Gå til innhold

Mange blåmerker - baby 10 mnd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

(Vi skal selvsagt ta kontakt med helsesøster på mandag for å forhøre oss) 

Vi har en liten tulle på 10 mnd som er ekstremt aktiv. Krabber rundt, reiser seg opp ved hver anledning hun får, faller og slår seg. Blir herjet ganske mye med av storebror også. 

Men jeg syns hun har ganske mye blåmerker, på bena og armene (typisk der storebror kan ha tatt/dratt i henne). 
Tenker da at blåmerkene er naturlig årsak til dette, men er det normalt at de får lett blåmerker? 

Storebror på 4 år får jo også lett blåmerker men på bena vel og merke fordi han blir jo ikke dratt i armene slik som lille søster. 

blir så engstelig om det kan være noe symptom på leukemi? 

Anonymkode: 02bb4...6d8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel heller et symptom på at dere ikke passer på henne. Du kan jo ikke la en fireåring herje med en baby!

Anonymkode: 6d1cf...4c8

• Liker 7
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Lar du en 4-åring herje med en baby på 10 mnd?? Dette høres jo ikke greit ut. Dere må da passe på henne, han skal ikke kunne gi henne blåmerker?! 

Håper dette ikke er sant

Anonymkode: 4bd12...188

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er fastlege og ikke helsesykepleier som egentlig er rett instans her. Fastlege kan ta blodprøve. 

Du må ikke la broren dra barnet etter armer og bein.... 

Anonymkode: b5a86...201

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ville nok ventet med å ta kontakt med fastlege før dere har skjermet henne en stund fra storebror. 

Hvis hun da slutter å få blåmerker har du svaret. 

Ville også vært forsiktig med å snakke høyt om dette til helsepersonell, for de har plikt til å melde barnevernet ved mistanke om omsorgssvikt. 

Og å la ham herje så mye med en baby at hun får blåmerker er absolutt omsorgssvikt. 

Skulle blåmerkene mot formodning ikke forsvinne må du gå til fastlegen og få blodprøver. 

Er ganske mange andre ting jeg ville bekymret meg for FØR jeg hadde tenkt leukemi…. 

Anonymkode: 8d036...b08

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med at 4-åringen drar babyen? Her tror jeg rett og slett dere må skjerme babyen mer. Jeg hadde en treåring når jeg fikk baby og han har da aldri fått dra i babyen🤷🏼‍♀️

Anonymkode: e9a2a...e86

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei, 

(Vi skal selvsagt ta kontakt med helsesøster på mandag for å forhøre oss) 

Vi har en liten tulle på 10 mnd som er ekstremt aktiv. Krabber rundt, reiser seg opp ved hver anledning hun får, faller og slår seg. Blir herjet ganske mye med av storebror også. 

Men jeg syns hun har ganske mye blåmerker, på bena og armene (typisk der storebror kan ha tatt/dratt i henne). 
Tenker da at blåmerkene er naturlig årsak til dette, men er det normalt at de får lett blåmerker? 

Storebror på 4 år får jo også lett blåmerker men på bena vel og merke fordi han blir jo ikke dratt i armene slik som lille søster. 

blir så engstelig om det kan være noe symptom på leukemi? 

Anonymkode: 02bb4...6d8

Hvorfor i all verden lar der en 4åring herje med den lille??? Skal ikke fra i armene..

Anonymkode: f0661...187

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ville nok ventet med å ta kontakt med fastlege før dere har skjermet henne en stund fra storebror. 

Hvis hun da slutter å få blåmerker har du svaret. 

Ville også vært forsiktig med å snakke høyt om dette til helsepersonell, for de har plikt til å melde barnevernet ved mistanke om omsorgssvikt. 

Og å la ham herje så mye med en baby at hun får blåmerker er absolutt omsorgssvikt. 

Skulle blåmerkene mot formodning ikke forsvinne må du gå til fastlegen og få blodprøver. 

Er ganske mange andre ting jeg ville bekymret meg for FØR jeg hadde tenkt leukemi…. 

Hæ? Synes du ikke det er bra at legen tar tak i omsorgssvikt?

Anonymkode: 6d1cf...4c8

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Noen får lettere blåmerker enn andre uten at det skyldes sykdom, men hvorfor i all verden får storebror dra babyen i armene?

Anonymkode: a8ec7...582

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er fastlegen du skal til ved mistanke om sykdom. 

Anonymkode: 560e9...9e8

• Liker 2
Skrevet

Hvis storebror er røff med henne, må dere grensesette storebror og være tett på til dette kommer i orden, ikke overlate henne til ham.

Jeg ville ikke vært bekymret for at det er noe medisinsk galt hvis dette er masse små blåmerker som er "passe" kraftige ifht fall og klyp. Småbarn har tynn hud. Kraftige, store blåmerker som ikke passer med lette sammenstøt, eller hvis barnet har spontane blødninger fra nese, munn osv, eller er slapt, har feber av ukjent årsak, virker å ha smerter eller er generelt utilpass, gir grunn til bekymring og sjekk. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Blåmerker på armer og bein er normalt hos aktive småbarn som beveger seg uten å hod kroppskontroll enda. Helsepersonell ser etter blåmerker av uvanlig karakter eller uvanlige steder. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er umulig å svare på over nett, og de fleste av oss har jo ikke fagkunnskap heller. 

Men jeg har i hvert fall sett på mine to barn at antall blåmerker kan variere stort. Vår eldste har masse blåmerker til en hver tid. Da hun var rundt året husker jeg at jeg ble bekymret for hva de skulle tenke på helsestasjonen (at vi ikke passet godt nok på henne eller var hardhendte). Så jeg nevnte det, og helsesykepleieren smilte og sa at "nei, det kan bli mange blåmerker i den alderen, og jeg ser at dette er ei aktiv jente". Blåmerkene var på naturlige steder. 

De andre barna våre har hatt blåmerker, men ikke i nærheten av så mye. Jeg antar det handler om en kombinasjon av aktivt barn, veldig lyst hudtype og sikkert andre genetiske forhold i hud og blodårer. Jeg får også lett blåmerker. 

Men det kan være noe fysisk det er lurt å ta tak i også. Vitaminmangel er betydelig mer sannsynlig en leukemi i så fall. 

Anonymkode: 4be24...913

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde en venninne som fikk lett blåmerker. Viste seg hun hadde en sykdom der kroppen produserte for lite blodplater.

Anonymkode: eb104...801

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjalu storesøsken kan også klype de små.

Anonymkode: f543d...b8a

Skrevet

Bruk fastlege. Helsesykepleieren skal ikke brukes for medisinsk vurdering. Foruten det som eventuelt dukker opp på en time man er på der. Men slik som nå, når du er bekymret, så tar du kontakt med fastlegen. 

Ellers så er det helt normalt at storesøsken på den alderen kan terge lillesøsken. Feks et klyp en og annen gang. Men har lillesøsken mer enn et-to små merker på en gang etter mulig klyping e.l fra storesøsken så betyr det at man ikke passer på og må være mer tilstede og grensesette storesøskenet. Og da mener jeg ikke 1-2 merker til en hver tid. Det skal ikke skje at det kommer 1-2 nye merker daglig etter terging. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...