Gå til innhold

Baby 10 mnd sover ekstremt lett, våkner av hver minste ting

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trenger litt råd.  

Har en baby på 10 mnd som sover ekstremt lett, det vil si at hun kan våkne av de minste lyder. 
Vi legger henne hver kveld kl. 18.30-19.00, og hun kan våkne flere ganger fordi vi ikke er der og hun ikke klarer å finne roen selv. 
På natten så har hun et våkenvindu, rundt 0200, hvor hun er lys våken og sovner ikke før etter noen timer. Det ender ofte med at samboer må ta med baby ut i stuen for å sove der (i mørket vel og merke), hvor hun sovner lettere der enn inne på soverommet. 
Ammer fremdeles på natta. 

Hva gjør vi galt her? Har et barn fra før, men som alltid har vært en sovebaby og sover gjennom alt - så dette er helt nytt for oss. 

Anonymkode: ccea5...c86

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere gjør ikke noe galt, barn er forskjellige når det kommer til søvn. Ville forsøkt å bli på soverommet på natten 

Anonymkode: 78f74...240

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Barn er forskjellig. Noen er mer sårbare og trenger mer nærhet, selv fra de er liten og ja selv om de sover. Hadde selv en som styrte mye og måtte ha oss der.

Anonymkode: 0d682...3b4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bestandig sovet lett. Jeg hørte alt om nattet. Gjør det fortsatt. Men no er det bare mannen og meg  som bor her. Men er no bare slik jeg er da. Så er jeg på ferie så må jeg bruke sov i ro i ørene. Hvis ikke så sover jeg ikke. For det er så mye ukjente lyder da. 

Anonymkode: 01d25...c6a

AnonymBruker
Skrevet

Vår yngste også hadde et slik våkenvindu om natten, og våknet fryktelig lett. Jeg husker jeg leste om det, og at det hadde et navn også, men ble ikke noe klokere på det. Dette med at hun var våken noen timer hver natt gikk over etter hvert, heldigvis, og nå hadde jeg nesten glemt den perioden. 

Hos oss hjalp det at hun hadde på en vifte som laget suselyd inne på rommet. Det vil si, jeg tror det var mer lyden enn luftsirkulasjonen som hjalp, og at viftelyden kamuflerte andre lyder i huset som hun ellers våknet av. 

Ellers så er det nok noe genetisk i dette med å våkne lett. Vår eldste var en sovebaby, og både hun og faren sover dypt og gjennom alt gjennom natten. Hun har imidlertid brukt evigheter på å sovne på kveldstid i perioder (og vært vært tilsvarende vanskelig å få opp om morgenen). Den yngste har alltid sovnet veldig raskt og greit på kvelden, men våkner av den minste lyd og spretter fortsatt opp av sengen kl. 06 nå som hun er 5 år (det er en kjærkommen forbedring fra da det var 05 og ikke minst fra tiden hun var våken fra 02-04.30).

Anonymkode: 8e78e...0a8

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye sover hun på dagen? Kan det være hun får for mye søvn ila dagen, og ikke er har nok «søvntrykk» til å sove hele natta? Det var tilfelle med vår, men skjønte det ikke i tide 😄

Anonymkode: 4731a...0d2

AnonymBruker
Skrevet

Dere gjør ingenting galt😊 barn er forskjellige. 

Anonymkode: a5787...cdc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...