Gå til innhold

Del din ærlige mening om mitt bryllup. Er det virkelig så stusselig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som en flott plan! Etter å ha arrangert en hel masse selskaper med alt fra 20-40 personer så ville jeg anbefalt følgende: 

- Gi en slags kleskode, kanskje ikke for deres del, men det er lettere for gjestene å orientere seg. ("Forventer de at vi kommer i lang kjole?" "Forventer de at vi kommer i dress?"). En enkel kleskode a'la "pent" eller "sommerlig pyntet" gjør det bare enklere som gjest å vite hva som forventes. 

- Lei inn noen til å hjelpe til med maten. Uansett hvordan man vrir og vender på det så ER det ganske masse som skal passes på. Du kan jo fortsatt lage mye av det selv, men få tak i noen som hjelper deg til å sette fram og ordne med maten, dersom dere skal grille velg noen som er komfortable med å stå foran grillen. Ikke undervurder hvor mye jobb det er å passe på at alle får fylt tallerkenen sin den dagen. Jeg tror det er en investering vel verdt. Lei gjerne inn en ekstra person som kan hjelpe til å rydde. I teorien kan man fint gjøre det selv og få hjelp av gjestene, men det BLIR en langt mer avslappende dag om du har noen som hjelper til litt. 

- Dersom dere ikke ønsker gaver så ville jeg supplert med at dere gjerne ønsker at man gir donerer til et veldedig formål. Mange, meg selv inkludert, vil føle at det er rart å troppe opp i et bryllup uten å gi noe som helst. Om jeg da kan donere til et veldedig formål i stedet så føler jeg at jeg har gitt noe. 

- La folk holde taler om de vil, men vær tydelig på i forkant at det ikke blir en toastmaster og gi tydelig beskjed om at dere ønsker korte innslag. 

Anonymkode: eec36...2cb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres perfekt ut.  Kurvfest er absolutt innafor hvis du bestemmer deg for det. Grilling er supert. I det hele tatt, god mat, godt selskap og avslappet stemning er mye bedre enn oppstyltede stive stresselskap.

Ville tillatt spontane taler hvis noen vil si noe, og gjerne latt en av gjestene tatt noen ikke oppstilte øyeblikksbilder underveis. Det kan bli et koselig album ut av i etterkant.

Lykke til. Høres ut som den fineste bryllupsfesten. Tenker de som er skeptiske og ønsker tradisjonelt opplegg vil bli veldig positivt overrasket. 

Anonymkode: b2956...8a4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Høres ut som en flott plan! Etter å ha arrangert en hel masse selskaper med alt fra 20-40 personer så ville jeg anbefalt følgende: 

- Gi en slags kleskode, kanskje ikke for deres del, men det er lettere for gjestene å orientere seg. ("Forventer de at vi kommer i lang kjole?" "Forventer de at vi kommer i dress?"). En enkel kleskode a'la "pent" eller "sommerlig pyntet" gjør det bare enklere som gjest å vite hva som forventes. 

- Lei inn noen til å hjelpe til med maten. Uansett hvordan man vrir og vender på det så ER det ganske masse som skal passes på. Du kan jo fortsatt lage mye av det selv, men få tak i noen som hjelper deg til å sette fram og ordne med maten, dersom dere skal grille velg noen som er komfortable med å stå foran grillen. Ikke undervurder hvor mye jobb det er å passe på at alle får fylt tallerkenen sin den dagen. Jeg tror det er en investering vel verdt. Lei gjerne inn en ekstra person som kan hjelpe til å rydde. I teorien kan man fint gjøre det selv og få hjelp av gjestene, men det BLIR en langt mer avslappende dag om du har noen som hjelper til litt. 

- Dersom dere ikke ønsker gaver så ville jeg supplert med at dere gjerne ønsker at man gir donerer til et veldedig formål. Mange, meg selv inkludert, vil føle at det er rart å troppe opp i et bryllup uten å gi noe som helst. Om jeg da kan donere til et veldedig formål i stedet så føler jeg at jeg har gitt noe. 

- La folk holde taler om de vil, men vær tydelig på i forkant at det ikke blir en toastmaster og gi tydelig beskjed om at dere ønsker korte innslag. 

Anonymkode: eec36...2cb

Alt det jeg selv ville si 😊 

Det høres ut som et fint bryllup - mye hyggeligere enn alle dem hvor det hele er overdrevet og harry. 

Angående det med å skrive noe om tøyet - jeg har to ganger vært i bryllup uten dresscode, hvor det har vært et så stort sprik i folks tøy at noen har følt seg feil, og det er ikke hyggelig for dem. Det behøver ikke være så formelt, men en liten pekepinn er fint for gjestene. 

Anonymkode: 9e173...2f0

• Liker 2
Skrevet

Det høres veldig fint ut, både for dere og for gjestene. Jeg heier! 

AnonymBruker
Skrevet
SisteGang skrev (På 29.8.2025 den 20.04):

Har smått begynt bryllupsplanlegging, og har fortalt de foreløpige planene til venner og familie, og har fått veldig blandet respons. Det som går igjen er at det ikke er et ordentlig bryllup (?) og at det virker litt lite. 

Vi er som sagt helt i starten og ingen datoer er bestemt, og ingenting er bestilt, men jeg ser veldig tydelig for meg hvordan jeg vil ha det. Tar gjerne imot tips og deres ærlige tanker. 

Mitt drømmebryllup er som følger: bryllupet blir iløpet av vår, sommer eller tidlig høst. Både vielse og fest er hjemme i hagen vår. Blir vel en person fra humanistisk forbund som kommer hjem til oss og vier oss. Ikke så mange gjester, kun foreldre, søsken m/barn og en håndfull venner hver. Ønsker ingen taler (bortsett fra kanskje en liten tale til mannen min), ingen gaver og ingen kleskode. Både jeg og mann er veldig opptatt av miljøet, så all pynt blir hjemmelaget, eller fra finn.no eller bruktbutikk. Alle blomster er markblomster jeg plukker selv, inkludert brudebuketten. Ønsker ikke brudekjole, og både jeg og mann kommer til å bruke penklær vi allerede har. Skal sminke meg og ordne håret mitt selv. Rett etter vielsen vil jeg at jeg og mannen planter et tre i hagen. Altså, bare setter det i et ferdiggravd hull og dekker litt med jord. Planter ordentlig senere. 

Maten vil jeg lage mest mulig selv på forhånd av lokale råvarer. Tenkte kanskje å grille? Er også åpen for litt kurvfest, hvor gjester kan ta med seg mat og kaker, men vi er kanskje for gamle for det? Det er vel mest for unge, og vi er snart 40. Vil ihvertfall ha litt enkel mat og folk setter seg der de vil i hagen. Ingen bordkort og sånt. Vi stiller med alkohol til de som vil ha, men ønsker ikke fyllefest. Kan fyre opp bålpanna på kvelden for nattmat og marsmellows til unger. 

Fotografering vil jeg gjøre en helt annen dag (altså den offisielle bryllupsfoto-seansen). Både fordi jeg ikke vil ha fullt program med mye stress, og fordi jeg ikke vil ha ventende gjester. Og hele dagen  skal være avslappende og fin. Gjester og barn og kjæledyr (så lenge de er rolige) er velkommen til å tilbringe dagen i hagen vår. Vil ikke ha noen av de typiske bryllupsaktivitene, og ikke noe stramt program. Vil ha ordentlig bryllupskake da, og kan kanskje ha sånn kakeskjæring for brudepar. Ønsker lav bakgrunnsmusikk gjennom dagen. 

Helt ærlig, hva hadde dere syntes om denne dagen? 

Hadde elsket det om mine barn valgte et slikt bryllup. 

Anonymkode: 566a6...f01

• Liker 1
Skrevet

Når jeg leste hi så tenkte jeg at det som du beskriver er jo et drømmebryllup.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.9.2025 den 22.57):

Stusselig? Høres jo helt patetisk ut. Skal gifte seg, men samtidig ikke. Klisjé på klisjé... kortreist, lokalt, brukt, markblomster...høres ut som en parodi.

Anonymkode: 01115...132

Hva i alle dager er feil med kortreist, lokalt og brukt? Hvis man vil være grønn og bærekraftig så er det midt i blinken. Slik er vår måte å leve på til hverdags og fest. Så mitt bryllup kunne fint vært slik som ts skisserer. Det viktigste er giftemålet,ikke at det er mest mulig luksuriøst. 

Anonymkode: f0f47...49f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Drømmebryllupet! 

Anonymkode: aa3f8...6ed

Skrevet

Har smått begynt bryllupsplanlegging, og har fortalt de foreløpige planene til venner og familie, og har fått veldig blandet respons. Det som går igjen er at det ikke er et ordentlig bryllup (?) og at det virker litt lite. 

Vi er som sagt helt i starten og ingen datoer er bestemt, og ingenting er bestilt, men jeg ser veldig tydelig for meg hvordan jeg vil ha det. Tar gjerne imot tips og deres ærlige tanker. 

Mitt drømmebryllup er som følger: bryllupet blir iløpet av vår, sommer eller tidlig høst. Både vielse og fest er hjemme i hagen vår. Blir vel en person fra humanistisk forbund som kommer hjem til oss og vier oss. Ikke så mange gjester, kun foreldre, søsken m/barn og en håndfull venner hver. Ønsker ingen taler (bortsett fra kanskje en liten tale til mannen min), ingen gaver og ingen kleskode. Både jeg og mann er veldig opptatt av miljøet, så all pynt blir hjemmelaget, eller fra finn.no eller bruktbutikk. Alle blomster er markblomster jeg plukker selv, inkludert brudebuketten. Ønsker ikke brudekjole, og både jeg og mann kommer til å bruke penklær vi allerede har. Skal sminke meg og ordne håret mitt selv. Rett etter vielsen vil jeg at jeg og mannen planter et tre i hagen. Altså, bare setter det i et ferdiggravd hull og dekker litt med jord. Planter ordentlig senere. 

Maten vil jeg lage mest mulig selv på forhånd av lokale råvarer. Tenkte kanskje å grille? Er også åpen for litt kurvfest, hvor gjester kan ta med seg mat og kaker, men vi er kanskje for gamle for det? Det er vel mest for unge, og vi er snart 40. Vil ihvertfall ha litt enkel mat og folk setter seg der de vil i hagen. Ingen bordkort og sånt. Vi stiller med alkohol til de som vil ha, men ønsker ikke fyllefest. Kan fyre opp bålpanna på kvelden for nattmat og marsmellows til unger. 

Fotografering vil jeg gjøre en helt annen dag (altså den offisielle bryllupsfoto-seansen). Både fordi jeg ikke vil ha fullt program med mye stress, og fordi jeg ikke vil ha ventende gjester. Og hele dagen  skal være avslappende og fin. Gjester og barn og kjæledyr (så lenge de er rolige) er velkommen til å tilbringe dagen i hagen vår. Vil ikke ha noen av de typiske bryllupsaktivitene, og ikke noe stramt program. Vil ha ordentlig bryllupskake da, og kan kanskje ha sånn kakeskjæring for brudepar. Ønsker lav bakgrunnsmusikk gjennom dagen. 

Høres helt hærlig ut! Mye heller slikt brylupp enn slike instagram bryllupp som mange har nå. Vi og hadde «enkelt» bryllup, under covid så skylte på det. Men hadde hatt lite enkelt uansett. Mange surmulne gamle tanter ig fjerne søskenbarn som ikke var invitert. men det var vår dag 🥰💖

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.8.2025 den 21.03):

Det du planlegger er jo en hagefest 😅 Men ikke mitt bryllup så spiller jo ingen rolle hva jeg mener.

Du må gjøre det du vil, jeg hadde nok bare syntes det var et merkelig opplegg å kalle det bryllup når det egentlig er en grillfest / hagefest. 

Du bør hvertfall skrive en dresskode i invitasjonen, ellers kan noen dukke opp i dress, lakksko , selskapskjole og høye hæler , mens andre kommer i jeans og ullgenser liksom. Det er bare kleint for gjestene… 

Anonymkode: 322d9...cba

Hvorfor kan ikke et bryllup være en hagefest?

Anonymkode: fd677...4d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke del flere meninger med negative folk. Bare gå for det DERE vil, og la det bli sånn.

Anonymkode: 027a7...c34

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.8.2025 den 20.25):

Jeg hadde likt det godt.

Bare et tips dog. Dresskode er til hjelp for gjestene. Kjedelig å komme i silkekjole hvis alle andre har fleecejakkee. Eller fleecejakke og alle andre har kjole.

Og mat synes jeg skal serveres til gjester, ikke noe spleiselag dette her

Anonymkode: 64ac4...0c5

Veldig enig i dette. En veiledende kleskode gjør det lettere for gjestene å vite hva de skal ha på seg, og spleiselag synes jeg er kjipt, i alle fall når dere er godt voksne.

• Liker 2
  • 3 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.8.2025 den 20.11):

Høres ut som mitt drømmebryllup 😃 

Eneste jeg ville endret er at det må være lov med taler- det løfter stemningen! 
Og ville også foreslått «sommer klær» eller noe litt penere. Klær løfter også og gjør det mer høytidelig. 

Men hvorfor bryr du deg om hva andre tenker? 
Dette er jo en fantastisk måte å feire kjærligheten på uten å bruke for mye penger. 

Et lite tips: 

Be om hjelp med blomster, pynt, mat og diverse. Høres ut som det blir mye stress for deg. 

Anonymkode: e37ba...d8d

Enig i at taler løfter stemningen. Men synes det er supert å droppe kleskoden. Regner med de fleste vil pynte seg litt uansett, men nå står de mye friere til å bruke det de allerede har i skapet. Og brudeparet er jo opptatt av miljø.

AnonymBruker skrev (På 29.8.2025 den 20.09):

Høres topp ut. Som gjest, ville jeg ha stortrives med et sånt laid back, lite stivt opplegg. 

Det eneste, er at jeg ville kanskje vurdert å ha en person som er ansvarlig for å  ta bilder, så har dere minner fra selve dagen. 

Er du og mannen enige, så er det bare å kjøre på.

Anonymkode: 69488...349

Enig i at det er lurt å spørre noen om å ta bilder. Er de heldige blir noen av dem så bra at df ikke trenger å ta brudebilder hos fotograf i ettertid.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde elsket å gå i et slikt bryllup! nydelig med barn og kjæledyr. det høres skikkelig fint ut alt sammen!

Anonymkode: 05631...964

AnonymBruker
Skrevet

Problemet jeg har med kurvfest er ikke at jeg må ta med en rett selv, men at utvalget og kvaliteten ofte blir "sommerfest i barnehagen". Som gjest elsker jeg å spise en deilig treretters laget av gode kokker, med nydelig vin til. Så den biten høres skikkelig stusselig ut. 

Anonymkode: 5fb5b...dc4

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Siden dere begge er godt voksne så syns jeg det hadde vært langt mer merkelig med diger marengskjole, stort kirkebryllup osv 😊

Anonymkode: 05675...f1d

Skrevet

Høres helt perfekt ut. Helt nedpå med litt grilling, så blir det helt sikkert fint. Men jeg ville betalt for mat og drikke til gjestene. Ikke hatt kurvfest. 

Skrevet
Gaia skrev (På 3.10.2025 den 22.17):

Høres helt perfekt ut. Helt nedpå med litt grilling, så blir det helt sikkert fint. Men jeg ville betalt for mat og drikke til gjestene. Ikke hatt kurvfest. 

Kurvfest i bryllup er vel bare noe man gjør i gjerrige Norge. Jeg har vært i mange bryllup i flere land, og aldri opplevd at gjestene måtte ta med mat. Uansett om det var bryllup på fjellet, i hagen eller på en restaurant, disket brudeparet opp for gjestene. 

Grilling må jo forutsette at man kommer i hverdagsklær. Jeg hadde ikke ønsket å ødelegge en svindyr festkjole med matfett og ketchup. 

Anonymkode: e06cd...92d

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det høres helt topp ut! Ligner litt på et bryllup jeg var i. Brudeparet var opptatt av miljø, og tok ting ned, dyrket mye og ordnet maten (med hjelp fra familie, for de hadde en del gjester). Det eneste jeg ville gjort, var å ha en fotograf til å ta noen bilder fra dagen, samt be folk kle seg pent, sommerlig pent eller lignende. Ha også en back up i tilfelle regn, f.eks. party-telt.

Anonymkode: fdb1d...a79

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...