AnonymBruker Skrevet 30. august #21 Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (14 timer siden): Har de for dårlige digitale evner, er surmagede , late og likegyldige?Eller er de fremdeles gode å ha? Anonymkode: 4517c...1b3 Huh? Motsatt. Hadde vi plutselig mistet den demografien, hadde ting gått rimelig til helvete, fort. Det er noen åpenbare forskjeller på de yngre og de eldre på jobb. De yngre har langt mer fravær feks. De har også en del merkelige «krav» og forventninger som for meg kan fremstå som absurd. Aldersmessig er jeg hverken/eller. Jeg er ikke blant de yngre eller de eldre, men sitter godt plassert i midten. Vi ansetter nå konsekvent godt erfarne folk. Deres nettverk, erfaring, kunnskap og arbeidsmoral er gull verdt. Det er selvfølgelig synd at det er vanskelig for yngre å få jobb, men jeg forstår utrolig godt hvorfor det er sånn. Anonymkode: ab7d0...b32 2
AnonymBruker Skrevet 30. august #22 Skrevet 30. august Det er vel mest på innovasjon at unge er bedre, dette handler jo om aldring hvor det gradvis går litt tregere når en begynner å nærme seg 50. I de aller fleste andre yrker er jo kombinasjonen erfaring og rutiner gull. Anonymkode: 05c5f...497 2
AnonymBruker Skrevet 30. august #23 Skrevet 30. august Har et inntrykk jo eldre jo surere er de. Anonymkode: e5f28...313
AnonymBruker Skrevet 30. august #24 Skrevet 30. august Så absolutt på de eldre kollegene (50-60+) som store ressurser da jeg var i 20-årene. Det var riktignok et par som var helt håpløse på det digitale 🤣 men de hadde andre styrker. Anonymkode: 8489b...e75
AnonymBruker Skrevet 30. august #25 Skrevet 30. august Jobber som tømrer. De på 50+ er en kjemperessurs og vi er helt avhengige av det. Vi yngre lærer masse gamle triks og tips. Og de kan veldig mye og jobber så jevnt. Bedriften hadde gått konkurs uten dem. Anonymkode: 01cd1...ffb 2
AnonymBruker Skrevet 30. august #26 Skrevet 30. august Jeg er 50 og føler meg absolutt ikke utdatert. Er jo ikke slik at hjernen slutter å fungere og at man ikke kam lære noe nytt etter en viss alder. Nye systemer innenfor ikt er ikke et problem, for det er særdeles lite som skiller det nye fra det gamle. Og man vet også man ikke ødelegger et system om man trykker feil i innkjøringen. Jeg tror at yngre og eldre kan lære mye av hverandre. De som er helt nyutdannet har med seg det nyeste innen forskning, og det blandet med erfaring blir veldig bra. Jobber innen utdanning. Anonymkode: fd863...178
AnonymBruker Skrevet 31. august #27 Skrevet 31. august Jeg er over 50 og har jobbet i samme lille bedrift i snart 20 år. Nå er jeg en av de eldste, når jeg startet var jeg yngst. Som eldst og garantert dinosaur for Gen Z, opplever jeg at min kompetanse utnyttes, da jeg har vært borti de fleste prosesser i bedriften gjennom disse årene. Er noen usikre, er det meg de kommer til, selv min leder. Jeg involveres i mange oppgaver som jeg egentlig ikke skal holde på med, fordi jeg en eller annen gang har gjort dette, og kan bistå. Nå skal det sies at det har vært min oppgave de siste 10 årene å implemetere digitalisering i bedriften, så jeg sitter ikke og lærer bort 20 år gammel informasjon. Men jeg lærer lite av mine yngre kollegaer. Dessverre føler jeg at mange av dem er lite engasjert i jobben. De gjør det de må av oppgaver, og er lite villig til å stå på i perioder. Selv har jeg hatt kollegaer som har vært 10-25 år eldre enn meg, og jeg må nok innrømme at det har vært greit at de har gått av men pensjon. Et par burde nok gjort det en stund før også. Interessen for jobben var ikke tilstede, og de var ikke mottakelig for nye enklere løsninger. Men om det skyldes alder, eller kun generell interesse for jobben er jeg usikker på. For min egen del vet jeg at jeg kommer IKKE til å jobbe til jeg er 70. For det første ønsker jeg å ha muligheten for å reise masse før helsa blir for dårlig. For det andre vil jeg ikke bli en belasning for mine kollegaer. For det er ingen tvil om at man tar til seg ny informasjon mye dårligere jo eldre man blir. Anonymkode: 82521...f17
AnonymBruker Skrevet 31. august #28 Skrevet 31. august Eldste kollegaen vår er faktisk 77, og en av de flinkeste i sin avdeling med stort pågangsmot og godt humør. Aldri syk heller. Engelskkunskapen er litt så som så, og det går tregt med dataen, ellers er han en kjemperessurs. Anonymkode: 85f41...039
AnonymBruker Skrevet 31. august #29 Skrevet 31. august Hvorfor starter du flere av disse trådene? Den andre var vel pensjonister? Har du for vane å se ned på folk? Anonymkode: e4032...59c 1
AnonymBruker Skrevet 31. august #30 Skrevet 31. august Hos oss er det såpass spesialisert at det er svært sjeldent det dukker opp ansatte under 30. Folk suser rett og slett for mye rundt i 20-årene uten tydelige utdannings- og spesialiseringsplaner. De flinkeste folka hos oss er stort sett mellom 30-60. Etter fylte 60, så begynner det som regel å komme begrensninger og helseproblemer. Samtidig så er alle de gravide damene i 30-åra det aller største problemet, med langtidsfravær som går hardt utover resten, da arbeidsoppgavene deres må overtas av andre. Graviditet har de siste 10 årene blitt mer og mer ansett som en svært krevende langtidssykdom. Anonymkode: 743d4...5da
Anonym6789 Skrevet 31. august #31 Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (På 29.8.2025 den 23.03): Jeg jobber i barnehage, og vi har personale fra 19-65. De over 50 er sjeldnere syke, stiller oftere opp, har en erfaring og trygghet som er gull verdt for utrygge førstegangsforeldre på tilvenning. Men samtidig er de yngre gjerne litt mer lekne og vil lære av de eldre. Jeg er så takknemlig for at vi har alle aldersgrupper! Anonymkode: dcb6a...f0d Enig i dette! Både yngre og eldre har sine sterke sider. Er man en dårlig arbeidstaker handler det om helt andre ting enn alder 2
AnonymBruker Skrevet 1. september #32 Skrevet 1. september Hos oss er de fleste fantastiske. De stresser ikke med ting, de har god kontakt med kundene, og kan løse alle problemer som kommer. Mitt fag er relativt nytt for dem, men de fleste har respekt for at det også er behov for slike som meg, selv om det ikke var like viktig før. Jeg som har møtt mye motstand mot faget mitt i tidligere år synes det er veldig fint. Anonymkode: dea8f...dc1 1
AnonymBruker Skrevet 1. september #33 Skrevet 1. september Mine beste kolleger er/var over 60😄 Noen av de har gått av med pensjon nå, savner dem! Så mye erfaring og klokskap. Har lært mye av dem om lederskap, om personalhåndtering, gruppedynamikk og mye annet. Anonymkode: 76b5a...c08 1
AnonymBruker Skrevet 1. september #34 Skrevet 1. september Forloveden min har akkurat bikket 50 og er ekstremt ettertraktet konsulent nettopp pga erfaringen har har. Er vel heller han som blir litt oppgitt over at de han jobber med ofte føles mer som en last enn en ressurs fordi han er så sykt dyktig på det han gjør. Så alle de yngre er så redd for å gjøre noe feil at de konstant maser på han om det de gjør er bra nok.... Litt som han er lærer for en flokk med lærlinger🫣🤭 Anonymkode: 4b7fd...f27
AnonymBruker Skrevet 2. september #35 Skrevet 2. september Jobber innen IT, og vi får inn fire til seks nye lærlinger årlig. Med andre ord så blir jeg godt kjent med hvordan status er på de yngre i dag, og særlig deres digitale kompetanse. Og dette er unge som tross alt er skolerte innen IT. Det er skremmende lavt nivå altså. Jeg har møtt de som ikke forstår filer og mappe-strukturen, en som hadde fylt opp c-stasjonen smekk full så maskinen ikke lenger kjørte ordentlig - d-stasjonen var helt tom, med en TB ledig 🤣 Bare et eksempel, men de er det svært mange av. Det virker som om ferdighetene på bruk av ulike apper er ganske tilstede, men å forstå hva som skjer i kulissene, selv på et så enkelt nivå som filsystem og diskplass, er utenfor hva man kan forvente. Ganske spesielt, egentlig. Forskjell på HTTP og HTTPS, generelt hva et API er, skrive et lite script for å automatisere en sysadmin-oppgave ol - ting man burde kunne forvente kunnskap om fra en IKT-elev er også manglende. Det denne gruppen dog ikke kommer med er en belærende holdning til oss. De forstår veldig, veldig raskt at det ville bare blitt flaut. Heldigvis er det ofte en fasit innen informatikk. Er selv godt over 40, men min siste grad ble tatt for bare noen få år siden. Anonymkode: 57fd9...aae 1
AnonymBruker Skrevet 2. september #36 Skrevet 2. september Alder har ikke så mye å si om kunnskap, min far er 75 år og den alle går til når det gjelder it kunnskap. Når jeg vokste opp var min far den første som fikk pc i hus, vi hadde internett og alt som kunne gjøres på pc ble gjort på pc. Husker når jeg flyttet ut brukte jeg mobilbank, min far var helt oppgitt å dro å kjøpte en bærebar pc til meg å koblet meg på nett. Han har jobbet innen it omtrent hele sitt voksne liv, han er analytiker, og har fortsatt it som hobby, han hjelper ungdommen med it problemer i dag. Så når det gjelder kunnskap om it går dette på interesse, og ikke alder. Jeg begynte i jobben min som 22 åring, ble tatt godt i mot av mine eldre kolleger som bidro til at jeg i dag er såpass dyktig i yrke mitt. Og ikke minst alle historiene de hadde fra "gamle" dager. Mange av de er savna, og føler i dag at det er mitt ansvar å føre mange av de historiene videre. Anonymkode: cbf09...208
AnonymBruker Skrevet 2. september #37 Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (På 29.8.2025 den 21.44): Har de for dårlige digitale evner, er surmagede , late og likegyldige?Eller er de fremdeles gode å ha? Anonymkode: 4517c...1b3 Min personlig erfaring er at de blir en byrde, jeg tror ikke det er sånt overalt og ofte de som er eldre har mye gode erfaring i bunn som er meget viktig å ha med seg, men de er ikke nykserrig i ta seg nye rutiner, metoder eller hører andre iderer, de liker ofte hvordan det har vært i mange år, svar dårlig på den digitale arena og det forventes ikke at man kan alt med en gang, men når man i tillegg vil ikke lære eller prøve det ut, så er det null sjanse å bli god på det. I mitt arbeidsted så er jeg den eneste i 20 årna og må si at jeg blir overbelastet av arbeidsoppgaver, fordi mine eldre kollegar bruker lang tid på en arbeidsoppgave, de er ikke effektive med tiden, ikke bruke den digitale verktøye til deres fordel som betyr at jeg hjelper alle mine kollegaer med simple pc greier som de burde ha klart selv ( som tar veldig mye av tiden min når 5 stykker trenger hjelp). SJefen min har gitt opp på å gi dem " kompliserte oppgave" som egentlig ikke er det, hvor jeg måtte ha gjort det fordig jeg gjør det.... ikke er de intreserte i kompetanse utvikling som vil si at vi møter utfodringer med ulike mennesker hvor det er lurt å ha den kompetansen i bakgrunn... så ja... de er ikke ressurs der jeg jobber, hvor rett og slett har blitt en påkjenning og jeg er sliten å gjøre jobb for 5 andre... dette er kun min personlig erfaring og jeg snakker ikke for alle... Min personlige erfaring er at dette kan oppleves som en byrde. Jeg tror ikke det er slik overalt, og jeg anerkjenner at mange eldre kollegaer har verdifulle erfaringer som er viktige å ta med seg videre. Samtidig opplever jeg at enkelte ikke er nysgjerrige på å tilegne seg nye rutiner, metoder eller å lytte til andre ideer, de foretrekker ofte å fortsette slik ting har vært gjort i mange år. På den digitale arenaen ser jeg at det er utfordringer. Det forventes selvsagt ikke at man kan alt med en gang, men når man heller ikke ønsker å lære eller prøve, blir det vanskelig å utvikle seg. På min arbeidsplass er jeg den eneste i 20-årene, og jeg opplever ofte å bli overbelastet fordi mange av mine eldre kollegaer bruker mye lengre tid på oppgaver og ikke benytter digitale verktøy effektivt. Resultatet er at jeg ender opp med å hjelpe flere med enkle PC-oppgaver som de egentlig burde klart selv, noe som tar mye tid når det gjelder flere personer. Jeg opplever også at min leder i praksis har gitt opp å gi visse oppgaver til andre, fordi de anses som «kompliserte», selv om de egentlig ikke er det, og jeg må derfor ta dem på meg. I tillegg er det lite interesse for kompetanseutvikling, noe som gjør at vi står svakere i møte med ulike utfordringer i arbeidet. Alt dette gjør at jeg ofte føler meg sliten og at jeg bærer et ansvar som i realiteten burde fordeles på flere. Dette er kun min personlige erfaring, og jeg snakker ikke på vegne av alle. Anonymkode: 6dbbc...39d
sminkebord Skrevet 5. september #38 Skrevet 5. september Setter stor pris på de fleste. De har som regel mye kompetanse og erfaring. Ikke alle er like flinke teknologisk, men jeg hjelper gjerne til med det. Jeg lærer de litt når det kommer til det teknologiske, og de lærer meg mye når det kommer til det faglige. Har også møtt noen som bare virker dritlei av jobben og som synes at alt var bedre før. Det synes jeg er slitsomt. Skal ikke dømme den siste gruppen for mye, da jeg kan se for meg at jeg blir en av de selv😂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå