AnonymBruker Skrevet 29. august #1 Skrevet 29. august Jeg kan begynne; mange renholdere er utrolig utfordrende å lede. Hårsåre voksne damer som ikke tåler tilbakemelding, mye sykemeldinger og utfordrende å kommunisere med mange av dem pga språk. Anonymkode: 6ddfa...830 1
Jdz Skrevet 29. august #2 Skrevet 29. august Tror egentlig ikke yrkesgruppe er så avgjørende. Jeg ledet en gang et team med ingeniører og teknikere hvor det over flere år hadde bygget seg opp et ekstremt dårlig arbeidsmiljø, og det er definitivt det mest krevende personalansvaret jeg har hatt noen gang. Jeg kan likevel ikke si at ingeniører som yrkesgruppe er vanskelig å jobbe med, det var spesifikt denne arbeidsplassen. 3 1 7
AnonymBruker Skrevet 29. august #3 Skrevet 29. august HI minnet meg på en guffen situasjon på jobb. Lederen for renholdsfirmaet vi kjøoer tjenester av på jobben går rundt og snakker nedsettende om ei av de som jobber i selskapet og gjør narr av ting de tar opp (utstyr som ikke fungerer når de skal bruke det blant annet). Ei helt vanlig dame, med noen vondter hun har etter gudene vet hvor mange år i yrket. Denne lederen liksom "godsnakker" og innsmigrer seg med oss som er kunden deres ved å drive på sånn. Det synes jeg tar seg fryktelig dårlig ut for firmaet, skikkelig æsj..! Så jeg ser for meg at noen ganger er det "krevende" rett og slett fordi ledelsen selv er under pari. Har sympati med den damen hun snakker om. Anonymkode: 04d6f...d57 2 1 1
romerskbetong Skrevet 29. august #4 Skrevet 29. august Eg vil seie at ingen er vanskelge å lede så lenge ein skjønar at kvar og ein har ein plass i arbeidsgruppa. 1
AnonymBruker Skrevet 29. august #5 Skrevet 29. august Vitenskapelig ansatte i UH-sektoren er de vanskeligste å lede. Anonymkode: 80b75...d1d 2 5
AnonymBruker Skrevet 29. august #6 Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg kan begynne; mange renholdere er utrolig utfordrende å lede. Hårsåre voksne damer som ikke tåler tilbakemelding, mye sykemeldinger og utfordrende å kommunisere med mange av dem pga språk. Anonymkode: 6ddfa...830 Høres ikke ut som en vanskelig gruppe å lede, men heller at de har en dårlig leder. De er vel også en gruppe som har risiko for blant annet rygg / skulderplagerfor og for å utvikle astma så at de det blir sykmeldinger er jo forståelig. Anonymkode: 53595...747 2
Hmmmmmm Skrevet 29. august #7 Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Høres ikke ut som en vanskelig gruppe å lede, men heller at de har en dårlig leder. De er vel også en gruppe som har risiko for blant annet rygg / skulderplagerfor og for å utvikle astma så at de det blir sykmeldinger er jo forståelig. Anonymkode: 53595...747 Renhold arbeidere i full jobb burde få pensjonere seg tidligere enn andre grupper. For en sykt belastende jobb 1 3
AnonymBruker Skrevet 29. august #8 Skrevet 29. august Hmmmmmm skrev (9 minutter siden): Renhold arbeidere i full jobb burde få pensjonere seg tidligere enn andre grupper. For en sykt belastende jobb Ja, jeg har jobbet som renholder. Har ikke utdannelse i renhod men jeg skal love deg at jeg var desperat etter jobb og mange er er det. De er ikke vanskelige å be. Anonymkode: 73940...5ed 1
AnonymBruker Skrevet 29. august #9 Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Høres ikke ut som en vanskelig gruppe å lede, men heller at de har en dårlig leder. De er vel også en gruppe som har risiko for blant annet rygg / skulderplagerfor og for å utvikle astma så at de det blir sykmeldinger er jo forståelig. Anonymkode: 53595...747 Du kan jo prøve å lede renholdere selv og se hvordan det går 😉 Anonymkode: 6ddfa...830 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. august #10 Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Vitenskapelig ansatte i UH-sektoren er de vanskeligste å lede. Anonymkode: 80b75...d1d Haha, helt enig! Det er en salig blanding av folk som tilhører en eller flere grupper av disse (samtidig): - primadonnaer - ekstreme individualister - fagnerder med et grandiost selvbilde - nevrodivergente - manglende språkkunnskaper (gir misforståelser og dessuten kulturkræsj) - arbeidsnarkomane - ispedt med en dæsj folk som er arbeidssky, men klarer å skjule det - endringsresistente Anonymkode: d282b...f13 4
AnonymBruker Skrevet 29. august #11 Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Haha, helt enig! Det er en salig blanding av folk som tilhører en eller flere grupper av disse (samtidig): - primadonnaer - ekstreme individualister - fagnerder med et grandiost selvbilde - nevrodivergente - manglende språkkunnskaper (gir misforståelser og dessuten kulturkræsj) - arbeidsnarkomane - ispedt med en dæsj folk som er arbeidssky, men klarer å skjule det - endringsresistente Anonymkode: d282b...f13 «Som å gjete katter.» Anonymkode: d282b...f13 1
AnonymBruker Skrevet 31. august #12 Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (På 29.8.2025 den 23.34): Haha, helt enig! Det er en salig blanding av folk som tilhører en eller flere grupper av disse (samtidig): - primadonnaer - ekstreme individualister - fagnerder med et grandiost selvbilde - nevrodivergente - manglende språkkunnskaper (gir misforståelser og dessuten kulturkræsj) - arbeidsnarkomane - ispedt med en dæsj folk som er arbeidssky, men klarer å skjule det - endringsresistente Anonymkode: d282b...f13 😅 Vil også anta de kan være vanskelig å lede fordi de ofte har langt høyere utdanning enn den som skal lede, bedre til å argumentere, være kritisk, ekspert på sin jobb, og mer Anonymkode: 3e60b...821 1
AnonymBruker Skrevet 31. august #13 Skrevet 31. august Jeg har ikke personalansvar selv, men jobbet en periode i administrasjonen ved et institutt for klassiske fag ved et universitet og den gjengen der virket ganske vanskelige å lede. Professorer som hadde jobbet der siden før krigen omtrent, nektet å tilpasse seg nye krav, nektet å samarbeide med andre og generelt hadde så mange nykker at man får hudsopp. Husker spesielt at HELE instituttet skulle flytte og én snåling som var godt over pensjonsalder allerede nektet å bytte kontor og dermed ble sittende igjen i den gamle fløyen, to bygg unna resten av avdelingen. Tror faktisk han nærmest ble kastet ut og tvunget til å gå av etter hvert. Han gjorde minimalt av pålagte oppgaver, men hadde stadig egne prosjekter som han styret med. Så var der alle amanuensisene som hele tiden hadde sitt eget drama going on, med stadige forsøk på å markere seg faglig. Det er ikke så lett å jukse seg til resultater i denne grenen av vitenskap, men tror jaggu det var en som fikk et større arbeid underkjent fordi han hadde tatt seg så store friheter i egne oversettelser av greske originalverk at det var omtrent å regne som fri diktning. Opp til flere var gift eller i forhold med hverandre og søkte stadig om å få reise på mer eller mindre relevante konferanser i utlandet - sammen. Og stipendiatene, da. Veldig spesielle, stillferdige typer som hadde sittet på lesesalen og vært usosiale hele studietiden og plutselig skulle undervise med skarve 10 stp. didaktikk som var obligatorisk og som flere av de prøvde å lure seg unna fra å ta. Fikk så mange klager av studentene selv om de egentlig prøvde relativt hardt, men mestret ikke den mellommenneskelige delen av jobben. Jeg har hatt flere ikke-akademiske stillinger innenfor universitetssektoren og møtt utrolig mange flinke, men også spesielle folk, men klassiske fag tok kaken og var utrolig slitsomme å forholde seg til. Anonymkode: 9da9d...1ab 5 1
AnonymBruker Skrevet 31. august #14 Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (På 29.8.2025 den 23.35): «Som å gjete katter.» Anonymkode: d282b...f13 Fantastisk beskrivelse 😂 Anonymkode: 80b75...d1d 3
AnonymBruker Skrevet 31. august #15 Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (11 timer siden): 😅 Vil også anta de kan være vanskelig å lede fordi de ofte har langt høyere utdanning enn den som skal lede, bedre til å argumentere, være kritisk, ekspert på sin jobb, og mer Anonymkode: 3e60b...821 De som skal lede dem er ofte av samme ulla selv (inkludert at de har PhD). Det er ikke alle som burde være ledere, for å si det sånn. I noen tilfeller er det slik at folk blir ledere fordi ingen andre vil - de vil holde på med fag, ikke dille med personalsaker. Dermed er det folk som er fullstendig uegnet som omsider sier ja til å ta lederansvar. Vi har opptil flere ansatte der jeg jobber som er helt hinsides. De hadde fått sparken ved ethvert annet arbeidssted. Jeg kan ikke skrive mer fordi det ellers er lett å gjenkjenne, men det er helt hinsides. Det er snakk om alt fra grovt misbruk av sykepengeordningen, mobbing av kolleger, og faktisk (og dokumenterbart) ikke gjøre noen jobb, til så kritisk mangel på basal HMS-forståelse at det var er flaks at ingen har dødd. Anonymkode: d282b...f13 3
AnonymBruker Skrevet 31. august #16 Skrevet 31. august Alle dårlige ledere møter vanskelige grupper å lede. Noen ganger må man se på seg selv først. Anonymkode: 230ce...10d 1
Snok1 Skrevet 31. august #17 Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (På 29.8.2025 den 23.35): «Som å gjete katter.» Anonymkode: d282b...f13 Jeg pleier å si «å gjete kattunger», oversatt fra «like herding kittens». Uansett et fantastisk bilde som jeg selv bruker mye i min ledergjerning. 1
AnonymBruker Skrevet 1. september #18 Skrevet 1. september Er leder i helsevesenet. Synes ufaglærte er enkle men tidkrevende å lede, da de trenger tett oppfølging. Ofte trenger de opplæring i elementære ting som å møte på jobb når man har vakt, og at man må gi beskjed om fravær. Å lede de med høy utdannelse er mindre tidkrevende men krever mer av meg f.eks. må være ekstra nøyaktig med ordvalg. Begge grupper er like sta. Anonymkode: e5991...c96 3
AnonymBruker Skrevet 1. september #19 Skrevet 1. september Veldig ressurssterke mennesker kan være utfordrende å lede om de er bedrevitere. Det er energikrevende. Årsaken er at samarbeid kan være vanskelig siden de ikke har lært det. Anonymkode: fef5c...acd
AnonymBruker Skrevet 1. september #20 Skrevet 1. september Er selv lærer, og tror det er en veldig vanskelig gruppe å lede. Folk er vant til å styre selv, og er nok i utgangspunktet veldig skeptiske til alle som prøver "bestemme" over dem. Noen av dem har også "krav" som nok ville vært helt hinsides alle steder, som f.eks. "jeg jobber 100%, men må gå fra jobb kl. 13.00 hver fredag for å følge barnebarnet mitt påballetten". Også er det så mange forskjellige folk, med ulik bakgrunn, ulike mål og ulike meninger, så uansett hva lederen gjør, blir det feil for noen. Anonymkode: f046f...50f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå