Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Nybakt førstegangsmor med en baby på 14 dager.

Er litt fortvilt, fordi hun sliter veldig med å sove på natten. De siste to nettene har hun vært lys våken fra kl. 22-05, med noen få søvndupper (på mindre enn 15 min hver). Vi tror hun sover rundt 10-12 timer totalt per døgn. På dagtid finner hun roen selv etter amming, og sovner lett i både vogn, seng, bilstol og babynest. På kveld/natt (fra kl. 22-ish) klarer hun ikke å finne roen i det hele tatt. Klarer heller ikke å amme henne til søvn, noe jeg fint klarer på dagtid. Vi har dog lurt på om dette kan være økedøgn? Hun spiser godt ved hvert måltid.  Jeg tror hun har litt magevondt, selv om det er mange bæsjebleier gjennom døgnet. 

Jeg fullammer. Er bekymret for at hun har for lange våkenvinduer og at hun blir overtrøtt? Når vi har gått kveldstur i vogn, så kan hun sove 1-2 timer i vogna før hun våkner. 

Er det noen som har tips til hva vi kan gjøre? 🌸 Vil gjerne at hun skal få sovet mer på nattestid, og er bekymret for total søvnmengde ila døgnet. Hun er forresten en veldig rolig baby. 

Anonymkode: 0dd79...b9f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Slik er det i begynnelsen, babe har naturlig  dette omvendte søvnmønsteret. Husk å avlaste hverandre samt å hvile selv på dagtid. Etter hvert går det seg til! 

Anonymkode: d00de...349

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har sikkert hørt det før, men det ligger absolutt noe i å hvile når du kan… Så ville anbefalt å hvile på dagtid om det er da baby sover❤️ Husker omtrent ikke de tre første ukene med baby grunnet unntakstilstand! Skulle ønske noen hadde fortalt meg hvordan det var helt i starten. Og som noen skrev her, er dere to stk om det, så avlast hverandre! 

Anonymkode: b9f6f...9eb

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har sikkert hørt det før, men det ligger absolutt noe i å hvile når du kan… Så ville anbefalt å hvile på dagtid om det er da baby sover❤️ Husker omtrent ikke de tre første ukene med baby grunnet unntakstilstand! Skulle ønske noen hadde fortalt meg hvordan det var helt i starten. Og som noen skrev her, er dere to stk om det, så avlast hverandre! 

Anonymkode: b9f6f...9eb

Tusen takk for svar😊 er ikke bekymret for verken meg eller partner, fordi vi sover godt når hun sover. Men er bekymret for at hun får altfor lite søvn gitt at hun er bare to uker gammel 😔

AnonymBruker
Skrevet

Har du nok melk? Har dere prøvd å gi MME på flaske etter amming på kvelden? 

Anonymkode: 8d6b4...650

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Tusen takk for svar😊 er ikke bekymret for verken meg eller partner, fordi vi sover godt når hun sover. Men er bekymret for at hun får altfor lite søvn gitt at hun er bare to uker gammel 😔

Min hadde kolikk og bare skrek de første 3 månedene. Var lite soving. Nå er hun 5 mnd og sover mye bedre og er frisk og fin. De blir nok slitne av lite søvn babyene også, men det er neppe farlig. 

Anonymkode: 8beb0...636

AnonymBruker
Skrevet

Har du nok melk? Har dere prøvd å gi MME på flaske etter amming på kvelden? 

Anonymkode: 8d6b4...650

Jeg er ganske sikker på at jeg har nok melk. Pumpet 150 ml som mannen ga i natt. 

Har også registrert at hun først sovner rundt kl. 05 hver natt nå, etter å ha vært våken siden kl. 22-23. Så hun har hatt en slags rutine her, veldig usikker på hvordan vi kan endre det. 

Må legge til at hun er en svært rolig baby som nesten aldri gråter. 

AnonymBruker
Skrevet

Det endrer seg sjøl ..når de er så små så varierer alt, det går i bølger og perioder. 

Anonymkode: 10ff8...156

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er naturlig. Bare å følge babys rytme, det å få en baby er unntakstilstand. Ikke stress, ikke tell søvntimer, barnet sover når det trengs (om ikke hun har vondt da). Søvnmønster endrer seg konstant, alle mine tre barn har vært veldig ulike. Ene hadde kolikk, andre sov ikke på natta og siste sov 00-12 fra hun ble født og er fortsatt syvsover. Prioriter å sove når baby sover, så går det nok bra med dere også 😊

Anonymkode: 6d557...7b8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan hun være overstimulert? Min på 12 dager har hatt laange våkenstrekk på kvelden - fra ca 18 til 24. Hun er åpenbart trøtt i denne perioden, men finner ikke roen som hun gjør på dagtid. Jeg har funnet ut at min trolig er overtrøtt/overstimulert. Når jeg skjermer henne med bæring i sjal på kveldstid, skrur av lyd på tv og demper belysningen så sover hun godt i sjalet et par timer - og er myye enklere å få til å finne roen når vi legger oss :) 

Anonymkode: d06c9...cb7

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar og tips!🧡 Skal teste ut det dere skrev til meg her.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk beskjed om å vekke hver 3. time på dagen og oppholde henne i dagslys på dagen for å snu døgnrytmen. 

Anonymkode: 763b8...194

AnonymBruker
Skrevet

Dette er helt normalt og går seg til. 

Baby er helt ny enda, og det eneste riktige er på følge babyens rytme. Helt bortkastet å bruke energi på å vekke etter x antall timer etc. Man kan ikke lage rutiner for en nyfødt baby. 

Anonymkode: edf34...c77

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dette er helt normalt og går seg til. 

Baby er helt ny enda, og det eneste riktige er på følge babyens rytme. Helt bortkastet å bruke energi på å vekke etter x antall timer etc. Man kan ikke lage rutiner for en nyfødt baby. 

Anonymkode: edf34...c77

Men hun har jo selv en rutine på å sove hele dagen og være våken hele natten😆 Men nå har vi testet ut litt det folk har tipset om her nå, og i natt sovnet hun to timer tidligere (kl. 03). Så tar det som en seier🥳

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge hun er fornøyd og ikke virket som hun har vondt ville jeg latt det gå seg til av seg selv. 

Anonymkode: d4e76...7d8

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg fikk beskjed om å vekke hver 3. time på dagen og oppholde henne i dagslys på dagen for å snu døgnrytmen. 

Anonymkode: 763b8...194

Men det er ikke noen døgnrytme å snu, fordi en liten baby har null døgnrytme. Det beste man kan gjøre for seg selv er å benytte anledningen når baby har en god lur å sove eller omså få hvilt seg, uansett om det er dag eller natt. Å stresse med at man skal snu døgnrytme som ikke eksisterer fører bare til unødvendig energibruk for slitne foreldre.

Anonymkode: 2dd59...ab0

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det lille livet har blitt skapt inne i en mørk mage. De aner ikke hva dag og natt er. Glem hva døgn er en stund og vær nær 🧡

Anonymkode: bed03...d1e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vår var lik til å begynne med. Vi fikk tips om å ikkje la baby sove for lenge på dagen. Og vil bare si at det funka fjell hos oss. Baby sover i magen når mor beveger seg, og er mye våken på natta når mor ligger i ro. Dette har den tenkt å fortsette med om ingen snur døgnrytmen. Alle får det bedre av å ha lik døgnrytme. Og for oss var det virkelig ikkje noe stress å styre med vekking på dagen i forhold til å ha fult liv på natta. En må såklart velge sine kamper, men den kampen her måtte vi ta for å «overleve». 

Anonymkode: ba516...8bf

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt normalt at babyen har null døgnrytme. Men gir du pumpemelk om natta? Morsmelk inneholder melatonin(søvnhormon) kveld og natt, og høyere dose kortisol (våkenhetshormon) morgen og formiddag. Så hvis babyen får melk pumpet om formiddagen til nattmat, så kan det bidra til at den er mer våken. Det er enorm variasjon i hvor mye en liten baby sover - alt fra 11 til 19 timer totalt i døgnet er normalt hos babyer fra 0-3 mnd😊

Anonymkode: 77142...205

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er vanlig at babyer snur døgnet når de er så små. Så lenge babyen går opp i vekt og virker fornøyd (normalt at de gråter litt, men ikke hylskriker i timesvis), er det sannsynligvis helt normalt og ingenting dere kan eller bør gjøre. Nyfødte sover også ofte mer enn vi tror, selv om de ikke sover så lenge av gangen.

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...