AnonymBruker Skrevet 30. august #1 Skrevet 30. august Mann 33. Bor i en av de største norske byene. Kjøpte i går en leilighet. Min andre leilighet, dyr og flott. Den var helt ny for få år siden og er helt strøken på alle måter, romslig og toppleilighet. For meg er det en drømmeleilighet som vil kreve lite vedlikehold så jeg kan bruke minst mulig tid på bolig men samtidig bo fint. Den er utrolig praktisk med sykkelbod på bakkeplan, garasjeplass, heis, 10 min sykkeltur til bykjernen/sentrum, greie nok bussforbindelser, nærme nok området hvor bedrifter legger kontorene sine, flere soverom, to bad... Kort sagt, en leilighet jeg kan leve i mange, mange år (til jeg blir gammel om jeg forblir singel). Jeg har råd til den pga. forskudd på arv og store lønnshopp de siste årene, men nå tror jeg at jeg angrer? Jeg har ikke fått sove mer enn 1 time i natt. Leiligheten har ikke den beste beliggenheten mtp nabolag eller kveldssol (fikk den billigere enn andre lignende leiligheter), må sykle 5 minutter for matbutikk, det samme for barnehage, og en såpass dyr bolig (la oss si mellom 7 og 9 millioner) utenfor bykjernen med koselige nabolag/kveldssol er nok ikke såå mange interessenter for. Samtidig trenger jeg jo bare 1 person til å kjøpe den fra meg i fremtiden. Jeg tror jeg vil kunne bo der fint, men er det vanlig å angre så mye? Jeg er redd jeg skal ha betalt for mye, at andre ikke vil være villig til å betale like mye for den siden den er et litt unikt objekt i denne bydelen. Fikk den langt under prisantydning, men det er jo en grunn til det... Andre som har følt på lignende tanker? Hvordan håndterer dere det? Her spinner hodet da jeg tenker på hvordan jeg har gjort et dyrt kjøp og kanskje vil tape penger på det, istedetfor å tjene som mange gjør. Anonymkode: 2011e...07e 2
Kålrota Skrevet 30. august #2 Skrevet 30. august Jeg angrer alltid etter store kjøp, om det er bolig, bil eller TV. For min del handler det vel mest om at det er skummelt å bruke mye penger (for da bør det jo være verdt det). En bolig er jo først og fremst et sted å bo, og selv om det er lurt å ha en liten tanke på videresalg, så bør ikke det styre hele avgjørelsen. Hvis du taper penger på salget, kan du jo også se på det som at du har fått bodd noen år i en leilighet du normalt sett ikke kunne kjøpt. Det er umulig å spå fremtiden, så det er lurt å ikke gruble for mye. 2
AnonymBruker Skrevet 30. august #3 Skrevet 30. august 2Det er ikke uvanlig å få litt kalde føtter etter boligkjøp. Det er jo mye penger det er snakk om. Da vi kjøpte huset vårt, så husket jeg etter kjøpet at hjertet mitt sank når jeg kom inn døra første gang etter kjøpet og jeg tenkte "ånei, hva har jeg gjort". Vi har også kjøpt langt under prisantydning, og den er heller ikke lettsolgt. Men vi har jo tenkt å bli boende her, så hva så om den ikke er lettsolgt. Vi trives veldig godt i huset vårt i dag, 5 år senere. Anonymkode: 9d214...038
AnonymBruker Skrevet 30. august #4 Skrevet 30. august Jeg kjøpte leilighet for 600 000 over takst. Den var tom sliten. Jeg angret og angrer litt fortsatt. Nå har jeg bodd her i 5 år og skal nok bo her i 5 år til. Jeg har forsonet meg med at leiligheten fungerer til mitt behov og at det var det jeg valgte da jeg kjøpte. Anonymkode: 707b5...71a 1
AnonymBruker Skrevet 30. august #5 Skrevet 30. august Ja, det er et veldig vanlig fenomen som kalles for "buyers remorse". Det er en reaksjon som kan komme etter et stort kjøp, man lurer på om det var en god investering, om man kunne fått noe bedre, burde brukt mer tid på det etc. Jeg har fått det selv, etter hvert boligkjøp. Satt og gråt da jeg flyttet inn i leiligheten jeg har nå. Men nå er jeg dritfornøyd, det er en kjempebra leilighet og et kjempebra kjøp. Hun som kjøpte en helt fantastisk leilighet av meg, som er en pengemaskin og som jeg er veldig lei meg for at jeg ikke hadde økonomi til å beholde, satt og gråt da vi hadde møte om overtakelse og skulle signere papirene. Megler sa også da at det ikke var første gang det hadde skjedd akkurat. Det går over. Det er jo mulig at man ikke har gjort et godt kjøp også. Men ikke legg for mye i de første følelsene og tankespinnet man har. Pust med magen. Bo deg inn, gjør det til et hjem. Anonymkode: 8dc32...3b1 2
AnonymBruker Skrevet 30. august #6 Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (15 minutter siden): 2Det er ikke uvanlig å få litt kalde føtter etter boligkjøp. Det er jo mye penger det er snakk om. Da vi kjøpte huset vårt, så husket jeg etter kjøpet at hjertet mitt sank når jeg kom inn døra første gang etter kjøpet og jeg tenkte "ånei, hva har jeg gjort". Vi har også kjøpt langt under prisantydning, og den er heller ikke lettsolgt. Men vi har jo tenkt å bli boende her, så hva så om den ikke er lettsolgt. Vi trives veldig godt i huset vårt i dag, 5 år senere. Anonymkode: 9d214...038 Hvordan tenker dere det med salg da? Hvis man har en tungsolgt bolig kan man kanskje vurdere å selge før man kjøper? Jeg funderer på det som en mulighet i fremtiden. Eller for meg som er singel og sikkert møter dame med egen leilighet, så kan man selge unna min tungsolgte leilighet og bo i hennes leilighet inntil vi finner noe felles. Da gitt at hennes er lettere å selge. Anonymkode: 2011e...07e
AnonymBruker Skrevet 30. august #7 Skrevet 30. august Under pandemien var det mange boliger i nabolaget som gikk 2-3 millioner over takst. Boligene ligger mellom 20-40 millioner klassen. De samme husene har vært lagt ut det siste året med varierende hell. Noe er solgt under de ble solgt for under pandemien. Selv har jeg angret på kjøpet av boligen jeg kjøpte for over 10år siden. Jeg bor her enda men er også litt redd for å starte på nytt igjen i nytt hus. Anonymkode: 15095...7e5
AnonymBruker Skrevet 30. august #8 Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Hvordan tenker dere det med salg da? Hvis man har en tungsolgt bolig kan man kanskje vurdere å selge før man kjøper? Jeg funderer på det som en mulighet i fremtiden. Eller for meg som er singel og sikkert møter dame med egen leilighet, så kan man selge unna min tungsolgte leilighet og bo i hennes leilighet inntil vi finner noe felles. Da gitt at hennes er lettere å selge. Anonymkode: 2011e...07e Har du generelt et veldig behov for kontroll i livet? Det du beskriver her er jo reb spekulering om en fremtid du ikke kan ane noe om, uansett hvor mye du ønsker å forutsi fremtiden. Det er vanskelig å gi slipp på slike behov, men det forringer din livskvalitet slik det er nå. Anonymkode: 9dc3a...fcb 2
AnonymBruker Skrevet 30. august #9 Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har du generelt et veldig behov for kontroll i livet? Det du beskriver her er jo reb spekulering om en fremtid du ikke kan ane noe om, uansett hvor mye du ønsker å forutsi fremtiden. Det er vanskelig å gi slipp på slike behov, men det forringer din livskvalitet slik det er nå. Anonymkode: 9dc3a...fcb Det er sant og du har nok rett i at jeg føler er voldsomt kontrollbehov nå etter boligkjøp. Anonymkode: 2011e...07e
AnonymBruker Skrevet 30. august #10 Skrevet 30. august Jeg tror det du beskriver er mer vanlig enn uvanlig. Bolig er de største kjøpene vi gjør, og det er dritskummelt å bruke så mye penger. Jeg tror du burde prøve å stole på avgjørelsen du tok da du kjøpte. Jeg går ut fra at du var på boligjakt og hadde både tenkt deg godt om og tittet en stund, og at dette derfor ikke var noe spontankjøp. Du beskriver mange positive ting ved leiligheten, det høres ut som du visste hva du gjorde. Det er veldig lett å sitte i etterkant å lete etter feil, men ha tillit til avgjørelsen du tok da du la inn bud. Anonymkode: b5afe...143 1
Trolltunge Skrevet 30. august #11 Skrevet 30. august Jeg har bestandig angret og vært helt på tuppa etter å ha kjøpt bolig, men så har det jo bestandig gått bra. Veldig vanlig å tenke og føle slik etter så dyre og avgjørende kjøp tror jeg. Pust med magen og tenk at megler vurderte den som verdt mer, og boligprisene stiger normalt. Nå er det gjort, så bo godt og ta tiden til hjelp. 😊 1
AnonymBruker Skrevet 31. august #13 Skrevet 31. august Som de andre her sier : Veldig vanlig Jeg angret også etter kjøpet. Det var så mye penger, jeg ble nesten kvalm, jeg følte meg overveldet og sov nesten ikke om natta. Hva hadde jeg gjort?? Men så kom nå overtagelse, jeg flytta inn og da kom den store gleden. Tenk at dette var mitt (og banken sitt ). Det var helt fantastisk Det er 3 år siden og jeg er så glad jeg kjøpte, gjennomførte og fortsatt bor her. Trives utrolig godt og har ikke angret en dag, etter at panikken ga seg og jeg flytta inn. Anonymkode: c4f3d...155 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå