Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg kommer fra en liten plass hvor alle kjenner alle. jeg har fått meg en ny venninne her, som «flyr litt rundt». Selv er hun forlovet med to barn, og jeg ble veldig overrasket over hvordan hun bagatelliserer utroskap. hun er det ofte selv, skammer seg ikke over det og mener at det er en rett hun har som menneske. forloveden hennes vet jo ikke om dette, han ville trolig ikke likt det. hun forteller meg jo om disse liggene sine, og det er jo andre parter i et samboerskap! flere av de er menn jeg godt vet hvem er, og som jeg virkelig iie hadde trodd dreiv med sånn. selv er jeg i tyveårene og har et ti års lang samboerskap og ekteskap, og tanken har virkelig aldri slått meg å skulle gjøre noe slikt mot partneren min.. er det virkelig blitt så vanlig med utroskap?

Anonymkode: 4a605...6b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Virker slik. Jeg fikk tilbud om å være elskerinne. Takket pent nei. 

• Liker 1
Skrevet

Er ikke noen grunn å tro at det har blitt mer vanlig. Sett over et helt liv og alle typer av forhold så er vel det slik at halvparten minst en gang i livet, har vært utro noen gang. I forhold så har omtrent en av ti blitt utro i det forholdet. 

AnonymBruker
Skrevet

Internett florerer av opptatte desperate menn (og sikkert kvinner) … så ja, dette er veldig vanlig.

Anonymkode: ccbab...474

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk har vel i alle tider vært utro, men kanskje ikke så synleg eller lett før i tiden. Gamle historier om at kona fikk barn med elsker, mens mannen "tilga" konen og oppdro barnet som sitt eget og omvendt: sjømenn som har seg med diverse kvinner i hver havn og kanskje en del uekte barn både her og der. Men før var vel det mer skam rundt å skille seg enn å være utro. Det ble feiet under teppet.

Nå er det mye lettere å være utro, fristelser hele døgnet via SoMe. Og det er flere varianter av utroskap som ikke var før.

De fleste med moralen i orden, er vel enig om at utroskap er et svik mot partner. Men hva man velger å gjøre med det, er opptil hver enkelt. Mener jeg da 

Anonymkode: b1da2...a81

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det mest uvanlige her er vel at hun forteller det til venninnene, damer er flink til å holde tett om sånt, for om du holder tett om det så får du også muligheten til å "kaste" stein på andre som er utro.

Anonymkode: 2b155...7e4

AnonymBruker
Skrevet
Fremmed fugl skrev (5 timer siden):

Er ikke noen grunn å tro at det har blitt mer vanlig. Sett over et helt liv og alle typer av forhold så er vel det slik at halvparten minst en gang i livet, har vært utro noen gang. I forhold så har omtrent en av ti blitt utro i det forholdet. 

Joda det er mer vanlig. Alt normaliseres nå for tiden, heldigvis.

Anonymkode: 25b92...cf1

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis du med årene har blitt mer og mer utro, så betyr det ikke at det har blitt mer vanlig. 

Og det er ikke normalisert, og det er også hos unge meget sterke sosiale normer mot utroskap. 

Skrevet

Vi har et åpent forhold, så da er det ikke utroskap. 
Utroskap dreier seg om mer enn hva man gjør med tissen sin. Vi har sex med flere, men er alltid trofaste med hverandre.

AnonymBruker
Skrevet

Det har ikke blitt mer vanlig enn det var før. Kanskje for kvinner bare, siden vi har blitt mer mobile og likestilte også på det feltet. Menn har vært like utro i alle år, det har også vært mer eller mindre godtatt i noen kulturer, klasser og tidsperioder.

Det er bare du som har møtt en (veldig) utro person for første gang i ditt liv. 

Som kvinne som av en eller annen grunn alltid har hatt voldsomt draget på opptatte eldre menn, så har jeg møtt ekstremt mange utro. Det er så vanvittig mye utroskap, at jeg har sluttet å la meg sjokkere for mange herrens år siden.

Så nei, det har ikke blitt mer vanlig eller mer godtatt. Du har bare møtt en person som har fantes hele tiden, bare ikke i din lille krets.

Anonymkode: 60d79...3f2

• Nyttig 1
Skrevet

Etter internett, og sosiale medier kom så er det jo blitt mye enklere å komme i kontakt med folk, så da er vel utroskap en av følgene det får. 
I mine 15 år som singel nå, så har jeg fått mange både spennende og rare forslag fra menn som er i forhold/gift. Både fra venner, bekjente, og ukjente. Og jeg kjenner også mange andre som er utro.
Jeg tror det er mye vanligere enn hva statistikken viser. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Folk har vel i alle tider vært utro, men kanskje ikke så synleg eller lett før i tiden. Gamle historier om at kona fikk barn med elsker, mens mannen "tilga" konen og oppdro barnet som sitt eget og omvendt: sjømenn som har seg med diverse kvinner i hver havn og kanskje en del uekte barn både her og der. Men før var vel det mer skam rundt å skille seg enn å være utro. Det ble feiet under teppet.

Nå er det mye lettere å være utro, fristelser hele døgnet via SoMe. Og det er flere varianter av utroskap som ikke var før.

De fleste med moralen i orden, er vel enig om at utroskap er et svik mot partner. Men hva man velger å gjøre med det, er opptil hver enkelt. Mener jeg da 

Anonymkode: b1da2...a81

Ikke så synlig før? Utroskap ble jo veldokumentert i kirkebøkene og tingbøkene for all fremtid, fordi det var et lovbrudd med strenge straffer og offentlig rettergang.

Tror folk var minst like mye utro før i tiden, mange "uekte" barn er dokumentert opp gjennom tidene.

Anonymkode: a5896...3bb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nok også av de som ikke tror det er blitt mer vanlig enn før, men at det kanskje er mer åpenhet om det enn før. Også har vi jo fått sånne forum som KG her, der det faktisk kan luftes og diskuteres uten at man blir «steinet» - med annet enn skrevne ord da. 🤪 Så vil jeg si at oppførselen til din venninne virker å være litt ekstraordinær, men «flyfiller» fantes da jeg var ung også. Alle på små steder visste hvem de damene der var lissom…

Det jeg er mer overrasket over er hvor mange det er på min alder (50+) som også gjør dumme ting. Og ja, som noen har skrevet over; det er nok blitt lettere med some og smarttelefoner, men jeg tenker også at det sånn sett er flere steder å bli avslørt på. En ting er hvert fall sikkert: å bli tiltrukket av noen andre enn partneren er veldig vanlig, det skjer vel alle en gang vil jeg nesten si, men å agere på det som noen gjør? At de tør. Jeg har sett så mange utrolig stygge brudd pga at utroskap blir oppdaget. Jeg skjønner ikke at noen tar sjansen og tenker at det er verdt det. 🙈

Anonymkode: 7f431...518

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er naivt å tro at utroskap er moderne handling. Det er bare at nå er det lov å skille seg pga utroskap uten at samfunnet straffer deg. Før skilte man seg ikke og kalte det ofte «la menn være menn» osv.. Samme med barnemishandling. Like mye før, men man skulle aldri snakke om naboens måte å behandle barna sine på. 
verken utroskap eller vold stod det noe om i medier . 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fortell han det, så får han betsemme om dette er noen han skal leve med eller ikke. Så dropper du henne som venn, hun er jo ikke en god person. 

Anonymkode: 0e14b...e04

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Fremmed fugl skrev (4 timer siden):

Hvis du med årene har blitt mer og mer utro, så betyr det ikke at det har blitt mer vanlig. 

Og det er ikke normalisert, og det er også hos unge meget sterke sosiale normer mot utroskap. 

Ikkje jeg, men alt slikt normaliseres i mye større grad nå enn før. Dagens unge er helt annerledes enn bare for en generasjon siden. Det er mer av alt og mer liberalt

AnonymBruker
Skrevet
Fremmed fugl skrev (13 timer siden):

Ingen statistikker jeg har sett har vært så lave, detimot myye høyere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Odine skrev (36 minutter siden):

Det er naivt å tro at utroskap er moderne handling. Det er bare at nå er det lov å skille seg pga utroskap uten at samfunnet straffer deg. Før skilte man seg ikke og kalte det ofte «la menn være menn» osv.. Samme med barnemishandling. Like mye før, men man skulle aldri snakke om naboens måte å behandle barna sine på. 
verken utroskap eller vold stod det noe om i medier . 

Det er også naivt å tro at din første setning er det jeg sa. Jeg sa det er blitt mer vanlig, ikke en moderne handling.

AnonymBruker
Skrevet

Fun fact. De som har vært mye utro opp gjennom livet ender ofte opp alene og ensomme når de blir eldre. 

Anonymkode: e5434...9fd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ingen statistikker jeg har sett har vært så lave, detimot myye høyere.

Sannheten er vel at ingen statistikk kan gi oss et helt sikkert svar på dette, blant annet fordi det er en typisk ting folk ikke svarer ærlig på. Også er vi tilbake til den evige diskusjonen om av hva definisjonen på utroskap er da. Der har vi veldig ulike oppfatninger.

Anonymkode: 7f431...518

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...