AlexandraX Skrevet 29. august #1 Skrevet 29. august Ja, jeg har levd under stein de siste årene og kunne ikke gitt mer fæn om politikk. Noen som kan opplyse meg i enkle ord sånn at jeg kan forstå? - Ukraina-jeg vet bare at det er krig siden 2022, ikke noe spesielt nytt der? - Israel-jeg vet at de kjemper mot Gaza. Trist, men det har dessverre alltid vært krig i verden. Hvorfor får akkurat denne krigen så mye oppmerksomhet, i motsetning till andre konflikter? - Trump- jeg vet at han ble president i år. Men hvorfor er folk så sinte pga det? De har jo demokrati i USA? Og han var jo president i 2016? 2 2
Bacteria Skrevet 29. august #3 Skrevet 29. august AlexandraX skrev (Akkurat nå): Hjelp meg! Hehe… Tror du trenger å lese litt, se film, whatever. Ukraina er ikke jeg noen ekspert på. Men Midtøsten-konflikten er jo gammel som alle høyder. Nå har jeg nylig vært på Viaplay og sett Kingdom of heaven. Den handler om når de kristne korsfarerne holdt Jerusalem på 1100-tallet. Blodig affære. I etterteksten på filmen står det at 1000 år senere er det fortsatt ikke fred der. Kjernen i konflikten er vel at det er tre religioner som regner særlig Jerusalem som sitt hellige sted, pluss at jødene regner Palestina som sitt historiske hjemland. Så kan du legge lag på lag, både bokstavelig og figurativt. Under moskéene på Tempelhøyden ligger… salomos tempel. Sleng på jødehat, muslimhat og holocaust. Sleng så på at konflikten har blitt identitetspolitikk særlig i Norge av en eller annen grunn. Valgkampen har blitt helt ødelagt av Gaza, det har kun handlet om Gaza og hvem som skal ha hvilken posisjon og være statsministerkandidat. Trump? Det er vel fordi fyren fremstår som en idiot. Om han er så komplett idiot som media vil ha det til er jeg ikke så sikker på. 1 2
Mandagsunge Skrevet 29. august #4 Skrevet 29. august (endret) Ukraina: lite nytt Gaza: Tidlegare "krigar" der har vart i nokre veker, denne er snart på tredje året og andelen drepne sivile er så grotesk at det er eit oppriktig spørsmål om israelske myndigheiter med vilje går etter dei eller om dei berre gjer faen. Gaza var eit av dei mest miserable landstykka på herrens planet før; no er det eit definisjonsspørsmål om Israel (av alle land!) gjer seg skuldige i folkemord der. Trump: Han (eller systemet rundt han) driv med systematisk nedbygging av demokratiske institusjonar (statsberande kontrollpunkt, altså, ikkje det andre partiet). Førre gong han var president var det folk innad i systemet som bremsa dei villeste påfunna hans og det republikanskje partiapparatet hadde ein del folk som i alle fall prøvde å stogge han. Desse manglar no. Endret 29. august av Mandagsunge 1 1
Haldrup Skrevet 29. august #5 Skrevet 29. august Samtlige av verdens kriger og konflikter som noen gang har hendt eller kommer til å hende kan summeres til: "SINTE GAMLE GUBBER SOM VIL EIE VERDEN ALENE" Mye vil ha mer, sier man... Dette er akkurat samme saken.... Det største problemet i verden er oss mennesker, vi kommer til å bli skyld i vår egen undergang...!!!!!
Gratis Skrevet 30. august #6 Skrevet 30. august AlexandraX skrev (9 timer siden): Ja, jeg har levd under stein de siste årene og kunne ikke gitt mer fæn om politikk. Noen som kan opplyse meg i enkle ord sånn at jeg kan forstå? - Ukraina-jeg vet bare at det er krig siden 2022, ikke noe spesielt nytt der? - Israel-jeg vet at de kjemper mot Gaza. Trist, men det har dessverre alltid vært krig i verden. Hvorfor får akkurat denne krigen så mye oppmerksomhet, i motsetning till andre konflikter? - Trump- jeg vet at han ble president i år. Men hvorfor er folk så sinte pga det? De har jo demokrati i USA? Og han var jo president i 2016? Krigen i Ukraina startet i 2014. 1
Catch22 Skrevet 30. august #7 Skrevet 30. august (endret) Gratis skrev (9 timer siden): Krigen i Ukraina startet i 2014. Ja det kan man vel si, men den virkelige konflikten startet mye tidligere og med Vestens brutte løfter om at NATO ikke skulle utvide østover. Likevel har minst 14 tidligere østblokkland blitt tilknyttet NATO som snører seg til rundt Russlands grense. Presidenten i Ukraina ble styrtet i et USA støttet kupp i 2014 og måtte flykte til Russland. Det resulterte i at Russland annekterte Krim halvøya, om jeg har forstått rett. Russland vil i dag ikke under noen omstendigheter godta at også Ukraina går med i NATO, så dette stikker nok mye dypere enn man får inntrykk av. Ser man på lenken til en NRK artikkel av Gro Holm som jeg la ved, så er det mange, også i USA som har advaret mot denne utviklingen. Det burde dermed ikke komme som en bombe at Russland omsider reagerte, men selv jeg ble overrasket over at de faktisk gikk inn i Ukraina. Men man kan jo lure på hva USA ville gjort om en Russlands ledet militærallianse begynte å etablerte seg i Canada, på Cuba og i Mexico, og med et enormt krigsmaskineri som ville satt USA i sjakk. Endret 30. august av Catch22 1
Gratis Skrevet 30. august #8 Skrevet 30. august Catch22 skrev (1 time siden): Ja det kan man vel si, men den virkelige konflikten startet mye tidligere og med Vestens brutte løfter om at NATO ikke skulle utvide østover. Likevel har minst 14 tidligere østblokkland blitt tilknyttet NATO som snører seg til rundt Russlands grense. Presidenten i Ukraina ble styrtet i et USA støttet kupp i 2014 og måtte flykte til Russland. Det resulterte i at Russland annekterte Krim halvøya, om jeg har forstått rett. Russland vil i dag ikke under noen omstendigheter godta at også Ukraina går med i NATO, så dette stikker nok mye dypere enn man får inntrykk av. Ser man på lenken til en NRK artikkel av Gro Holm som jeg la ved, så er det mange, også i USA som har advaret mot denne utviklingen. Det burde dermed ikke komme som en bombe at Russland omsider reagerte, men selv jeg ble overrasket over at de faktisk gikk inn i Ukraina. Men man kan jo lure på hva USA ville gjort om en Russlands ledet militærallianse begynte å etablerte seg i Canada, på Cuba og i Mexico, og med et enormt krigsmaskineri som ville satt USA i sjakk. Godt sagt! Det var vel spesielt Nato møtet i april 2008 det ble bestemt at Ukraina og Georgia skulle bli de neste utvidelsene av organisasjonen. Siden den gangen har vesten dyttet og dyttet helt til (noen) fikk det de ville ha, en krig mot Russerne. Det blir som jeg skal gi deg gjentatte ørefiker for så å bli overrasket over at du slår tilbake.😯 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå