Gå til innhold

Er jeg aseksuell??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler ingen behov for å ha sex, hverken med menn eller kvinner. Jeg liker å få klemmer og å ligge inntil, men jeg stopper helt opp dersom det kan se ut som at det skal føre til sex. Jeg er 46 år, kvinne, har 3 barn og har vært seksuelt aktiv tidligere med de jeg har hatt et forhold til. De siste 10 årene har jeg hatt null nada og ingen lyst eller behov for sex..  

Anonymkode: 90341...6a7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så du har hatt lyst før?? I såfall kan det jo tenkes det er perimenopause eller noe annet som har påvirket lysten. 

• Nyttig 1
Skrevet

Ja. Det er fullt mulig å være aseksuell i perioder. Aseksuell er ikke nødvendigvis noe du er født som og forblir livet ut. Det er mye av seksuell orientering som er flytende. Også aseksualitet.

Skrevet

Det kan skyldes hormonmangel. Hvis du savner å ha lyst, bør du oppsøke en gynekolog eller andre som kan kvinnehelse. I mange tilfeller kan de hjelpe til med å få lysten tilbake. Du er litt ung for overgangsalder, kanskje, men dette er ikke noe uvanlig å oppleve i overgangsalderen.

Anonymkode: 6b9fc...148

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg føler ingen behov for å ha sex, hverken med menn eller kvinner. Jeg liker å få klemmer og å ligge inntil, men jeg stopper helt opp dersom det kan se ut som at det skal føre til sex. Jeg er 46 år, kvinne, har 3 barn og har vært seksuelt aktiv tidligere med de jeg har hatt et forhold til. De siste 10 årene har jeg hatt null nada og ingen lyst eller behov for sex..  

Spørsmålet er vel hvorfor du hadde sex før? fordi du faktisk følte kåthet og hadde lyst på partneren, eller fordi du følte sex er viktig og en forventet del av et forhold?

Hvis du har vært lite seksuell hele livet og hatt sex fordi det føltes nødvendig, forventet eller noe som kanskje var mest spennende da du var ung og nyforelsket, så er du nok aseksuell. Hvis du derimot har hatt sexlyst før og hatt behov for et aktivt sexliv tidligere, men har mistet piffen, så tenker jeg at det like gjerne kan være perimenopausen og hormonubalanse som gjør det.
Har du andre symptomer/plager som hetetokter, søvnvansker, hjernetåke, leddsmerter, humørsvingninger (eller angst, depresjon, bekymringer) eller endringer i menssyklusen? Hvis ja, burde du snakke med en gynekolog og se på muligheten for hormonterapi. Det kan tas syklisk også, og hvis du allerede har hormonspiral, trenger du bare østrogen. Og eventuelt en liten dæsj testosteron, men det er ikke alle leger som skriver ut. 

Anonymkode: 7d0d7...134

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det kan skyldes hormonmangel. Hvis du savner å ha lyst, bør du oppsøke en gynekolog eller andre som kan kvinnehelse. I mange tilfeller kan de hjelpe til med å få lysten tilbake. Du er litt ung for overgangsalder, kanskje, men dette er ikke noe uvanlig å oppleve i overgangsalderen.

Anonymkode: 6b9fc...148

Nei, hun er ikke spesielt ung med mindre hun har mistet mensen helt og er postmenopausal. Selv da er man bare litt tidlig ute. Det er mer vanlig enn uvanlig at kvinner på 46 år er på god vei inn i overgangsalderen. Man kan ha store endringer i hormonnivåer lenge før man mister mensen og kommer i "ordentlig" overgangsalder, og mange opplever derfor plager allerede i perimenopausen (opptil ti år før man mister mensen helt).

Jeg er 48 år og var postmenopausal som 47-åring (da var det mer enn ett år siden siste mens). Gynekologen sa jeg var litt tidlig ute med å være helt ferdig, men at det likevel ikke var så tidlig at det ansås som noe unormalt eller sykelig. Gjennomsnittlig slutter damer å menstruere rundt 51 år, og det betyr at noen mister mensen som 45-åring og noen mister den først når de er nærmere 55-60 år. Dette varierer like mye som når jenter starter å menstruere i puberteten.

Anonymkode: 7d0d7...134

• Nyttig 2
Skrevet

Går du på hormonprevensjon? Det tok knekken på all lyst hos meg.

Anonymkode: 7dc39...b84

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Går du på hormonprevensjon? Det tok knekken på all lyst hos meg.

Anonymkode: 7dc39...b84

Ja jeg bruker hormonspiral, men det har jeg kun hatt det siste året

ts

Skrevet

Dette er uansett ikke noe noen andre kan definere for deg. Du må selv finne ut for deg selv. Som noen sier lenger opp her, hvis du savner med intimitet, kan du snakke med legen din som en start, men hvis du er fornøyd med situasjonen og ikke opplever noe savn, kan du vel kalle deg aseksuell om du ønsker. Du bestemmer helt selv.

Anonymkode: 3b4a1...96e

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg savner ikke intimitet i det hele tatt. Faktisk er jeg endelig lykkelig vel vitende om at jeg etter at samboeren min flyttet ut slipper å ha mer sex. Jeg har alltid ment at sex er oppskrytt, og ja jeg har vel hatt det kun fordi jeg følte at det var forventet i et forhold. But no more! 🙂 

ts

• Hjerte 1
Skrevet

Onanerer du eller er all lyst borte?

Anonymkode: d8c61...4db

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg savner ikke intimitet i det hele tatt. Faktisk er jeg endelig lykkelig vel vitende om at jeg etter at samboeren min flyttet ut slipper å ha mer sex. Jeg har alltid ment at sex er oppskrytt, og ja jeg har vel hatt det kun fordi jeg følte at det var forventet i et forhold. But no more! 🙂 

ts

Hvis du kun har hatt sex fordi det føltes forventet i forhold og ikke opplever sexlyst, så er du sannsynligvis aseksuell.

Anonymkode: c1a0d...a30

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du kun har hatt sex fordi det føltes forventet i forhold og ikke opplever sexlyst, så er du sannsynligvis aseksuell.

Dette kalles for VOLDTEKT. Punktum. 

Skrevet
AlexandraX skrev (7 minutter siden):

Det er ikke voldtekt hvis hun samtykket?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke voldtekt hvis hun samtykket?

Nei. Hun samtykke ikke. Dette var forventet. 

Skrevet
AlexandraX skrev (11 minutter siden):

Mistenker deg for å trolle.

Men visst argumentet ditt skal være gyldig så må man også innføre begrepet "selvvoldtekt", og om mannen visste at partner egentlig ikke hadde interesse av sex så blir det "assistert selvvoldtekt". 

Anonymkode: f6242...cf5

• Liker 3
Skrevet
AlexandraX skrev (22 minutter siden):

Sorry, men her lukter det Rødt-velger lang vei. 😂

• Liker 5
Skrevet

Jeg har ikke hatt sex på snart 5 år, og savner det ikke spesielt mye. Ikke onanerer jeg spesielt mye heller. Kanskje en runde med meg selv en gang i måneden. 

Jeg er nok av typen som er skrudd sammen slik at hvis jeg får mye sex, så vil jeg ha mer, men hvis det går lang tid mellom hver gang, så blir det litt "tørke" når det kommer til lysten også. 

Det betyr nok at jeg også er aseksuell akkurat nå, men jeg tror også at hvis jeg mot formodning skulle få meg en kjæreste, så vil nok lysten også komme tilbake. 

Anonymkode: 97beb...746

• Hjerte 1
Skrevet
Akhenaton skrev (1 minutt siden):

Sorry, men her lukter det Rødt-velger lang vei. 😂

Hæ? 
Sorry, men her lukter det idiot lang vei. 

Anonymkode: 97beb...746

• Nyttig 1
Skrevet

Håpet du ikke plager andre med dette.

Anonymkode: 4c308...bda

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...