Gå til innhold

Familiemedlem med lite sosiale antenner eller er det bare meg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En kvinne ca 67 år, har det greit økonomisk, min mors kusine. La ut følgende på Facebook:

"Barnets utsagn:Min mor er pensjonist og har spart mye penger gjennom årene. Men i stedet for å hjelpe meg med mine kredittkortgjeld, bruker hun heller pengene sine på reiser i Europa og cruise.

Hun sier hun endelig vil nyte livet – men hva med meg? Jeg sitter fast i økonomiske problemer, og mens jeg strever, sitter hun på en strand og drikker cocktails. Jeg mener foreldre bør støtte barna sine – ikke svikte dem i vanskelige tider for å dra på ferie.

Svar fra moren:«Kjære, jeg har jobbet hardt i flere tiår, spart og ofret mye for at du skulle få et godt liv.Nå som jeg er pensjonist og endelig kan unne meg litt, forventer du at jeg skal gi opp mine drømmer bare for å dekke inn dine økonomiske feil? Jeg elsker deg – men pensjonisttiden er min. Jeg vil ikke bruke den på å forsørge deg økonomisk mens jeg selv blir sittende hjemme. Du er voksen nå, og det er på tide at du tar ansvar for ditt eget liv.»

Er det bare meg? "Jeg elsker deg – men pensjonisttiden er min".

Her sliter datteren også bare "jeg stikker, ta ansvar for ditt eget liv".... Hvordan var omsorgseven til moren mens datteren var barn, det sier teksten ingenting om....

Makrooøkomisk står vi i dyrtid med økte matvarepriser og renter blant annet pga krig. Noen velger å selvrealisere seg ved å hjelpe andre mens noen driver hovmod med paraplydrinker uten en tanke for de hjemløse på gata i Oslo...  

Hva tenker dere?

Anonymkode: 14732...d0c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heia pensjonisten! Kos deg med god samvittighet. 

• Liker 19
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke helt, har både mor (din mors kusine) og hennes datter lagt dette ut på Facebook? I så tilfelle er det meget spesielt at datter beklager seg over sin mor på sosiale medier, og meget spesielt at mor svarer henne der. Ellever det bare mor som har lagt ut samtalen der? Private diskusjoner mellom familiemedlemmer er det uansett merkelig å trekke inn i offentligheten.

Anonymkode: 184ab...8b8

• Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal moren ofre sin pensjonstid for å rydde opp i den voksne dattera sitt forbruk? 

Anonymkode: 43d6b...b02

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår ikke helt, har både mor (din mors kusine) og hennes datter lagt dette ut på Facebook? I så tilfelle er det meget spesielt at datter beklager seg over sin mor på sosiale medier, og meget spesielt at mor svarer henne der. Ellever det bare mor som har lagt ut samtalen der? Private diskusjoner mellom familiemedlemmer er det uansett merkelig å trekke inn i offentligheten.

Det er en sånn tekst som går rundt nå..... som deles hit og dit, ikke en privat sådan. 

Jeg tenker bare at den er så uten kontekst for livet i sin helhet. For alt vi vet kan moren ha vært en elendig mor. 

Blir bare så oppgitt over egoismen når noen velger å jobbe frivillig og hjelpe andre, mens noen velger paraplydrinker og stikker fra datteren som har det vanskelig. Det er noen i vår familie som ikke har det så greit, og det gir hun blanke i... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis mor er 67 år, så kan man vel regne med at datter er 30-40 år. Kanskje mor har hjulpet sin datter flere ganger tidligere, men datter fortsetter å ta elendige økonomiske beslutninger og derfor ender opp med kredittkortgjeld? Da er det i hvert fall helt greit at mor reiser og koser seg.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Dette burde aldri vært lagt ut på facebook..er to med dårlige antenner her.. men ellers ville jeg gjort som Mor her.. 

Anonymkode: 6ecad...e54

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er en sånn tekst som går rundt nå..... som deles hit og dit, ikke en privat sådan. 

Jeg tenker bare at den er så uten kontekst for livet i sin helhet. For alt vi vet kan moren ha vært en elendig mor. 

Blir bare så oppgitt over egoismen når noen velger å jobbe frivillig og hjelpe andre, mens noen velger paraplydrinker og stikker fra datteren som har det vanskelig. Det er noen i vår familie som ikke har det så greit, og det gir hun blanke i... 

Datteren er vel voksen? Det er lettere å ville hjelpe en som ganske uforskyldt har havnet i en økonomisk knipe, enn en som gang på gang begår samme feil og sløser bort pengene sine.

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Typisk egoistisk foreldregenerasjon. De fikk kjøpe/bygge hus billig, nedbetalt lån, Nyte slik tur når ungen er i vansklig situasjon. Helt ubegripelig.

Anonymkode: 7991e...500

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

På tide at datter blir voksen og tar ansvar for eget liv

Anonymkode: 0b11f...c9e

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å mene noe mer uten å vite flere detaljer. Hvor mye penger er det snakk om og hvor mye hjelp har hun fått før. Virker uansett ikke helt ekte at kusina til mora di la ut dette på Facebook. 

Anonymkode: f9f42...e83

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan har datteren pådratt seg kredittkortgjeld? Er det sikkert at brannslukking er det datteren trenger?

Om datter har dårlig økonomistyring, kan det være mer omsorg i å peke henne i retning av gjeldsordning og rådgivning, enn å holde henne flytende mens hun pådrar seg enda mer gjeld. 

Men jeg ville aldri tatt denne diskusjonen på Facebook. 

Anonymkode: 45f67...37c

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at innlegget er så dårlig formulert at det er vanskelig å forstå. Og at ingen noensinne har ansvar for andres kredittkort. Og at innlegget lukter kopiert fra en eller annen dusteside a la sosialnytt.

Anonymkode: ff841...49f

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Datteren kan gå til NAV og få gjeldsrådgiving.

Om pensjonistmamma betaler ut datterens gjeld uten videre, lærer ikke datteren å styre økonomien noe som helst og fortsetter å leve over evne. Ibtillegg får ikke pensjonistmamma råd til å nyte fruktene avbsitt lange arbeidsliv som fortjent.

Datter kan rulle inn, unne mamman sin pensjonisttilværelsen og reiser mens hun har helsa til det og heller ta seg selv i "nakkskinnet" og oppsøke de ressursene vi har rundt omkring for å ordne opp i gjeldsproblemer. JA, det vil bety at det blir knipent. Men det er en viktig lærdom og.

Anonymkode: 71c95...35c

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Dette minner meg om disse typiske tullehistoriene om moren som har jobbet seg halvt i hjel og gitt nesten en million til barna og på vei til å betale et bryllup. Men så trekker hun betalingen i siste liten fordi hun får beskjed om at hun ikke får komme i bryllupet likevel… og da blir datter hysterisk.. bla bla bla.. 

Om denne historien ts har sett er reell så er jeg på mor sin side. Voksne barn må stå på egne ben. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Så å reise på ferie, selv om det her ikke fremkommer verken lengde på ferie, pris på ferie eller "støttebehov" - ikke bør gjennomføres om en har familie som trenger økonomisk hjelp?. Er ferie da kun for de som ikke har barn 😉 eller for de som har barn uten gjeld?

Enig med den over her - alt behøver ikke å smørres ur over sosiale medier

Anonymkode: 069fd...5a5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Moren har forsørget datteren, jobbet i flere tiår, gitt henne alt for at hun skal få et godt liv, står det. Men datteren har levd over evne og skaffet seg kredittkortgjeld. Nå mener du at moren bør gi opp sine egne siste år for å betale gjelden til datteren. Blir helt matt. Den gjelden jeg tar opp, skal ikke min mor betale. Det er mitt ansvar. Jeg unner min mor et godt liv etter år der vi barna ble prioritert foran henne. Vi er voksne, og har selv det økonomiske ansvaret. 

Anonymkode: 71975...299

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Typisk egoistisk foreldregenerasjon. De fikk kjøpe/bygge hus billig, nedbetalt lån, Nyte slik tur når ungen er i vansklig situasjon. Helt ubegripelig.

Anonymkode: 7991e...500

Ikke typisk nei. Alle voksne jeg kjenner har delt med barna sine. På noen måter.  Jeg synes eldre skal få nyte alderdom etter et langt arbeidsliv de også uten dårlig samvittighet .

Anonymkode: c201b...e51

• Liker 5
Skrevet

Dette er et tema som går igjen og debatteres i ulike nyanser for tiden. De som ikke kjenner igjen tematikken har ikke lest så mange psykologspalter i ulike aviser det siste året eller to.

AnonymBruker
Skrevet
cecily skrev (Akkurat nå):

Dette er et tema som går igjen og debatteres i ulike nyanser for tiden. De som ikke kjenner igjen tematikken har ikke lest så mange psykologspalter i ulike aviser det siste året eller to.

Vanligvis pleier det ikke å dreie seg om kredittkortgjeld i de spaltene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...