AnonymBruker Skrevet 29. august #1 Skrevet 29. august Mange betaler idag sin reise med med eit Mastercard kredittkort med inkl .reiseforsikringer. Samtidiig har de kanskje en reisforsikring i tillegg., og er på eit vis dobbeltforsikret . Vel og merke har noen reiseforsikringer ulykkes /skadeforsikring selv om du ikkje er på reise, men på fritiden. Men, samtidig har Norge er eit av verden beste nettverk av velferdtilbud innenfor helse, og kanskje hadde en uførforsikring vert vel så bra som en helårs reiseforsikring ? Mange reiseforsikring har mange likhetstrekk som også ligg under dei fleste innboforsikring, og du er dobbeltforsikret. Noen har obligatorisk livsforsikringer igjennom eit medlemskap i jobben organisasjonen i tillegg til egen forsikring. Vilkårene i forsikringen fortel kva dekningsområde den har, og om ein har 1 eller flere forsikringer får ein selvsagt ikkje dobbelutbetaling. Nordmenn flest har fått bedre råd er Norge eit av de land hvor folk er ein forsikret for det meste. Det har også forsikringspremiene, og kanskje ført til at folk er blitt sløvere, og moralen svekket det å ta vare på tingene. Anonymkode: d35f4...589
AnonymBruker Skrevet 29. august #2 Skrevet 29. august Reiseforsikring gjennom Mastercard gjelder kun hvis man betaler reise med det, mange er på reise mye oftere enn de reisene, f.eks. biltur til Sverige, tur til hytta, telttur i skauen, osv. Er forsikret gjennom jobb, med svært god dekning. Hadde jeg ikke hatt det ville jeg hatt helårs reiseforsikring uavhengig om Mastenrcatf forsikringa kicka inn på flyreiser. Innboforsikringa vår er ikke dekkende nok til at vi ønsker å velge bort reiseforsikring. Livsforsikring gir (kanskje som den eneste type forsikring?) utbetaling fra alle forsikringene man måtte ha. Anonymkode: 27759...020
AnonymBruker Skrevet 29. august #3 Skrevet 29. august Jeg har sjekka og er dobbeltforsikra på noen områder med vilje. Reiseforsikring med mastercard og helårs reiseforsikring feks har litt ulike vilkår. Nylig måtte jeg avbestille en veldig dyr reise grunnet dødsfall i nær familie, reisen var kjøpt heltnog holdent via mastercard men det kortet dekte bare ca halvparten av reisa, helårsforsikringen dekte resten. Jeg har også dobbeltforsikra enkelte verdigjenstander som dekkes under innbo under noen forutsetninger men ikke andre. Man må alltid sette seg inn i vilkårene på alle forsikringer og holde seg oppdatert når forsikringsavtalene endres. Anonymkode: 7be23...880
AnonymBruker Skrevet 29. august #4 Skrevet 29. august Ja, jeg har både helårs reiseforsikring og betaler med kredittkort. Jeg kan ikke velge bort forsikringen på sistnevnte, og førstnevnte gjelder flere reiser og generelt på fritiden. Jeg har heldigvis aldri hatt bruk for noen av delene til tross for 60-80 reisedøgn per år, i tillegg til jobbreiser. Reiser uansett ikke utenlands uten reiseforsikring. Anonymkode: 7514c...a56 1
AnonymBruker Skrevet 29. august #5 Skrevet 29. august Ofcourse. Da jeg for noen år siden våkna på nattestid på ferie kjempedårlig med kraftig frostanfall og lungebetennelse mens jeg var på tur, var det en sykepleier via IF (europeiske) som var åpen og fikk meg på et privat sykehus i et land der det ikke var noe særlig å dra til offentlige sykehus med leger som ikke kunne engelsk. Jeg hadde den helsetelefonen inkl i forsikringen til IF og det var de jeg ringte. Det var så fint når jeg var så redd og dårlig og alene og slet med å prate å ha en norsk sykepleier i den andre enden ♥️ Jeg så ikke regningen engang, de ordnet alt. Bank Norwegian sin forsikring hadde ikke åpent på natt så vidt jeg kunne se. Dette var vel tilbake i 2019 tror jeg. Anonymkode: 32dd4...944 3
AnonymBruker Skrevet 29. august #6 Skrevet 29. august Er nok viktig å sette seg inn i forsikringsvilkårene. Det aller viktigste er å vite at hvor ein skal henvende seg om ein trenger hjelp i eit land der ein kanskje har utfordringer med språk , og gjøre seg forståeleg. Kanskje er ein selv utav stand til å gjøre greie for seg , og da kan forskringen vera god å ha . Anonymkode: d35f4...589
AnonymBruker Skrevet 30. august #7 Skrevet 30. august Jeg har både helårs reiseforsikring og kort med forsikring nå. Kredittkortene koster uansett ikke noe å ha, og helårs dekker uten at man må passe på å betale halve reisens transportutgifter med kort. Lett å brenne seg på det hvis man har brukt bonuspoeng blant annet. Den "fra du går ut døra"-delen har jeg ikke brydd meg om inntil nylig, men det har blitt mye mer utrygt å ferdes utendørs siden fortauene ble kjørebaner. Anonymkode: d4012...7df
AnonymBruker Skrevet 1. september #8 Skrevet 1. september Innbo og helårsreise bør være obligatorisk for de fleste som har flyttet hjemmefra. Anonymkode: 50b1f...206 1
AnonymBruker Skrevet 1. september #9 Skrevet 1. september Nei, jeg trenger ikke sjekke noe for å ha oversikt over forsikringene mine. Jeg er dobbeltforsikret i den forstand at jeg stadig betaler reiser med kredittkort som inneholder reiseforsikring. Men jeg vil jo likevel ha en helårs reiseforsikring som gjelder mye mer (og jeg vil overhodet ikke forholde meg til noen av kortutstederne mine ved en skade, de har elendig kundeservice sammenlignet med forsikringsselskapet). Et par verdigjenstander er særlig forsikret selv om de også har en dekning i innbo. Anonymkode: 5375c...8b5 1
AnonymBruker Skrevet 1. september #10 Skrevet 1. september Jeg har kun kredittkort forsikring da jeg bruker det på reise. Benyttet meg av det flere ganger i syden pga sykdom. Gouda reiseforsikring. Helt topp! Trenger ikke mer. Reiser KUN til syden 2 ganger per år. Er hjemme ellers. Har innbo om noe skjer hjemme. 🙈 Anonymkode: 9cca6...31e
AnonymBruker Skrevet 1. september #11 Skrevet 1. september Jeg er visst trippelforsikret. Betaler reiser og hotell med kredittkort. Har reiseforsikring gjennom jobb. I tillegg har jeg en privat helårsforsikring som er utvidet. Jeg har hatt god hjelp fra Europeiske da jeg ble syk i utlandet. De fulgte meg opp hvilket var betryggende siden jeg reiste alene. Anonymkode: 94c55...31f 1
AnonymBruker Skrevet 1. september #12 Skrevet 1. september Har du i det hele tatt satt deg inn i dette før du prøver å lage en debatt? Selvfølgelig er en skikkelig reiseforsikring høyt prioritert. At mastercard også har dette "inkludert" er en enorm, falsk trygghet. Der du må legge ut selv. Har mange fallgruver. Hjemreise ikke er dekket. Begravelsesbyrå i utland ikke er dekket. Du ikke kommer til på privat sykehus. Du har ikke en norsk kontakt,norsk lege, tok. Anonymkode: b9373...805 2
AnonymBruker Skrevet 1. september #13 Skrevet 1. september Jeg har sjekket, og er trippelforsikret på reise. Både privat reiseforsikring, en via jobb, og betaler med kredittkort. Har dobbelt ulykke også, privat og via jobb. Det koster meg så lite at jeg ikke ser noe problem med det. Anonymkode: 8c5e5...91b
AnonymBruker Skrevet 1. september #14 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har kun kredittkort forsikring da jeg bruker det på reise. Benyttet meg av det flere ganger i syden pga sykdom. Gouda reiseforsikring. Helt topp! Trenger ikke mer. Reiser KUN til syden 2 ganger per år. Er hjemme ellers. Har innbo om noe skjer hjemme. 🙈 Anonymkode: 9cca6...31e Sitter fu hjemme hele året utenom feriereiser? Du er aldri på butikken, besøker aldri familie og venner, reiser aldri på jobb eller foretar deg andre ting utenfor hjemmet? Og du har heller ikke familie du bor sammen med som beveger seg utenfor hjemmet av og til? Anonymkode: 5ca29...ca3 1
AnonymBruker Skrevet 1. september #15 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Sitter fu hjemme hele året utenom feriereiser? Du er aldri på butikken, besøker aldri familie og venner, reiser aldri på jobb eller foretar deg andre ting utenfor hjemmet? Og du har heller ikke familie du bor sammen med som beveger seg utenfor hjemmet av og til? Anonymkode: 5ca29...ca3 Ikke den du spør, men hvis jeg kun var i Norge kunne jeg droppet reiseforsikring. Man blir ikke ruinert av å reise hjem hvis man blir skadet på butikken. Jeg har aldri store verdier på meg. Anonymkode: d4012...7df
AnonymBruker Skrevet 3. september #16 Skrevet 3. september AnonymBruker skrev (På 1.9.2025 den 18.13): Jeg har kun kredittkort forsikring da jeg bruker det på reise. Benyttet meg av det flere ganger i syden pga sykdom. Gouda reiseforsikring. Helt topp! Trenger ikke mer. Reiser KUN til syden 2 ganger per år. Er hjemme ellers. Har innbo om noe skjer hjemme. 🙈 Anonymkode: 9cca6...31e Tipper du går ut av hjemmet mer enn to ganger i året Anonymkode: 50b1f...206
AnonymBruker Skrevet 3. september #17 Skrevet 3. september AnonymBruker skrev (På 1.9.2025 den 20.47): Ikke den du spør, men hvis jeg kun var i Norge kunne jeg droppet reiseforsikring. Man blir ikke ruinert av å reise hjem hvis man blir skadet på butikken. Jeg har aldri store verdier på meg. Anonymkode: d4012...7df Er gjerne en uføredekning i reiseforsikringen hvis du blir såpass skadet Anonymkode: 50b1f...206
AnonymBruker Skrevet 3. september #18 Skrevet 3. september Viktig med helårs reiseforsikring i forhold til dødsfall. Dør du i utlandet så får du det dekt. Har du ikke så må pårørende betale selv. Kun i Norge du kommer deg hjem uten reiseforsikring. Nav dekker om du dør en annen plass i Norge enn hjemmet. Anonymkode: a757f...5e5
AnonymBruker Skrevet 3. september #19 Skrevet 3. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Viktig med helårs reiseforsikring i forhold til dødsfall. Dør du i utlandet så får du det dekt. Har du ikke så må pårørende betale selv. Kun i Norge du kommer deg hjem uten reiseforsikring. Nav dekker om du dør en annen plass i Norge enn hjemmet. Anonymkode: a757f...5e5 Hjemtransport er dekket innen Norden. Visstnok også Storbritannia, det var nytt for meg. Men anbefaler ikke å reise utenlands uten noen form for reiseforsikring, bare så det er sagt. Anonymkode: d4012...7df
AnonymBruker Skrevet 3. september #20 Skrevet 3. september Fekk nyleg tilsendt Europeisk helsekort idag,og der står m.a. følgende m/ oversikt over hvilke land helsekortet kan anvendes. "Helsekortet stadfester retten til å få dekt utgifter til nødvendige helsetjenester når ein mellombels oppheld seg i land innenfor EU /EØS-land . Om du selv må betale for behandlingen / Undersøkineger må ein passe på å få med faktura / kvitteringer så ein kan søke Helfo om refusjon. Helsetrygdekortet dekker ikkje utgifter til heimreise ved sjukdom eller ulukke. Anonymkode: d35f4...589
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå