jeg ikke det så godt i speilet etterpå. Da jeg kom hjem, så jeg hva som hadde skjedd og rakk tilbake rett før stengetid. Frisøren rettet opp, men jeg går nå til en annen frisør og har alltid på meg en lys topp når jeg skal til frisøren.
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2006 #13 Skrevet 27. mars 2006 Forbrukerkjøpsloven gjelder her, for kunden betaler for en tjeneste. Når ikke tjenesten blir utført på en tilfredsstillende måte, så har en krav på å enten få pengene igjen eller kreve ny behandling. Jeg har også vært misfornøyd kunde, gikk tilbake dagen etter og fikk en ny klipp. Jeg var likevel ikke fornøyd med fargebehandlingen, men orket rett og slett ikke å klage mer. Det er nok mange som tenker sånn som meg, og dette tjener salongene på. Men: Jeg har virkelig sagt hva jeg mener om denne salongen til alle mine venner, og et dårlig rykte taper salongen vanvittig mye på!
Knurr Skrevet 27. mars 2006 #14 Skrevet 27. mars 2006 Sov du mens frisøren klipte da eller - siden du ikke sa noe underveis. ← Nei. Han skjønte ikke hva jeg sa, tror jeg. Påsto at han bare skulle klippe det opp under, men det ble jo så stygt at han "måtte" klippe mer.
14062003 Skrevet 29. mars 2006 #15 Skrevet 29. mars 2006 Forbrukerkjøpsloven gjelder dessverre ikke her. "... salg av ting ..." og hårklipp er ingen ting. Finnes det ikke en lov om håndverkertjenester da? Ellers kan kanskje avtaleloven brukes? Fordi frisøren ikke holdt avtalen som var inngått...
Gjest *Snart medlem* Skrevet 29. mars 2006 #16 Skrevet 29. mars 2006 Min samboer gikk tilbake et par dager etter da han var misfornøyd med hårklippen sin. Ikke noe problem, frisøren fikset på frisyren hans, og alle ble fornøyde. Han fikk sveisen som han ville, og frisøren beholdt en kunde. Vet ikke om man kan forlange å få erstatning/ny klipp, men man kan jo hvertfall gå tilbake og forklare problemet. Tror de fleste frisører vil være medgjørlige hvis man henvender seg på en ordentlig måte.
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2006 #17 Skrevet 29. mars 2006 Forbrukerkjøpsloven gjelder dessverre ikke her. "... salg av ting ..." og hårklipp er ingen ting. Finnes det ikke en lov om håndverkertjenester da? Ellers kan kanskje avtaleloven brukes? Fordi frisøren ikke holdt avtalen som var inngått... ← Du har helt rett, jeg tok feil. Mente bare å huske at det stod salg av ting og tjenester. My mistake! Men husker at det var en "frisør-sak" oppe i tv2 hjelper deg for noen år siden, hvor en kunde var misfornøyd. Dette var en salong i Oslo. Jeg mener å huske at utfallet var at vedkommende fikk pengene igjen, men husker ikke hvilke argumenter som ble brukt underveis (lovhenvisning, vanlig praksis..) Kanskje noen andre som husker? Jeg var i mine ungdomsår utplassert på en frisørsalong, og en kunde fikk en utrolig dårlig permanent, håret ble skadet. I tillegg til å få pengene igjen fikk hun også flere gratis kurer i salongen, og et par produkter med seg hjem. Skulle nå bare mangle etter min mening da..
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2006 #18 Skrevet 29. mars 2006 Jeg gikk tilbake en gang og fikk endret hårfargen. Var skikkelig misfornøyd, og da jeg kom tilbake og erklærte mitt ærend, fikk jeg ny farge helt gratis. Jeg fortsatte å gå der et par ganger etterpå. Bytta frisør, og kom hjem en gang og så at det var jo helt skeivt! Gikk tilbake og fikk rette opp kostnadsfritt, selvsagt.
Gjest Leyla Skrevet 29. mars 2006 #19 Skrevet 29. mars 2006 Har ei venninne som er misfornøyd med hårklippen sin etter frisør-besøk på fredag, kan ho gå tilbake til frisøren og kreve pengane tilbake? Fins det nokon forbrukerlover ho eventuelt kan vise til? ← Det ho kan gjera er å gå tilbake til frisøren og sei kva ho er misnøgd med og høyre kva dei har å tilby henne.
Gjest Fruktfat Skrevet 29. mars 2006 #20 Skrevet 29. mars 2006 (endret) Vet ikke om man kan forlange å få erstatning/ny klipp, men man kan jo hvertfall gå tilbake og forklare problemet. Tror de fleste frisører vil være medgjørlige hvis man henvender seg på en ordentlig måte. ← absolutt! er stort sett kommunikasjonsproblemer, og ikke alle er komfortable med å si ifra når de sitter i stolen. ikke noe problem å si ifra, men gjør det på en bra måte. ikke storm inn og hyl og skrik og vær forbanna, det hjelper ingen. (det mange som må manne seg opp med å bli sinte; unødvendig) det finnes ingen frisører som ikke har fått klager her i verden! Endret 29. mars 2006 av Fruktfat
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå