Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en baby på fem uker, som legger seg samtidig med meg på kvelden (ca 23). Når begynner man å legge babyer til «barnetid», altså sånn i sjutiden, slik at man får litt «fri» på kvelden?

Anonymkode: 537f5...00b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Finnes ingen fasit. Vår er 7 mnd og legger seg ca kl 20, har gjort det i et par mnd. 

Anonymkode: ddebd...49b

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner folk som fikk det til fra rundt 3 mnd. Her gikk det ikke før hun var litt eldre, kanskje 5-6 mnd. Men da var det en lang periode jeg måtte legge meg med barnet for hun våknet hele tiden hvis ikke en av oss var der. Så da fikk jeg nesten mindre fri enn 3-6 mnd når hun la seg rundt 21 og sov et par timer alene :P

Anonymkode: 2a39f...bbf

AnonymBruker
Skrevet

Når du selv ønsker 😊 

Anonymkode: 1e6e2...9e1

AnonymBruker
Skrevet

Begge mine kunne legge seg ca 20 relativt tidlig, ca fra 1-2 mnd alder. Da begynte siste lur i stua å bli nokså lang, og jeg ble sittende våken og vente på dem for å kunne legge meg selv. Da fikk de heller legge seg i senga si rundt vanlig leggetid 

Anonymkode: 08ab1...998

• Liker 1
Skrevet

Du kan forsøke å gradvis legge tidligere fra 8 uker. Funket for oss. Først prøvde vi 21, så et kvarter tidligere med noen dagers mellomrom. Husker ikke når leggetiden ble 19, antagelig fra 4-5 mnd. Kommer helt an på barnet. Kjenner flere som aldri fikk til tidlig legging og det betyr ikke at man gjør noe feil. Trøsten er at det ikke nødvendigvis er like krevende å ha de våkne på kveld når de blir større, og når pappaen kan overta for mer av det du gjør nå så går det an å bytte på legging og samvær på ettermiddagene sånn at du får litt fritid.☺️ Og når de begynner i barnehagen blir de automatisk fortere trøtte, du kommer sikkert til å syns at ettermiddagene går altfor fort og at du knapt rekker å få til middag, lek og bading før det er leggetid.😜

AnonymBruker
Skrevet

Her er ungen snart 1 år og sovner ikke før 21 enda.. har prøvd alt 😅  5 åringen legger seg kl 19 da 😆 

Men jeg syns vel det er litt tidlig å begynne å tenke på alenetid når ungen såvidt er født… Tror for din egen del at du bør senke forventningene, for det kan komme mange slitsomme perioder fremover🫣 Og alle barn er forskjellig, så det går ikke an å sammenligne med andre heller. Barna våres er helt forskjellige , selvom vi har prøvd å ha de samme rutinene så funker det bare ikke 😅

Anonymkode: b7226...790

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det kommer jo an på barnet… de er ikke en ting som fungerer bare på ett vis. Enda verre, de fungere ikke likt hver uke en gang. Mine er 7 og 9 år. Har hatt alle mulige leggetider mellom 17:30 og 22 hittil. Er ikke sånn ar alle barn nødvendigvis klarer å sovne kl 19:00 bare fordi forldrene vil ha fri. Ganske greit å være forberedt på.

Men ellers, døgnrytme som likner vår pleier komme rundt 12 uker. Pluss/minus. Men om de er trøtte eksakt 19 er vanskelig å spå. Kan være 18, kan være 21. Men som folk flest så avhenger fast leggetid av en fast våknetid. Ikke sikkert barnet er klart for natta kl 19 om man eks sover til kl 10. tar ikke lang tid før døgnet må være langt bok (tross dupper) før de er klare for natta.

Endret av våren14
AnonymBruker
Skrevet

De begynner ikke å få litt mer døgnrytme før rundt 3 mnd, men når man ammer får barnet melatonin fra morsmelka på kvelden og da kan man i noen tilfeller legge barnet for kvelden i sjutiden før den tid, men det er viktig å påpeke at det ikke betyr at da får man kvelden fri for det. Barnet vil jo likevel sannsynligvis våkne ganske hyppig for amming fremdeles; altså min på 9 mnd ammer jo fortsatt hver 3. Time. og noen kvelder (slik som i kveld) er vi oppe der sånn hvert kvarter. 

Anonymkode: 7dc9f...103

AnonymBruker
Skrevet

Min yngste la seg kl 18:30 fra hun var ca 3 mnd til hun var over 3 år. 
først i 4 års alder kunne vi drøye til ca kl 19 med legging. 
Først da hun var rundt 10 år kunne vi legge kl 20:30. 

men hun har alltid hatt et stort søvnbehov da.. 

Før 3 mnd la hun seg sammen med meg

Anonymkode: df6e2...d6a

AnonymBruker
Skrevet

Det er så vidt forskjellig fra unge til unge... Førstemann fikk vi ikke lagt på skapelig vis før han var rundt 3 år. Før det var det kaos med ni tusen oppvåkninger om natta. En av oss måtte ligge med han for at han skulle sove, vi prøvde alle triks uten hell.

Har nå ei frøken på tre uker også, hun legger vi kl. 20. Da sover hun til 22/23, får mat og sover videre til neste morgen 😅 Gjort det siden fødsel. Det går nok over, jeg forventer hver kveld at hun skal protestere mer - men enn så lenge går det bra. Så jeg har altså to unger - biologiske helsøsken - som er totalt stikk motsatt hva gjelder søvn 🤷🏽‍♀️ 

Anonymkode: 21ed6...048

AnonymBruker
Skrevet

I sjutiden!

Anonymkode: 85775...dc1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Her har baby lagt seg 19-20 siden ca 8 ukers alder. Ingenting vi gjorde, det skjedde litt naturlig av seg. 
Men “fri” har jeg ikke, legger meg seinest 20.30 hvis samboer skal på jobb dagen etter, siden hun våkner flere ganger i løpet av natten og stort sett er klar for å starte dagen mellom halv fem og halv seks. Jeg får som regel maks fem timer søvn, og det er ikke sammenhengende… 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis babyen klarer å sove fra 19:00 er det bare til å legge det. Det kan derimot ta alt fra måneder til år før barnet faktisk sover om natten, helt uavhengig av leggetid.

Anonymkode: c2eb8...ae0

AnonymBruker
Skrevet

Vår jente er 5 måneder, og hun sovner for natten rundt 20:30-21

Anonymkode: 03a4a...d3f

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge vi hadde  perm, så syns vi det var deilig å ikke måtte få ungen i seng så tidlig, så startet med det rundt halvannet år.

Anonymkode: 7e76e...589

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er nok litt individuelt.

Begge mine har hengt i puppen på kveldstid (typisk «kveldsuro», bare heldigvis en variant uten mye gråt eller kav), frem til ca. 12 ukers-alder da det gikk gradvis over. Før det var det egentlig ikke vits i å prøve så mye «legging», siden de kavet etter maks en halvtimes nedetid, så for min egen trivsel føltes det bedre å bare rigge seg til i sofaen og la de sove oppå meg med kort vei til puppen. 

Etter det så fikk de en tydeligere «natt» tidligere på kvelden med færre oppvåkninger og typisk «bare» skulle ha mat rundt midnatt før de sov nesten rundt til 6-7 på morgenen. Tror de da typisk sovnet for kvelden rundt 18.30.

Anonymkode: 9256a...07d

AnonymBruker
Skrevet

Umulig å svare på. Første ungen fikk vi ikke i egen seng før klokka var 23/00 ca. La vi han tidligere, eks prøvde 20.00, så ble det dupp, og da våken i flere timer etterpå. Ca ved 1 år og bhgstart aå la han seg helt naturlig klokka 19.00.

2. Ungen sov fra 18-6 fra ca 1 måned gammel. Aner ikke hva som skjedde, alt var helt likt av rutiner på de to. Men nummer 2 ba selv omtrent om å legge seg 18.00. Da ble babyen så trøtt og lei seg at alt var krise. Også de gangene først hvor jeg la baby i vogna eks for dupp 18 (før jeg viste det var leggetid), så ble jeg sittende å vente på at baby skulle våkne. Men når da klokka ble 22/23. Og samme skjedde dagen etterpå, da ble baby heller lagt klokka 18.00 i senga og da stelt for natta før det. Og baby våkna vell 1-2 ganger for mat. Men sov ellers til 6. Dette varte til baby var blitt et barn på 3 år. Frem til 3 år, så ble barnet et monster når klokka passerte 18, alle sa det "hva skjedde nå?" Også sjekker jeg klokka. 18.03. Og kunne svare "åja. Klokka har passert 18". Da tok barnet med seg bamsen og smokken og sa natta 🤣 veldig enkelt. Men sjelden 🤣

Anonymkode: 8ce79...5f2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Vi har en baby på fem uker, som legger seg samtidig med meg på kvelden (ca 23). Når begynner man å legge babyer til «barnetid», altså sånn i sjutiden, slik at man får litt «fri» på kvelden?

Anonymkode: 537f5...00b

Her var det helt fra dagen vi kom fra sykehuset. Barnet legger seg kl. 19-20. Jeg bare gjør henne klær til seng, steller, ammer, hun sovner og legges i et mørkt rom. Våkner igjen for å spise rundt kl. 12.

Anonymkode: 6f09b...7b2

AnonymBruker
Skrevet

Begynte med rutiner rundt 3 mnd, da la baby seg kl.20 for natten. Lagde egen kveldsrutine som jeg har fulgt siden. Baby er nå 11 mnd og legger seg mellom 18-19. 

Anonymkode: 17ff8...ef5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...