Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboeren min kjørte hele strekningen på ferien i Italia. Jeg venter på fornyelse av førerkort og har ikke lov til å kjøre i utlandet med bare digitalt. Han synes det var krevende. Folk som hiver seg rett foran feltskifter uten blinklys,  bompengesystem som ikke gir mening, konkurranser om å komme forest mulig inn i rundkjøringen og en flyt han ikke akkurat er vant med! Autostrada og bykjøring  i Italia er noe for seg selv, mener han og slitsomt. Men er det virkelig så ille? Han er desverre lett å vippe av pinnen i utgangspunktet, men lever de opp til klisjeen eller overdriver han? Ikke så enkelt å bedømme for meg som bare er passasjer 

Anonymkode: dc8ef...c5b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er ille. 

Anonymkode: da225...420

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er helt mayhem. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Samboeren min kjørte hele strekningen på ferien i Italia. Jeg venter på fornyelse av førerkort og har ikke lov til å kjøre i utlandet med bare digitalt. Han synes det var krevende. Folk som hiver seg rett foran feltskifter uten blinklys,  bompengesystem som ikke gir mening, konkurranser om å komme forest mulig inn i rundkjøringen og en flyt han ikke akkurat er vant med! Autostrada og bykjøring  i Italia er noe for seg selv, mener han og slitsomt. Men er det virkelig så ille? Han er desverre lett å vippe av pinnen i utgangspunktet, men lever de opp til klisjeen eller overdriver han? Ikke så enkelt å bedømme for meg som bare er passasjer 

Det er ofte flere felt, så kan velge saktefeltet da om han syns det. Ja de kjører tøffere der enn  her og det er mye å følge med på ,men syns tyrkia og andre land er verre.

Anonymkode: 6aec7...5aa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så da har han et poeng? Han blir så fort stresset, så jeg tenkte at han sikkert bare overdriver denne gangen også 😅 Men ja, selv som passasjer ser jeg at de er mer hissig enn i Nord Europa 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjørt bil i Italia i en uke, to ganger. Null stress. Men motorvei med 130 krever mer konsentrasjon enn 80. Har kjørt i byer som Milano, Torino, Venezia og kjørt over Stelvio Pass. Om man er trygg sjåfør er det ikke mer styr enn i andre land. Å være på road trip I Italia er nydelig. 

Anonymkode: 1d2b9...b73

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hatet det. 

Anonymkode: f3be9...dad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke vær en jævlig kjip baksetesjåfør!

Anonymkode: 8b3a4...2ec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en veldig erfaren sjåfør, og har kjørt i Italia, både landevei og storby. Det er ikke supervanskelig, men det er mer å passe på, generelt mindre marginer, folk kjører mer offensivt, og noen er veldig hissig på forbikjøringer og viser det ved å kline seg opp i rumpa di. 

Hvis man lett blir stresset tror jeg man kan slite. Er man generelt oppmerksom, ikke får hetta hvis noe går feil eller man blir tutet på, så skal det gå bra. Pust med magen, og tenk på kjøringen og ikke alt annet som kan distrahere. Lager man kø er det bare å slippe forbi ved første anledning, uten at det er et nederlag. Man kommer ganske greit inn i det etterhvert.

Anonymkode: bd62e...c5b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det går helt fint å kjøre bil i Italia. Kanskje litt mer stressa trafikk der enn i Norge, men om du takler å kjøre i Oslo, går det fint i Italia også.

Anonymkode: 11d6e...257

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er stress å kjøre bil i Italia. 

Anonymkode: 52d65...4cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ikke vær en jævlig kjip baksetesjåfør!

Anonymkode: 8b3a4...2ec

Ikke din buisness, pass på deg sjøl. Og dessuten har jeg ikke sagt noe til han. Bare vet at han fort stresser 

Skrevet

Nei, er ikke min opplevelse. Har fått en syklist på panseret det, men da stå jeg stille og var null problem. Pust med magen å ikke stress så går det bra. Rundkjøring der er mye bedre enn den norske "gas på så ingen slipper inn". 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har vært i Italia i flere ganger, og blir like fascinert over trafikken hver gang:fnise: de kan jo ikke ha trafikkregler der nede, og hvis de har det, har de i alle fall ikke politi som står og tar kontroller. Jeg nekter å tro at vikeplikt er et ord der nede. Det er om å gjøre å komme først til kryss og rundkjøringer, og den med mest nerver stopper først. Det er tuting, prating på telefon og røyking mens man kjører, aggressiv kjøring og sjansespill. Litt interessant å være vitne til.

Anonymkode: 64360...301

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min er ikke redd for å kjøre i nye steder/andre lang. Italia er nok ikke stedet han synes det var morsomt å kjøre i... Nå vi kom litt utpå landet gikk det greit, men der det var mye trafikk derimot...

Anonymkode: 0036d...b33

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Italia krever at du følger med. Det er en del hensynsløs kjøring der på motorveien. I byene kan det være svært trangt enkelte steder og mye folk. Kommer litt an på hvilken by det gjelder og hvilket område av byen. 

Bompenge systemet fungerer helt fint. Det er da absolutt ikke noe stress. 

Anonymkode: e9e11...ba5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hvordan kan du sitte ved siden av og ikke få med deg traffikken?

Anonymkode: b467c...43a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å kjøre bil i middelhavslandene der tempoet og temperamentet er betydelig høyere enn i Norge, er en utfordring, og da særlig i begynnelsen.

Folk er mindre føyelige i trafikken og tenker mest på at de selv skal komme fort frem.

Man må være mer på og være tøffere i trafikken, samtidig som det er viktigere å være våken pga at det er lettere å sneie borti noen i trafikken, fordi man kommer fortere og tettere på hverandres kjøretøy.

Anonymkode: bf318...461

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det går helt fint, særlig på motorveien. Man må bare forstå plassering. Ser mange ikke forstår hvilken fil man skal bruke, og når man legger seg inn.

Bomsystemet er ikke så komplisert. At det oppfattes som stress forstår jeg ikke? 

Eneste stedet jeg kan få litt høy puls er i by. Napoli er vel verste stedet jeg har kjørt, tror jeg. Selv verre enn New York. Men man må bare passe på seg selv, være selvsikker i det man gjør, og ikke gasse/bremse spontant fordi man reagerer på andres valg. 

Anonymkode: ae5bf...025

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.8.2025 den 20.57):

Jeg er en veldig erfaren sjåfør, og har kjørt i Italia, både landevei og storby. Det er ikke supervanskelig, men det er mer å passe på, generelt mindre marginer, folk kjører mer offensivt, og noen er veldig hissig på forbikjøringer og viser det ved å kline seg opp i rumpa di. 

Hvis man lett blir stresset tror jeg man kan slite. Er man generelt oppmerksom, ikke får hetta hvis noe går feil eller man blir tutet på, så skal det gå bra. Pust med magen, og tenk på kjøringen og ikke alt annet som kan distrahere. Lager man kø er det bare å slippe forbi ved første anledning, uten at det er et nederlag. Man kommer ganske greit inn i det etterhvert.

Anonymkode: bd62e...c5b

Enig. 

Jeg har bodd i Italia i mange år, og kjørt mye bil. 

Og man må huske på at det også er forskjeller innen regionene. Generelt kjører de mye penere i nord enn i sør. Spesielt Napoli er berømt for fullstendig hasardiøs kjøring. 

Anonymkode: b2f25...549

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...